Radon team 6.0 vs 7.0

Radon team 6.0 vs 7.0
Jag hade tänkt köpa mig en första mtb efter att ha cyklat en del landsväg. Det har ju skrivits rätt mkt om Radon-hojarna. Hur är åsikterna om radon team 6.0 vs 7.0? 7.0 är just nu bara 50 euro dyrare än 6.0, är det värt det för att få en Reba-gaffel istället för Recon? Eller spelar det inte så stor roll för mig som är nybörjare? Det är väl vissa andra skillnader också, men jag antar att gaffeln är den viktigaste.

Brukar det vara nån rea så här års eller?

Radon team 6.0 vs 7.0
XT-nav istället för Deore.
SLX-vevar istället för (~?)Deore.
Bromsarna kan jag inte bedöma om det är ett vettigt steg uppåt.

Sammantaget känns det som att det är värt de 50€ extra, om du inte redan innan känner att du tänjer på din budget.

Radon team 6.0 vs 7.0
Har du råd med de 50 Euro extra så tveka inte.
Bättre gaffel, lite bättre komponenter så jag anser att det är värt pengarna.

Radon team 6.0 vs 7.0
Men! när man äntligen typ bestämt sig går dom och sänker priset på 6.0 med 100 € och höjer 7.0 med 50€. Jäkla sätt :-). Så nu är priskillnaden uppe e i 200€ helt plötsligt. Lutar nog åt att jag kör på 6.0 då. Kommer jag som nybörjare märka nån skillnad egentligen?

Radon team 6.0 vs 7.0
Hade du provat båda hojarna precis rätt inställda för dig så är det nog möjligt att du märkt en skillnad. Nu kommer du vara riktigt nöjd med 6.0-an. En kollega köpte en likadan nyss och han sken som en sol efter vår första tur i skogen. Stoppa in de där €200 på ett goodwillkonto om du skulle bli fast i sporten och hamna i uppgraderingsträsket i framtiden.

Radon team 6.0 vs 7.0
Ja, med den prisskillnaden känns det inte riktigt värt det längre. Det är inget som är "för dåligt" på 6.0, långt därifrån.

Radon team 6.0 vs 7.0
Samtidigt så är allt bättre på 7.0-an så om pengarna bränner i fickan så är det en hoj som du inte "behöver" uppgradera så snart. Både hjul och gaffel är bättre och en senare uppgradering av dem kommer kosta klart mer än tvåtusen kronor.

Potato, tomato. :-)

Radon team 6.0 vs 7.0
Nja, bränner i fickan gör dom knappast. Snarare är det så att jag har en väldigt tight budget.... men samtidigt är det ju synd om man känner att man behöver köpa en ny hoj redan om något år... ack dessa val man måste göra!

Radon team 6.0 vs 7.0
Så var det storleksproblemet då. Jag är 191,5cm lång, med benlängd 91,5 cm. Har kollat på lite olika storlekstabeller, och det verkar som att 21" skulle vara bäst. Nu finns ju hojen bara i 20" och 22" storlekar. Vilken kan passa bäst tro? Jag har redan hajjat att det är en mindre cykel som gäller för teknisk körning. Kommer nog inte att köra så vidare tekniskt, utan snarare på skogsstig (men det kanske räknas som tekniskt?) Dessutom vill jag kunna ligga på ordentligt när det inte är så teknisk körning. Så 22" då kanske? Dessutom har jag för mig att jag läst att Radon Team har ett ganska kort topprör (610mm i 22"-modellen). Så då kanske jag ska välja den större storleken??

Radon team 6.0 vs 7.0
Ska du smiska grusväg eller köra mer AM? Om det är grusvägsrally är det nog en 22:a du ska ha, men annars är det nog 20".

Radon team 6.0 vs 7.0
Soulseller skrev:
-------------------------------------------------------
> Så var det storleksproblemet då. Jag är 191,5cm
> lång, med benlängd 91,5 cm. Har kollat på lite
> olika storlekstabeller, och det verkar som att 21"
> skulle vara bäst. Nu finns ju hojen bara i 20"
> och 22" storlekar. Vilken kan passa bäst tro? Jag
> har redan hajjat att det är en mindre cykel som
> gäller för teknisk körning. Kommer nog inte att
> köra så vidare tekniskt, utan snarare på
> skogsstig (men det kanske räknas som tekniskt?)
> Dessutom vill jag kunna ligga på ordentligt när
> det inte är så teknisk körning. Så 22" då
> kanske? Dessutom har jag för mig att jag läst
> att Radon Team har ett ganska kort topprör (610mm
> i 22"-modellen). Så då kanske jag ska välja den
> större storleken??

Jag är 192/92 och kör en team 7 stl 22. Passar som handsken!

Radon team 6.0 vs 7.0
Jag kollade upp mig på Wrenchscience för att inte vara helt fel ute.

http://www.wrenchscience.com/

Fick följande data för mig själv:

WS Recommended Road Sizes
Frame Size center-to-center: 55 cm
Frame Size center-to-top: 57 cm
Overall Reach: 72.50 cm
Saddle Height: 75.06 cm
Handlebar Width: 46 cm

WS Recommended Mountain Sizes
Frame Size center-to-center: 18 in
Frame Size center-to-top: 18 in
Overall Reach: 72.50 cm
Saddle Height: 75.06 cm
Handlebar Width: 46 cm

Your Measurements
Height: 186.00 cm
Sternum Notch: 154.00 cm
Inseam Length: 85.00 cm
Arm Length: 68.00 cm
Shoulder Width: 48.00 cm
Flexiblity: 6
Weight: 83.00 kilo
Foot Size: 44.00 EURO

Radon team 6.0 vs 7.0
S Recommended Mountain Sizes
Frame Size center-to-center: 20 in
Frame Size center-to-top: 21 in
Overall Reach: 70.50 cm
Saddle Height: 82.12 cm
Handlebar Width: 40 cm

jag får ovanstående rekommendationer på ws.

Äh, antar att jag kan välja vilken som. Lutar lite åt 22" ändå, kan inte riktigt motivera varför.

Radon team 6.0 vs 7.0
Jag valde en 20" och hade idag velat ha en 18" för stig/skogscykling - cykeln blir helt enkelt mer lätthanterligt. Om det blir mycket grusväg och långa trampsträckor, då hade jag hellre valt en större cykel.

Radon team 6.0 vs 7.0
Nybörjare här men har en radon 7.0 team i 22", 190cm/93cm ben. Skrev 190/90 till bike-discount och de tyckte jag absolut att jag skulle köpa en 22", 20" skulle vara för liten. Mätte om på typ wrenchscience eller liknande site och resultaten pekade ändå på att 22" inte var fel i alla fall.

Sen vette fan vilken som är bäst, jag trivs. Skillnaden på en team 22" och en race 6.0 20" som jämförelse har jag för mig var väldigt liten på längden, däremot är ju 22"s ram en bit högre så det är väl en nackdel kanske. Team i 22" har för övrigt en 120mm styrstam om det kan vara till någon hjälp

Radon team 6.0 vs 7.0
Jag har en team 7.0 med 10 delat xt och är väldigt nöjd. Det är stor skillnad på längden på toppröret mellan Radons modeller (ex race/team) så det kan vara värt en tanke på när du väljer cykel.

Mvh Johan.

Radon team 6.0 vs 7.0
intressant. är stor skillnad mellan toppröret säger ni. kan det avgöra vilken cykel som kan passa mig bäst? Jag är 172-173 och radon tycker att man ska välja en 18" ifall man ligger runt 170-180. dock läser jag överallt att man ska välja en mindre storlek ifall man ligger på gränsen. Om jag då väljer den radon med längre topprör (vilken av dem har längre?) kanske det för stort?

Radon team 6.0 vs 7.0
Jag tycker en viktigt detalj att kolla på är höjden på ramen. Jag har 76 cm upp till pungen, det är barfota då. Med skor kanske 77 cm. På canyon är instegshöjd 732mm på small och 755 på medium. Så då är det gott med lite till godo, därför lutar det åt small till mig (16,5")
Jag är 173-174
Masse: alltså hur långt har du upp till skrevet?
Hur ser det ut för er som åker MTB, hur långt har du mellan ram och grenen?

