ramstorlek 16 eller 18

ramstorlek 16 eller 18
...och för mig som är 170cm lång passar min 18" Cannondale med 59cm långt överrör (horizontal top tube length) plus en 100mm lång styrstam väldigt bra. Så som sagt, prova dig fram.

/Fredrik

ramstorlek 16 eller 18
Det beror lite på din önskade sittställning, ska du ha en sjukt racig ställning 18" men jag tror den blir alldeles för stor och trög i skogen samtidigt som du kommer få smärtsensationer på ställen du inte anade. Jag är 183 med 90 cm ben och kör 19" sintesi som passar alldeles utmärkt med 110 mm styrstam.

Satsa på 16" tror jag om du är någotsånär proportionellt byggd.

ramstorlek 16 eller 18
Enligt den där beräkningen ska jag som är 171 cm ha en 16,8" ram. När jag köpte min Tampico så prova jag en 16", då hamnade sadelstolpen på maxmarkeringen. Det blev en medium som är 17,5" - alltså 17,8 mm högre än den där formeln ;~)

Nu när jag haft den ett år, så är nog rygg och korsrygg glada att styret är på nivå med sadeln, å inte flera centimeter under. Testa lite ibörjan att höja å sänka styrstammen, å nu har jag äntligen sluttat få ont. Bytte till en 90 mm styrstam, mot 110 innan (eller vad det var?).

Så teori å praktik är två olika saker.

ramstorlek 16 eller 18
bruse Skrev:
-------------------------------------------------------
> Enligt den där beräkningen ska jag som är 171 cm
> ha en 16,8" ram. När jag köpte min Tampico så
> prova jag en 16", då hamnade sadelstolpen på
> maxmarkeringen. Det blev en medium som är 17,5" -
> alltså 17,8 mm högre än den där formeln ;~)
>
> Nu när jag haft den ett år, så är nog rygg och
> korsrygg glada att styret är på nivå med sadeln, å
> inte flera centimeter under. Testa lite ibörjan
> att höja å sänka styrstammen, å nu har jag
> äntligen sluttat få ont. Bytte till en 90 mm
> styrstam, mot 110 innan (eller vad det var?).
>
> Så teori å praktik är två olika saker.
>

Men teorin stämmer väl hyfsat överrens med dina erfarenheter? Gav formeln 16,8 så borde ju 16 tum vara lite för liten för dig, och 17,5 borde ju vara lite för stor, och den hade ju tydligen lite för långt övre ramrör så att du fick skaffa lite kortare styrstam.

ramstorlek 16 eller 18
Jag är 1,72 och tycker att de flesta 16-tummare känns för korta och föredrar då 18 tum. Mytomspunnen med 1,74 cm tycker 18-tummarna är för långa och föredrar 16 tum. Det beror alldeles på hur de där 172 centimetrarna är fördelade. Sen tillkommer förstås tycke och smak.

ramstorlek 16 eller 18
men....................

det som spelar roll är ju längden på ramen. inte höjden. och eftersom längden inte alltid är proportionelig med höjden så ger ju en 16"/18" ca 2,5 cm skillnad i längd om jag gissar rätt. låt säga att en 17" finns som alternativ. då är den bra för dig, men släng på en 10 mm längre styrstam på en 16" och den är absolut perfekt enligt beräkningsmallen (16,8")..... olika ramar men effektivt sett lika långa! hur kan det gå till????

det enda sätt du får dina svar är att prova och känn efter. eller köpa en 16" och ha en normal styrstam (110mm).

ramstorlek 16 eller 18
oxr Skrev:
> Jag är 1,72 och tycker att de flesta 16-tummare
> känns för korta och föredrar då 18 tum.
> Mytomspunnen med 1,74 cm tycker 18-tummarna är för
> långa och föredrar 16 tum. Det beror alldeles på
> hur de där 172 centimetrarna är fördelade. Sen
> tillkommer förstås tycke och smak.
>
Det beror på att mina 174-175 cm är konstigt fördelade.
Min flickvän är 1-2 cm kortare än mig men hon är nästan 5cm längre än mig upp till axlarna.
Det vill säga jag har en lång hals och ett stort huvud.
Vidare har jag långa ben och kort överkropp i förhållande till min axelhöjd.
Jämfört med min totallängd har jag normallånga ben men en väldigt kort överkropp....

Som sagt, det är svårt det här med storlekar!

EDIT:
Vidare så är jag sjukt ovig i ryggslutet vilket innebär att jag får väldans ont där om jag sitter för utsträckt. Långt ned går bra ur bekvämlighetssynpunkt men långt fram går inte bra!! För kontroll vill jag ha styret lite högre upp och för fart lite längre ned. Som vanligt blir det att kompromissa!

Senast redigerad av en moderator:
ramstorlek 16 eller 18
"Min flickvän är 1-2 cm kortare än mig men hon är nästan 5cm längre än mig upp till axlarna.
Det vill säga jag har en lång hals och ett stort huvud.
Vidare har jag långa ben och kort överkropp i förhållande till min axelhöjd.
Jämfört med min totallängd har jag normallånga ben men en väldigt kort överkropp...."

Hmm.. en huvudfoting med hals :D

ramstorlek 16 eller 18
Hej.
En ofta bortglömd vits med att ha en liten ram är att den väger lite mindre, när orken som vanligt är slut, och man får dra eller bära den uppför backen.
Även lättare att slänga den i diket när man, periodvis, "tröttnar" ordentligt.
Lättare att få in den i bilen, när man ångerfull efter "slängandet", hämtar hem den.

Lycka till med valet hos en bra handlare som låter Dig prova ordentligt innan köp.

Roland Abelsson

ramstorlek 16 eller 18
Ännu en sida där du kan räkna ut ramstorleken.

<http://www.wrenchscience.com/WS1/default.asp>

Kolla till höger på sidan.

Det viktigaste är dock att testa & ha någon kunnig tillhands som kan ge råd...

ramstorlek 16 eller 18
crescent Skrev:
> Hej.
> En ofta bortglömd vits med att ha en liten ram är
> att den väger lite mindre, när orken som vanligt
> är slut, och man får dra eller bära den uppför
> backen.
> Även lättare att slänga den i diket när man,
> periodvis, "tröttnar" ordentligt.
> Lättare att få in den i bilen, när man ångerfull
> efter "slängandet", hämtar hem den.

Det eller de hekton det kan röra sig om är nog helt försumbara i det läget att man inte har någon ork längre.

ramstorlek 16 eller 18
crescent Skrev:
> Hej iMats
> Det är alldeles riktigt, men att hitta nå´t
> positivt i det mesta är aldrig helt fel

Det har du helt rätt i!

ramstorlek 16 eller 18
Hej
En positv sak, yttrligare, är att det går att bo på hotell Billingehus för en hyfsat låg penning, i samband med cykelarrangemanget i början på Augusti.

Lämna husvagnar och tält hemma, ha det bekvämt, sörpla Maxim Sportdryck utefter banan och njut av Billingeberget, cyklandes eller gåendes i uppförsbackarna.

Det finns plats för alla.
Hälsningar:
Roland Abelsson

Vad har detta med ramstorleken egentligen att göra, ja inte vet jag (?) men alla ramhöjder/längder får i alla fall plats i Skövde.

Tillbaka
Topp