Ramstorlek, mellan två storlekar. Hur ska man tänka?

Higgen

Medlem
Eftersom vevlagret havererat och inte går att få bort (jo, jag har provat allt utom kärnvapen och det har även två olika cykelmekar) så är det dags för ny cykel.
Frågan är dock hur jag ska tänka runt ramstorlek. Jag är strax över 190 lång (typ 91/92) och den havererade cykels ramstorlek var 58 cm. Jag har alltid tyckt jag sutti bra på den när jag pendlar (och lite nöjesåkning då och då). Den Nishiki Pro SLD jag kikat på kommer dock i antingen 56 eller 61 cm storlek.
Hur ska man tänka egentligen i valet mellan dessa? Mindre ram och högre sadel eller större ram och lägre sadel?

Längden av sadeln säger lite om storleken av ramen och nästan ingen om höjden av sadeln (man kan drar ut sadelstolpen mer eller mindre). Längden av överröret är viktigare, tillsammans med längden av styrröret, eller bättre: stack och reach.

En bra tips är att jämföra geometri av cyklarna på en websidan, jag minns inte vilka var bra. Några har redan värderna av de flesta cyklar men annars kan man knappa in dom.

56 till 61 cm låter som ett mycket stort steg. Jag hade tittat på en cykel som passar, inte gjort en dålig kompromiss.

Den här sidan gillar jag

Den Nishiki Pro SLD jag kikat på kommer dock i antingen 56 eller 61 cm storlek.
2 tum mellan storlekarna luktar low-budget och en företagskultur där räknenissarna fått för stort spelrum. Har aldrig gillat de där Nishiki ramarna och har haft en Pro SLD som inte var särskilt kul.
Köp en sån här istället:
eller om du vill ha mer åt nöjesmaskinshållet:

Senast ändrad:
Bianchi har 57-or. Men det är svårt att översätta storlekar till något som passar en precis, och efter 20 mil.

Den här brukar jag använda https://www.bikegeocalc.com/ men så har jag ju kodat den själv också. Den har emellertid ingen databas utan man får knappa in värdena själv, cykeln (och skyggcykeln man jämför med) sparas direkt i URL:en.

Folk verkar ibland tro att en rakstyres-pendlarcykel behöver ha lika precis ramstorleksanpassning som en time-trial-cykel, men det är faktiskt inte så noga i den kategorin. Men man vill ju gärna kunna stå över cykelramen utan att få toppröret i grenen, och tvärtom så måste ju sadeln gå göra tillräckligt hög utan att sadelröret dras ut för långt.

Jag skulle rita upp gamla cykeln i en kalkylator och sen jämföra med de två olika alternativen. Själv är jag van att välja den mindre om jag är mitt emellan två storlekar och sen kanske ta lite längre styrstam, men det är lite tycke och smak.

Senast ändrad:
Den här brukar jag använda https://www.bikegeocalc.com/ men så har jag ju kodat den själv också. Den har emellertid ingen databas utan man får knappa in värdena själv, cykeln (och skyggcykeln man jämför med) sparas direkt i URL:en.

Folk verkar ibland tro att en rakstyres-pendlarcykel behöver ha lika precis ramstorleksanpassning som en time-trial-cykel, men det är faktiskt inte så noga i den kategorin. Men man vill ju gärna kunna stå över cykelramen utan att få toppröret i grenen, och tvärtom så måste ju sadeln gå göra tillräckligt hög utan att sadelröret dras ut för långt.

Jag skulle rita upp gamla cykeln i en kalkylator och sen jämföra med de två olika alternativen. Själv är jag van att välja den mindre om jag är mitt emellan två storlekar och sen kanske ta lite längre styrstam, men det är lite tycke och smak.
Bikegeocalc är ju sjukt bra! Visste inte att det var någon här som gjort den.

Kanske kan fixa en tråd här där man kan lägga in en url till de cyklar man jämför så kan andra gå dit och söka fram de man vill jämföra så underlättar man jobbet lite för andra?

Tack för alla svar och inspel, här fanns mycket nytt att lära, tusen tack!
Efter att läst på en del och mätt på min gamla cykel har jag kommit fram till följande (med grundförutsättningen att jag satt bra på min gamla cykel). Fokuserar just nu på reach och stack som jag förstått verkar vara de viktigaste parametrarna.
1) Reach diffar minimalt (typ 5 mm) mellan de två olika storlekarna men är ca 2 cm mer än på min gamla.
2) Stack skiljer typ 4 cm mellan storlekarna och stacken på min gamla cykel är typ 1 cm högre än den större av de två. Skulla jag gå på den minder blir stacken alltså 5 cm lägre än på min gamla.

Känns alltså som den större storleken ligger närmast min gamla som jag är van och att jag möjligen kommer hamna i en något mindre upprät position än jag är van vid men det borde inte bli någon drastisk skillnad.. Ska titta vidare på övriga parametrar och såklart även andra cyklar men nu är jag betydligt klokare än innan så tack igen.

@kais01: det där med att slipa ur vevlagret får du gärna utveckla, har inte hört talats om det trots frenetiskt googlande.

2 cm mer reach är rätt mycket, speciellt om du är nöjd med din nuvarande cykel. Nu vet jag inte hur lång styrstam och reach på styret du har på din nuvarande cykel. Där kan det skilja en del som gör att det blir ännu större eller mindre skillnad mot idag (eller kanske ingen skillnad alls).

Du skulle kunna byta styrstam på din nuvarande cykel för att känna på hur den nya cykeln känns. Det finns säkert någon på Happy som sitter på en billig styrstam du kan köpa eller kanske låna.

2 cm mer reach är rätt mycket, speciellt om du är nöjd med din nuvarande cykel. Nu vet jag inte hur lång styrstam och reach på styret du har på din nuvarande cykel. Där kan det skilja en del som gör att det blir ännu större eller mindre skillnad mot idag (eller kanske ingen skillnad alls).

4 cm lägre stack är dock värre. Med 1 cm lägre stack och en extra cm distans blir reach 17 mm längre. Det går att kompensera med en 1-2 cm kortare stam. Eller så kan man också flytta sadeln lite framåt, beroende på vad man tycker om.

Tillbaka
Topp