[Randonnée] 30-mila Täby 7/9 kl 07:00

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Asch, sluta oroa dig. Det här är ju ingenting
> mot dina Dolomit-rundor...

Är inte orolig för själva rundan - runt kommer jag alltid (om inte cykeln havererar). Baissandet är bara ett sätt att komma in i rätt mod, d.v.s. att preparera hjärnan s.a. att jag inte ger mig på en massa knasiga hårda förningar i början. Sånt har en tendens att kunna straffa sig.

Jannetuba skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Slut på rödvin! Måste till bolaget nu så
> att
> > uppladdningen blir rätt. :-)
>
>
> Hann du?

Ja, som tur var! Annars hade det varit kris.

DT skrev:
> Jannetuba skrev:
> -----
> > DT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Slut på rödvin! Måste till bolaget nu så
> > att
> > > uppladdningen blir rätt. :-)
> >
> >
> > Hann du?
>
> Ja, som tur var! Annars hade det varit kris.

Shit pommes frites vilken tur, jag som var bekymrad för hela uppladdningen och allting. Lycka till imorgon!

Undrar om det inte är en liten bugg i GPS-spåret i första inlägget på biten strax efter Gimo. Om jag inte helt missminner mig åkte vi ifjol i alla fall vägen markerad med röd pil snarare än den aningen längre västerut som spåret följer. Enligt googles streetview är dessutom den västra vägen grusväg (eller var i alla fall det 2011).
Gimo.JPG

Strax innan Grisslehamn spanade jag in dom här gubbarna, ingen aning om det är någon härifrån

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    74.3 KB · Besök: 47
DT skrev:
> Nu är vi tillbaka i Täby (3 st). En toppenrunda!

Snyggt jobbat! Vad hände med de andra 12 som skulle vara med vid starten?

Efter jag tog bilden så drog jag ut en sväng själv, då satt det i alla fall ett gäng och fikade/käkade i grisslehamn

jonja skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Nu är vi tillbaka i Täby (3 st). En
> toppenrunda!
>
> Snyggt jobbat! Vad hände med de andra 12 som
> skulle vara med vid starten?

10 små negerpojkar, de ligger nog utspridda i Roslagens diken. ;-)

Jo det stämmer att det är Super-randonnörpremiär för mig, missade 30-milarna i våras.

DT skrev:
> jonja skrev:
> -----
> > DT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nu är vi tillbaka i Täby (3 st). En
> > toppenrunda!
> >
> > Snyggt jobbat! Vad hände med de andra 12 som
> > skulle vara med vid starten?
>
> 10 små negerpojkar, de ligger nog utspridda i
> Roslagens diken. ;-)

Sista negerpojke att släppa tättrion var visserligen riktigt krokig. Diket klarade jag mig dock faktiskt ifrån. Fast jag var lite orolig från Vallentuna och in till mål då ögonlocken och jag inte var riktigt överens om i vilken position de bör befinna sig under cykling.

Lärdom från dagens runda är att om man vill försöka hänga med de snabba pojkarna på en sån här tur så håller det inte med att månaden innan ha en total cykelmängd på runt 40 mil och mest halvsåsig jobbpendling.

Hade varit kul att kunna vara med och bidra hela vägen in, men idag gick det inte. Kombinationen av att mina förningar urartade till fartsänkningar på ca en minut mellan Gimo och Knutby och att benen var som telefonstolpar efter omstart från Knutby fick mig att ta beslutet att ta mitt eget tempo. Hade kanske kunnat ligga längst bak och bara fisåkt en bit, men för mig handlar randonneurcykling om att vara med och bidra, så rent hängåkande är inte så tilltalande.

Efter att dimman väl lättade så var det riktigt fint cykelväder. I synnerhet för att vara september. Visst, en del motvind på slutet, men Sverige är ju tyvärr(?) sällan helt vindstilla. Och, jag tar i (minst) 99 fall av 100 hellre vind än regn.

bvs skrev:
> Strax innan Grisslehamn spanade jag in dom här
> gubbarna, ingen aning om det är någon härifrån

I täten har vi Cerberos, på hans rulle ligger han som tillsammans med Cerberos och DT utgjorde tättrion. På tredje plats syns undertecknad och på min rulle ligger schture. Bakom honom en tysk kille på treveckorsbesök i Uppsala och DT avslutar sextetten.

GoranS skrev:

> han

= Jag :-)

Ytterligare en fantastisk dag på sadeln - 2013 - vilket cykelår.

När mina lår började smärta och förningarna snarare blev temposänkningar, tackade jag för mig och sa att nu tar jag mig till Täby i lugnare tempo. DT sa "det gör du inte" så jag blev tvungen att cykla med Cerberos Och DT ända in.

