[Randonne´] 30/6 100 mila Tumba - PBP förberedande

Grimpeur

Aktiv medlem
Lite reklam för 100 mila från Stockholm (Tumba) med start 30/6 på kvällen. Vi jobbar som bäst på att få en sträcka som funkar.
Vill man ha maximal tid på PBP är det kvällsstart som gäller. De flesta väljer därför kvällsstart. De gamla rävarna brukar rekommendera morgonstart. Budskapet Hofvet förmedlar till den ovane är att kom utsövd till start och inte när du bör gå och lägga dig. Huvuddelen av som kör PBP 2011 kommer dock att sikta på att komma under 90 h och kommer att välja kvällsstart. Tidigare år kan man se att de som väljer morgonstart fullföljer i högre grad än de som väljer kvällsstart.
För att öka svenskarnas måluppfyllnad så bestämde vi oss för att skapa ett PBP-förberedande lopp och det loppet kommer att gå av stapeln 30/6.
Detta lopp är för er som tänker satsa på kvällsstart 2011 eller 2015 eller bara vill bygga pannben. Vi siktar på 50 mil – sova - 30 mil – sova - 20 mil- Fira!!! Givetvis bra vägar och öppna kontroller.
Vi rekar som bäst och hoppas som alltid att vi snart har hittat den optimala rutten. 100 mil är dock långt och svårt att reka ocyklat men rutten som den ligger nu ser ruggigt lovande ut med många cykelpoäng. Det är lite oklart om vi kommer att kunna fixa nötter till rundan eller inte. Det beror på om de rutter vi hoppas på nu funkar i verkligheten. Med lite tur blir det nötter men det är inget man kan räkna med. Vi är, liksom de flesta randonneurer, amatörer som jobbar på vår fritid så hinner vi så hinner vi. En ruggigt bra hundramilare blir det garanterat.

Henrik och Åsa

Fattar ni inte hur jäkla långt 100 mil är?

Om man kör kvällsstart räcker det alltså om man kommer till firandet?

Kul med en 100-milare från Tumba!

Hur är tanken att det skall fungera om det blir utan vägnötter? Gruppkörning eller fritt vägval och extravarv runt bornsjön tills man får ihop 100 mil :) ?

/Mattias

Med lite tur så blir det 100 mil med vägnötter (annars blir det karta)!
Vi har i helgen cyklat hela sträckan och gjort nötter men det återstår en del redaktionellt arbete. Övernattning natt 1 ännu inte fixat men vi jobbar på det. Ett spår vi jobbar på är att övertyga vandrarhemmet i Mölnlycke att öppna masslogin (gympahall). Det finns dock en risk att de tycker att vi blir för få och då får vi reka om till nytt natthärbärge.

Det kommer dock bli en bra PBP förberedande sträcka. Vi har försökt likna PBP pulsen:
D.v.s. ut som stormvind mot natten ifrån Tumba och genom natten så går det på vägar där det är lätt att hänga med klungan och där det kommer att gå rejält fort. Här njuterna man inte av naturen här njuter man av farten. När dagen gryr så börjar backarna för att nästan nå bretagneska mått. Klungorna spricker upp och det blir små grupper av randonneurer som kämpar mot backar och njuter av naturen. Dag två börjar som dag ett slutar med bretagneska backar d.v.s. går det inte uppför så går det nerför, med högsta höjden på 340 meter över havet. Sedan lugnar det ner sig men forstätter på kuperade vackra vägar. Den andra övernattningen blir på vandrarhemmet i Björkfors som drivs av en holländsk cyklist. Dag tre blir lite mindre backig men fortfarande småvägar och vacker natur där små glada men trötta randonneurer håller ihop i små klungor.

Sträckan är rekad för att förbereda inför PBP. Den övar fyra saker: nattstart, backar, längd och pannben.

