Räfflor i vägbanans mitt

hojjaskogen

Ny medlem
Räfflor i vägbanans mitt
Cyklade på Gråbovägen ( öster om Göteborg) för någon vecka sedan. Såg att man hade räfflat vägmitten på sina håll. Såg ut som ett test från Trafikverkets sida. Noterade detta och kom att tänka på en arbetskamrats historier från när han cyklade genom Sverige, från norr till söder, för några år sedan. Han berättade om hur räfflorna fick bilister att stryka förbi honom vid omkörning.
Rätt som det var dånade en långtradare tätt förbi mig i ca 80 km/h. Han ville inte heller gå ut över räfflorna trots raksträcka och inget möte. Har mailat Trafikverket och dom är övertygade om att räfflorna räddar liv. Kanske bilisternas liv, är min åsikt. Någon här som har erfarenhet av dessa räfflor?

Räfflor i vägbanans mitt
det är sådana på gamla stockholmsvägen från uppsala. min erfarenhet därifrån, är att folk inte undviker mitten mer än på nån annan väg. snarare får man en liten varning, då det hörs rätt väl när en bil kör på dessa räfflor. men finns säkert de som upplevt det annorlunda

Senast redigerad av en moderator:
Räfflor i vägbanans mitt
Dom är perfekta till att väcka små bebisar som man just fått att somna genom att sjunga 'en sockerbagare' 25 ggr i sträck. Speciellt räfflorna neråt Småland som verkar ha ett djup på över centimetern.

/Mats

Räfflor i vägbanans mitt
Dom vibrerar gött i rumpan ;)

Skämt åsido har det varit ett par olyckor på Gråbovägen mot mötande traik, man tycker väl att Iphone folket har fullt upp med att leta apps och måste väckas ifrån sin hobby och övertygas om att dom kör bil.

Räfflor i vägbanans mitt
Gråbovägen är en av få vägar jag ogillar att cykla på, främst öster om Olofstorp. Den är extremt smal, med bitvis åtskilliga meter djup ravin på sidan av vägen. Dessutom är den ganska vältrafikerad. Jag kan förstå att den blir svår att bredda, men är det nån väg som behöver åtgärdas så är det den! Det finns för övrigt ingen parallell cykelbana på den otrevliga delen av vägen.

Räfflor i vägbanans mitt
Man hör bilarna på långt håll - de som håller avstånd i sidled i alla fall. Fast det är egentligen de som inte håller avstånd i sidled som man skulle behöva förvarning om.

Räfflor i vägbanans mitt
Lastbilar hör man på sjukt långt håll om de håller ut. Jag kör själv rätt mycket bil i jobbet (upp till 100 mil i veckan) varav stor del är på väg av den typ som du beskriver. Kör ganska ofta med något av hjulen på mittremsan. Tycker inte att det är något man skall vara rädd för men det är möjligt att det kan upplevas som läskigt om man inte är van. Tror inte att en långtradarchaffis känner dom. Har tom cyklat 50 + på racer på såna där men det kändes.

Räfflor i vägbanans mitt
Jodå man känner räfflorna väl även i en lastbil men det går utan problem att köra över dom.
Angående lastbilen som inte gick ut, tyvärr är även vår bransch befolkad av idoter och kanske var det en sån som passerade dej.

Tillbaka
Topp