Ramstorlek dam MTB?

mgrufman

Ny medlem
Ramstorlek dam MTB?
Hej alla glada! Tänkte köpa en Scott Contessa (Scott's damserie) till frugan som fyller år om ett par veckor. Hon är 160cm lång och Scott anger sina storlekar i XS, S, M etc. Vilken storlek ska jag köpa?

/Mikael

Ramstorlek dam MTB?
Ge henne ett "presentkort" och låt henne själv prova sig fram. Fel ramstorlek är inget kul att köra med.

Ramstorlek dam MTB?
OK, tack för tipsen! Enligt återförsäljaren ska hon ha storlek S vilket låter rimligt tycker jag, men som du säger "nisseson", man kanske borde se till att hon får möjlighet att prova ändå...

Senast redigerad av en moderator:
Ramstorlek dam MTB?
På gränsen mellan XS o S. Vilken som är rätt beror på hennes konstitution, vilka kroppsdelar som är långa o korta, etc. Det bästa är att pröva. För att det bli riktigt kul att hoja är det viktigt att ramen passar perfekt. Aggresiv teknisk åkning är ofta roligare med en ram som är en aning liten. Som är lättare att flänga runt. Är ramen lite stor, för lång eller med bristande standover, känns cykeln klumpig och det är inte alls lika kul.

Ramstorlek dam MTB?
Kloka ord av Per här ovan,befinner mig själv i liknande situation. Med min 192cm hamnar jag mitt i mellan 20"(L) och 22"(XL), lösningen blir 20" med längre sadelstolpe/styrstam över stock och sten och 22" när jag bara ska någonstans.

Ramstorlek dam MTB?
Jag är 162 och kör på en 14" ram. Ramhöjden är kalas men jag fick ändå byta styrstam för att få styret högre och närmare, då blev det riktigt bra.
Som sagt så beror det mycket på kroppskonstitution och körstil - och det är nog bara att pröva sig fram till det.

Ramstorlek dam MTB?
Storleken, small eller medium, 14" eller 16", etc. är inte något som
man riktigt kan lita på. Olika cykelfabrikanter mäter inte alltid på
samma sätt och i övrigt säger inte just det måttet så mycket om hur
lång cykeln verkligen kommer kännas med sadel, styrstam och styre
anpassat för en själv.

Dessutom så kollar du på en Women Specific Design (WSD)-ram som byggs
enligt lite andra regler vad det gäller cykelgeometri. Man kan lätt anta
att kvinnor alltid skall ha wsd-ram men så är det inte. Det är dock
absolut värt att prova ifall märket man är intresserad av har en sådan
linje.

Just Contessa verkar ha bra mått vad det gäller top-tube, styrstam
och så vidare. Det är inte alls omöjligt att en sådan kan passa perfekt.
Vilken modell är det som du (ni) kollar på?

Ramstorlek dam MTB?
Det blir antagligen en av de billigare modellerna, Contessa 40 eller 50, eftersom hon inte tänkt köra i skogen men ändå vill ha en MTB.

/Mikael

Ramstorlek dam MTB?
mgrufman skrev:
-------------------------------------------------------
> Det blir antagligen en av de billigare modellerna,
> Contessa 40 eller 50, eftersom hon inte tänkt
> köra i skogen men ändå vill ha en MTB.

Contessa 40 ser inte dum ut alls och funkar säkerligen i skogen
om hon senare vill cykla även där. Komponenterna lämnar lite att
önska förstås men så är det ju alltid.

Dock, som tidigare sagts, köp inte i blindo och låt henne prova
den först.

Ramstorlek dam MTB?
Håller med om hon måste prova.
När min make gav mig en cykel förhandlade han till sig att han fick ta hem (köpa) en, men att jag fick byta om jag ville. Han lovade handlaren att cykeln bara fick gå i fint väder innan jag bestämt mig. Det är lite mer effektfullt att ställa en cykel på middagsbordet än att överlämna ett presentkort. :)

Ramstorlek dam MTB?
Tack alla för jättemånga bra tips och synpunkter. Tyvärr är det nästan omöjligt att få tag på just den Scott man vill ha för tillfället pga att 2006-orna är på väg ut och 2007-orna på väg in. Contessa 50 tex kommer inte att finnas tillgänglig förrän i mars 2007... :(

/Mikael

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp