Ramstorlekar - välja den större eller mindre om mittemellan?

• Trådstartare Trådstartare Lucky Pierre
  • Start datum Start datum
L

Lucky Pierre

Guest
Hej!

Jag har ett dilemma. Jag är sugen på en cykel (hardtail MTB) som bara kommer med 18" respektive 20" ramstorlekar (och även mindre som inte är aktuella).

Enligt min längd (183 cm) samt grenmått så ska jag ha en 19". Vad ska man då välja - 18" eller 20" eller helt enkelt en annan modell som faktiskt har 19" ram?

Jag hade tittat efter ett annat märke som har rätt storlek, men om det inte är aktuellt så skulle jag tatt den mindre.

Kan omöjligt tänka mig att 18" skulle vara ett problem. Jag är 187 med långa ben (92 cm grenmått) och körde länge på en 18-tummare med ca 59 cm effektivt överrör (horisontellt mellan centrum sadelstolpe och centrum gaffelrör). Nu kör jag på en större cykel men längtar nästan tillbaka till den gamla som kändes rappare och kvickare även om den nya är snudd på liten enligt wrenchscience och liknande.

/Johan

Är 186 cm och kör själv på en 19". Alla 19"-ramar är inte lika stora. Funderar själv på ny ram/cykel och har hittat en 18" som i princip är identisk med den 19" jag kör på nu..

Rent principiellt skulle jag nog gå på den mindre. Man kan justera "storleken" på en cykel med en annan styrstam eller sadelstolpe (finns stolpar som är bakåtvinklade, sk "setback") men inte hur mycket som helst.

Vet inte om du har möjlighet att prova cyklarna. Du skulle kanske kunna testa 20" med en rak sadelstolpe och en 80mm styrstam. Känns den inte "rätt" så köp den mindre.. Eller kolla på en annan ram.

/K

hur kan ni rekomendera en storlek utan att veta vilka mått den faktiskt ger?

sjäv kör jag på en 17,5" och 19". de är exakt lika stora. 590 mm htopp.

Jag utgick från att det gällde Cuben i LP:s andra tråd. 18-tummaren har 584mm ETT och 20-tummaren 607 mm.

/Johan

Lyssna på Micke. En L är sällan lika stor som en annan L.

När jag bytte från Enduro (som jag ägt både i storlek L och XL) till Scott Ransom så blev det en L. Den ligger mitt emellan de två ovanstående i längd på toppröret men har setback på sadeln så skillnaden är verkligen minimal.

dåså.. faktiska mått att roa sig med.

är du en gubbe eller bara vill sitta upprätt så lär du ju ta den 584mm. vill du köra normal xc med någosånär vilja att köra fort och inte bara åka fikaturer med militärbyxor är det 607 mm som gäller.

seatback är till för att anpassa cykelns i fråga om avståndet (horisontellt) sadel-pedaler. seatback ska inte utnyttjas för att kompensera felaktig topprörslängd! har du långa lårben eller bara vill sitta långt bak är seatback på x enheter förmodligen lämpligare än att inte ha seatback. endast vanan kan avgöra.

Tack för alla svar!

JojjeM, kul att du kopplade till Cuben i den andra tråden och att du faktiskt kollade upp de mer specifika måtten. Frågan var egentligen generellt ställd så jag är tacksam för alla svar.

Så, man bör alltså inte slaviskt välja utifrån "-måttet utan snarare kolla upp de mer specifika måtten, andra komponenter som kan påverka hur man upplever ramen och helst prova. Vet inte om det finns Cube-hojar att prova i Gbg-området.

Shit, det här blir inte lätt, novis som man är. Så om jag väljer 18" (eller hittar en modell med 19") utan att titta på de mer specifika måtten och utan att prova, så är det inte säkert att den kommer att passa mig? Eller, är det så att det kommer att passa mig BRA men inte garanterat helt perfekt?

nu efter 10 000 mil eller vad jag cyklat på någolunda allvar så vet jag vad jag tycker är hyfsat bra för mig. jag vet inte exakt ännu. så om du letar efter en cykel som passar perfekt.. well.. det atr några år att känna efter, och anpassa kroppen.

själv så vet jag måtten på min befintliga cykel, när jag ska köpa nytt så kolalr jag så jag får en cykel med rätt mått. jag har nog aldrig provcyklat en cykel av de trettiotal jag köpt. helt meningslöst för mig. är cykeln lagom lång så är den. det bjuds inte på några överaskningar.