Så där vaknat efter en god natts sömn. En trevlig runda i trevligt sällskap - toppen! Jo nog var det fint allt. Schture var lite sen till start tack vare en del problem med navigering i bil till starten. Efter en förvirrad lotsning på telefon från min sida dök han upp med någon minut till godo.

Vid starten var det dimma som Lützen så man blev rätt så blöt. Sedan när vi närmade oss Furusund bröt solen igenom sakta men säkert. Gruppen jag cyklade i (ordning som foto ovan) med underteckand, Ari.m, GoranS, schture, en tysk student (vad fanken hette han nu?) samt DT längst bak stämplade in i Furusund 10 min efter mintid. Vi startade dock 10 minuter senare från Täby så snittet måste varit strax under 35km/t. Efter 20min fika drog vi vidare mot Grisslehamn. Tyvärr tappade vi nog Schture innan Norrtälje.

I Grisslehamn (nästan halvvägs) anlände vi nära minimitid också. Vi tog en hamburgare på det lokala haket. Det tog nog ca 45min. Det är skönt med sittlunch även om man gillar att cykla skapligt fort. Sedan i väg mot Gimo. Fotot ovan är taget någonstans mellan Grisslehamn och bron över till mot Hallstavik.

Vägarna upp mot Hallstavik är trevliga även den efter upp mot Hargshamn är mycket underhållande. Sedan kommer tyvärr de oundvikliga bottennappet på sträckan 12km-rakan mot Gimo. Det är en lång slakmota som har tråkig utsikt och oftast motvind, mmmmmmm. Det är egentligen inte så illa men i kontrast till de överlag mycket vackra vägarna i Roslagen som "Saltluft" är draget över så står den ut som den "tråkiga" sträckan. Vi fikade ca 20 min i Gimo (ca 20 milavklarade) på kiosken som normalt sett har öppet till 14.00 på lördagar. Vi var väl där några minuter efter så de hade inte hunnit stänga. De var trevliga och tillmötesgående. Tyvärr valde vår tyske vän att fika lite längre och köra sitt eget tempo - så var vi bara fyra.... Jag tror att "tysken" och schture gjorde sällskap? En tyskspråkig klunga? ;)

DT, Ari.m, GoranS och underteckand fortsatte nu in på den relativt nya sträckningen från Gimo till Knutby. Den är mycket trevlig och jag brukar köra den själv på mina långrundor. Fika i Knutby på ICA-knuten där man suttid bonkad en del gånger förr - dock inte denna men visst började milen göra sig påminda.... en liter blåbärssoppa så var livsandarna tillbaks igen... Sträckan efter Knutby är väldigt fin den också, ned mot Gottröra.

Vi gav oss av med ca 7mil kvar mot slutstämpling. Dock hade den sydvästliga vinden tilltagit i styrka (inte så farligt men efter ca 23mil så är inte benen lika pigga). Detta visade sig i att GornaS fick ta det lite vackert. Vi var med bara 5mil? kvar nu tre cyklister kvar.

Efter Gottröra? började även Ari.m klaga men vi tyckte att nu var det så kort kvar så nu drar vi oss in tillsammans.

Jag tyckte dock att det inte märktes så mycket att varken GoranS eller Ari.m var krokiga förrän de påtalade detta. De måste ha bra "fighting face".

Nåväl vi tre kvarvarande tog det vackert in i mål och stämplade in strax efter 18. Så ca 11 timmar i totaltid. Rulltiden har jag inte exakt koll på då min Garmin fick spel vid Brollsta GK och inte vaknade förrän i Furusund.

Själv jäktade jag i väg från Shell Roslags-Näsby för att gå på fest jag var bjuden till. Som ett skott in i bilen med cykel och allt och hem och duscha och byta om. ca 40 minuter senare var jag på festen och vara bara "fashionabelt sen". Grillen var perfekt och maten skulle på. Välkomstdrink i handen på tom mage... mmmmmmm

Tack alla för en fin runda! Svårt att misslyckas med så fint väder och sällskap!

Saltluft har i mina ögon alltid haft en väldigt fin sträckning på vackra, roliga vägar. Med den nya sträckningen över Knutby har den blivit ännu lite bättre. En riktig toppenrunda som rekommenderas varmt!

Edit: korrläsningen gav utslag!

