Ramstorlek Radon ZR

Ramstorlek Radon ZR
ZR Race eller ZR Team? :)

ZR Race i 18" funkar till både mig som är 184 och syrran som är 179 så 16" låter fullt rimligt för dig.

Edit: Eller är det 29an? Då har jag ingen aning.

Senast ändrad:
Ramstorlek Radon ZR
well, med tanke på ovan inlägg så har jag nu beställt en 16"
Håller tummarna det funkar men det borde det göra
I värsta fall får man väl montera en något längre stam till styret

Tack för inputs!

Ramstorlek Radon ZR
Å jag är 177cm med 83 till grenen. Skulle en s funka eller är det absolut en m som gäller, någon?
Ursäkta. 16tum eller 18 skulle frågan vara.

Senast ändrad:
Ramstorlek Radon ZR
Drakir skrev:
-------------------------------------------------------
> Å jag är 177cm med 83 till grenen. Skulle en s
> funka eller är det absolut en m som gäller,
> någon?
> Ursäkta. 16tum eller 18 skulle frågan vara.

Du är en cm kortare än Dede som glatt kör 18" så en M borde väl va bra? :-)

/T

Ramstorlek Radon ZR
Jo, men iom att det är rea på 16 tummarna grunnar jag på om storleken fungerar för mina mått, eller om det blir helt åt h..vete
En del verkar ju föredra en något för liten..

Ramstorlek Radon ZR
Hej är också sugen på en Radon ZR Race 29a. Är 168 cm lång så att efter ha läst lite på tråden så antar jag att jag också bör ha en 16" eller? Har bara hittat dem på bike-discount, finns det andra sidor på nätet som säljer Radon?

Ramstorlek Radon ZR
Det är enbart Bike-discount som säljer Radon vad jag vet.
Tror det är deras "eget" märke (brandad ram)

Vad gäller storleken på ramen så är det avståndet sadel - styre som kan bli lite kort om man köper för liten ram. Går ju att fixa med ny styrstam/nytt styre e.t.c
Kan också bli en begränsning i höjden på sadeln beroende på vilken längd man har på sadelstolpen samt hur högt man vill ha den men även det går ju att fixa.

Ramstorlek Radon ZR
så... cykeln kom idag. 3 dagar, raskt marscherat av BD!

Verkar bli bra med 16".
Har bara provat runt kvarteret men jag ser inga akuta problem med storleken

Ramstorlek Radon ZR
meringa skrev:
> så... cykeln kom idag. 3 dagar, raskt marscherat
> av BD!
>
> Verkar bli bra med 16".
> Har bara provat runt kvarteret men jag ser inga
> akuta problem med storleken

Snabba bud minsann, har väntat på min sen i Söndags då jag la beställningen. Visserligen enbart 3 arbetsdagar gångna än så länge, dock var cykeln på lager och skickades direkt. Kollar mitt paket på länken man fick och står bara 40%.. Verkar väntas på att skickas till Sverige. Kollade nu någon gång på länken och följde ditt paket under de 3 dagarna:)?

Ramstorlek Radon ZR
ja, jag kollade men det fanns ingen uppdatering sedan igår eftermiddag men det trodde jag bara var nån exportavisering.
Jag hoppades den skulle komma innan helgen men så snabbt vågade jag inte hoppas :)

Di, 18.06.2013 05:46 Uhr
Hamburg, Deutschland
Die Auslandssendung wurde im Export-Paketzentrum bearbeitet.
Di, 18.06.2013 15:15 Uhr
Schweden
Die Sendung ist im Zielland eingetroffen.
Di, 18.06.2013 15:15 Uhr
Schweden
Die Sendung hat das Import-Paketzentrum im Zielland verlassen.
Mi, 19.06.2013 12:36 Uhr
Schweden
Die Sendung wurde erfolgreich zugestellt.

Ramstorlek Radon ZR
Lyckost! Själv har jag fått denna röda texten när jag kollar mitt paket:

"I vissa delar av Tyskland är det kanske på grund av den nuvarande översvämning situationen för eventuella förseningar
kommer i leveransen."..

Får hoppas att jag har den tills mitten av nästa vecka iallafall:)

Ramstorlek Radon ZR
Hej och tack för svar Dede.

Jag var nere i källaren och kollade ramen på min gamla Crescent Lodur -08. Det visade sig vara en 18"-ram på den, hittade dock inget måttband eller liknande så jag kunde inte mäta alla mått men den rullar på 26"-hjul och allt har känts bra varje dag jag kört med den, inga problem! Men som sagt är sugen på en 29a och Radon ZR Race hoppas jag skall passa. En 18 tums ram på radonen med 29"-däck, skulle det vara fel? Jag är 168-169 cm lång med 78 cm till grenen och om man räknar på tex bikebuster så skall ramens min. höjd vara 42.51 cm och maxhöjd 46.10 cm. Enligt BD's ramguide skall det vara 18" på ramen. Det kanske är svårt att svara på min fråga eller grubblar jag för mkt? Det är väl egentligen bara riktlinjer men jag vill ju att det ska bli så rätt som möjligt. Hm ja...är mkt tacksam för svar och vill bara säga att alla som har skrivit på tråden har bidragit med info. Fan är trött, slutsvamlat för nu!

Och fasen...grattis till er som fått era cyklar! Kan man kanske få se bild på en?

Ramstorlek Radon ZR
@Asmoro

Inte ett helt enkelt val. Jag tror 18" kan bli lite för stort men ramstorlekar är väldigt individuellt.
Jag tycker 18" passar mig perfekt efter att jag justerat vinkeln på styret ett par gånger.
Sitter då hyfsat bekvämt men kan ändå röra mig utan begränsningar.
När jag räknade på BD:s sida hamnade jag på 19" och valde mellan 18" och 20". Tror jag gjorde rätt som valde 18".

Ramstorlek Radon ZR
jag är ingen rutinerad ryttare men jag tror det skulle kännas väldigt stort med 18" för mig.
Jag har iofs inte provat 18" men 16" känns mycket bra än så länge

Bilagor

• 1025707_10151518624019426_385076861_o.jpg
    1025707_10151518624019426_385076861_o.jpg
    81.1 KB · Besök: 40
Ramstorlek Radon ZR
Asmoro skrev:
> Hej och tack för svar Dede.
Men
> som sagt är sugen på en 29a och Radon ZR Race
> hoppas jag skall passa. En 18 tums ram på radonen
> med 29"-däck, skulle det vara fel? Jag är
> 168-169 cm lång med 78 cm till grenen och om man
> räknar på tex bikebuster så skall ramens min.
> höjd vara 42.51 cm och maxhöjd 46.10 cm. Enligt
> BD's ramguide skall det vara 18" på ramen.

En 18" blir för stor för dig, jag är 1,68 och har ett grenmått på 79 cm och har haft en Cube 16" och den var lagom åt mig, provade en kompis Radon och den kändes mycket större än Cuben tyckte jag. Nu har jag en egenhopsatt 27,5:a och även den är 16" och större än så kan jag inte ha för då tar paketet i ramen då jag står över cykeln så köp en 16" tycker jag!

Ramstorlek Radon ZR
meringa....var dina växlar bra inställda när cykeln kom?

å vad har du för grenmått till dina 172cm?

själv är jag 173cm lång med ett grenmått å 79cm..

så 16 borde bli perfekt för mig med..

Ramstorlek Radon ZR
well, jag är ju en noob inom mtb o cykling men det mesta känns bra inställt, lite högt tryck i däcken kanske men inte svårt åtgärda...
Mått: 172 cm kort, inseam 77 cm

Vill man ha en rejsigt framåtlutad ställning kanske man ska snegla på 18" men för mig passar 16" perfekt, tycker den är är underbar cykla på men som sagt har ingen större erfarenhet

Ramstorlek Radon ZR
Halloj, lånar tråden lite, sugen på att köpa RADON ZR Race 29er 7.0 nu när den är prisnedsatt för dagen, tvekar lite på om en 18 tum blir för liten(finns bara 16 och 18 kvar), har en 19 tums, 20 år gammal Cresent mtb nu som känns i minsta laget, men den har förmodligen en helt annan geometri.

Mått: 183 cm lång, inseam 90 cm.

Jag vet, jag är vanskapt ;) undrar om sadelstolpen räcker samt om man kommer att sitta ihopkrupen, har en nervskada i ryggen som smärtar, vill inte att den ska bli värre, kommer förmodligen åka grus,asfalt samt lite skogstigar(bor i mörkaste Norrbotten mitt i skogen).

