Ram reparation

Ricki

Medlem
Ram reparation
Hej alla glad MTB cyklister!

Skulle vilja veta vart man kan få hjälp att svetsa en gammal Alu ram som spruckit! Det är en Kona Kula av 00 års model. Den har spruckit strax framför sadeltornet. Huvudtriangeln är reducerade Easton Ultralite rör. Är tacksam för alla tips man kan få. Ramen skall enbart användas för pendling, inget skogsbruk alltså.

Tack på förhand/Ricki

Ram reparation
En bild underlättar, dessutom är man nyfiken. =)

Om du skall ha den till pendling, behöver man svetsa? Finns det plats att förstärka på något annat sätt?

Ram reparation
Vassego <http://gulasidorna.eniro.se/query?what=yp&search_word=svets&selected_header_code=R1001369&district_code=41&district_name=Stockholm&filter=Svetsningsarbeten|Aluminiumsvetsning&match_comp=&match_street=&zipcode=&area=&phone_number=&advanced=&hpp=&ax=>

Ram reparation
Nu med karta. <http://kartor.eniro.se/query?what=cmap&mop=as&search_word=svets&selected_header_code=R1001369&district_code=41&heading=&district_name=Stockholm&filter=Svetsningsarbeten|Aluminiumsvetsning&match_comp=&match_street=&zipcode=&area=&phone_number=&newSearch=1&show_all=true>

Ram reparation
Leta upp någon kunnig alusvetsare.

Tyvärr är det dels rätt känsligt vilken trådlegering man använder att svetsa med samt att ramen helst bör värmehärdas efter svetsningen. Det blir väldigt mycket spänningar annars och risken är stor att ramen går sönder igen, även för bara pendling.

Problemet med härdning är att det kräver en stor ugn samt ganska lång tid.

En bild på skadan skulle underlätta, som sagt. Kanske går det att trä ett annat rör över skadan och limma det på plats istället för att svetsa?

Ram reparation
MIn gissning och erfarenhet. Svettsar du så det är värt pengarna så håller det inte. Hittar du någon som får det att hålla såär det inte värt det ekonomiskt.

Men det e klart. pendlarcykling påfrestar inte ramen så mycket.

Tnt, det är väll bara vissa legeringar som måste efterbehandlas?. och den behandlingen är väll bara för att korta ner tiden. Man kan låta ramen ligga i ett halvår med.

Har jag för mig att jag har hört. Finns säkert folk som kan detta 100ggr bättre än mig.

Ram reparation
Min svågers farbror är duktig Alu-svetsare. Han lagade en ram åt mig förra sommaren. Visserligen höll det inte så länge, men det visade sig att det berodde på Scotts ramkonstruktion. Han håller till ute i Täby kyrkby och kan säkert hjälpa dig.

Ram reparation
CalleB skrev:
-------------------------------------------------------
> höll .. inte så länge, .. visade sig att det berodde på Scotts ramkonstruktion.

Lust att förtydliga? Alltid lär man sig något. :)

Ram reparation
Jo, jag hade en heldämpad Scott, hette "FX-30"-nånting. När baksvingen knäcktes andra gången så hörde jag med Scott om de hade hört talas om liknande problem. Och mycket riktigt, baksvingen på just den modellen var felkonstruerad och skulle kostnadsfritt bytas ut.

Ram reparation
Det kan vara givande att tänka på hur mycket det kostar att fixa ramen jamfort med hur mycket det kostar att ersätta den. Om man har en dyr ram som kan lagas för en billig peng är det lättare att motivera investeringen. Du har en ram som kostar mer att laga (på ett bra sätt) än att ersätta.

Ram reparation
Hade problem att få till en tydlig bild med min rackiga gamla Ixus! Men som ni ser sitter sprickan ganska kritiskt till och sträcker sig runt mer än halva röret så NEJ jag tänker inte köra på den utan att svetsa/byta den. Vad det beträffar ramens värde så har den inte kostat mig någonting alls annars hade jag självklart köpt en ny. Ramen är värmebehandlad vilket gör att den kommer att försvagas/bli mjukare om man inte åter igen värmebehandlar den efter reparation (om det går?!). Fler råd tack och tack för all hjälp hittils.

//Ricki

Bilagor

• Crack 1.JPG
    Crack 1.JPG
    50.6 KB · Besök: 20
  • Crack 2.JPG
    Crack 2.JPG
    44.3 KB · Besök: 22
Ram reparation
Detdär skulle jag lindat lite silvertejp runt och kört på tills det går av. Sen köper man nytt billigt beggat.

Vill man vara lite jobbigare kan man väll dra på glasfiber och epoxy eller liknande.

Ram reparation
ex1.jpg ht=544

Skulle försöka med något sånt som stöttat röret som sadelstolpen sitter i, sprickan sitter ju på ovansidan, säker någon ingengör som har annan åsikt.. ;)

Ram reparation
Jag hade redan varit klar vid dethär lagret med mitt tejpande och skulle ligga med fulle rulle på gatorna.

