Ramstorlek på Gary Fisher MTB

Knoxville

Ny medlem
Jag funderar starkt på att köpa en Gary Fischer Tassajara. Hittat 2009:ans modell för dryga 6000kr inkl frakt. Känns som ett riktig bra pris?? Eller vad säger ni som kan detta med mtb?

http://www.fisherbikes.com/bike/model/tassajara/fullspecs

Några kommentarer om modellvalet? bra/dålig nybörjarhoj?

Jag är mer eller mindre nybörjare på MTB (cyklade en del för 10 år sedan...). Jag är 178cm lång. Jag har långa ben och kort överkropp. Grenlängden är 87cm.

Vilken ramstorlek skall jag välja? Medium(17,5") eller Large (19")? Sökt runt bland trådarna och det lutar åt den större (19") just för att mina ben är så pass långa. Men det känns, som att det är svårt att jämföra ramstorlekar mellan olika fabrikat. Vissa ramar sluttar ju mera än andra osv. Tyvärr har jag inte möjlighet att testa hojjen live (finns i Tysklans).

Jag skall motionscykla med hojjen ett par tre dagar i veckan hade jag tänkt. Inga maratonlopp inplanerade direkt. Vill ha en hyffsat komfortabel hoj som är allround.

Jättetacksam för all hjälp jag kan få.

/Erik

Senast redigerad av en moderator:
Varifrån ska du köpa den, dvs vilken butik? Är själv lite sugen på en annan modell.

Senast redigerad av en moderator:
Easy_Tiger skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade satsat på en i storlek M 17,5" Det finns
> risk för ond rygg med en för lång cykel.

Ok, bra att veta. Jag är bara rädd att jag måste höja sadeln väldigt mycket...kan inte vara bra i hållfasthetssynpunkt...

Jag säljer ju GF så jag är ju alltid lite jävig när det gäller fabrikatet men jag tror på en 17,5" till dig. Genisis geometrin som Tassen är byggd på ger cykeln ett längre överrör än vad som är "normalt". Dock har GF ganska låg standover, så det bästa är att testa. Själv kör jag 19" till mina 185cm.

Nja, det långa överröret påverkar inte sittställningen på genesis-geometrin eftersom det skall kombineras med en lika mycket kortare styrstam. Man har alltså förlängt hjulbasen utan att ändra sittställning.

Den längre hjulbasen är en fördel för dig med långa ben, eftersom du sitter något högre. Den gör att risken för att fara över styret minskar något.

Rock skrev:
> Jag säljer ju GF så jag är ju alltid lite
> jävig när det gäller fabrikatet men jag tror
> på en 17,5" till dig. Genisis geometrin som
> Tassen är byggd på ger cykeln ett längre
> överrör än vad som är "normalt". Dock har GF
> ganska låg standover, så det bästa är att
> testa. Själv kör jag 19" till mina 185cm.

Tror du att 19" passar någon som är 190cm? Har letat efter GF bland GBG cykelbutiker, men ingen hade 19" bara 17,5".

Knoxville skrev:
> Vilka butiker i GBG har GF?
Bikeplace på Övre Husargatan hade två modeller med "Genesis 2.0" geometri inne för ca tre veckor sedan.

De flesta som recenserat GF cyklar med "Genesis 2.0" geometri har valt en mindre ram än vad man tidigare haft. Min nuvarande cykel är 21", men tittar jag på överröret så passar mig en 19" bättre än deras 21".

viperi skrev:
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag säljer ju GF så jag är ju alltid lite
> > jävig när det gäller fabrikatet men jag tror
> > på en 17,5" till dig. Genisis geometrin som
> > Tassen är byggd på ger cykeln ett längre
> > överrör än vad som är "normalt". Dock har
> GF
> > ganska låg standover, så det bästa är att
> > testa. Själv kör jag 19" till mina 185cm.
>
>
> Tror du att 19" passar någon som är 190cm? Har
> letat efter GF bland GBG cykelbutiker, men ingen
> hade 19" bara 17,5".

Ja, förutsatt att du inte har riktigt långa ben, det har jag så 19" är pågränsen med originalstolpen för mig. Jag kör en 29er med 19" ram, Genisis 2.0.

Provcyklade en 17,5" Tassajara på Bikeplace idag. Kändes jäkligt fin. Jag fick höja sadeln en bra bit, men själva stolpen var ju sjukt lång, så det gick att höja bra mycket mer om det skulle behövts. Sittställningen blev ändå skön och avslappnad. Allt kändes riktigt bra förutom bromsarna som hade taskigt bett och skrek en del. Kanske är justeringsgrej eller inkörning som krävs för att de skall bli bättre? (Shimano M486 skivbromsar...är de kassa?)

Jag provade även en Merida TFS 700 disc och den var inte alls lika skön. Lite mer aggresivare sittposition med mindre skönt styre och grepp. Meridas "Hayes Stroker Trail" bromsar kändes dock bättre, med rejält mycket bättre bett och känsla.

Bägge cyklarna har RS Tora gaffeln, men GF kör med SL Air (goare), merida med SL coil.

Ja, jäklar vad sugen jag är på att köpa en Tassajara nu. Gillade verkligen den kvick styrningen tillsammans med den hyffsat avslappnade sittställningen, trots liten ram och hyffsat hög sadel :) Minskar ju risken för att slå kronjuvelerna i överröret :P

/Erik

Skriket beror antagligen på lite olja på beläggen, be dem byta belägg så får du antagligen bort skriket och får bättre grepp. Stroke bromsarna kommer dock fortfarande att ha en "styvare" känsla.

Tillbaka
Topp