Rånad - Scott Genius 940

Rånad - Scott Genius 940
desmo: Tack då är jag med.

H: men hade du inte vittnen?
"men gärningsmannen insinuerade att om vi inte gjorde som han bad oss kunde han ringa dit lite polare så kunde vi "snacka om saken" och att han "var schysst som inte tog hojarna".

Antingen var ni flera eller så hade du med dig minst 2 cyklar?? (pluralis bestämdform - hojarna)

Rånad - Scott Genius 940
miklax sa:
Träffade på ett gäng hårdingar idag med kamphund.
"Vad kostade din cykel?".
Tänkte på den här tråden, var lite rädd, cyklade vidare...

Jag bodde ett tag i Hjulsta. För de som inte vet så är det tunnelbanestationen efter Rinkeby och Tensta. Inte helt långt ifrån Kista. Anyway. Där hängde det ofta "tuffa" killar i tunnelbaneentrén och på torget.

Nu råkar det vara så att min dåvarande flickvän (nuvarande sambo) har en irländsk varghund. Det är alltså en redigt stor hund, en hane brukar väga 65+ kg och de är gråa och raggiga. Stor käft med många stora tänder. Avlade för att döda varg, och utrotade vargen på Irland, men är idag en av de snällaste familjehundar man kan tänka sig och har alltid varit en totalt värdelös vakthund. I Hjulsta vände dock de flesta på 200 meters håll när de såg mig eller tjejen komma gående med hunden. Utom de tuffa grabbarna i centrum. De kom fram och ställde genuint intresserade frågor om hunden, fast på sitt vis. "Är den starkare än en pitbull?", "Hur fort springer den?" osv. Då jag är hundintresserad och bland annat har haft ett gäng hundar av "pitbulltyp" så berättade jag för dem att en pitbull är avlad för att slåss och aldrig ge upp. En varghund är avlad för att döda snabbt. "Ni får dra era egna slutsatser.." ;)

Vad jag vill säga med detta är att det som upplevdes som hotfulla gäng i själva verket var grupper med uttråkade ungdomar. De kanske undrade vad din cykel kostade för att kunna säga till sin polare "Walla, idag såg jag en snubbe på en cykel för förtio tusen spänn!". Lite som när ungarna i kvarteret frågar hur långt man kan cykla på bakhjulet*.

Menar inte att så absolut var fallet och jag berättar aldrig vad min cykel kostade då jag 1: tycker det är tacky, 2: är en riskfaktor och och 3: de som är intresserade ändå vet vad en sån kostar. Men man kan ändå tänka på ett annat sätt, det är onödigt att vara rädd i onödan.

* ( https://happyride.se/forum/read.php/1/3530449/ - jag blir rädd och cyklar därifrån.)

Senast ändrad:
Rånad - Scott Genius 940
Svaret på 'vad kostar den?' är alltid 10 000. Det är tillräckligt högt för att vara realistiskt och man slipper följdfrågor.

RockyM: vi var tre målsägare. Ingen av oss räknades därför som vittne, även om vi hade en samstämmig historia.

Rånad - Scott Genius 940
MatteXC sa:
Shit! Tack för heads up! Vilken jävla värld vi lever i...

I en värld där max 100 års sen skulle han vara mördad vid en sån tillfälle... han behöver också inte skaffa 6 barn bara att vara säker att minst 2 lever till 40 med 50/50 chans att hans fru kommer att dö vid förlsössningen. Just that... head up bro

Rånad - Scott Genius 940
Lainen sa:
Snuten sa:
Om det är som du säger, att närvaro av polis krävs för att forsla bort en felparkerad bil, så är det ju inte bra med tanke på polisbristen. Typiskt ännu en arbetsuppgift som kan delegeras till någon annan.

En lapplisa eller annan som har bra kunskaper när det gäller parkeringsregler, är ju däremot nödvändigt att ha närvarande. Går ju utmärkt att utbilda bärgaren även för denna uopgift.
Du kan förvånansvärt lite om verkligheten, speciellt med tanke på ditt nick.

Det är bara myndigheter och förordnade av dessa som kan utföra tvångsåtgärder.
Riktiga lapplisor, alltså inte dom som lappar på Coops parkering, är förordnade av polismyndigheten och kan således besluta om bortforsling av fordon och det görs massvis av sådana nuförtiden.
En bilbärgare är och ska inte vara det.

Du talar precis som en politiker:

"Vi kan inte göra si och så eftersom lagen inte tillåter det".

Följdfrågan blir då "Vem stiftar lagarna?"

Naturligtvis kan man tillåta att bärgare får utökade befogenheter, om det nu är lämpligt och önskvärt. Lagar är bara ord, bara text, det är inte naturlagarna vi talar om.

Vi måste inte heller acceptera ditten eller datten bara för att någon folkvald tomte påstår det. Ofta handlar det om att bestämma sig, att sluta vara så jävla fatalistisk, så går det att göra sig kvitt all möjlig skit som plågar oss dagligen.

