[Rally] SBR-samlingstråden

Kung Stalle

Aktiv medlem
PeterÄlvsjö skrev:
-------------------------------------------------------
> Krock med CV :-(

Eeehhhh... nej, det är inte ens en krock.

Fett Aron!

Stalle

pMr

Ny medlem
PeterÄlvsjö skrev:
> Krock med CV :-(

Hmmm, nu ska vi se här. Vill jag cykla 9 mil grusväg, eller cykla skrattfest?

Jag tar skrattfesten. FETT!

larsaw

Aktiv medlem
pMr skrev:
> PeterÄlvsjö skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Krock med CV :-(
>
>
> Hmmm, nu ska vi se här. Vill jag cykla 9 mil
> grusväg, eller cykla skrattfest?
>
> Jag tar skrattfesten. FETT!

+1 Word! // Larsa

cruxet

Ny medlem
Henrik83 skrev:
> Om det blir nån repris i Älvsjöskogen så kan
> jag hjälpa till & rodda. Bor bara några minuter
> därifrån. Mer endurorace åt folket!

Jag har gjort min andel av rejs för en tid framöver men om du eller någon annan vill fixa ett rejs i älvsjöskogen så kan jag visa ett antal sträckor som är nästan färdiga för rejs och jag kan hjälpa till lite grand med fixandet.

Edit: sträckorna jag pratar om är helt galet flowiga

Senast ändrad:

PeterÄlvsjö

Ny medlem
Älvsjöskogen är väl rätt olämplig att tävla i.
Ganska liten och begränsad skog med mycket människor som rör sig och
dessutom cykelförbud på motionsspåren så alla transporter måste ske på stigarna.

larsaw

Aktiv medlem
cruxet skrev:
> Det gick i alla fall utmärkt att rejsa där för
> några år sedan
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1201624

Alltså, kan man inte köra en repris på detta episka rejs, skulle vara kul att se hur allt utvecklats.
Inklusive klättringstävlingen!

Hade själv inte hunnit så långt in i MTB-träsket då det begav sig men att dömma av Stalles obefintliga skäggväxt och Beofreds rent barnsliga hårlängd, känns det som om mycket hänt sedan dess.

Stalleanno2009.jpg

Beofredanno2009.jpg

För övrigt så kan jag ryktesvägen sprida vidare att det finns stora och små planer på SBR i Flottsbro, Östertälje och Hägerstensåsen ;)

// Larsa

Nu skulle det banne mig smaka med ett hederligt rally! Lösa boliner, chippet på fingret, inga träningsdagar, pilsner på anmälningsavgiften... Mmmm...
Är det nåt på gång?

soderblom

Aktiv medlem
Ska bli riktigt skoj med ett rally i Älta nästa helg, men är det några fler på gång annars i höst? Förra hösten var det ju så lyxigt att det hölls ett rally i månaden.

Kung Stalle

Aktiv medlem
soderblom skrev:
> Ska bli riktigt skoj med ett rally i Älta nästa
> helg, men är det några fler på gång annars i
> höst? Förra hösten var det ju så lyxigt att
> det hölls ett rally i månaden.

Håll grytan kokande.

STalle

Håll grytan kokande predikar Stallmästarn. Är det nåt på gång? För en annan som inte far till Götet på endurofinal och som körde vilse i Älta senast börjar det bli bra pepp för ett sbr igen!

Och ja, jag ska arra ett själv. Så snart jag får näsan över ytan på småbarnsträsket och det blir ballt att köra mtb på platten ska jag dra ihop ett Ubr i Uppsala.

soderblom

Aktiv medlem
Nytt år, nya rallyn?

Har vi några tävlingar på gång under våren? Jag har lite egna idéer, men har svårt att tro att det blir något på denna sidan av semestern. Behöver både lite mer tid för rekning samt övertyga några om att hjälpa till vid behov..

