Räkna ut watt vid en viss hastighet

lijksom0

Medlem
Jag väger 70kg påklädd och med skor.
Cykeln väger 18kg.

Går det räkna ut hur mycket watt jag behöver göra för att hålla 35km/h?

vindmotstånd vet jag inte men kan ligga rätt bra.
Rullmotstånd vet jag inte heller men säg att det är på en normal cykel, ej racer. Tänk en billig cykel från biltema med släta däck.

Vikten är mest relevant vid accelerationen upp till 35km/h, samt i backar. För att hålla en hastighet måste man endast kompensera för vind- och rullmotstånd.

När man väl är uppe i 35 så räcker nog 230W? Eller däromkring. Men helt beroende på sittställning.

Det finns flera verktyg tillgängliga online tex http://www.bikecalculator.com/ men hur bra resultatet stämmer beror förstås på hur väl du kan skatta övriga parametrar i ekvationen utöver din egen och cykelns vikt.

Vet inte hur bra dedär stämmer. Hade en sparkcykel på 110 watt och enligt den tabellen skulle man komma upp i kring 23km/h. Den gick dock aldrig fortare än 12km/H

Det är ett orimligt antagsnde att en beräkningsmodell för racercykel skulle vara giltig för en (el)sparkcykel. CdA & Crr har rimligen helt olika värden mellan de två (liksom mellan en racer och "standardcykel").

Det är ett orimligt antagsnde att en beräkningsmodell för racercykel skulle vara giltig för en (el)sparkcykel. CdA & Crr har rimligen helt olika värden mellan de två (liksom mellan en racer och "standardcykel").
en 250 w elcykel går väl inte fortare än 25km/h. Men du menar alltså att med 250w på en racer och bra sittsätllning så kommer man upp i 35?

Jb testade här om dagen med tt cykel vad som krävdes .
Biltema standard hoj, kanske 2× på watten..?

Bilagor

• Screenshot_20210425-110601_Facebook.jpg
    Screenshot_20210425-110601_Facebook.jpg
    190 KB · Besök: 287
en 250 w elcykel går väl inte fortare än 25km/h. Men du menar alltså att med 250w på en racer och bra sittsätllning så kommer man upp i 35?

Ja och nej. Men en hyggligt aerodymisk position på (racer)cykeln kan "man" hålla 35 km/h vid lägre effekt än 250 W men om man sitter upprätt och/eller med bylsiga kläder (som på en elcykel) så kommer det krävas mer.

Jo? På just den cykeln har det.
Med bättre däck som rullar lättare så hade väl det kanske endast krävts 220w eller nåt för att hålla 25kmh

Fast en elcykel behöver inte pressa 250W för att köra 25 km/h. Den ger max 250W assistans upp till max 25 km/h. Kanske att det finns nån cykel som väger så mycket och där man sitter så oaerodynamiskt att det är så men på syrrans gamla cargobike behövde man inte full assistans för att hålla 25 km/h på plan mark.

Hmm.
Undra hur starka gamla hederliga moppar var?
Gjorde ju typiskt 30-35km/h och fick ha max 1hk 700w ...Men borde väl rimligen räckt med hälften? ...

De däcken rullade nog tyngre, de vägde mer och sittställningen var mycket oaerodynamisk.
Jo ja men nog går det ganska bra att krypa ihop på en moppe också , om inte bättre iomd lägre sadel och man slipper trampa .
Däcken lär ju rulla lite sämre men flera hundra watt sämre?

Vikten är mest relevant vid accelerationen upp till 35km/h, samt i backar. För att hålla en hastighet måste man endast kompensera för vind- och rullmotstånd.

När man väl är uppe i 35 så räcker nog 230W? Eller däromkring. Men helt beroende på sittställning.
Spännande. Jag hade tidigare en FTP på runt 4W/kg, alltså 320W uppmätt hos Mattias. Men inte fan låg jag och snittade runt 40km/h på Södertörn.

Spännande. Jag hade tidigare en FTP på runt 4W/kg, alltså 320W uppmätt hos Mattias. Men inte fan låg jag och snittade runt 40km/h på Södertörn.
Det är så mycket som påverkar. 212W (~3,3W/kg) tryckt effekt har räckt för mig för 35,7km/t (solo, rundbana på Ekerö på 37km), men då kröp jag ihop en del. 4w/kg borde ge runt 38km/t med samma förutsättningar för mig.

Det är så mycket som påverkar. 212W (~3,3W/kg) tryckt effekt har räckt för mig för 35,7km/t (solo, rundbana på Ekerö på 37km), men då kröp jag ihop en del. 4w/kg borde ge runt 38km/t med samma förutsättningar för mig.

Indeed, det spelar ju mindre roll vilken FTP man testats fram att ha om man inte är beredd att gräva lite i källaren. Eller hålla en aerodynamisk position i mer än några minuter år gången. Sen gör temperatur en ganska stor skillnad också, lättare att cykla fort när luftens densitet går ner och man kan klä sig lätt.

Körde 108 km (rundbana) på 3 h i lördags vid 226 W i snitt förra söndagen men det var i hyggligt nätta vindar. Ska bli spännande att se vad man kan göra i sommar med 10 grader varmare i luften och kanske tempopyjamas på.

Men på gammelmopparna var det väl varvtal/utväxling snarare än motoreffekten som begränsade toppfarten?

Elassisterade 500 wattare brukar ofta ligga nära 45 km/h med bylsigt klädd förare. Cyklarna borde kunna jämföras med en vanlig standardcykel gällande luft och rullmotstånd.