Rånad - Scott Genius 940
Snuten sa:
Lainen sa:
Snuten sa:
Om det är som du säger, att närvaro av polis krävs för att forsla bort en felparkerad bil, så är det ju inte bra med tanke på polisbristen. Typiskt ännu en arbetsuppgift som kan delegeras till någon annan.

En lapplisa eller annan som har bra kunskaper när det gäller parkeringsregler, är ju däremot nödvändigt att ha närvarande. Går ju utmärkt att utbilda bärgaren även för denna uopgift.
Du kan förvånansvärt lite om verkligheten, speciellt med tanke på ditt nick.

Det är bara myndigheter och förordnade av dessa som kan utföra tvångsåtgärder.
Riktiga lapplisor, alltså inte dom som lappar på Coops parkering, är förordnade av polismyndigheten och kan således besluta om bortforsling av fordon och det görs massvis av sådana nuförtiden.
En bilbärgare är och ska inte vara det.

Du talar precis som en politiker:

"Vi kan inte göra si och så eftersom lagen inte tillåter det".

Följdfrågan blir då "Vem stiftar lagarna?"

Naturligtvis kan man tillåta att bärgare får utökade befogenheter, om det nu är lämpligt och önskvärt. Lagar är bara ord, bara text, det är inte naturlagarna vi talar om.

Vi måste inte heller acceptera ditten eller datten bara för att någon folkvald tomte påstår det. Ofta handlar det om att bestämma sig, att sluta vara så jävla fatalistisk, så går det att göra sig kvitt all möjlig skit som plågar oss dagligen.
+1. Och det finns exempel där man lyckats trycka ner kriminaliteten rejält. Det handlar bara om att bestämma sig.

Rånad - Scott Genius 940
WD vilket land är du tänker på?

I Sverige för 100år sedan blev man inte mördad för att man cyklade..
"den 24 maj 1919, och en grundlagsändring 1921, kunde man införa lika och allmän rösträtt för kvinnor även för val till riksdagens andra kammare. Andrakammarvalet i Sverige 1921 var därmed det första valet till andra kammaren där kvinnor deltog.[6] Rösträtt till andra kammaren hade den svenska medborgare som fyllt 23 år året före valåret. Rösträtt saknade den som inte fullgjort värnplikten, var förklarad omyndig, var satt i konkurs, var varaktigt försörjd av fattigvården eller som dömts enligt strafflagen att förlora sin rösträtt.[7] "

Rånad - Scott Genius 940
Jaså även NICK är farligt nu mer, märkligt med tanke på hur mycket folk som rör sig i området. Får du någon ny cykel TS?

Rånad - Scott Genius 940
Foss sa:
Får du någon ny cykel TS?

"Får" är väl att ta i med Trygg-Hansa som försäkringsbolag, men min förhoppning är att jag får pengar till en ny cykel eftersom hojen var mindre än ett år gammal. Avser att ha kontakt med dom imorgon då deras web skulle behöva lite kärlek.

Rånad - Scott Genius 940
RockyM sa:

Härlig innehållsförteckning!
A51F228C-00D2-4658-A30D-91DEACBE2ED6.jpeg

Rånad - Scott Genius 940
trailbiker sa:
Foss sa:
Får du någon ny cykel TS?

"Får" är väl att ta i med Trygg-Hansa som försäkringsbolag, men min förhoppning är att jag får pengar till en ny cykel eftersom hojen var mindre än ett år gammal. Avser att ha kontakt med dom imorgon då deras web skulle behöva lite kärlek.
Mindre än 1 år gammal så ska de ersätta den till nyvärde, om jag minns rätt fr nedskrivningstrappan. Men minus självrisk antar jag.

Rånad - Scott Genius 940
NickPick sa:
Hur ska man lösa dessa problem oftast skapade av stor segregation under lång tid, låg utbildningsnivå, samhällsmissnöje tycker du? Det räcker ju att kolla på nyheterna för att fundera hur bra det har fungerat med klassisk svensk slapphet.
En ö, tänk dig Flykten från NY.
Det skylls för mycket på segregation och sociala orättvisor, men jag tror mer att det handlar och att man vill ha en social "status" i gruppen, oavsett klass.

Rånad - Scott Genius 940
Fältprästen sa:
NickPick sa:
Hur ska man lösa dessa problem oftast skapade av stor segregation under lång tid, låg utbildningsnivå, samhällsmissnöje tycker du? Det räcker ju att kolla på nyheterna för att fundera hur bra det har fungerat med klassisk svensk slapphet.
En ö, tänk dig Flykten från NY.
Det skylls för mycket på segregation och sociala orättvisor, men jag tror mer att det handlar och att man vill ha en social "status" i gruppen, oavsett klass.

+1

Tillbaka
Topp