Ramjig ,garage å skit

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
Ramjig ,garage å skit
Bara små skit kvar?
20221022_141007.jpg

Ramjig ,garage å skit
Har du koll på din själsfrände?
Namnet är enligt en nylig Pinkbike-pod "more to do with the band..."
Och han tänker fan inte i lådan.

Ramjig ,garage å skit
...eller rätt och slätt "the 666 shooter""!?

Eller varför inte "acid horse" eller "surgical meth machine"!? Mannen har ju onekligen talang vad gäller att kläcka ur sig fantastiska bandnamn!

Ramjig ,garage å skit
Alltså, för en som främst uppskattar Al/Ministry för deras industri-skivor så må jag säga att SMM är det bästa han gjort på många år! Och då tycker jag ändå inte att han egentligen gjort något direkt dåligt på senare år heller.

Ramjig ,garage å skit
Tack Manurhin2 idag kom axeln å vi kunde testa frigång. Lite tight uppe men det trodde jag då jag minskat öppningen med ca 30 mm mot den gamla. Så vi klämde ihop staget lite så funkade det fint?
20221025_190855.jpg

annars så letar jag gängtapp m15*1,5 för att kunna bygga gaffel om nån har att sälja!

Ramjig ,garage å skit
Ramjig ,garage å skit
Sådär dropouten passade på första försöket!
Fick tag i flera tappar från mitt gamla jobb idag?Visa bilaga 589916Visa bilaga 589917

Men nåt brett styre med typ dropp som man kan sätta pinion vrid växeln på skulle vara bra om nån har att sälja?
Söker du nån sorts gravelstyre har jag ett liggandes (Sonder bomber, kanske svårt att montera vridreglage på i och för sig)! Jag har även ett Ritchey Koyote som iofs. är nedkapat till typ 740 eller 760 mm som du ju kan vända upp och ned för lite dropp, ifall det är mer nått sånt du är ute efter...

Ramjig ,garage å skit
I helgen har det varit Saab mek byta stift olja till växellåda mm. Men är det nån som har koll på hur man ställer så att 2 an inte hoppar ut?
20221028_170941.jpg

Just det skaffat fartränder på min plast sving med på bägge sidor?
20221029_120414.jpg

Ramjig ,garage å skit
I helgen har det varit Saab mek byta stift olja till växellåda mm. Men är det nån som har koll på hur man ställer så att 2 an inte hoppar ut?
Det är ett klassiskt problem med SAAB V4. Ofta brukar det låta som f*n också när man lägger i tvån. Det är det bakre lagret på ettans och tvåans axel som är slut.

V4 ans växellåda är ingen lyckad konstruktion, den konstruerades för en tvåtaktare på ca 30 hästar sedan bytte man motor till V4 med 65 hästar men behöll växellådan i stort sätt oförändrad.

Jag körde en hel del rally i min ungdom med just SAAB V4. Ett år bytte jag växellåda 11 gånger, man fick lite snitts på det efter ett tag.

Ramjig ,garage å skit
Det är ett klassiskt problem med SAAB V4. Ofta brukar det låta som f*n också när man lägger i tvån. Det är det bakre lagret på ettans och tvåans axel som är slut.

V4 ans växellåda är ingen lyckad konstruktion, den konstruerades för en tvåtaktare på ca 30 hästar sedan bytte man motor till V4 med 65 hästar men behöll växellådan i stort sätt oförändrad.

Jag körde en hel del rally i min ungdom med just SAAB V4. Ett år bytte jag växellåda 11 gånger, man fick lite snitts på det efter ett tag.
Satan 11 gånger!!!! Ja nä allting låter fint ändrade några mm på rattstången nu & 2 an sitter kar dock så vill 4 an ut ibland nu....Så antar att jag måste flytta tillbaka lite lite. De mera smyger ur när det inte är nån belastning på växlarna eller så är de att de inte hoppar i när de läggs i. Så jag tror att det har med växelstången å alla dessa vinklar mm de satt dit...

Ramjig ,garage å skit
Satan 11 gånger!!!! Ja nä allting låter fint ändrade några mm på rattstången nu & 2 an sitter kar dock så vill 4 an ut ibland nu....Så antar att jag måste flytta tillbaka lite lite. De mera smyger ur när det inte är nån belastning på växlarna eller så är de att de inte hoppar i när de läggs i. Så jag tror att det har med växelstången å alla dessa vinklar mm de satt dit...
Det kan vara växelfingret som har blivit misshandlat. Den är lätt att byta det är bara att skruva av locket.
Växellägena sitter i lådan och inte i spaken.

Senast ändrad:
Ramjig ,garage å skit
Du kör väl med frihjul? Det är ju en SAAB!

Tillbaka
Topp