Ramstorlek äldre racer

2slow

Medlem
Ramstorlek äldre racer
Ramstorlek
Jag har en äldre stålracer, CyclePro Optima med ramstorlek 53cm, jag är 175cm och tittar man på storlekstabeller så ska jag ha en ramstorlek på 54cm. CyclePron känns väldigt liten för mig. Är det bara en känsla eller är det stor skillnad mellan nån cm i ramstorlek?

Ramstorlek äldre racer
Gammcyklar brukar generellt ha ”större” ramstorlek om vi snackar sadelrörets höjd (och i gengäld mindre utstick på sadelstolpen). Jag brukar ligga på ca 52 i moderna cyklar men får runt 55 cm om jag använder ngn form av ”vintage bike sizing calculator” som jag googlar fram ibland när jag drömmer om l’Eroica.

Ramstorlek äldre racer
Det kan vara lite rörigare med storlekar på äldre cyklar. Utsticket på sadleröret ska mycket riktigt vara kortare och då får man som regel gå upp lite i storlek. Du kan ju alltid leka lite med längre styrstam om ramen känns för kort (om stammen är kort vill säga).

Men sen så verkar det råda en viss förvirring angående hur storlekar bestämdes. Idag så mäter vi c/t medans många äldre tillverkare mätte c/c vevparti/topprör och angav det som ramstorlek.

Ramstorlek äldre racer
Ramstorlek
Jag har en äldre stålracer, CyclePro Optima med ramstorlek 53cm, jag är 175cm och tittar man på storlekstabeller så ska jag ha en ramstorlek på 54cm. CyclePron känns väldigt liten för mig. Är det bara en känsla eller är det stor skillnad mellan nån cm i ramstorlek?
Hej. Har du möjligen diametern på sadelstolpen mätt med skjutmått. Har en Optima som jag bygger om till 1x10 med rant styre. Mvh Magnus

Ramstorlek äldre racer
Jag köpte en alu Spectrum modell 96 ca stl 57 till dottern 178/83 som kanske är ngt stor, men som hon trivs bra på. Stl 55 kanske hade varit något bättre men beror på önskad sittställning.

Ramstorlek äldre racer
Tror aldrig att jag sett någon sådan, men jag som är 176 cm i strumplästen sitter bra på min bianchi som är storlek 56 cm c/c.
Jag är 175 cm men har korta ben och kan inte ha 56:or. 54 är perfekt för mig.

Det är inte så stor skillnad på moderna och äldre cyklar bortsett från det horisontella överröret, min erfarenhet är att det framförallt är styrena som skiljer. Äldre, klassiska bockstyren har både längre reach och djupare drop än dagens kompaktbockar.

Generellt skulle jag säga att en aggressiv position på en äldre racer handlar mer om att vara ”utsträckt” än om att ha ”stort drop”.

Ramstorlek äldre racer
När det begav sig angav man storleken genom att stå på marken med cykelskorna på och med benen på bägge sidor om ramen. Därtill två fingrars bredd mellan övre ramrör och skrev. Sadelpinnens utstick max 9 cm.
Då var det korrekt och enligt alla tänkbara regler.
Möjligen med den följden att alla gamla ramar är jättestora med dagens mått mätt.

Tillbaka
Topp