Sedan tycker jag nästan det gått inflation i proffsighet/nivå på de senaste rallyna. Fem-sex sträckor, jättefina priser och allmän proffsighet. ;-) Arrangerar jag något så blir det kanske några steg tillbaka istället. Varför inte begränsa sig till två-tre sträckor och klara av rallyt på en halvdag istället, vilket borde vara lättare att planera in än en heldag beroende på familjesituation? Mitt fokus är att få till sträckor som till största delen går utförs och minimera klättringen, men det tycker jag är upp till var arrangör att bedöma hur den fördelningen ska se ut.

Tidtagningssystemen från de senaste tävlingarna är ju definitivt något som bör behållas eftersom det ger flexibilitet i deltagarnas startordning samt att man inte behöver köra en sträcka i taget. Sedan hoppas jag att segrarna kan acceptera att priserna består av guldlackade gamla cykeldelar.. Får väl kalla det Bike Rally Sprint eller liknande om det inte anses vara fullvärdigt SBR om man tar några steg tillbaka.

Inlägget får väl mest ses som att jag "tänkte högt", men det var bara lite idéer för att fler kanske ska våga ta på sig arrangörsrollen om man inte gör det lika avancerat.

/David

EST

Aktiv medlem
Vi har sträckor färdiga i Örebro ska bara ta tag i resten någon gång, sex st av utförskaraktär. Med Android tidtagning å fula priser antagligen ;-) Men iår hoppas vi kunna locka fler.

soderblom skrev:
> Nytt år, nya rallyn?
>
> Har vi några tävlingar på gång under våren?
> Jag har lite egna idéer, men har svårt att tro
> att det blir något på denna sidan av semestern.
> Behöver både lite mer tid för rekning samt
> övertyga några om att hjälpa till vid behov..
>
> Sedan tycker jag nästan det gått inflation i
> proffsighet/nivå på de senaste rallyna. Fem-sex
> sträckor, jättefina priser och allmän
> proffsighet. ;-) Arrangerar jag något så blir
> det kanske några steg tillbaka istället. Varför
> inte begränsa sig till två-tre sträckor och
> klara av rallyt på en halvdag istället, vilket
> borde vara lättare att planera in än en heldag
> beroende på familjesituation? Mitt fokus är att
> få till sträckor som till största delen går
> utförs och minimera klättringen, men det tycker
> jag är upp till var arrangör att bedöma hur den
> fördelningen ska se ut.
>
> Tidtagningssystemen från de senaste tävlingarna
> är ju definitivt något som bör behållas
> eftersom det ger flexibilitet i deltagarnas
> startordning samt att man inte behöver köra en
> sträcka i taget. Sedan hoppas jag att segrarna
> kan acceptera att priserna består av guldlackade
> gamla cykeldelar.. Får väl kalla det Bike Rally
> Sprint eller liknande om det inte anses vara
> fullvärdigt SBR om man tar några steg tillbaka.
>
> Inlägget får väl mest ses som att jag "tänkte
> högt", men det var bara lite idéer för att fler
> kanske ska våga ta på sig arrangörsrollen om
> man inte gör det lika avancerat.
>
> /David

Väl talat soderblom - stående ovationer!
Eller som man också säger: +1

Matthias87

Ny medlem
Jag har också några sträckor av utförskaraktär där jag vill anordna rally, på våran bana Oddride i Floda. Gäller att få tummen ur bara. Är det Sportident de flesta kör med, eller brukar det räcka med Strava på mobilen?

Det har väl körts nåt rejs med strava, men jag tycker att det känns rätt lökigt. Det diffar för mkt för att vara vettigt. Sportident ör the shit och jag har aldrig tvekat om att hosta upp en hunka för att få köra med det.

larsaw

Aktiv medlem
soderblom skrev:
> Nytt år, nya rallyn?
>
> /David

Bra soderblom att du tänkt högt i förhållande till alla andra som inte ens kommer så långt.