VH Åsa och Henrik

Nä, nu vill jag se en karta. Börjar bli sjukt nyfiken. Räknar med att köra med ett nattstopp efter 60-70 mil lite beroende på vad som finns tillgängligt. Annars kanske man skulle prova nonstop tills man kollapsar i ett dike...

Är starttiden bestämd?

Hej!

Rutten är nu färdigrekad. Den blir grymt bra om jag får säga det själv. Snabba vägar under kvällen och natten från Tumba till Jönköping med gott om nattöppna ställen. Från Jönköping blir det lågtrafikerade, utmanande backiga och kurviga vägar i princip hela resterande sträckan. D.v.s. Sverige när det är som bäst!

GPS-spår: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=ushpytqtupfdghbz

Start 21:00 30/6 Statoil Tumba Dalvägen

Övernattning är preliminärbokat för 10-20 personer på STF Vandrarhem i Tostared efter 49 mil och på STF Vandrarhem i Björkfors efter ytterligare 30 mil. Vill du ha någon av dessa platser så boka in dig på respektive vandrarhem snarast möjligt (platserna hålls till 19/6) och säg att du hör till cykelgänget. Skicka gärna cc till asa.pettersson@randonneurs.se så att jag vet jag om jag behöver avboka eller inte.
http://www.svenskaturistforeningen....nd/Vandrarhem/STF-Vandrarhem-TostaredLygnern/
http://www.svenskaturistforeningen....rgotland/Vandrarhem/STF-Vandrarhem-Bjorkfors/

Anmälan till loppet görs på anmalan@randonneurs.se senast tisdag 28/6.

Den 100-milen ser riktigt fin ut! Hoppas att ganska många kan få in den i sitt schema med kort varsel.

Bra jobbat Åsa och Henrik!

Bra jobbat Åsa och Henrik. Riktigt kul att ni fått med lite kuperade vägar som liknar PBP. Finns vägnoterna tillgängliga någonstans?

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill träna pannben.
> Hoppas det funkar, men det ser dåligt ut
> tidsmässigt.

Du kan cykla direkt till Deliverance-turen i Gnesta?

Sträckningen i sig hade jag koll på. Var lite nyfiken på var stämpelkontrollerna ligger.

nypan skrev:
> Mattias... skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bra jobbat Åsa och Henrik. Riktigt kul att ni
> > fått med lite kuperade vägar som liknar PBP.
> > Finns vägnoterna tillgängliga någonstans?
>
>
> För GPS:
> http://www.gpsies.com/map.do?fileId=ushpytqtupfdgh
> bz
>
> Jag har inte anmält mig. Men jag har laddat ner
> vägnoterna......

Oj, den rundan såg riktigt fin ut och den muntliga beskrivningen var inte sämre ;-) Tyvärr har jag ingen chans att köra i år :-(

Finns nog inte många som blivit besvikna på en Brevet med start i Tumba, banan ser härlig ut. Har den officiell 100-milastatus? Dvs ACP och hela baletten?

Tyvärr kan jag inte köra, utlandssemester och annat i vägen.

/r

Självklart. Den är anmäld och anslagen i kalendern sedan i oktober.

Åsa håller på med kontrollerna. Vi bestämde max 12 st. Då klarar det sig med ett startkort!

//B

zephir skrev:
> Finns nog inte många som blivit besvikna på en
> Brevet med start i Tumba, banan ser härlig ut.
> Har den officiell 100-milastatus? Dvs ACP och hela

Mattias... skrev:
> Sträckningen i sig hade jag koll på. Var lite
> nyfiken på var stämpelkontrollerna ligger.
>

Jag håller dig på halster ett tag till. Har bara hunnit halvvägs med renskrivandet av vägnoterna. Vi måste också dra ner på antalet kontroller mot vad vi hade tänkt från början (för att få plats på brevetkortet) så de är inte spikade ännu.

/ Åsa

PS Oj då, jag kanske skulle ha läst alla inlägg först...