Tja, sadelrörsvinkeln är viktig, den påverkar längden på "cockpiten", en brantare vinkel ger kortare cockpit. Överrörslängden har nu nämnts, men kika också på styrrörslängden. Ponera att du hittade en 15 tums ram, med rätt överrörsmått, bara att köpa? Nja, om styrröret är jättekort, betyder det att du får en våldsam drop till styret genom att styret hamnar lågt och du har en flagstolpe till sadelstolpe.
Standoverheight är också ett måste att kolla.

Så, det är nog inte så enkelt som bara överröret när du ska bestämma vilken storlek. Om du är kortbenad så kan den större ramen helt enkelt vara omöjlig till exempel.

Är själv ca 182 cm och cuklar runt på en cube ltd 5(999 euro nu! 18 tum.Har även provat en 20 tummare men det kändes lite fel,ok det funkar om man grusvägsrejsar men ska man ut i skogen så är 18 tum perfekt.Giant 19 tum och cube 18 tum är i princip mått identiska,lite andra vinklar iofs..
Är du inte extrem kroppad åt något håll så säger moi 18tum så det blir kvickt och roligt i skogen

Är själv 192cm och äger tre hartails.

1) Niskiki(29" hjul) 20"/topprör 59cm -sportcykel
2) Mongoose 20"/topprör 58cm -vintersportcykel
3) GT 22"/topprör 61cm -transportcykel

Trots att det "effektiva toppröret"(topprör+styrstam) är ~71cm på all så känns GT´n som att köra en buss.

Pata2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Trots att det "effektiva
> toppröret"(topprör+styrstam) är ~71cm på all
> så känns GT´n som att köra en buss.

Jag har aldrig sett någon ramtillverkare ha samma definition som dig av "effektiv topprörslängd".

Effektiv topprörslängd är horisontella måttet från centrum av förlängda sadelröret till centrum av styrröret.

efftoptube.gif

Kalla det för "totala toppröret" då.

Edit: "Overall Reach" är visst den korrekta termen.

Senast redigerad av en moderator:
Kanske dax att komma på nån bra översättning av "overall reach"?

Total överlängd?
Överlängd?
Rör-stamlängd?
Stolpe-stamlängd?

Eller är det inte så att vi behöver nåt svenskt ord för "overall reach"?

/G

Ska man se krasst på det så borde måttet fram till där man faktiskt håller händerna vara det viktiga. Centrum på styrstammen ger bara en antydan, styrets bredd och vinkel gör väl så mycket.

Fantastiskt vilken respons! Det här är riktigt kul!

Extremkroppad, kortbenad, långbenad - ja, vad fan, vi säger väl normalkroppad och normalbenad.

Jag känner mig kanske mer som en "sporty rider" än en "tourer (se nedan), så det blir nog den mindre storleken (18"). Allt det andra måttekniska får jag väl lära mig på sikt.

Rekommendationen på http://www.roseversand.de/output/controller.aspx?cid=86#HM lyder:

The right size of your hardtail mountain bikes:
Multiply your inseam length (in cm) by 0,226 and you will get as result the theoretical frame size in inches (1 inch = 2,54 cm). If the theoretical frame size lies between two available sizes, the following will help you to determine your personal perfect size:
- sporty riders choose the smaller frame size
- tourers choose the bigger frame size

Furthermore this index may assist you:
Height frame size (Corresponds approx. in cm)
155 - 165 cm 14 - 15" 35 - 38 cm
165 - 170 cm 15 - 16" 38 - 41 cm
170 - 175 cm 16 - 17" 41 - 43 cm
175 - 180 cm 17 - 18" 43 - 46 cm
180 - 185 cm 18 - 19" 46 - 48 cm
185 - 190 cm 19 - 21" 48 - 53 cm
190 - 195 cm 21 - 22" 53 - 56 cm
195 - 200 cm 22 - 23" 56 - 58 cm

These measures are indicational only. Please consult one of our experts for comprehensive fitting advice.

Tillbaka
Topp