Randonnée 200 Barkarby - Tour de Ötzi

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> I mål
> Förintad som organisk varelse
> Jag ska sluta ladda med julmat och ryggläge
>
> Fullt nöjd m 8:40

Typ 7:40 om vi kom iväg 09:00. På dubb och snö och vind. Förra året 10:30 för snabbgruppen. Det tar sig!

Jag är hungrig

jonja skrev:
> Vilket var det korrekta dubbdäcket? SW 30c eller
> SMW 35c?

Jag körde på SMW 35

jonja skrev:
> Vilket var det korrekta dubbdäcket? SW 30c eller
> SMW 35c?

SW 30c funkade riktigt bra tycker jag!

Fjärdebrunn skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I mål
> > Förintad som organisk varelse
> > Jag ska sluta ladda med julmat och ryggläge
> >
> > Fullt nöjd m 8:40
>
> Typ 7:40 om vi kom iväg 09:00. På dubb och snö
> och vind. Förra året 10:30 för snabbgruppen.
> Det tar sig!
>
> Jag är hungrig

Du måste ha kört hårt i början för att komma i fatt så fort, Vi andra startade kl 08:00 :)
Gå och ät något.

Tider enl min klocka.

7:31:16
Färdtid

8:35:47
Total tid

23,3 km/h
Medelfart

26,6 km/h
Medelfart i rörelse

52,1 km/h
Maxfart

Någon sorts krigsdans inför de sista milen.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    86.4 KB · Besök: 29
20160102_075817.jpg

Starten
20160102_093021.jpg

Körde i samlad trupp fram till södertälje
20160102_113301.jpg

Sedan valde 4 av oss att köra en alternativ väg mellan Södertälje och Strängnäs.
Blev 10 km längre och lite långsammare men helt klart värt de. Riktigt fina grusvägar
och nästan helt bilfritt.
20160102_115314.jpg

20160102_115325.jpg

20160102_123314.jpg

20160102_124259.jpg

20160102_124301.jpg

20160102_165522.jpg

20160102_170315.jpg

1451757650396.jpg

Visa bilaga 287273

Allt som allt en riktigt trevlig dag på cykeln med sköna typer

Bilagor

• Screenshot_2016-01-03-00-33-23.png
    Screenshot_2016-01-03-00-33-23.png
    233.6 KB · Besök: 30
De där Ötzi-turerna verkar ju vara rena anarkisttillställningarna - egna vägval!? Jag trodde det gick ut på att följa vägnötterna till punkt och pricka.

Precis! 'Anarkisternas återkomst' - det är väl det nästa Disney-regisserade Star wars film kommer att heta om ngt år?

Hej cykelkamrater, apropå anarkiser mm. Jag får väl känna mig som en sån av gammal vana. Jag startar alltid från Hornstull där jag bor och i år kom mitt Audaxgäng inte i kontakt med mig så det blev nästan solokörning till Kungsängen där pendeltåget lockade. Jag är nöjd med det och mår bra efteråt. Hälsar en ganska pigg 68 åring som tar traditionsenligt bild vid infarten till Enköping.

Bilagor

• 20160102 Ötzitur Enköping.jpg
    20160102 Ötzitur Enköping.jpg
    106.3 KB · Besök: 63
Bosse-Diesel skrev:
> Hej cykelkamrater, apropå anarkiser mm. Jag får
> väl känna mig som en sån av gammal vana. Jag
> startar alltid från Hornstull där jag bor och i
> år kom mitt Audaxgäng inte i kontakt med mig så
> det blev nästan solokörning till Kungsängen
> där pendeltåget lockade. Jag är nöjd med det
> och mår bra efteråt. Hälsar en ganska pigg 68
> åring som tar traditionsenligt bild vid infarten
> till Enköping.

Om jag säger att du får göra nästan precis hur du vill och ändå vara väl godkänd tror jag inte att det är många som säger emot. Bra jobbat!

