Ram-tips sökes SSCX/allt-i-allo

Ogge21

Medlem
Hade beställt en sån här https://8bar-bikes.com/shop/framesets/mitte-v1-3in1-frameset-cross-adventure/
men nu har de strulat fram å tillbaka i så många veckor att jag tänkte be dem skicka tillbaka pengarna och så letar jag något nytt. Jag har dock rätt bråkig kravlista och denna plockade många boxar och frågan är om jag kan hitta något liknande för en rimlig peng eller om jag bara får härda ut och vänta ännu längre och även skippa färgvalet..
Vad har jag för orimliga krav då? Följande fick jag till på ramen jag länkat:
CX/Gravel (utrymme för lite bredare däck)
Aluminiumram
Justerbar skivbroms-dropout så den går att köra både med bromsar som växlad och SS men även som fixed
Mkt fästen för flaskor osv så man kan köra den som touring-cykel

Det enda jag egentligen saknade var möjlighet att köra 650b-hjul och därmed ännu fetare däck. Vilket jag sett nån enstaka hoj ha men då får man välja stål istället, vilket jag historiskt inte gillat lika mkt som aluminium...

Rent spontant skulle jag säga trek Checkpoint. Fyller i alla boxar du har ovan, utom officiell kapacitet för 650B. Jag har däremot kört min Crockett (i princip samma ram fast utan massor av fästen och lite mindre plats för däck, tyyp). Ja, något dyrare än den du hittat sedan tidigare, men antagligen den bästa aluminiumramen du hittar i segmentet.

Länk: https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...kpoint-alr-ramset/p/22882/?colorCode=greydark

+1 på Trek checkpoint.
Jag har letat precis som ram ts vill ha ett tag, och checkpointen checkar Allt. Förutsatt att man kan sätta fix/internväxel-nav i dropout'sen.

Måste allt vara samma cykel? Vill du köra ss och fixed är 120 mm-nav trevligt. Det känns som att två cyklar. Inte heller blir mycket dyrare med tanke på hur mycket saker som skiljer önskemålen åt?

Ogge21 sa:
.... Det enda jag egentligen saknade var möjlighet att köra 650b-hjul och därmed ännu fetare däck....

Du kan ju alltid köra mindre hjul i vilken ram som helst. Har du en ram för 700c hjul så är det klart att du kan köra 650b hjul i den. Eller missar jag nåt här eller?

jofahjalm sa:
Måste allt vara samma cykel? Vill du köra ss och fixed är 120 mm-nav trevligt. Det känns som att två cyklar. Inte heller blir mycket dyrare med tanke på hur mycket saker som skiljer önskemålen åt?

Tanken var att komma ner till färre cyklar då jag har dem i lägenheten. Jag cyklar ganska ofta fixed, men istället för att göra mig av med min CX så tänkte jag att jag kunde försöka få till "allt i en cykel". Så att man inte behöver köra fixed när man drar ut å kör ett par dagar med tält å så då ingen av de jag rullar med lär göra det (jag vill inte vara ett ankare! ;) )
Cykelförrådet i huset jag bor känns som att där ställer man inte annat än en beater om man vill behålla den. Och blir den inte snodd så är det så trångt att risken att den blir inmurad å repad osv osv av alla andra hojar.

Steel is Real sa:
Ogge21 sa:
.... Det enda jag egentligen saknade var möjlighet att köra 650b-hjul och därmed ännu fetare däck....

Du kan ju alltid köra mindre hjul i vilken ram som helst. Har du en ram för 700c hjul så är det klart att du kan köra 650b hjul i den. Eller missar jag nåt här eller?

Nej så kanske det är, jag har tänkt att typ geo kan se lite olika ut, höjd på vart vevlagret sitter osv, så att en som tillverkaren säger att man kan köra med 650b är rimligare val. Och att man då vet att man får på bra bredd på hjulen om man smackar på 650b's. Men det känns som att rimligaste kanske är att skippa detta på kravlistan då jag inte riktigt vet om jag vill/behöver det utan tänkte väl mest att skall man ha en riiiktigt allsidig cykel så är detta också värt.

Tillbaka
Topp