Radon team 6.0 vs 7.0
Jag skulle tro det nog risk att du touchar pungen på ramen på en 18", då är det väl bättre du har marginal och väljer en 16"?
På en MTB behöver man ju ställa sig upp när man kör i skogen. Det negativa med en 16" tycker jag är att den ser så liten ut, ser lite konstigt ut, ser ut som en dirt. Men ramen ska vara i bra storlek.
Vad tänker du på ramhöjden?

Radon team 6.0 vs 7.0
Masse, lyssna inte på colan. Han är ett troll som bara är här för att ställa till sattyg.

Om du väger mellan två storlekar så kommer aldrig höjden vara ett problem utan det handlar mer om hur utsträckt du vill vara. För grusvägsrally är det bättre med en längre ram och för lite stökigare stigcykling så kommer du troligtvis trivas bättre på en kortare.

Radon team 6.0 vs 7.0
mzi:
Jag är inget troll, jag skriver ju mycket här i forumet och alla har olika åsikter....
Om du ställer dig upp, vill du precis toucha med pungen i ramen då?
Det är bara obehagligt.
Vad anser du om höjden på ramen?

Radon team 6.0 vs 7.0
... och det är inte hela sanningen. Jag trivs på lite större hojar och har klivit upp en storlek oavsett cykel. Det kan vara att jag är lite osmidig i största allmänhet, men jag känner mig bättre på en lite större hoj. Det gäller både på landsväg som i skogen.

Men det är inte hela värden om man får fel storlek heller. Så nära som möjligt är viktigast. Sedan när du kört i ett år eller mer och kanske till och med gillar det så kommer du ändå nörda ned dig lite i gaffelvinklar och korta eller förlänga styrstammen eller göra andra förändringar.

Jag citerar en kollega som jag tvingade att köpa en hoj nu tidigare i somras efter hans första tur:
"Den är ju helt perfekt! Det finns inget som jag vill byta på den! Storleken är perfekt, gaffeln är lagom mjuk, sitter jättebra på sadeln!"

Jag är helt övertygad om att det var precis så han kände. Men jag är också rätt säker på att vi kan fixa till den om ett tag så att den passar hans åkning (när han vet vad "hans åkning" är) ännu bättre. T ex så tror jag att vi nog ska justera gaffeltrycket lite...

Men vill du mycket mycket mycket hellre ha en Race så köp det. Du kanske kommer fram till att det är snabbt på fina stigar som du vill köra och då blev det ju rätt ram. För 20 år sedan körde man med "för stora" ramar, gummisnoddar i gafflarna och clipspedaler. Det gick ju bra det med.

Radon team 6.0 vs 7.0
jo visst kanske man körde med gummisnoddar i gafflarna och clipspedaler och det fungerade, men ska man köpa ny cykel och har tid på sig så kan man ju försöka göra det så bra som möjligt.

fast om jag fattade rätt, så är race ngt längre topprör. och eftersom det redan innan lutade åt en team, som verkar vara väldigt bra, och även lite billigare så känns det bra, och då de rekomenderar en 18" så blir det nog så.

Radon team 6.0 vs 7.0
Masse: Du kommer säkert tycka vilken av storlekarna du väljer är lika bra. Du kan alltid ändra inställningarna på längen av cykeln. Något som du inte kan göra på höjden av ramen, och för en del har det betydelse för en del, andra inte. Vad anser du?

Radon team 6.0 vs 7.0
vad jag anser? ja, jag ställde ju frågan eftersom jag själv har lite erfarenhet :) och hoppades att någon kunde hjälpa mig lite i mina funderingar. och vad ramens höjd har betydelse för mig eller inte vet jag inte.