Efter att ha varit så insyltad i förra årets SBR'ande så att jag t.o.m. blev med CremeFraich-tröja ;) så vill jag gärna ta ett steg tillbaka i år, dock har jag ju stigfinnar-ögonen påkopplade...
Tillsammans med Jsmacko letat rätt på en tre-fyra superfina stigar i Östertälje-trakten, dessutom har jag 2-4 nya godbitar i och omkring i skogarna kring Kungens Kurva.

Men vem som slutligen styr upp dessa två pärlor har jag ingen aning om.

Dessutom har jag efter "nytänkartagen" med STS-racet i höstas klurat på att göra en variant av Hammarby-dualslalomen fast i skogsmiljö, detta då jag hittat en väldigt bred men inte allt för lång utförslöpa där det är möjligt att dra två relativt lika paralella spår = jävulshorn delux :D :D :D

// Larsa

Senast ändrad:

Matthias87

Ny medlem
Jag har fyra stycken väldigt fina specialsträckor jag vill köra, som sedan avslutas med en femte längre sträcka där alla som är med i racet startar i den ordningen som man placerat sig på specialsträckorna ihopräknande. Lite masstart à la Avalanche. Någon som tycker idén verkar lockande?

Aron

Aktiv medlem
soderblom skrev:
> Nytt år, nya rallyn?

Jag tycker att du tänker rätt. Kompisrace är ju nyckelordet.

Matthias87

Ny medlem
jofahjalm skrev:
> Att slänga i en masstart känns lite "jaha?".

Vill du utveckla? :)
Masstart är ju hur kul som helst! Lite mer racekänsla!

Lingon

Aktiv medlem
Matthias87 skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> > Att slänga i en masstart känns lite "jaha?".
>
> Vill du utveckla? :)
> Masstart är ju hur kul som helst! Lite mer
> racekänsla!

Låter kul, men kan nog bli lite stökigt i praktiken. Brukar inte vara så lätt att köra om utan närkontakt på endurostigar. :)

jofahjalm

Aktiv medlem
Masstart kräver dels att man sammanställer tidigare resultaten innan sträckan ska rejsas, vilket tar en massa tid. Sedan brukar rallysträckorna vara sådana att det inte går att köra om. Då har man momentet av att någon kanske försöker trots att det är dömt att misslyckats, till priset av spektakulära krascher. Jag skulle helt klart ställa upp, för även ett dumt rally är bättre än inget rally. Men jag ser inte att masstart tillför något positivt.

Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
jofahjalm skrev:
> Masstart kräver dels att man sammanställer
> tidigare resultaten innan sträckan ska rejsas,
> vilket tar en massa tid. Sedan brukar
> rallysträckorna vara sådana att det inte går
> att köra om. Då har man momentet av att någon
> kanske försöker trots att det är dömt att
> misslyckats, till priset av spektakulära
> krascher.

+1, fast spektakulära krascher är ju kul för åskådarna :D
Nä, då tror jag mera på Dual Trail Challenge, möjligen som någon slags seedning...
// Larsa

Matthias87

Ny medlem
Där jag isf tänkte dra etappen med masstart kommer det finnas gott om möjligheter att köra om, så jag tror det kan fungera. Självklart lämpar sig inte vilken stig som helst för detta.
Och spektakulära krascher är (nästan) alltid roligt! :)

s

Aktiv medlem
Jag tror att ni blandar ihop masstart eller jaktstart? Det föregående kräver inga tidigare tider.

Håller med Soderblom om att SBR:na börjar bli för seriösa. Det måste vara enkelt både att arrangera och att deltaga. Därmed inte sagt att jag ser något negativt att några eldsjälar ordnar mastodontproduktioner, bara att det är ok att lägga sig på en lägre nivå. Den som gör bestämmer!

