Ramlackering

Lynx-D

Ny medlem
Ramlackering
Lo.

Sommaren 2003 (tror jag det var) lackade jag om min ram och gaffel pga lackskador från
stenskott och kedjerapp m.m. Jag använde då våtslippapper, beige primer, silverfärgad lack och klarlack.
Alltihop från biltema. Nu sommaren 2005 (och tidigare för den delen) har lacken på ramen
blivit silver-brun-aktig. Gaffeln som stått på vinden är fortfarande rätt färg på.

Vad gjorde jag för fel? Vad ska man använda för lacker/primers och var köper man dem?

//Lynx-D

Ramlackering
En arbetskompis skulle custom-lacka om moppen (Monark -60) och i kraft av airbrushkunnig utsågs jag till att lägga scallops och spruta lite granna toningar här och var. Nu är denne arbetskompis en smula "försiktig" med pengar och handlade Biltema-färg. Fy f-n, helt enkelt. Färgerna var inte kompatibla ens med sig själva. Klarlacken krympte och nästan förstörde de underliggande färglagren och dessutom var färgen så odryg att det hade blivit billigare med baslack från lackerare och billack till detaljerna. Jag fixade det ändå men kul var det inte...

Ramlackering
Är det verktygen som är bra eller garantin.
Min kompis tycker dom är bra, för när dom går sönder (inte om, utan när) är det bara att byta.
Jag tycker dom suger hårt.

Ramlackering
bensu skrev:
-------------------------------------------------------
> Billack på cykel? ;o)

Du MÅSTE inte använda fyra-fem liter även till cykeln... ;)

Ramlackering
Bensu: Dyrare verktyg går också sönder, tro mig jag har testat. Det är ju som sagt bara att gå och hämta en ny. Dde håller ändå bra för att vara biltema. Många som jag känner som håller på med bilar mycket använder biltemas verktyg istället för dyrare som inte tål speciellt mycket mera våld.

Ramlackering
Ok ok.. INTE biltema-lacker då alltså =)
Vad ska man ha för lack då? Är det speciellt för cyklar?
Kan någon rekommendera en affär i gbg-trakten som kan ha
den typ av lack jag är ute efter?

Nån som fått cykeln omlackerad på en seriös firma eller så? Vad kostade det isf?

//Lynx

Ramlackering
du använder vanlig billack.

det kan du handla hos billackerare.

det krävs inte många ml för en cykelram.. en hel bil lackar man med ~1liter ospädd färg.

~tusingen kostar det o få cykelramen omlackad inkl material.

Senast redigerad av en moderator:
Ramlackering
Lynx-D skrev:
> Ok ok.. INTE biltema-lacker då alltså =)
> Vad ska man ha för lack då? Är det speciellt för
> cyklar?
> Kan någon rekommendera en affär i gbg-trakten som
> kan ha
> den typ av lack jag är ute efter?

Lackman ( http://www.lackman.se/ ) i Uddevalla där jag handlar ibland specialfyller sprayburkar med riktig färg i vilken kulör man vill, både enkomponents- och tvåkomponents-färg. Tvåkomponentfärgen blir riktigt, riktigt bra men den har vissa tidbegränsningar i hanteringen t ex efter man har börjat använda den så lite vana är inte helt fel. Enkomponentfärgen är helt OK då det är "riktig" färg som ger bra resultat. Jag vet inte om det finns nån i GBG-trakten som sysslar med sånt dock.

:)

Ramlackering
Varför måste jag alltid säga emot?

Lackade pendlarhojen, en gammaldags racer, med biltemalack för två år sen och den håller fortfarande. Motivlackade den tigerrandig, svart botten med guld streck. Grejen var att jag glömde bort att klarlacka delar av ramen, var väl trött eller nåt. Sturntade i att göra nåt åt det, det får gå så länge det går och den håller som sagt fortfarande. Ingen ont om biltema inte =)

//Frolicc

Ramlackering
Deras växellådsolja och motorsågsolja är perfekt för kedjan. Kostar inte många kronor. Avfettningsmedel från Biltema funkar också ok...