Senast ändrad:
Nu är kontrollerna fastställda:

KmFS KmFK Kontroll Tidigast Senast
Tumba 2011-06-30 21:00
94,0 94,0 Nyköpingsbro 2011-06-30 23:46 2011-07-01 03:16
196,9 102,9 Linköping 2011-07-01 02:48 2011-07-01 10:08
261,8 64,9 Ödeshög 2011-07-01 04:49 2011-07-01 14:28
351,4 89,6 Mullsjö 2011-07-01 07:36 2011-07-01 20:24
458,3 106,9 Bollebygd 2011-07-01 11:04 2011-07-02 03:32
581,7 123,4 Vegby 2011-07-01 15:12 2011-07-02 11:48
640,5 58,8 Torsvik 2011-07-01 17:16 2011-07-02 16:35
702,8 62,3 Eksjö 2011-07-01 19:29 2011-07-02 22:01
769,0 66,2 Kisa 2011-07-01 21:50 2011-07-03 03:47
874,2 105,2 Söderköping 2011-07-02 01:35 2011-07-03 12:59
982,6 108,4 Gnesta 2011-07-02 05:29 2011-07-03 22:31
1035,9 53,3 Tumba 2011-07-02 06:05 2011-07-04 00:00

Tabellen ser tyvärr lite rörig ut. Den blir blir snyggare i vägnoterna, jag lovar.

/ Åsa

Haha, jag hann tänka "va, bara 2 timmars-fönster på kontrollen?" innan jag såg att det var 2h + 1 dygn.

Var det nån som cyklade? Själv cyklade jag Örebros 100-milare i bra väder med bara lite regn 2 dagen men annars varmt och soligt.

Det var 11 som startade i Örebro och efter 1 dagen valde en att hoppa av. Resten kom i mål trötta men nöjda.

På tåget hem. Vi var tre som kom iväg från Tumba. En Erik (vet inte nick här) är nog i mål / påväg i mål med. Fina backar kring Lygnern, jo. Fin natur också, särskilt i går från Torsvik och Taberg - vandrarhemmet. Mer sen!

Skön tur. Liten klunga. Noga planerad runda som hade 100% på vägnötter, och alla höjdmeter samlade där man minst av allt ville ha dem, men mest av allt behövde dem. Vi hade regn och motvind, men även en del sol. Tack för alla som bidrog till ett behagligt tempo genom att köra Örebro istället.

100-milaTumba105.JPG

Slutstämplat efter knappt 72 timmar. Bilden från första timmarna, då alla fortfarande var på gott humör (se leenden i motljuset) och farten var god.

Jag körde också exakt 100 mil nonstop föra året, mellan Esbjerg - Sollentuna, och det var ganska jobbigt, ja med bil alltså.
Kan faktiskt inte riktigt fatta hur ni är funtade i ben o pannben.
Respekt deluxe !

Senast ändrad:
Lite mer bilder från 100-milaren. Helt klart en bra träningstur inför Paris.

IMG_0482.JPG

precis på väg ut från Tumba

IMG_0491.JPG

Nyköpingsbro - reflexvästar på (notera betraktande dam)

IMG_0493m.JPG

Mörkerkörning. Jag körde på hemmabyggt SON-lyse, Erik hade en riktigt kraftig Dinotte

IMG_0505.JPG

Morgon på väg in mot Linköping. Här Erik en kortare sovpaus, jag tog en något längre i medhavd lätt-sovsäck.

IMG_0515.JPG

Välkänd väg längs Vättern. Molen gick lågt och blött - någonstans där uppe var också Brahehus ...

IMG_0525.JPG

Parallell cykelväg Dalum-Timmele. Till Ulricehamn gick en gång i tiden fyra järnvägar; staden var en riktig rälsbussmetropol. Inga är kvar som spår längre, men flera är nu asfalterade i många mil och fungerar för cykelvägar ovanligt nog även med snabba cyklar.

