cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> jonja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Banan ser jättefin ut. Hade det inte varit så
> > jäkla långt, med så uppskruvad fart, med
> > elitmotionärer och tio små negerpojkar, så
> hade
> > jag gärna hängt på.
>
> Man måste inte cykla "fort". Det fanns faktiskt
> de som tog det lite vackrare så är det bara
> tempot som avskräcker så tveka inte!
Hm, jag vet inte om jag ska hålla med eller inte. Teoretiskt går det ju förstås att vara smart och släppa när man känner att tempot nog är för högt och istället hitta några med en kapacitet som mer liknar ens egen att åka med. Å andra sidan är det väldigt lätt att försöka hänga med i en för snabb grupp tänkandes att "jag kanske har en bra dag idag", "benen kanske blir bättre om några mil" eller något dylikt.
Dock, även om man spänner bågen för hårt så är typiskt det värsta som kan inträffa att man får cykla ensam en bit. Och, jag har känslan av att de flesta i alla fall cyklar en del solo, så några mil på egen hand är ju inte okänt territorium.
Och, dessutom så brukar i alla fall jag på något sätt vara rätt nöjd när jag kommer i mål, oavsett om jag varit pigg hela vägen eller om jag fått släppa/blivit väntad på. Att vara pigg och orka göra sin del av dragjobbet hela vägen är lite av en "ego boost". Å andra sidan är att ta sig i mål även om man fått slita också en tillfredsställelse då man vet med sig att man inte vek ner sig utan att man fullföljde. Är bra att ha i bagaget till nästa gång det blir jobbigt.
Det finns ju f.ö. en chans att börja utforska "randonneur-träsket" redan om ett par helger då Tumbas 20-milare går. Den banan minst lika fin som Saltluft och 10 mil kortare. När väl 20-milare är avklarad kommer Saltluft inte att kännas lika orimlig framåt våren. En varning bara, en del som går ner sig i det där träsket kommer att hamna i Frankrike i augusti 2015 för att vimsa omkring på vägarna i Bretagne.