Radon team 6.0 vs 7.0
Hej

Beställde en 7.0 i förra veckan när den var utlagd som "dagens produkt" för 849€. Efteråt gjorde jag en prisjämförelse mellan de komponenter som skiljer mellan 6.0 och 7.0:an. Har inte excelarket framför mig men kom konservativt fram till att det med råge motiverade prissökningen på den färdiga cykeln. Om det är värt det är jag dock inte säker på. Något jag för egen del tittar på är vevpartikonstruktionen och har som minimikrav att det skall vara utanpåliggande lager (dvs inte fyrkants eller octalink) för god styvhet i vevpartiet. Exakt vad som skiljer den ena bokstavskombinationen ifrån den andra har jag dock svårare att uttala mig om när det gäller övriga komponenter. Deorepartiet på 6.0 har numera utanpåliggande lager så jag skulle mkt väl kunna köpa 6.0:an.

När det gäller storleken är jag cirka 190/90(ben) och valde 22" eftersom det horisontella toppmåttet är i närheten av en 21" ram jag har av annat fabrikat och som jag anser vara lagom. Googlade även på storleken och fann att andra i min storlek var nöjda med 22":aren.

Räknar med leverans denna vecka.

Radon team 6.0 vs 7.0
Tack för all input gott folk! Lutar åt att jag beställer en 6.0 i stl 22" så fort månadens lön ramlar in på kontot om ett par dagar. Hoppas det finns några kvar då bara.

Radon team 6.0 vs 7.0
Men snälla colan. Om du har en modern mtb där du inte kan stå utan att pungen tar i är den _alldeles_ för stor. Standover är inget problem idag om man som sagt inte tar helt fel storlek.

Radon team 6.0 vs 7.0
Masse: Anledningen att jag tänkte på toppröretslängd är att på en race hande jag valt 16", på min team valde jag 18", känns som om 16" team hade blivit för liten. Jag är 174 cm lång och 82 från fot till sadelposition. Bor du i Jönköpingstrakten så är du välkommen att komma förbi och kika på min.

Mvh Johan.

Radon team 6.0 vs 7.0
colan skrev:
-------------------------------------------------------
> Masse: Du kommer säkert tycka vilken av
> storlekarna du väljer är lika bra. Du kan alltid
> ändra inställningarna på längen av cykeln.
> Något som du inte kan göra på höjden av ramen,
> och för en del har det betydelse för en del,
> andra inte. Vad anser du?

Hur menar du att du kan justera längden men inte höjden? Båda är justerbara men det är helt klart att föredra att justera HÖJDEN och inte LÄNGDEN. Höjden i sig kommer inte påverka åkupplevelsen, men smäckar man på en jättelång styrstam och skjuter bak sadeln så långt det går så blir det sällan en optimal inställning av cykeln.

Radon team 6.0 vs 7.0
Noxter, jo du har rätt i det, håller med i precis det du säger. Men jag i mitt fall snackar jag om att ramhöjden går inte att juster om man skulle toucha med pungen.

Finnen: Det är just det, om Masse beställer en 18" finns det risk att han touchar med pungen i ramen och då är den för stor?
Man vill väl inte riskera att slå sig om man ställer sig upp?

Radon team 6.0 vs 7.0
tack ALLA som har velat svara. Verkar ha missat ngt tidigare, som tydligen skulle argumenteras i denna tråd...

läste runt lite, och tror inte jag mätte helt perfekt, utan mitt mått är ca 80cm, och kommer med största sannolikhet satsa på en team 18" om du tycker den passar dig bra R3ttm4rk?

Radon team 6.0 vs 7.0
Jag tycker att den passar riktigt bra. När det är stökig terräng är det bara att sänka sadeln och om du ska ut och cykla grusväg kan du justera upp styret lite rakare så att du sträcker överkroppen mer. Det enda negativa med min cykel var att bromoken inte var riktigt centrerad och att gaffelns ventil inte sluter helt tätt vid lock out utan låter gaffeln fjädra tillbaka vid ex ett plötsligt hinder, dock låser den tillräckligt för att inte äta upp all kraft stående.
Du kan slå en signal så kan jag förklara mer, 0704 96 68 35.
Mvh Johan.

Radon team 6.0 vs 7.0
"Problemet" med din gaffel är lika för alla Rock Shox-gafflar. Det är lite störigt ibland, men man vänjer sig snabbt. Jag tror att masse har gjort helt rätt beslut.

Tillbaka
Topp