IMG_0532.JPG

Bättre väder framåt eftermiddagen; kväll på väg mot Bollebygd

IMG_0542.JPG

Avgång från Tostared. Kort men skön sömn! Sällskapet samlat igen. Snabbt morgonpass backe upp och backe ner mot Vegby sedan, tidsgränsen i åtanke.

IMG_0558.JPG

Några backar även efter Vegby; här på väg upp mot Komosse vid gränsbygden mot Småland. Lite Norrland i karaktären. Efter Vegby blev det pga lätt motorutmattning bara jag och Erik som följdes åt i täten till Björkfors. Hur gick det för dig som blev kvar?

IMG_0563.JPG

En kort åskskur passerade vid Tenhult. Regnplagg på, regnplagg av ...

IMG_0572.JPG

IMG_0566.JPG

Vackert väder så resten av dagen. Fina trakter. I Eksjö var det också tid att fylla lådan med bananer, tomater (god kontrast mot energikakor), bröd, müsli och annan proviant.

IMG_0581.JPG

IMG_0586.JPG

Vackra vägar genom Kinds härad. Såg ett vindskydd på en udde i en naturskön dalgång. Idé: se till att sådana är med i Open Streetmap, och lägg dem i en GPS-lista för randonnörer. Inte lika fint som vandrarhem, men klart mer civiliserat än många andra alternativ ...

IMG_0587.JPG

Glad vandrarhemsvärd i Björkfors

IMG_0592.JPG

Gratis energigodis och sommardelikatess i var vägkant

IMG_0595.JPG

Lunchpaus

IMG_0618.JPG

Tillbaka i Tumba; en trevlig tur överlag

Cykel/Mekaniskt: Fungerade bra. Se till att använda loctite för skärmskruvarna och annat son inte har låsmutter. Hoppas få klart lite lättare bakhjul. Kanske mer vattentätt lock till baklåda. Cykel/Ergonomi: Fungerade fint, inga signifikanta ont någonstans. Är nog bra att köra på en cykel man hållit på med ett tag. Inte snöra skorna för hårt bara. Jo, förresten, 25 eller 28 som störst bak vore klart bättre än 23 med de backarna + preferens för höga varvtal.

Schema: Köra 20 mil natt med starta 21 fungerade bra. Köra 30 mil dag direkt därpå fungerade knappt alls - småtrött hela dagen, fick ta ett flertal sovpauser på 30-40 minuter var. Fick inte särskilt med energi till benen av någon anledning - körde faktiskt på 100 av 190 i snittpuls Linköping-Lygnern. Skulle ha sovit ordentligt på fredag morgon. Start 17:30 bättre än 21 i alla fall. Köra 30 mil med 4:30 i sömn fungerade däremot, likaså 24 mil.

Gick åt ungefär 0,7 bananer / mil + Snickers, päron och sportdryck eller druvsockerbitar. Mackor, risgrynsgröt och blåbärssoppa i pauserna. Ingen pizza denna gång.

Elektronik: Körde med kartor i en billig Samsung-mobil (Oruk maps + Openstreetmap cykelkarta sparad offline), laddad med Nokias cykel-laddare från navet. Gick bra. Däremot skulle jag gärna ha en (vattenfast) hållare till den - att behöva ta upp den ur baklådan (motsvarande ryggficka på racer) var opraktiskt. Kanske lysen med mera spot, eller eller ett starkt extraljus.

Packning: "riktiga" regnbyxor med, men använde inte - de tar mycket motvind, och i alla fall när det var varmt räckte vanliga cykeltights + ylleunderställ bra. Annars användes det mesta - även en lättare mössa var skönt att ha för spontansovande i naturen. Hade med rätt ordentligt med verktyg och en liten flaska olja. Kan nog spara några gram på neccesären - mini-tub med tandkräm, solkräm och sådant.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp