Råkat få olja på skivbroms - hur ta bort?

Rico

Medlem
Råkade i min iver att olja kedjan på pendlarcrossen stänka olja på bakre skivbromsen, som nu har tappat säkert 90% av sin bromsverkan.

Hur gör jag rent för att få tillbaka bromsverkan på bästa sätt? Räcker det med lite vatten och såpa eller krävs andra grejer?

Har du tur kan du göra rent med en sådan här..
CRC+Brkleen+500ml-1033.jpg

Skivan är inga problem att få rent, värre med beläggen som kan dra åt sig olja eftersom beläggen är mikroskopiskt porösa... Köp på närmsta mack och prova, billigare än nya belägg iaf.

Vad har du för belägg? Är det organiska så kan du försöka elda på dom men förmodligen är dom som ett par bitar sur papp.

Är det sintrade belägg är det inget problem att elda på dom.

Elda med lödpenna som drivs med butangas t.ex. Inte så det glöder i stålet men så det börjar ryka från belägget.

Jag brukar hälla på isopropylalkohol eller nåt liknande, torka av med papper som inte luddar, gno in lite till och sen bränna rent. Blir bra sen.

Skivorna sprayar du med alkohol, brake cleaner om du har råd med det, låter det mesta rinna av och dunsta bort, sen spraya en gång till och torkar av med papper som inte luddar.

Spraya bromsrengöring ett vitt papper och snurra skivan tills det inte kommer smuts på pappret längre. Cykla sedan med bromsen lite intryckt så den blir varm, då brinner oftast oljan bort. Det blir varmt fort.

Jag har fått ordning på oljiga bromsar några gånger så här, ungefär som frause skrev.
- rengör skiva och belägg med t-röd och sen diskmedel, även hål och kanter på skivan
- kör beläggen i ugnen 250grader 30 minuter

Sen har det tagit någon runda i skogen innan de är helt perfekta. Räcker sen att spola av dem med vatten då och då till nästa gång man klantar sig med oljan...

Kikon skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har du för belägg? Är det organiska så kan
> du försöka elda på dom men förmodligen är dom
> som ett par bitar sur papp.
>
> Är det sintrade belägg är det inget problem att
> elda på dom.
>
> Elda med lödpenna som drivs med butangas t.ex.
> Inte så det glöder i stålet men så det börjar
> ryka från belägget.
>
> Jag brukar hälla på isopropylalkohol eller nåt
> liknande, torka av med papper som inte luddar, gno
> in lite till och sen bränna rent. Blir bra sen.
>
> Skivorna sprayar du med alkohol, brake cleaner om
> du har råd med det, låter det mesta rinna av och
> dunsta bort, sen spraya en gång till och torkar
> av med papper som inte luddar.

Ungefär så gjorde jag med mina resinshimanobelägg och det gick åt helsike. På ett belägg släppte limmet. Ett annat par gick i två veckor sedan gav det också upp.

Tvätta skivan med bräkleen och köp ett par nya klossar. 75 pix och bromsen är som ny.Hur svårt kan det bli?

När jag var yngre och gillade att meka med bilar och det hade kommit olja på kopplingslamellen då brukade vi ta bort det med Coca-Cola.
Kanske funkar på bromsbelägg oxå? Det är ju snarlika material.

Cannondale jekyl 1000 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kikon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad har du för belägg? Är det organiska så
> kan
> > du försöka elda på dom men förmodligen är
> dom
> > som ett par bitar sur papp.
> >
> > Är det sintrade belägg är det inget problem
> att
> > elda på dom.
> >
> > Elda med lödpenna som drivs med butangas t.ex.
> > Inte så det glöder i stålet men så det
> börjar
> > ryka från belägget.
> >
> > Jag brukar hälla på isopropylalkohol eller
> nåt
> > liknande, torka av med papper som inte luddar,
> gno
> > in lite till och sen bränna rent. Blir bra sen.
>
> >
> > Skivorna sprayar du med alkohol, brake cleaner
> om
> > du har råd med det, låter det mesta rinna av
> och
> > dunsta bort, sen spraya en gång till och
> torkar
> > av med papper som inte luddar.
>
> Ungefär så gjorde jag med mina
> resinshimanobelägg och det gick åt helsike. På
> ett belägg släppte limmet. Ett annat par gick i
> två veckor sedan gav det också upp.

Resin är vad jag menade med organiska. Dom tål inte mycket, nej.

Fredrik80 skrev:
-------------------------------------------------
> "yes" diskmedel på både skiva och belägg och
> problemet är borta.

+1 Diskmedel är faktiskt det bästa man kan använda!

Bra att denna tråd kom. Skulle lufta frambromsen. Brukar spola baklänges med en spruta. Slangen lossnade då jag tog i och spolade 10ml olja rätt in i beläggen och på skivan.

Fick till det.. hyftsat. Dock blev luftningen värdelös och jag tappade en trampa då jag skulle testa. Vissa dagar skall man inte skruva, borde ha gått och lagt mig i stället..

Summa: Sämre broms, fick leta en trampa i snön i 10 minuter.

Skrikande bromsar är inte kul! Jag ska därför börja med att lätta upp stämningen med ett skämt.
Hur får man en hund att låta som en katt? Jo, man fryser ner den och kör den i en bandsåg...
Det är däremot inte det vi ska göra nu, vi ska fixa bromsarna genom att tvätta bromsbelägg och bromsskivan med svamp och diskemdel. Funkar inte det? Då funkar inga andra lösningsmedel heller. Kasta inte bort pengar på rengöringsmedel som dessutom förstör miljön. Köp nya bromsbelägg och även bromsskiva. Den blir tyvärr också sabboterad om så är fallet och kommer inte att skona dina nya belägg.
Undertiden man väntar på sina nya bromsdelar finns en quickfix och det är inte CRC eller Mucoff. Man tar helt enkelt och slipar bort skiten från beläggen med fint papper för metall.

Slänga skivorna? Go jul.

Rengör skivorna nogrannt med bromsrengöring.
Bränn av belägg lite lagom med tex Gasol.
Slipa med smärgelduk och blås av med bromsrengöring.
Klart

Har man kört in skivorna illa så kan de löna sig att att slipa dem också och börja om.

Det är också lättare med bra skivor.

Ja inte fasen behöver man kasta bromsskivor för att det kommit olja på dom.
När man köper skivor till bilar är dom ofta insmorda i olja för att inte rosta när dom ligger på lager……
Lacknafta på ett papper och avsluta med yes och varmt vatten så är dom rena igen.
Beläggen hade jag nog bytt.
Min egen erfarenhet är att beläggen blir aldrig riktigt 100 igen efter oljebad.

Skrikande bromsar är inte kul! Jag ska därför börja med att lätta upp stämningen med ett skämt.
Hur får man en hund att låta som en katt? Jo, man fryser ner den och kör den i en bandsåg...
Det är däremot inte det vi ska göra nu, vi ska fixa bromsarna genom att tvätta bromsbelägg och bromsskivan med svamp och diskemdel. Funkar inte det? Då funkar inga andra lösningsmedel heller. Kasta inte bort pengar på rengöringsmedel som dessutom förstör miljön. Köp nya bromsbelägg och även bromsskiva. Den blir tyvärr också sabboterad om så är fallet och kommer inte att skona dina nya belägg.
Undertiden man väntar på sina nya bromsdelar finns en quickfix och det är inte CRC eller Mucoff. Man tar helt enkelt och slipar bort skiten från beläggen med fint papper för metall.
Hur får man en katt låta som en hund - häller bensin på den och sen en tändsticka - woff

får en träknackare-känsla här:)

Tillbaka
Topp