Ramlackering
Om jag skulle lackera om min cykel skulle jag ringa Eriksson & Co i Göteborg och sedan vara stolt över den förmögenhet jag lagt på något som inte får mig att cykla en sekund snabbare eller lyckas med ett parti jag aldrig lyckats med tidigare...

Ramlackering
Ursäkta trådarkeologin, men jag tänkte fråga vidare på ramlackering...

Har en tryckluftspruta som jag fick för flera år sedan, och nu tänkte jag göra slag i saken och lackera lågräsern medans jag ändå väntar på delar. Har köpt enkomponents lackfärg på lokala färgbutiken. Skall tinnertvätta hela ramen, rugga den gamla illgröna lacken, och lägga primer där metallen syns (byggarn har förlängt bommen åt mig). Färghandlaren föreslog att testa med 15-25% spädning med lacknafta för tryckluftssprutan. Min fråga:
- Har någon erfarenhet av hur mycket man bör späda lackfärgen? Är 20% (1:4) ett bra medelvärde att börja med?

Ramlackering
Det beror ju helt på vad du har för färg.

När det gäller tvåkomponentsfärger kan de spädas med allt från 10-30% beroende på fabrikat och färgvariant. Man brukar använda en mätsticka för att blanda färg, härdare och förtunning till rätt mängd.

Men när det gäller 1-komponentsfärger har jag ingen aning. Men om handlaren som har sålt färgen till dig verkade kunnig och seriös så får du väl lita till den siffra han gett dig. :)

Vem skall du annars lyssna till? ;)

Ramlackering
cal skrev:
> Det beror ju helt på vad du har för färg.
Svart! Hm? Jaså, högblank, droppfri, lösningsmedelsburen alkyd-lackfärg. Lösningsmedel lacknafta/alifatnafta/mineralisk terpentin.

> (...)
>
> Men när det gäller 1-komponentsfärger har jag
> ingen aning. Men om handlaren som har sålt färgen
> till dig verkade kunnig och seriös så får du väl
> lita till den siffra han gett dig. :)
>
> Vem skall du annars lyssna till? ;)
Helst någon som har erfarenhet av att lacka cykelramar med ovanstående färg och tryckluftsspruta. Även om färghandlare ger goda råd så är beprövad praktik överlägset...

Redigerad: Färgtyp.

Ramlackering
Jag tror inte att det är så vanligt att man lackar cykelramar med alkydfärg spädd med lacknafta, faktiskt.
Men det blir ju ett betydligt billigare och enklare alternativ än att blåsa den med 2k färg.

Lösningsmedlet har du för att få rätt konsistens på färgen när du sprutar den. Jag har iofs. ingen erfarenhet av att spruta lacknafta-spädd alkydfärg med färgspruta. Men när det gäller 2k färger så skall färgen vara ganska "simmig" när den sprutas. Man börjar med att dimma över föremålet från lite avstånd. Sedan väntar man tills det skiktet har klibbat till sig ordentligt innan man lägger det första riktiga lagret.

Du kan ju provspruta några spillrör om du har nåt liggandes för att känna hur det känns. Annars är det ju lätt att slipa ner och börja om ifall du blir missnöjd. ;)

Ramlackering
Hotpaintart i umeå tog 3500+ moms för att lägga en hellack med mycket airbrush mm..

Annars har grabbarna på volvo lackat en och annan ram after hours genom åren..

Någon stackare torskade tydligen och fick stora satan med ovett tippat på sig...

Biltema säljer en fälgfärg från hagmans som är klockren.. Torkar snabbt och är stark och dryg...

Använder den när jag gör iordning cyklar som ska se lite snyggare ut.. Mest till styren och sådant..

Ramlackering
Ett tips om du vill ha en snygg lack i vilken färg som helst är att bara lämna in ramen hos en lackeringsfirma och be dem ta den en dag det blir färg över (vilket är en dag när de lackar en hel bil t.ex. och blandar lite extra för att inte få färgtorsk mitt i).
Gör bara ramen plåtren (heter det så på hojar?) innan. Alltså strippa den från färg, dekaler och annat skit. Prima den inte för din primer kan vara okompatibel med deras lack. Sen är det bra att vänta nån vecka eller två. De brukar inte ta många kronor för att tömma färgsprutan på din ram istället för i avloppet.

Ramlackering
cal:
Tack för råden! Jag skall testa.

Övriga:
Tack för råden om hur jag skall undvika att själv lackera, men jag vill faktiskt försöka och lära mig litegrann. Det riskerar att bli några byggen till genom åren...

Ramlackering
Klart du ska måla själv om du vill det.
Ta det bara lugnt och slarva inte med förarbetet (slipning, ev. spackling och tvättning). Unna dig själv att köpa en riktig andningsmask också. Sparar en hel del hjärnceller samtidigt som det ger dig den arbetsro som ofta kan behövas så man inte blir för ivrig med rinnande färg som följd.

Ramlackering
Är ingen bra ide att använda varmluftspistol iaf. om det är en aluminiumram...
Pensla bromsvätska (DOT - inte shimano) på ramen och stoppa in ramen i en plastpåse
och låt ligga ca 3 dagar , ev upprepa...

Ramlackering
Lite lättare trådarkeologi..

Jag har just slagit till på en trialcykel, trodde det var fjolårets modell för den var några hundra billigare än på andra ställen, mailade och frågade vilken modell det var och om dom kunde byta pedalerna till nått lite mindre farligt (6mm spikar på pedalerna, kolla bilden!).. Fick svaret att det var årets modell, att han gärna bytte pedalerna till det par jag föreslog samt att han ger en schyst rabatt, då är väl tiden mogen..

http://www.unicycle.se/Images/Shop/onzatrails.jpg

Nåja!
Nu är det så att jag redan har en 24" från onza, och dom är ju likadana i princip..
Så nu hade jag tänkt lackera om ramen på den nya cykeln, troligtvis nån gulfärg som matchar sadeln (så länge den är ny)..

Om det är små mängder färg på en cykelram så är detta löjligt små mängder..
En trialram i aluminium väger 690 gram och den är hållbar! Ungefär som en framgaffel på en bmx är ju en rätt bra gissning..

Nu till själva funderingen.
Ramen är pulverlackerad, på min 24" som är '04 så är den lite halvbräcklig (inte efter 5 lager klarlack dock), och på denna av årets modell så ska färgen vara kraftigare.. Ska lacken bort? Hur i så fall?
Går det inte att lacka om förhållandevis direkt så kommer det inte göras medan den är ny utan när vintern kommer..

Sen, ska jag ringa runt till lackeringsfirmor och höra om dom kan "tömma sprutan" på den?
Eller ska jag köpa grundfärg lack och klarlack på burk och köra hårt i garaget? Jobbar på en järnaffär så jag kan få Alcros sortiment till 30% rabatt så det blir knappast mycket pengar i alla fall, är det svårt att få det bra utan större rutin? Jag kan inte få blandad färg så det blir ju lite halvtaskigt med kulörer..

Jag bor i umeå, om någon har tips om bra lackeringsfirmor eller lackerare som är villiga att hjälpa här i närheten så skulle jag uppskatta det :)

Senast redigerad av en moderator:
Ramlackering
lleberg, för att få ett bra resultat så skulle jag höra vad lackfirmorna kan tänkas vilja ta. Ett tips är att åka till Lilja skolan på lackutbildningen där och fråga Micke (det är läraren) om han kan lacka den åt dig. Han är sjyst och kan nog göra det om du frågar snällt.

Ramlackering
Bra tänkt!
Jag börjar där, för andra gången i höst så det kankse går lite lättare då :P
Imårrn blir det att plinga runt till olika lackeringsfirmor och höra vad dom säger.

Ramlackering
Ska du börja på lack utbildningen? Då får du ju ta med egna grejor och på sin höjd bara stå för färgen. Då ska du ju göra det där. Alltigt roligare att köra nåt som man har lackat själv, då kan man lägga ner hur mycket tid som helst på jobben, stripning osv. Finns en tjej där som är duktig på motiv tex

Ramlackering
Nej, jag börjar på liljaskolan, tyvär tyvär :P

Imårrn blir det att ringa runt till lackerare i umeå och kolla läget, vet inte om jag orkar vänta på skolstarten och mer därtill :)

Tillbaka
Topp