Radon Team or Racer 6.0?

Daniel_Swe

Aktiv medlem
Radon Team or Racer 6.0?
Hej på er!

Har efter att ha läst otaliga inlägg på happymtb kommit fram till att införskaffa min
första MTB för att komma ut i skogen lite mer.

Vill gärna ha hjälp av kunniga med val av cykel och storlek.
Primärt ska jag cykla enklare skogsturer där stiger ingår. Det är mest
för motionens och naturens skull.

Har idag en 7-8 år gammmal "citybike", Scott 5000kr-klassen som duger som allmän cykel.
Det är 12 km till jobbet, mestadels asfalt och funderar på om jag ska utgå ifrån att "nya"
cykeln även ska användas till pendling någon dag i veckan.

Ska jag kompromissa mina önskemål och ta racern eller sikta på team:en och istället använda 2 cyklar.
Tar gärna er erfaranhet!

Jag kommer förmodligen inte att utveckla skogscyklandet till några extremiteter(downhill etc...)

Storlek på ram? Är 184cm lång och 75kg tung.

Alla tips/kommentarer är välkomna!

Priset? Runt 7000-8000kr och få förstår jag att Radon-cyklarna är populära.

Tack på förhand.
/Daniel

Radon Team or Racer 6.0?
Pendla på din citybike. Kommer garanterat gå fortare. Lägg bara på ett par bra däck och håll trycket högt.

Ang mtbn, köp den budgeten tillåter, båda funkar garanterat bra till det du sja ha den till, men de finare komponenterna är dyra att byta till i efterhand.

Radon Team or Racer 6.0?
Tack för ditt svar.

Siktar på att använda citybiken till pendling och siktar på "Radon ZR Team 6.0"-cykeln.

Vilken ramstorlek passar bäst, 18" eller 20" tror ni? Är 184cm lång väger 75kg.
=)

Tack för hjälpen!

Radon Team or Racer 6.0?
På team säger jag 20", tycker att 18" blir rätt liten. Ska man bara köra stig så funkar det säkert bra, men 20" känns mer allround. Team har ju rätt kort överrör, har bla en 18" race hemma och jag tycker att de känns lite på gränsen för liten även om den har lite längre överrör. Samma längd som dig...

Radon Team or Racer 6.0?
Första gången jag fick anledning att själv mäta, ungefär 90-91 cm. =)

Om jag förstod bike-discounts hemsida för 29" rätt så fanns det bara 16-18,
kan detta stämma?

Radon Team or Racer 6.0?
Någon som har tid och lust att lämna förslag på ramstorleken?
Antar 18" då 20" inte finns men tar gärna er kunskap till hjälp.
Det är ändå en krona eller två som ska investeras! ;)

Tack på förhand!
Daniel

Radon Team or Racer 6.0?
91cm innerben låter för långt för 18", jag har 85cm och min 350mm sadelstolpe når precis ner till minimum insertion-markeringen, alltså hur mycket stolpe som man kan använda utan att riskera att skada den eller ramen. Visserligen finns det 400mm stolpar som du kanske kanske skulle kunna använda med 18" ram men, mja.

Radon har någon uträkning för "teoretisk ramstorlek" som lyder "innerben i cm * .226 = ramstorlek i tum" (om jag inte minns helt galet). Enligt den borde 20" vara perfekt för dig.

Senast ändrad:
Radon Team or Racer 6.0?
Tack svalgis för infon.

Har spanat in lokala handlare också. En cykel jag fastnade för, Focus Black Forest 2.0
kostar lokalt 10999 utan prutmån på cykeln men ev. bättre pris på tillbehör. Samma cykel
kostar på xxl.se 8650 inkl. frakt.

Har svårt att tycka att 2400 påslag för att handla "lokalt" är väl saftigt.
Om man nu köper cykel på hemleverans så antar jag att man köpa lokal service
(justering växlar etc..) vid behov några gånger innan man är uppe i 2400 kr.

Svårt det här, men jag verkar inte vara ensam som nybörjare att ha svårt att välja! :D

Radon Team or Racer 6.0?
Du behöver inte vara orolig för att köpa från XXL eller b-d. Det du inte kan lära dig att göra själv (tips är att läsa på BikeRadar.com de har massor av bra gör-det-själv artiklar och videos) sen kan du ju alltid fråga här. jag håller med de andra om att pendla på din Scott, ta hand om den ordentligt och kör den som vardagshoj, mtb:n kan du ta om du tänkte sticka ut i skogen efter jobbet.

Focus 29:an har jag tittat på i affären här i Sisjön Gbg och den ser jättefin ut på papperet såväl som i verkligheten. Jag skulle själv aldrig betalt 2400:- extra för lokalt. Du får många justeirngar och service för 2400:- och jag tror din handlare blir glad för det också.

Om du kan tänka dig 26" är ju Canyons billigaste HT cykel (€999) riktigt fin.

Tillbaka
Topp