Senast ändrad:
"Saltluft" var en riktigt fin runda. Små fina vägar som nästan kan liknas vid en rodelbana genom Roslagen, förutom Hargshamn - Gimo då ;-) Det var riktigt nära att jag missade starten när jag körde vilse i Täby Kyrky/Täbytrakten, utan cerberos hjälp via mobilen hade jag fått vända hemåt igen, med högst en minuts marginal kom jag fram till klubbstugan. Sen var alla snälla och väntade till jag var klar, fick t.o.m hjälp att lasta ur bilen ;-)

Provade att köra med de snabba herrarna, planen var att hänga med så länge jag kunde bidra med draghjälp. Fick släppa strax före Norrtälje efter lite mer än 9 mil, var tvungen att dra ner lite när jag inte längre kunde återhämta mig längst bak i klungan. Det blev återträff i Grisslehamn med gemensam lunch. Sedan fortsatte vi mot Hallstavik och det var någonstans där innan Trästabron som bilden togs.

Nu till avdelningen pinsamheter. På väg mot Hallstavik provade jag att köra med de snabba herrarna igen. Det gick ok att ligga bak och och hänga med men förningarna tog hårt om jag inte skulle dra ner tempot och jag hade svårt att återhämta mig. Det var vid ett sådant tillfälle när jag rullade bak för att vila och dricka jag upptäckte att jag bara hade ca 2-3 cm dryck i vardera flaska. Hade helt glömt bort att fylla på i Grisslan!!! Då släppte jag direkt för jag kände att det inte var någon höjdarkombo att hänga på ett snöre och inte ha någon dricka :-) Det var någon sorts marknad i Hallstavik och efter ett par minuters spanande hittade en biograf med ett fik där jag kunde fylla på flaskorna.

När jag kom till Gimo satt de snabba gossarna och fikade vid en liten butik. DT frågade artigt om de skulle vänta 5-10 minuter så att jag kunde hänga med igen men jag kände att jag inte skulle vara till någon hjälp med förningar och tempo så jag avböjde vänligt men bestämt ;-) Då valde "tysken" (pinsamt men har glömt vad han hette) att hoppa av snabbgänget och istället köra med mig. Vi fortsatte mot Knutby där vi tog en drickapaus vid Ica "Knuten" och jag berättade för honom om Helge Fossmo och Kristibrud varpå han sa "kanske bäst att vi drar så de inte låser in oss på lagret" :-)

Det flöt på ganska bra ändå de sista 10-milen trots bitvis seg vind, speciellt Gimo-Knutby, och vi stämplade in på Shell efter strax över 12-timmar. Ett stort tack till alla som var med och för att ni väntade vid starten!!! Och tack cerberos för vägledningen!!! Som sagt, mycket fin runda som varmt rekommenderas!!!

Senast ändrad:
Fin RR cerberos!

Jag har inget att tillägga förutom två bilder.

På väg från Furusund:

012b.jpg

Innan Knutby (jättefina vägar):

018b.jpg

9:16 blev den totala rulltiden och snittet 32,6.

schture skrev:
> Då
> valde "tysken" (pinsamt men har glömt vad han
> hette) att hoppa av snabbgänget och istället
> köra med mig. Vi fortsatte mot Knutby där vi tog
> en drickapaus vid Ica "Knuten" och jag berättade
> för honom om Helge Fossmo och Kristibrud varpå
> han sa "kanske bäst att vi drar så de inte
> låser in oss på lagret" :-)

:D

Banan ser jättefin ut. Hade det inte varit så jäkla långt, med så uppskruvad fart, med elitmotionärer och tio små negerpojkar, så hade jag gärna hängt på.

Ja - grattis DT! Ser ut som om ni hade en väldig otrevlig runda där :-)

Ser fram emot att se dig på PBP 2015! Eller tom Sverigetempot nästa år?

jonja skrev:
> Banan ser jättefin ut. Hade det inte varit så
> jäkla långt, med så uppskruvad fart, med
> elitmotionärer och tio små negerpojkar, så hade
> jag gärna hängt på.

Man måste inte cykla "fort". Det fanns faktiskt de som tog det lite vackrare så är det bara tempot som avskräcker så tveka inte!

DT skrev:
> schture skrev:
> -----
> > Då
> > valde "tysken" (pinsamt men har glömt vad han
> > hette) att hoppa av snabbgänget och istället
> > köra med mig. Vi fortsatte mot Knutby där vi
> tog
> > en drickapaus vid Ica "Knuten" och jag
> berättade
> > för honom om Helge Fossmo och Kristibrud
> varpå
> > han sa "kanske bäst att vi drar så de inte
> > låser in oss på lagret" :-)
>
> :D

Jo vi nämnde ju det där också.... undrar hur församlingen fungerar i dag? :/ Vi valde att inte fråga någon ;)

Grattis DT till superrandonneur! Bra bilder också!