Men jag har ett stopur här och tar tid på när ni har kommit fram till den mest happykorekta lösningen.

27s...28s...29s...

Ram reparation
Ett exempel på en billig men förmodligen bättre ram än den du har nu. OBS! Det kanske inte är den ultimala pendlarramen och det finns nog ännu bättre köp nånstans därute men den kostar nog mindre än/i samma storleksordning som vad ett svetsjobb som håller skulle kosta...

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=13215

Hade det varit en stålram hade jag svarat annorlunda...

Senast redigerad av en moderator:
Ram reparation
Ny ram blir nog det bästa alternativet! Att tejpa ramen låter farligt! Tack igen! Förslag på billiga XC ramar med skivbrosfästen?

Senast redigerad av en moderator:
Ram reparation
Tnt, tror inte hålet hjälper så mycket när det gäller aluminium.

Ricki, Hur skulle man dö om övre ramröret går av? om det dessutom sitter inlindat i ett halvkilo silvertejp? Tror du ramen pulvriseras under dig och slänger ut dig framför närmaste SUV med dubbdäck?

Ramen blir lite sladdrig och du får cykla lite lugnare hem den dagen. Sen byter du ram.

Men vill du ha moralpanik så svetsa du din ram.

Ram reparation
Ledsen om jag lät agro innan Ville! Det finns mycket kids som inte vet sitt eget bästa ute på nätet... Vad jag menar med livsfarligt var: eftersom jag har skivbroms f+b skulle ramen belastas extra speciellt då frambromsen apliceras. Jag har fått för mig att detta skulle kunna rycka loss topröret ifrån sadeltornet vid en plötslig inbromsning. Speciellt då sprickan når cirka 270 grader runt topröret! Skulle behövas mycket silvertejp för att känna sig safe ute på gatan.

Ram reparation
Har sprickan blivit såpass lång som du säger så är det verkligen bara en tidsfråga innan den går av helt och hållet, svetsa och håll ögonen på den eller köp något nytt billigt är rättens utslag i den här frågan :)

Ram reparation
Ville skrev:
> Tnt, tror inte hålet hjälper så mycket när det gäller aluminium.

Vilket? Att borra eller laga med kolfiber/epoxy?

Ram reparation
Tnt, det var hålen jag menade:)
Alu är ju ganska kännsligt på ojämna ytor och borrar man så är risken att man får några till. Men jag har igentligen ingen koll.

Annrs varför jag rekomenderar den billigaste och enklaste lösningen tejp är självklart för att det är mest kostnadsefektift och ramen i frågan är ju knappast någon dyrgrip samt den kommer bara gå till pendling. Jag tror inte ramröret kommer flyga åt något håll när det går av men har du ca 10 varv silvertejp så tror jag det håller sakerna på platts så att du ivf kommer hem.

OM alternativet är svetsning så gör man en så mycket större sak av det hela på en ram som troligen ivf är ganska trött. När alus spricker sådär så tyder det oftast på att den är matt och då hittar du säkert nya sprickor innan den gammla är fixad.

Jag har svettsat två ramar som gått av. Den en var en gammal trialram som gick av vid skivfästet och den lämnade jag till en snäll kompis som kände en svettsare som skulle ha koll. Priset var inte jättedyrt och det var enstor och biffig förstärkning där sprickan var. Den ramen höll inte alls.

Den andra ramen var en DH cykel där vevaprtiet flög i backen efter en trapplanding. Den var köpt av G:sson som var sponsrad och därför hade goda kontakter med leverantören. De röntgade ramen, hittade 7 sprickor till och svettsade allihoppa. Ramen höll resten av min tid med den och jag har inte hört att den skulle gått av idag. Vet iof inte vem som äger den idag. För mig var detta gratis men en rönken och svettsning hade nog knappast varit gratis annrs.

Så nu vet ni bakrunden till varför min rekomendation bara var att tejpa. Köpa nytt skulle ifo funka bättre:)

Ram reparation
Röntgen ville inte rönken.
Rönka är det där man gör när man inte vill att ens mamma skall komma in i rummet du vet...rönken är själva biprodukten utav samma aktivitet...

Ram reparation
mytomspunnen skrev:
> Röntgen ville inte rönken.
> Rönka är det där man gör när man inte vill
> att ens mamma skall komma in i rummet du
> vet...rönken är själva biprodukten utav samma
> aktivitet...

Jag är nog mest imponerad att du faktiskt läste dit ner...;)

Fan, jag säger ju rönken. Då skriver jag rönken. Idag finns ju oxå i svenska ordlistan så om jag får härja fritt ett tag till så finns där även rönken.......Kalla mig trendstarter...HAHA

Ram reparation
jag ska precis börja att skruva ihop min ny svetsade cannondale,spricka på kjedjestaget(har fått ny ram på garantin)lämmnades in till en smed.två dar senare var den klar och jag 140 spänn fattigare!
ska bli kul och se om det håller till att vata vinter/vardags cyckel.
mw

Tillbaka
Topp