Kul Bosse! Jag blev lite konfunderad när vi såg dig innan Strängnäs (typ: vilka var det som egentligen startade? var var det som du kunde ha hamnat före oss? varför gör vi det här? typiska brevet funderingar :-)). Roligt att du var ute på vägarna också!

nypan skrev:
> Vägnötter..... fniss. Välkommen till 2000 talet
> Göran. Nu är det GPS och full anarki som råder
> ;-)

Ja ja, sparka på den liggande mossiga stofilen bara. Nästa gång kanske jag ska köra med sextant för navigering. ;-)

GoranS skrev:
> nypan skrev:
> -----
> > Vägnötter..... fniss. Välkommen till 2000
> talet
> > Göran. Nu är det GPS och full anarki som
> råder
> > ;-)
>
> Ja ja, sparka på den liggande mossiga stofilen
> bara. Nästa gång kanske jag ska köra med
> sextant för navigering. ;-)

Hmm, en sex-tant. Då kanske man skulle hänga på ;)

1888 skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > nypan skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vägnötter..... fniss. Välkommen till 2000
> > talet
> > > Göran. Nu är det GPS och full anarki som
> > råder
> > > ;-)
> >
> > Ja ja, sparka på den liggande mossiga stofilen
> > bara. Nästa gång kanske jag ska köra med
> > sextant för navigering. ;-)
>
> Hmm, en sex-tant. Då kanske man skulle hänga på
> ;)

Observera dock att det bara funkar om du använder sext-ANT-protokollet.

nypan skrev:
> Vägnötter..... fniss. Välkommen till 2000 talet
> Göran. Nu är det GPS och full anarki som råder
> ;-)

Vad säger ACP om det, är det inte så att om man lämnar banan så måste man återgå på samma ställe?

Men det det är bara gamla franska stofiler o regler, varför ska man följa deras regler.

jolop skrev:
> nypan skrev:
> -----
> > Vägnötter..... fniss. Välkommen till 2000
> talet
> > Göran. Nu är det GPS och full anarki som
> råder
> > ;-)
>
>
> Vad säger ACP om det, är det inte så att om man
> lämnar banan så måste man återgå på samma
> ställe?
>
> Men det det är bara gamla franska stofiler o
> regler, varför ska man följa deras regler.

Det beror väl på vad man skall ha resultatet till? I en brevetserie skall det nog vara rätt vägar, men använder man inte resultatet så är det nog inte så kritiskt. Generellt är det svårt att gena runt en sjö.

Nej, det beror inte på man skall ha Brevetloppen till.

Man cyklar väl sanktionerade ACP Brevet lopp för att kunna kvalificera till andra längre Brevetlopp, Super Randonneur, Randonneur 5000/10000, mm. Det går många längre lopp i år.

Det är ok med olika vägval om det i vägbeskrivningen finns flera alternativ, som är godkända.

Om man bara ser Brevetloppen som en träningsrunda, varför arrangera Brevetlopp istället för en träningsrunda. Jag tycker det är tråkigt att man tummar på reglerna, om man tycker dom är gamla och ålderdomliga, då får man väl skapa egna och inte vara längre ACP godkända.

Ligger något i det jolop skriver.

Vet att jag och en grupp undvek 2+1 vägen på Mälaren runt för ett antal år sedan och tog en längre grussträcka i stället. Men det var inget brevet. Väl?

jolop skrev:
> Nej, det beror inte på man skall ha Brevetloppen
> till.
>
> Man cyklar väl sanktionerade ACP Brevet lopp för
> att kunna kvalificera till andra längre
> Brevetlopp, Super Randonneur, Randonneur
> 5000/10000, mm. Det går många längre lopp i
> år.
>
> Det är ok med olika vägval om det i
> vägbeskrivningen finns flera alternativ, som är
> godkända.
>
> Om man bara ser Brevetloppen som en
> träningsrunda, varför arrangera Brevetlopp
> istället för en träningsrunda. Jag tycker det
> är tråkigt att man tummar på reglerna, om man
> tycker dom är gamla och ålderdomliga, då får
> man väl skapa egna och inte vara längre ACP
> godkända.

Nja. Jag cyklar "väl" inte ACP brevet lopp för att kvalificera mig till någonting.
Jag cyklar dem för att det är trevligt :)

De som tog denna omväg var ju "ganska" öppna med vad de gjorde och var förhoppningsvis medvetna om att de inte är berättigade till officiellt resultat?

Jag var väldigt sugen på att hänga med grusgänget. Men, utöver att det var skumma typer (;-)) så var det något undermedvetet som kändes fel med att köra en annan väg.

Därmed inget ont om dem som gjorde det! Tror inte dem tar det särskilt allvarligt.

Jag menar inte att man skall vara oseriös. De som är aktiva randonneurer vet vad som gäller för att det skall vara giltigt. Andra kanske bara kör ett enstaka lopp utan att använda resultatet eller så vill man bara prova att cykla långt med andra. En del har det som livsstil och andra ser det som ett annorlunda äventyr. Inget är fel tycker jag.

Jag tar det inte allvarligt i alla fall! :)

Vi var som sagt öppna med att vi tänkte ta grusvägar mellan Södertälje och Strängnäs eftersom jag och Hagen de senaste veckorna har cyklat ett par gånger för mycket på den där vägen som löper parallellt med E20. Samtidigt känns det bra att stödja arrangören när man i stort sett följer den förutbestämda rutten och träffar resten av deltagarna längs vägen. Om inte annat för att jag annars hade sovit till tolv och slarvat bort resten av dagen. :)

Peter T och CK Distans brukade att ange alternativ rutt ibland, bland annat hemåt mot Västerås över Ängelsberg och fina småvägar i stället för länsväg i slutet på breveten. Bra initiativ som jag använde flera gånger.

Undrar om en arrangör skulle kunna vara så fri att de säger "fritt vägval mellan X och Y" eller om de måste specifiera (och få ACP-godkänd) alternativ rutt?

Särskilt i städer med kontroll vore det trevligt med fri rutt ("fritt vägval inom Z tätort") om det är fri stämpling, så att man kan åka till Z-stad café inne i centrum i stället för Z-stad macke vid vägkorsningen till exempel utan att behöva begå regelbrott eller köra fåniga formalia-vägar tillbaka till samma punkt på banan.

Senast ändrad:
Jag (och jag tror de flesta) fick i alla fall lov att göra en avvikelse från vägnötterna: Vid infarten till Strängnäs gick rutten genom en industritomt med staket låsta grindar, så tog stora vägen runt. Vid uppenbara feltryck i vägnötter / GPS-spår tror jag inte ACP borde ha anledning att protestera mot att folk tar annan väg; likaså om vägen råkat bli stängd eller på annat sätt olämplig för cykling (60-milaren till Dalarna förra året till exempel med hårdgrusigt vägarbete ...)

Sticker in med ett helt annat ämne, nämligen fest. Det blir Ötzi-fest på Cykelcafé Le Mond den 14 januari kl 18-21. Mejla mig gärna på i.ekheden@gmail.com eller skicka meddelande på Facebook (Isabella Ekheden) om ni vill delta. Ser fram emot att se er där.

kitzblitz skrev:
> Kul Isabella! Vad innebär Ötzifest förresten?

Måste ju vara en tillställning som tar en väldig massa timmar, där det mest är medelålders gubbar och där man äter mumiebullar och hamburgare/pizza!? ;-)

Välkommen Toni! Jag ska försöka sammanfatta det vetenskapliga läget kring denna mytomspunna fråga som har gäckat mänskligheten i eoner av tid. Vad är en Ötzifest? Om vi antar att en Ötzifest helt sonika är en fest som man går på när man har gjort en Ötzi så kanske vissa protesterar medan andra nickar instämmande. Sorgsamt nog finns det inga belägg för detta påstående i den nuvarande vetenskapliga litteraturen, (förutom några enstaka expertutlåtanden), men sammantaget ger detta oss en evidensgrad Ö (speciellt för svenska förhållanden) och därför måste vi angripa problemet med helt andra vetenskapliga metoder. Om vi ska kunna greppa fenomenet i hela dess storhet måste vi börja med att bryta ned det i sina minsta beståndsdelar och göra en begreppsanalys. Vad är således en Ötzi? Därom tvista de lärde. Att ge sig in på att förklara detta ack så enkla ord har lämnat tusende kloka män och möjligen kvinnor konfunderade och måhända en aning frustrerade. Innebär en Ötzi att man går en solskenspromenad i ett vackert vårsommarvädrigt bergslandskap för att sedan råka i handgemäng, få en pilspets i ena skulderbladet, förblöda och ligga begravd i en glaciär i 5000 år? Ja, och samtidigt lite nej. En Ötzi kan också vara att cykla lite runt Mälaren i januari i sommarväder eller vinterväder beroende på vad som bjuds, med några redan goda vänner eller sådana som blir det under rundan. Förmodligen mest ja. Om vi så nöjer oss vad gäller denna delanalys för tillfället så kan vi gå vidare till begreppsanalysen av fest.

Fest, galej, skiva, kalas, en lokal social slump eller lycklig händelse är alla möjliga definitioner av detta mysterium. På en fest gäller i stort sett bara två naturlagar. Att vara där och två att ha trevligt på något plan.

Vad säger denna begreppsanalys oss om den obskyra sammansättningen Ötzifest? Troligen att om man har cyklat lite runt Mälaren och tyckte att det var kul på något plan så är man välkommen på fest för att ha lite mer trevligt. Hur man däremot ska ha trevligt på en Ötzifest är fortfarande höljt i dunkel och ligger företrädelsevis fortfarande i forskningsfronten. Men med en gnutta kreativitet och sunt förnuft ska man nog klara av det också.

Isabella skrev:
> Vetenskap

Bra där Isabella. Helt klart godkänd i ämnet Det Vetenskapliga Samtalet. Examinatorn framhäver studentens inititativ att, efter missad samtal under andra kurstillfället (Lill-Ötzin), skriva en skriftlig rapport istället. Betyget är registrerad i Ladok.

Det är dock lite bekymmersamt att både det statistiska underlaget och etiska aspekter inte diskuterades i detalj. Kan det kallas för en Ötzi om bara 1/9 forskningspersoner är kvinnlig? Är dem som kör en Ötzi en representativ sample av populationen? Borde dem som kör fel väg räknas som outliers eller helt uteslutas? Sedan detta med etiken: är det etiskt försvarbart att utsätta dessa människor för detta idioti? Låt vara att utsätta han där i alperna för all det lidande, bara så att några tokar i Stockholm kan sno hans namn? Finns diarienummer för det etiska godkännande från 5000 år sen? Dessa är viktiga aspekter i denna vetenskapliga utforskning av termen Ötzi.

Det borde diskuteras vidare på festen.

Dock helst utan sunt förnunft :-)

Jag trodde att Ötzifest var ett antal människor som ligger nakna i fosterställning i snön. Helst så länge som möjligt av respekt för de 5000 åren. Ger dock plus för initiativet och vetenskapliga uppsatser.

kitzblitz skrev:
> Isabella skrev:
> -----
> > Vetenskap
>
> Bra där Isabella. Helt klart godkänd i ämnet
> Det Vetenskapliga Samtalet. Examinatorn framhäver
> studentens inititativ att, efter missad samtal
> under andra kurstillfället (Lill-Ötzin), skriva
> en skriftlig rapport istället. Betyget är
> registrerad i Ladok.
>
> Det är dock lite bekymmersamt att både det
> statistiska underlaget och etiska aspekter inte
> diskuterades i detalj. Kan det kallas för en
> Ötzi om bara 1/9 forskningspersoner är kvinnlig?
> Är dem som kör en Ötzi en representativ sample
> av populationen? Borde dem som kör fel väg
> räknas som outliers eller helt uteslutas? Sedan
> detta med etiken: är det etiskt försvarbart att
> utsätta dessa människor för detta idioti? Låt
> vara att utsätta han där i alperna för all det
> lidande, bara så att några tokar i Stockholm kan
> sno hans namn? Finns diarienummer för det etiska
> godkännande från 5000 år sen? Dessa är viktiga
> aspekter i denna vetenskapliga utforskning av
> termen Ötzi.
>
> Det borde diskuteras vidare på festen.
>
> Dock helst utan sunt förnunft :-)

Jag föreslår att ni istället tar ett mer matematiskt angreppssätt på det hela och först visar existens och entydighet för Ötzin, naturligtvis efter att stringent definierat detta objekt. Först därefter känns det meningsfullt att gå vidare med analys av egenskaper etc.

neron skrev:

> Jag lyckades producera lite text om rundan också:

Snyggt! Jag skrev också lite. Dock utan lika fina cyclingbilder :-)

Alla vintercyklister som har lite tid och lust, inklusive internetcyklister, är välkomna. Men meddela mig gärna så att jag vet hur många vi blir. Vi har hela caféet för oss själva den kvällen. Varning för att några tjommar från Vintervättern, Ötzi XL och Festive 500 också kan dyka upp.

Får återkomma med den sunt oförnuftiga matematisk/statistiska/etiska analysen av Ötzi på festen.

bigmollo skrev:
> Jag tycker att det låter jättebra, förutom det
> där om sunt förnuft på sista raden.

+1

Vad är det för dresskode på en Ötzifest? Funkar det med något pälsaktigt höftskynke? När det gäller fest så saknar jag den underliggande teoretiska kunskapen, jag kan dock bidra med lite praktisk erfarenhet som jag förvärvat genom åren.

Med långcyklargubbar borde väl det primäraste vara att lukta piss?
Ja det är klart nu är det ju tjejer med i spelet, så då kanske inte genomskilliga brallor med den odören passar så bra.

Tillbaka
Topp