Matthias87

Ny medlem
Det jag tänkte mig är väl någon form av jaktstart och masstart. Alla startar samtidigt, men på led, utefter den ordning placerat sig innan. Men det kan ju hända att det är för osmidigt att få fram tiderna. Hinner man sammanställa tiderna om man tar fika och så emellan, på någon timma alltså?

Kung Stalle

Aktiv medlem
Förra årets Hjulrally var ju verkligen ingen mastodontproduktion tycker jag. Den var enkel att ordna, det dök upp folk med priser, en kompetent fotograf råkade vara på plats. Ett rally i all enkelhet.

Nåt som borde styras upp är ju dock tidtagningsprogramvaran. Nu är det ju jävligt råddigt och framför allt är ju felkontrollen helt obefintlig. Det skulle finnas nåt enklare. Jag tänkte ta titt på http://www.oriento.fi/node/6 . Den är gratis och Pro-varianten är enduro-kompatibel. Förhoppningsvis är Lite det åxå. Den är helt ny så jag vet inte.

Testing testing...

Egentligen borde man göra iordning en SBR-låda som kan stå hemma hos nån. Inkl alla skyltar och pilar, en gammal bärbar med programvara på, instruktioner och manual, lista på vilka dosor man måste hyra. Ett startkit lixom.

Stalle

Kung Stalle

Aktiv medlem
s skrev:
> Håller med Soderblom om att SBR:na börjar bli
> för seriösa. Det måste vara enkelt både att
> arrangera och att deltaga. Därmed inte sagt att
> jag ser något negativt att några eldsjälar
> ordnar mastodontproduktioner, bara att det är ok
> att lägga sig på en lägre nivå. Den som gör
> bestämmer!

Problemet är ju tidtagningen nu när det börjar bli så många. Förr kunde vi köra med stopur. Tre sträckor och 20 deltagare blir 120 klockningar. Gör samma på 50 deltagare så är det 300 klockningar. Hjulrallyt skulle genererat lite över 600 klockningar och där nånstans är ju gränsen nådd.

Stalle

Kung Stalle

Aktiv medlem
Hetsjägar´n skrev:
> Bra ide om startkit!
> Åkersberga ey? Typ i vinter? Vår?

Oklart. Det krävs en smula banarbete innnan.
Stalle

s

Aktiv medlem
Kung Stalle skrev:
> s skrev:
> > Håller med Soderblom om att SBR:na börjar bli
> > för seriösa. Det måste vara enkelt både att
> > arrangera och att deltaga. Därmed inte sagt
> > att
> > jag ser något negativt att några eldsjälar
> > ordnar mastodontproduktioner, bara att det är ok
> > att lägga sig på en lägre nivå. Den som gör
> > bestämmer!
>
> Problemet är ju tidtagningen nu när det börjar
> bli så många. Förr kunde vi köra med stopur.
> Tre sträckor och 20 deltagare blir 120
> klockningar. Gör samma på 50 deltagare så är
> det 300 klockningar. Hjulrallyt skulle genererat
> lite över 600 klockningar och där nånstans är
> ju gränsen nådd.
>
> Stalle

Sånt är enkelt att lösa genom att begränsa antalet deltagare, start och mål på samma ställa, egen tidtagning etc. Hellre ett litet race som blir av än att någon tvekar på att ställa upp som arrangör för att det blir för stort och svårt.

H.

Aktiv medlem
Ett arrangörskit är ju nåt som tex scf skulle kunna stå för om de vore lite mer om sig. Snacka om mervärde!

För övrigt låter det toppen att det planeras lite, jag har också lite spridda planer, få se vad det blir av det.

H. skrev:
> Ett arrangörskit är ju nåt som tex scf skulle
> kunna stå för om de vore lite mer om sig. Snacka
> om mervärde!
>
> För övrigt låter det toppen att det planeras
> lite, jag har också lite spridda planer, få se
> vad det blir av det.

Jag funderar på om dina planer och mina planer delvis är samma planer.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer