Radon ZR Team 7.0 ramstorlek?

Meerlin

Medlem
Hej,

Har spanat ett tag på Radon ZR Team 7.0 från Bike-Discount som ett av alternativen till min första "riktiga" MTB och upptäckte idag att just den modellen är "dagens vara" på Bike Discount och kostar 899 EUR istället för 999 EUR vilket gör den ännu mer prisvärd.

Dock har jag problem med val av ramstorlek. Har googlat storlekar på MTB-ramar + läst gamla trådar på happy hela dagen men har fortfarande beslutsångest. Jag är 182 cm och har 86 cm grenmått och enligt tabellen på Radons webb är det 20" som rekommenderas. Dock verkar alla avråda från att köpa för stor MTB så jag överväger även 18". Jag tycker dock den här hojen verkar kort om man tittar på måtten för det effektiva topprörets längd (570mm på 18" och 594mm på 20") eller har jag fel?

Hojen ska i huvudsak användas på stigar och i skog men det lär väl bli cykling på en och annan grusväg också.

Så hjälp mig, 18" eller 20"? Jag lutar åt 20" själv med tanke på att toppröret känns kort på Team-modellen.

Svårt val faktiskt, du är nog mittenmellan som jag ofta är.
Jag är 182 och har 90 i grenmått, jag hamnar också mellan storlekarna.

Hade dom haft 19" så hade det varit perfekt, 18" har som du själv säger ett ganska kort överrör så det kanske finns en risk att du upplever den som lite kort och "nervös"

Men jag skulle alla gånger välja 18 om jag var du, man kan alltid köpa en längre styrstam om det behövs.

(jag tror att du kommer trivas på båda storlekarna, så stor skillnad är det nog inte)

Köp, cykla och var glad... :-)

Jämför med andra modeller. Jag tror du blir rekommenderad 600 mm i topprörslängd många gånger vilket kan vara både 18 och 20-storlekar. Jag hade tagit 20 i din pos!

19" hade varit perfekt men förmodligen har du rätt Stewe, jag kommer vara glad oavsett storlek men som vanligt vill man ju välja "rätt".

rularn: som du säger finns ju 600 mm topprörslängd både som 18" och 20" beroende på tillverkare och modell av hoj. 20" Team 7.0 är ju 594mm i toppröret och vad jag förstår är längden på toppröret ett av de mest avgörande måtten?

hmm, får nog dra lott om sizen snart :)

Tack för den informationen selstam, mycket intressant. Även om det är personligt vad man gillar / inte gillar är det perfekt med feedback från någon som äger samma hoj. Kör du mycket stig/skog och känner att 20" blir för stort just när det blir tekniskt eller känns den överlag för stor även på snabbare underlag?

Beställde 18" till slut. Fokus ska ligga på cykling i skog och på stig och det känns mer rätt med en mindre cykel av den anledningen. Ska man cykla mycket grusväg får man väl köpa sig en cross istället... Nu är det bara att invänta leverans från DHL.

Tack för era synpunkter!

Meerlin skrev:
-------------------------------------------------------
> stig/skog och känner att 20" blir för stort just
> när det blir tekniskt eller känns den överlag
> för stor även på snabbare underlag?

Det är när det börjar bli stökigt som man känner att hojjen är aningen för stor så jag tror du gjorde ett kanonval!

selstam skrev:
> Det är när det börjar bli stökigt som man
> känner att hojjen är aningen för stor så jag
> tror du gjorde ett kanonval!

Ok, låter lovande med tanke på att jag är kortare än dig också :) Antar att det är helt orimligt att hoppas på leverans innan midsommar, men det hade ju varit perfekt :)

Bild kommer att dyka upp i "Visa din Radon"-tråden!

Det var bra val. Jag skulle vilja ha en 17 tumare. Jag är 175 cm. 16 känns lite för litet, kan inte det bara se pshyko ut men 16 tum ram?

Jag funderar också på 18 tum men då får man ju absolut inte slå i skrevet om man ställer sig upp. Vad för nåt mäter grenmått?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp