Rammonterat stöd?

fhansson925

Aktiv medlem
Rammonterat stöd?
På min cykel finns två hål bak på ramsvingen för att fästa ett stöd. Tänkte beställa ett men upptäckte att det verkar inte vara någon direkt standard och dessutom dåligt med utbud också. Det finns 3 (!) olika avstånd på skruvhålen: 18, 22 och 40 mm samt att en del har en kant och andra inte. Jag mätte hålen och mina är 20 mm och hittar inget stöd med detta avstånd. Grattis tillverkare, ni har lyckats skapa ännu en icke standard som förvirrar folk! Någon som vet något mer var man hittar stöd med 20 mm hålavstånd?

Rammonterat stöd?
Framgår inte vilken cykel det handlar om? Hittar du inga passande stöd är det väl lämpligt att höra med företaget som tillverkar hojen och/eller handlaren som sålt den till dig…

Rammonterat stöd?
Det är en Lappiere men det är kasst att tillverkarna inte kan enas om en standard. Merida kallar det för K-mount och på en del sidor har man använt utrycket "Hebie kompatibelt".

Rammonterat stöd?
Är du säker på att det inte är KSA-18? 18 mm centrum till centrum mellan hålen.
Finns en del att välja på till den standarden. :)

frid!

Senast ändrad:
Rammonterat stöd?
Efter en noggrannare kontrollmätning med elektroniskt skjutmått så lutar det åt att det är 18 mm ändå. Killen i butiken jag köpte den av sa att det inte gick att montera ett stöd men han visste säkert inte heller vad de två hålen var till för. Verkar finnas en del på nätet iallafall, tack för svar!

Jag kommer nog att testa hur det funkar med stöd på en heldämpad elcykel för jag är trött på att leta upp ett träd att ställa den mot varje gång jag ska ta en fika-paus.. Får ta risken att bli utskrattad. :)

Rammonterat stöd?
fhansson925 sa:
Efter en noggrannare kontrollmätning med elektroniskt skjutmått så lutar det åt att det är 18 mm ändå. Killen i butiken jag köpte den av sa att det inte gick att montera ett stöd men han visste säkert inte heller vad de två hålen var till för. Verkar finnas en del på nätet iallafall, tack för svar!

Jag kommer nog att testa hur det funkar med stöd på en heldämpad elcykel för jag är trött på att leta upp ett träd att ställa den mot varje gång jag ska ta en fika-paus.. Får ta risken att bli utskrattad. :)

Det låter tokigt...

Stöd har man väl bara på lastcyklar?

Rammonterat stöd?
Jag har cyklat en del i skogen med en hybrid med stöd på monterat bak, precis som din, Det var innan jag köpte en MTB.
Mitt tips är att titta på ett stöd med låg vikt och en bra mekanism så att stödet inte åker ner när du kör över en rot eller två. Det kan bli jobbigt å i värsta fall kan det nog göra ont.
När jag började få upp snitsen och laddade för CykelVasan så plockade jag faktiskt bort stödet. Det kändes trots allt säkrare utan...

Jag blev till sist nöjd med ett stöd från just från Hebie. Men det finns säkert andra som kan vara bra.

Alltså detta, med Fix 40 på min hybrid: http://www.hebie.de/parken/hinterbau-fahrradstaender/fix/662/

Varianter med KSA-18:
http://www.hebie.de/parken/hinterbau-fahrradstaender/fix/665/
http://www.hebie.de/parken/hinterbau-fahrradstaender/fix/663/

frid!

Rammonterat stöd?
emmer sa:
Bengt-re sa:
Det låter tokigt...
Håller med.
Menar: Hur svårt kan det vara att hitta träd tämligen nära när man cyklar MTB i Sverige?

beror ju var man cyklar mtb kan ju va rätt långt till ett träd om man åker på cykelbanan eller på ängsmark ;) o andra sidan e träd överskattat man kan lägga ner hojjen på backen oxå iof kan man ju få skadlig motion då man ska ställa upp den igen ;) *ironisk*

Rammonterat stöd?
Rammonterat stöd?
fhansson925 sa:
Oskar sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Det låter tokigt...
Håller med.
Menar: Hur svårt kan det vara att hitta träd tämligen nära när man cyklar MTB i Sverige?

Det där är nog något som avundsjuka stadsfjollor inte kan förstå: https://happyride.se/forum/read.php/1/3146547/3149757#msg-3149757

Precis, har du sett ett fjäll någon gång? Lätt att hitta ett träd där...

Går ställa cykeln med pedal mot sten också. Eller bara snödriva. Eller lägga ner med vänstersidan ner.

Rammonterat stöd?
Bengt-re sa:
fhansson925 sa:
Oskar sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Det låter tokigt...
Håller med.
Det där är nog något som avundsjuka stadsfjollor inte kan förstå: https://happyride.se/forum/read.php/1/3146547/3149757#msg-3149757
Precis, har du sett ett fjäll någon gång? Lätt att hitta ett träd där...
Går ställa cykeln med pedal mot sten också. Eller bara snödriva. Eller lägga ner med vänstersidan ner.
...eller luta mot buske eller med pedalen på en torva eller...
Just det ja, det var ju ett tungt as till hoj. Det är ju lite mer ont om grov ek över foten tjock norr om dalälven.
(Skoj att retas ibland :-) )

Rammonterat stöd?
fhansson925 sa:
Läderlappen sa:
Dum fråga kanske, varför inte bara lägga ner den?

Stor risk att förstöra handtag, repa ramen eller fastna med någon kabel i något utstickande..

Det vill till att det är ett ok stöd och bra underlag annars är ju risken fritt fall och skador ändå. Plockade bort stödet på grabbens cykel efter att jag tröttnat på att den ramlade allt för ofta för honom. Säkrare att lägga den ned ifrån början.

/Kalle

Rammonterat stöd?
Hm, konstigt. Det känns heltokigt med stöd på lvg cx mtb.
Däremot så tog jag bort ett stöd på en gammal damcykel, tyckte fult och onödigt.
Men DET blev så opraktiskt och dåligt så det gick inte alls!
:)

Rammonterat stöd?
Den har faktiskt ramlat flera gånger när den vilat på handtaget också så vad som är säkrast vet jag inte. Blir enklare om man vill spola av med vattenslang någonstans också. Jag ser många fördelar med stöd men risken är som någon nämnt att det åker ner eller fastnar i något. De som kör XC och liknande är ganska måna om vikten och jag har faktiskt inte stöd på min gamla 26:a heller. Men nu är det en 23 kg elhoj det handlar om så den slänger man inte runt lika lätt med..

Tillbaka
Topp