Jo ja men nog går det ganska bra att krypa ihop på en moppe också , om inte bättre iomd lägre sadel och man slipper trampa .
Däcken lär ju rulla lite sämre men flera hundra watt sämre?
testa rulla en moppe, de går fan inte lätt. Även utan motor eller kedja. Luftmotståndet på en moppe är nog flera gånger högre än på en cykel.

Jag väger 70kg påklädd och med skor.
Cykeln väger 18kg.

Går det räkna ut hur mycket watt jag behöver göra för att hålla 35km/h?

vindmotstånd vet jag inte men kan ligga rätt bra.
Rullmotstånd vet jag inte heller men säg att det är på en normal cykel, ej racer. Tänk en billig cykel från biltema med släta däck.

Den här webbkalkylatorn är rätt träffsäker:

Det funkar bäst om man har vindstilla, cyklar fram och tillbaks på samma väg eller cyklar runt i en cirkel. Då tar vindmotståndet ut sig själv på hemvägen.

Det är sällan vägen är helt platt och det tar längre tid om det är backigt.

Kalkylatorn ger att du behöver hålla c:a 300 watt. För dig är det 4.3 W/kg och det brukar man som otränad kunna hålla i c:a 1min. Är man mer vältränad (cat3) fixar man 5min.

Läst tråden men blir inte riktigt klok. Om jag cyklar om en elcykel på 250 w, producerar jag då mer än 250 w?

Tolkar svaren som att det inte går att jämföra på det viset.
Om man tänker sig en uppförsbacke som är så brant att effekten väsentligen bara går åt till att lyfta cyklist+cykel uppåt så kommer du att generera mer än 250 watt om ekipagen väger lika mkt. Om elcyklistens ekipage är dubbelt så tungt som ditt kan du bara säga att det är mer än 250 / 2 watt = 125 watt. Och om det omvänt gäller att ditt ekipage är dubbelt så tungt som elcyklistens så behöver du över 500 watt.

Tar du istället en utförsbacke där det går fort och du sitter mer aerodynamiskt och är tyngre än elcyklisten så kan man nog tänka sig fall där du med 0 watt kan slå elcyklisten.

Uppför och utför gör det mer extremt, men även på platten kommer aerodynamiska egenskaper att spela roll. Elcyklister sitter ju typiskt rätt upprätt och har inte sällan lite fladdrigare kläder så en aerodynamiskt sittandes person på en racer behöver inte nödvändigtvis hålla 250 watt för att passera en elcyklist som håller 250 watt.

Sen måste väl elcyklisten mata in lite egen effekt och inte bara förlita sig på batteriet. Har för mig att det finns olika varianter på "krav" på egen benrörelse för att få batterihjälp men vet inget närmare. Dock tror jag att svaret fortfarande är "det beror på".

Det var lite så jag tänkte. Jag utgick från att totalvikten är densamma, cykel inkl. förare och det är på slät mark. Ser ingen skillnad i om det är jag eller en elmotor som producerar lika många watt för att framföra ekipagen. Min totalvikt är 90+10.

Givet att allt annat är lika spelar inte effektkällan någon roll. Men det är ju sällan den som själv trampar väger, är klädd, sitter eller har motsvarande cykel som den som låter elmotorn göra jobbet.

250W på elcyklar är bara en kvarleva från den gamla tiden då en kunde räkna ut effekt på en borstad elmotor utifrån max varvtal och kanske lite annat som jag inte har koll på eftersom jag är dålig på matte.

Moderna elcyklar kan leverera den uteffekten som batteriet kan leverera. Därför de är så roliga att cykla på och går så himla fort när de är av-spärrade.

Det finns elfordon med "riktiga" 250W effekt. Då tänker jag på riktigt gamla permobiler och de där ur-sunkiga, gamla posten el-flakmopparna. Ingen av dem är speciellt svåra att cykla om för ens en ganska klen cyklist

En elcykel är ju bara begränsad till 25km/h. Egentligen ingen watt begränsning då lagtexten är skriven mer som att man inte får överstiga 250w som ett mer nominellt värde under färden (eller något åt det hållet).
Därav finns det flera helt lagliga elcyklar som under korta perioder kan ge mer än dubbelt så många watt i assistans. Kommer inte ihåg exakt men t ex Bosch CX och Brose brukar väl pumpa ur sig runt 800w när det väl behövs och den som trampar är stark nog och orkar hålla uppe kadensen?

Varför tanken uppkom, var för att jag inte har något problem med att cykla lika fort eller fortare som 250 watt cyklar i mina vardagskläder, på väg till och från jobbet i upprätt läge på hybriden (totalvikt 100 kg). Samtidigt som jag inte orkar producera 250 watt på motionscykeln lika lätt och länge. Då är det förmodligen wattmätaren på Abilican, motionscykeln som visar fel.

Senast ändrad:
Varför tanken uppkom, var för att jag inte har något problem med att cykla lika fort eller fortare som 250 watt cyklar i mina vardagskläder, på väg till och från jobbet i upprätt läge på hybriden (totalvikt 100 kg). Samtidigt som jag inte orkar producera 250 watt på motionscykeln lika lätt och länge. Då är det förmodligen wattmätaren på Abilican, motionscykeln som visar fel.
Om du håller 25 km/h på platten i vindstilla tror jag inte att du är nära 250 watt. Bör m.a.o. finnas rätt skapligt med effekt för att ta dig förbi en elcyklist som maxar vad elcykeln tillåter fartmässigt med drivning.

1984. 11 km på 13.56 (47 knyck) nästan vindstilla med vändpunkt. Dryga minuten efter tempokungen. Hur många watt?

Bilagor

• Skärmavbild 2023-01-02 kl. 21.30.36.png
    Skärmavbild 2023-01-02 kl. 21.30.36.png
    34.5 KB · Besök: 69
Tillbaka
Topp