Ramstorlek Radon ZR
Hej allesammans. Tänkte bara göra en liten input om just Bike-discount.
Efter att ha läst Kunta's inlägg om att ZR race 7.0 var på extrapris idag blev jag lite nere, tänkte mest då på att jag beställde exakt samma cykel förra söndagen och har ännu inte hunnit få min hoj. Tycker ändå att 1700 kr ca är rätt märkbart när man istället hade kunnat hålla fingrarna ytterligare 1 vecka och sen lagt en beställning.

Jag tog dock chansen att ringa till dom och fråga ifall dom kunde göra något åt saken då jag fortfarande inte hade fått hem cykeln och idag är den nedsatt 200 euro. Till min stora förvåning så sa dom att det var INGET problem, utan dom tyckte att jag skulle få hem cykeln, montera upp den, se så allt såg bra ut och fungerade, sen skulle jag höra av mig igen och berätta och då få en "refound" av dom på 200 Euro. Detta är mina vänner hur man bygger upp en bra kundkrets, säkerligen vet dom att jag rekommenderar vidare dem till nära och kära. Jag blev helt paff över deras vänlighet och sättet att möta folk som ringde in om just såna här saker.

Kanske är lite OT med detta inlägget, men då det var Kunta's inlägg som startade det så fick det bli här:).

Dessvärre så var posten här idag för att lämna min hoj, 10 minuter över 15... Varför ringer dom inte, eller gör sig på något sätt hörda om att dom kommer under sådana idiotiska tider.. Folk jobbar och detta resulterade i att jag får vänta tills imorgon när ICA har fått cykeln i deras händer :/

Ramstorlek Radon ZR
Kul att det löste sej DennanA, lutar att jag skippar köpet på 18 tummaren, har inte fått nåt svar av nån med ungefär samma mått som mej, alla tabeller säger att jag ska ha minst 20 tum med dryga 90 cm i inseam, får vänta till det dyker upp en 20:a :(

Ramstorlek Radon ZR
Tjena,

Väcker lite liv i denna tråden, jag har funderat på en scott scale 970 ,men kom fram till att jag ville ha en bättre gaffel än suntour XCR som satt på denna och ändå hålla budgeten hyffsad och har kollat lite mot radon efter att en kompis köpte en (Han köpte XL och är 2m lång) så där ser ju 29" hjulen helt naturliga ut :)

Men det verkar som att alla här som varit 168-172cm varit nöjda med 16" modellen ? Hur tycker ni att det känns nu efter att ha cyklat ett tag ? Jag vill cykla mest stigar i skog och mark, vad tycker ni om detta ? Jag har aldrig haft så liten cykel, men känns det bra / ser bra ut som ni sitter eller har ni fått byta sadelstolpe, styrstam etc för att få till en bra position?

Mina uppgifter: 170Cm , 87Kg , Inseam 77cm .

Ramstorlek Radon ZR
well, jag är helt nöjd med storleken men då jag är helt noob på MB (o cykel i allmänhet) får du kanske ta det med en nypa salt.
Får skicka upp sadeln ganska högt och funderar på att kapa nån centimeter i var ände på styret för en lite mer upprätt ställning men det är ju individuellt.

Nico skrev:
> Tjena,
>
> Väcker lite liv i denna tråden, jag har funderat
> på en scott scale 970 ,men kom fram till att jag
> ville ha en bättre gaffel än suntour XCR som
> satt på denna och ändå hålla budgeten hyffsad
> och har kollat lite mot radon efter att en kompis
> köpte en (Han köpte XL och är 2m lång) så
> där ser ju 29" hjulen helt naturliga ut :)
>
> Men det verkar som att alla här som varit
> 168-172cm varit nöjda med 16" modellen ? Hur
> tycker ni att det känns nu efter att ha cyklat
> ett tag ? Jag vill cykla mest stigar i skog och
> mark, vad tycker ni om detta ? Jag har aldrig
> haft så liten cykel, men känns det bra / ser bra
> ut som ni sitter eller har ni fått byta
> sadelstolpe, styrstam etc för att få till en bra
> position?
>
> Mina uppgifter: 170Cm , 87Kg , Inseam 77cm .

Tillbaka
Topp