Schture - hoppas ni fick en fin runda in. Du hade ju bra tempo ändå när du körde solo. Så långt efter var du inte. Vår tyske vän hade ju en väldig fart första 15 milen sedan började även han känna av distansen.

cerberos skrev:
> jonja skrev:
> -----
> > Banan ser jättefin ut. Hade det inte varit så
> > jäkla långt, med så uppskruvad fart, med
> > elitmotionärer och tio små negerpojkar, så
> hade
> > jag gärna hängt på.
>
> Man måste inte cykla "fort". Det fanns faktiskt
> de som tog det lite vackrare så är det bara
> tempot som avskräcker så tveka inte!

Hm, jag vet inte om jag ska hålla med eller inte. Teoretiskt går det ju förstås att vara smart och släppa när man känner att tempot nog är för högt och istället hitta några med en kapacitet som mer liknar ens egen att åka med. Å andra sidan är det väldigt lätt att försöka hänga med i en för snabb grupp tänkandes att "jag kanske har en bra dag idag", "benen kanske blir bättre om några mil" eller något dylikt.

Dock, även om man spänner bågen för hårt så är typiskt det värsta som kan inträffa att man får cykla ensam en bit. Och, jag har känslan av att de flesta i alla fall cyklar en del solo, så några mil på egen hand är ju inte okänt territorium.

Och, dessutom så brukar i alla fall jag på något sätt vara rätt nöjd när jag kommer i mål, oavsett om jag varit pigg hela vägen eller om jag fått släppa/blivit väntad på. Att vara pigg och orka göra sin del av dragjobbet hela vägen är lite av en "ego boost". Å andra sidan är att ta sig i mål även om man fått slita också en tillfredsställelse då man vet med sig att man inte vek ner sig utan att man fullföljde. Är bra att ha i bagaget till nästa gång det blir jobbigt.

Det finns ju f.ö. en chans att börja utforska "randonneur-träsket" redan om ett par helger då Tumbas 20-milare går. Den banan minst lika fin som Saltluft och 10 mil kortare. När väl 20-milare är avklarad kommer Saltluft inte att kännas lika orimlig framåt våren. En varning bara, en del som går ner sig i det där träsket kommer att hamna i Frankrike i augusti 2015 för att vimsa omkring på vägarna i Bretagne.

GoranS skrev:
> En varning
> bara, en del som går ner sig i det där träsket
> kommer att hamna i Frankrike i augusti 2015 för
> att vimsa omkring på vägarna i Bretagne.

Haha! En randonneur disclaimer, typ :-)

Fliken skrev:
> Nå. Vem vann? Ngt fusk bakom följebil?

Du får väl kika på http://www.randonneurs.se/ där resultaten kommer upp vad det lider. Dock misstänker jag att den inte kommer att ge dig någon entydig segrare utan att det anses vara en "delad seger" mellan DT, cerberos och Ari.m.

Om du vill ha det noggrannare "resultat" på dessa evenemang än så får du nog åka ut till macken i Roslags-Näsby och bevaka "målgången" för att se vem som lämnar fram sitt stämpelkort först (eller vad kriteriet för seger skulle vara). Alternativt kan du ju åka med tätgruppen runt. Då kan du ju inspektera ev. fusk också.

Sen undrar jag hur man kan åka bakom en följebil. En följebil åker väl per definition bakom cyklisten!?

Mja, det är väl ingen som direkt "vinner" randonneurlopp. Resultatet är s.a.s. underordnat deltagandet & genomförande. Eller?

Fast det kanske var det du skrev GoranS. Dessutom blir den som har (för)följebil på breveter diskad då man ska köra utan support. Fast det visste väl alla redan.

NLC skrev:
> Mja, det är väl ingen som direkt "vinner"
> randonneurlopp. Resultatet är s.a.s. underordnat
> deltagandet & genomförande. Eller?

VA?! Skojar du!?

kitzblitz skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > Mja, det är väl ingen som direkt "vinner"
> > randonneurlopp. Resultatet är s.a.s.
> underordnat
> > deltagandet & genomförande. Eller?
>
> VA?! Skojar du!?

Den kommentaren förklarar mycket!

Självklart skojar jag. Men det enda sättet att "vinna" säkert är ju att se till att vara (minst) en minut före resten in på sista stämplingen. Så en fjösig målspurt räknas knappast.

NLC skrev:
> Självklart skojar jag. Men det enda sättet att
> "vinna" säkert är ju att se till att vara
> (minst) en minut före resten in på sista
> stämplingen. Så en fjösig målspurt räknas
> knappast.

Va?! Jag som trodde att jag vann Stockholm-Göteborg med just en fjösig målspurt. :-(

Och det gjorde du väl (har bildbevis på det t.o.m.). Eftersom det inte var en rando-brevet, utan någonting annat ;-)

Tillbaka
Topp