[Rambrott?] har profeten dött?

marran

Aktiv medlem
Min älskade prophet har på senaste tiden haft en ovanlig aptit på bussningar. Bytte pga glapp när jag var i åre i slutet på förra sommaren, i våras innan SBR:en var det dags igen. Eftersom det kändes som allt inte riktigt stämde och låg i linje bytte jag även hardware på båda sidor, alltså axlar bussningar och spacers både i ramen och svingen.

I måndags var det dags igen, tokglapp och det började gneka vid kompression. Bara att skruva av dämparen, och eftersom jag kände på mig att allt inte var rakt spände jag ett snöre från styrröret och fäste i sadelröret och då ser det ut såhär:

RIMG0191-1.JPG ht=544

Dämparfästet i ramen ser rakt och snyggt ut, men som synes på bilden är svingen inte i linje. Bara att skruva loss pivoten och då ser det ut såhär på vänster sida:

RIMG0197.JPG ht=544

en till:

RIMG0199.JPG ht=544

På andra sidan ser det helt normalt ut. Vad är det jag ser, en utmattning eller? Det känns ingenting om man drar med nageln, det syns inte heller något utanpå, inga sprickor i färgen eller så. Går detta att fixa eller är det bara att bita i det sura och köpa en ny ram?

ett litet vitt streck. Jag kna inget om metall, men jag tyckte det såg misstänkt ut och svingen är bevisligen inte i linje. Ingen blir gladare än jag om jag ser spöken, lovar :)

Hmm... det där vita.... är nog ett spöke.

Ta och mäta hålet istället...(helst med digitalt skjutmått) lodrätt och vågrätt... då ser du om det skiljer... jämför mot andra sidan...

Edit: La till lite text

Senast ändrad:
Skogling: Vissa av oss använder cykeln även om det är lerigt ute :)

Plush: Will do, har dock bara analogt skjutmått här men det får väl duga så länge.

De digitala har ju inte bättre nogrannhet än de digitala, däremot kan de digitala skjutmåtten vara enklare att använda då man är ovan.

Om det är skadat kan det vara ide att bussa om, om det är någon slant i ramen.

Lider med dig föresten, hoppas det inte är så farligt.

Senast redigerad av en moderator:
DIRAVI skrev:
-------------------------------------------------------
> De digitala har ju inte bättre nogrannhet än de
> digitala, däremot kan de digitala skjutmåtten
> vara enklare att använda då man är ovan.

Ja.. ett digitalt har sällan bättre noggranhet än ett annat digitalt... ;););) men jag fattar din poäng och håller med..
Däremot... ett digitalt läser undradelar bättre än ett analogt...

det kanske är lättare att se sprickor om du tvättar ramen. Skev kan ramen och svingen bli ändå utan att spricka.

Måhända att jag är lite morgontrött eller så, men vad är det för fel menar du??

Jag ser inget på dom två sista bilderna som tyder på sprickor eller utmattning av matrialet?
I den övre bilden med snörena så ser jag att det diffar en smula vid infästningen till svingen men inget som tyder på att det skulle vara ett fel, iaf inget man kan avgöra på bilden. Är du hundra på att fästet inte är monterat offcentrum?

Kan vara så att jag blivit tillfälligt förblindad av morgonsolen men upplys mig då.
Mvh.

Tack för alla svar. Jag ska mäta noggrannare i eftermiddag, nu ska jag ut och cykla (tur man har många cyklar)
1817: Svingen är off-center, men dämparfästet i ramen är perfekt centrerat. Så något lurt är det.

Jag såg något vitt i aluminiumet, jag trodde det var utmattning eller sträckning eller något. Det verkar ju inte ni tro, så det är ju skönt. Jag kanske ska prova att byta lagren, kola så axeln är rak och sen montera ihop hela rasket igen och se hur det ser ut.

Har du någon bild på hela cykeln... minns inte riktigt hur den där svingkonstruktionen ser ut sen jag såg cykeln sist.
Jag hittade den här bilden, men den säger kanske inte så mycket om vad som glappar... snarare VARFÖR det glappar ;)
http://happymtb.org/forum/read.php/1/491823/1414556#msg-1414556

Hur som helst, vad jag funderade på är i vilken riktning i hålet som de största krafterna verkar. Jag antar att kraften ändrar riktning när det fjädrar men ofjädrat läge är ju det vanligaste. Sitter det bussningar i ändarna av hålet och hur långt in går dom? Kan det vara så att det vita helt enkelt är nötning/polering?

Säkert dumt men det mina ögon fokuserar på i översta bilden är svetsen mellan ramrören, kanske bara är smuts men ser konstigt ut till vänster i bilden..

Jag har en Prophet (06) och även på min ser svingen ut att sitta off-center om man jämför avståndet mellan sadelrör och sving, höger och vänster sida. Jag har större mellanrum på vänster sida av sadelröret än höger. Hjulet sitter rakt, dämparfästena passar perfekt men jag har inte haft några problem med större slitage av bussningar. Mitt tips är att kolla på mtbr också, där finns några trådar som behandlar det här ämnet.

Mätte du likadant med snören när cykeln var ny? Det kan ju vara så att den har varit skev hela tiden. Jag tror de flesta hojarna är lite halvskeva. Det vita strecket ser ju lite konstigt ut, men det verkar svårt att få en spricka där med tanke på hur mycket gods det är runt.
Kolla med Cannondale om det finns nån lösning.
/J

Eftersom det regnar och jag är tillbaka i verkligheten har jag haft lite tid att ta tag i det här igen. Ramen är snart helt nedmonterad, så då kan jag mäta lite noggrannare.

Mr K: det är bara smuts, så det är ingen fara.

Mr Sinister: Jag har plöjt vad som finns på mtbr nu, verkar som många svingar är lite skeva men de viktiga punkterna (pivotinfästning, dämparfäste och dropouts) är i linje, precis som du beskriver din cykel.
På min ram är dämparfästet uppenbart inte i linje, oklart än om det bara är sidoförskjutet eller om det beror på att pivotinfästningen inte är i linje, antingen i huvudtriangeln eller svingen.

Mollo: Jag köpte ramen beggad, och slarvigt nog kollade jag inte.

Tyvärr har ju cannondale bara garanti för första ägaren förutsatt att denne har kvitto, jag har varken eller :(

Jag uppdaterar efter noggrannare mätningar, det kan ju vara så att den varit skev hela tiden, men jag kört hårdare på senaste tiden och den därför börjat äta mer bussningar.

Kan vara så att dämparen har tagit stryk av snedbelastningen och därför ökar slitaget på bussningarna?

Tillbaka
Topp