Ramstorlek på "29er"

deluxe

Ny medlem
Ramstorlek på "29er"
Hej!

Jag funderar på att köpa en 29 tummare, kona kahuna. http://www.konaworld.com/09_kahuna_u.cfm

Är lite fundersam om jag ska välja en 18 eller 19 tums ram.

Provkörde 18 tums ramen idag, kändes som jag satt väldigt upprätt. Uppnås en mer aggresiv sittställning med en större ram? (Sadelvinkeln kanske också in.)

Bör man välja en mindre ram på 29tums cyklar? Jag är 184 och har en "inseam" på ca 87cm. hmmmm?? Några råd?

Ramstorlek på "29er"
Blir inte tjunior höga i fronten per automatik? Du har samma inseam som jag, men jag är bara 177, har en 19" och en 17,5", båda funkar! jag skulle ta 18"!

Ramstorlek på "29er"
Om jag vore 184 cm skulle jag nog ta en 19" ram, fast det har inget med de stora hjulen att göra. Det viktigaste är att man har ett lagom långt topprör (mätt horisontellt). Är man lång kommer styret nära, och då blir man mer upprätt.

/Dag

Ramstorlek på "29er"
deluxe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har aparmar så de behövs nog långt tt. Så
> hjulstorleken spelar ingen roll för själva
> ramstorleksvalet?

Jämför med en bil. Du vill ju ha samma avstånd mellan sätet och ratten, oavsett om du sitter i en Cooper Mini eller en Monstertruck.

Ramstorlek på "29er"
Fick min 29er idag. En GT Peace. De hade bara small kvar men eftersom jag är lite old school och vill ha styret lägre än sadeln även på MTB så tänkte jag att det nog skulle funka och det gjorde det! Är 185 lång och skulle inte vilja ha en större ram. Toppröret är ganska långt på den här modellen så den biten visste jag att jag inte skulle behöva oroa mig för. Mitt råd, om du vill ha en lite mer aggressiv sittställning, är att gå mot det mindre valet om du står och velar mellan 18" och 19". Troligtvis kommer även 18" ge dig en balanserad och inte så aggressiv sittställning.

Så här såg min storlek small GT ut inför premiärfärden idag:

gt02_web.jpg ht=375

Sadelstolpen fick dock vara på maxhöjd.

Ramstorlek på "29er"
ett bra uttryck där kaipartai! till deluxe kan jag också rekommendera denna GT. Snorbillig på superrea! 3500 pix är det inte många som kan slå :D

edit

Mytis: Hänger gärna med på skogsbus framöver. Var ute i Ursvik en timme idag och tiden bara flög! Så många gamla mtb-minnen kom tillbaka. Sketaskoj! Tyvärr drar jag på semester nu så det får bli i augusti/höst istället :)

Senast redigerad av en moderator:
Ramstorlek på "29er"
Jag är 190 och kör på 19.5.

Jag vill ha så kort hjulbas som fysiskt möjligt på 29:a (den blir ändå rätt lång). Korta kedjestag och nästan toeoverlap på framhjul. Blir hjulbasen längre så blir det segare (äger också en XL niner).

19.5 var den minsta ramen som fortfarande funkar med en 400mm stolpe.

Mitt tips, köp en liten ram (kort hjulbas) anpassa sittställning med längd på styrstam.

Ramstorlek på "29er"
Dolk skrev:
-------------------------------------------------------
> Mitt tips, köp en liten ram (kort hjulbas)
> anpassa sittställning med längd på styrstam.

Så gjorde jag (18" på 187cmoch har inte ångrat mig en sekund, sen om det är rätt eller fel enligt skolboken vet jag inte och bryr mig inte heller.

Ramstorlek på "29er"
Tjena!
Fick upp ögonen på Kona Kahuna själv idag och insåg att jag verkligen vill ha en 29er.
Jag är 180cm lång och kommer nog att satsa på en 18'', vilket kommer bli rätt bra för min längd.
Men visst, skulle man kunna ha ett par storlekar att leka med, känna på lite och jämföra med så vore de klockrent.

Om ingen har sett så skickar jag in en GT från blocket. Halva priset på en 2008 ;)
http://www.blocket.se/goteborg/Super_REA_50__pa_cyklar_GT_Peace_9R_21930030.htm?ca=22&w=3

Mvh Panos

Tillbaka
Topp