Ram till touringcykel

BadBoy09

Medlem
Ram till touringcykel
Tänkte bygga en touringcykel under vintern, sitter och letar ram nu.

Funderar på vilket material jag ska använda mig av, det står mellan CrMo-stål och aluminium?

Vad säger ni?

Ram till touringcykel
Ram till touringcykel
Till cykelramar används det främst två sorters aluminium: 6061 och 7005, den stora skillnaden mellan svetsning av dessa material är att 6061 kräver speciell vätskekylning under den värmebehandling som ramen måste gå igenom efter svetsningen, för 7005 räcker det med luftkylning. Det har också börjat användas lite andra sorters aluminium och där vet jag inte riktigt hur det ligger till men troligen är de ännu svårare att arbeta med.

Stellans Kona "lava dome" är en stålram, det kan man tex se på rosten som bildats runt skadan samt runt svetsningen.

Senast ändrad:
Ram till touringcykel
Jag försökte förrförra månaden hitta en billig touringram för 28" hjul, bockstyre och skivbroms. Jag har aldrig haft ett rambrott och jag planerar inte att resa till långtbortistan på ett tag så material var för mig sekundärt. Min slutsats var att "riktiga" touringramar med anspråk på en bra touringeometri verkar byggas i stål. Det finns en mängd lösa ramar att köpa från tyska sidor, ofta i alu, men dessa har ibland helt galen geometri, särskillt om man gillar bockstyre.

För mig slutade det med en lös Kona Sutra ram från hibike för 349 euro - i stål. Är nöjd med den, men särskillt lätt är den inte. Jag funderar på att hitta en ny gaffel för de tillfällen då den går som pendlarhoj.

Så frågan om alu vs. stål blev en icke-fråga för mig eftersom mina övriga krav ledde till att jag bara kunde välja stål :).

Ram till touringcykel
John Blaze skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan vi inte reda ut detta med aluminium och
> svetsning? Vissa säger att det måste vara stål
> för att bysmeden ska kunna svetsa. Jag har också
> hört att det visst går att svetsa i aluminium
> med bysmedens svets. Resultatet blir inte snyggt
> men det går.
>
> Btw, verkar som att Stellan har svetsat sin Kona.
> Silvertejpad Kona:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/914998/148880
> 2#msg-1488802 Svetsad Kona:
> http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150171364
> 319884&set=a.10150171355294884.340700.529424883&ty
> pe=3&l=413a26f2af

Men fick han den svetsad i Långtbortistan eller i Sverige efter att han cyklat hem med det tejpade?

Det många verkar tycka nu på touringforum är väl att rören i moderna stålramar är en bra bit tunnare än vad de var på 60- och 70-talet när bysmedsmyten skapades, och att risken är att de bara går sönder ännu mer om man inte lyckas hitta någon som faktiskt kan svetsa.

Ram till touringcykel
Skulle nog ta en stålhoj. Borde vara lättare att laga och stryktåligare men en tillräckligt tjock aluram borde hålla den också. En Surly long haul trucker borde väl fungera. De ramarna verkar finnas lite överallt. Finns i en deluxevariant med s&s kopplingar men då kostar den ca 10k istället för knappa 4k.
Titanram är väl ett alt annars. Lynskey Backroad verkar fin men jag tror du kan ha roligare på en 3-4k ram och använda de extra pengarna till en resa.
Vilken typ av bromsar hade du tänkt dig, cantilever/mini-v eller skivbroms?

Ram till touringcykel
JMT skrev:
-------------------------------------------------------
> Titanram är väl ett alt annars. Lynskey Backroad
> verkar fin men jag tror du kan ha roligare på en
> 3-4k ram och använda de extra pengarna till en
> resa.

Titanramen är dock mer underhållsfri, stålramen måste du väl lacka om och så med jämna mellanrum för att hindra rostangrepp? Om du tänk ha ramen i 20 år, alltså...

http://www.spacycles.co.uk/products.php?plid=m2b0s143p2323 är en ganska så budget titantourer? Jaja. Jag skall också bygga min egen touringcykel i vinter (efter att ha kört ett par år på min Cannondaletourer), jag borde väl också starta en sådan här tråd precis som alla andra snart.

Ram till touringcykel
Har verkligen en titanram någon fördel över en aluminiumram för en bråkdel av priset, båda lär du väll ha svårt att få svetsade i fält?
Ett likvärdigt alternativ till surly lht för ett likvärdigt pris skulle ju kunna vara sjs's thorn sherpa

Tillbaka
Topp