Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Det kommer att passera många bilar förbi Västerås mot Nora. När vi som passerar fått ihop logistiken så blir det inga problem. Jag börjar fylla i i första inlägget. Det borde ju vara väldigt smidigt att ta en trafikplats med mack tex Shell Rocklunda och plocka upp dig.
Jag har hållare för 3 cyklar och kan plocka upp vid Rocklunda exempelvis. Vill också åka hem ganska direkt efter målgång, har dock ingen aning om lördagens fartresurser ;-)
Jag vill gärna åka med om det finns en plats ledig hos någon. Jag bor i Täby men kan cykla en bit i sidled till någon mer passande samlingsplats.
Fartmässigt skulle jag nog trivas bäst med ett rullsnittt på 25-27km/h. Kan kanske gå lite bättre men det är inget jag törs tro på. Finns det nån som kan tänkas hämta mig och orkar vänta på mig efter vägen?
CaptainSlow skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill gärna åka med om det finns en plats
> ledig hos någon. Jag bor i Täby men kan cykla en
> bit i sidled till någon mer passande
> samlingsplats.
>
> Fartmässigt skulle jag nog trivas bäst med ett
> rullsnittt på 25-27km/h. Kan kanske gå lite
> bättre men det är inget jag törs tro på. Finns
> det nån som kan tänkas hämta mig och orkar
> vänta på mig efter vägen?
>
> /Marcus
Det låter som om vi har samma fartambition, jag erbjuder bilplats tor.
schture skrev:
> Jag har hållare för 3 cyklar och kan plocka upp
> vid Rocklunda exempelvis. Vill också åka hem
> ganska direkt efter målgång, har dock ingen
> aning om lördagens fartresurser ;-)
>
> /Nils
Eller om jag hämtar upp dig i Enköping, grillby eller liknande.
Ok, låter som ett ok alternativ. I så fall får jag inte krokna helt under rundan ;-)
ev. randonörd skrev:
> Eller om jag hämtar upp dig i Enköping, grillby
> eller liknande.
>
> Vi hörs senare i veckan.
jonas-ni skrev:
> Motivationshöjare att samåka med starka
> cyklister. Å andra sidan hittar jag cykelledes
> från Nora till Västerås.
schture skrev:
> Du är ju en av de starka cyklisterna!
>
> jonas-ni skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Motivationshöjare att samåka med starka
> > cyklister. Å andra sidan hittar jag cykelledes
> > från Nora till Västerås.
Jag tror han menar att ev. randonörd är långsam men kan bli snabbare om han är snäll och låter andra följa med till starten i hans bil.
Petert skrev:
> Jag tror han menar att ev. randonörd är långsam
> men kan bli snabbare om han är snäll och låter
> andra följa med till starten i hans bil.
Det här måste vi ju bara vara med på! Vi kommer sannolikt att cykla till långt framåt småtimmarna så vi sover över i Nora. Vår bil rymmer inte mer än oss och vår tandemcykel så samåkning är tyvärr inte möjligt.
rising skrev:
> Nu har jag fixat cykelhållare med plats för tre
> cyklar... Fikasvettot, skaru me till Nora eller?
Nä, jag får nog ta korta och stillsamma rehabturer ett tag. :(
schture skrev:
> Du är ju en av de starka cyklisterna!
>
Tänk här blir man kallad både cyklist och stark i samma mening. Senast jag cyklade med ev. randonörd körde hans klunga ifrån mig med en sådär 2,5 timme.
En annan västeråsare har ombestämt sig. Vi samåker till Nora. Jag behöver alltså inte ta någon plats för någon stockholmare, tillmann.
tillmann skrev:
> Fasen också. Börjar bli sugen, men det passar ju
> inte alls in i planeringen.
-u-- the planering Tillmann! I år mer än någon annat år, hittills, är det okej att bara vara, cykla och leva livet.
Jag och CaptainSlow åker upp i ottan, det finns plats för ytterligare en cykel + cyklist längs vägen. Söder - Täby - Nora. Vi åker tillbaka på lördagskvällen.
Finns det förresten någon prognos på antalet höjdmeter?
Prognosen på vädret ser ju bra ut, för höjdmetrarna vet jag inte men när det uttryckligen skall bli backar så kommer det säkerligen bli en del men det är ingen anledning att bli avskräckt, snarare tvärtom :) Peter kanske vet?
cerberos skrev:
> > Finns det något GPS-spår att ladda ner ?
>
> Det går att göra konvertering av
> Googlemaps-rutten till GPX-format med olika
> programvaror. Fick tips om det i 40-milatråden
> 10/4. Kolla där så finns det något matnyttigt.
Jag har läst i 40-milatråden och det jag hittar är en länk till bikeroutetoaster men jag förstår inte hur jag får spåret som en fil från Googlemaps. Kan någon förklara?
Grimpeuse skrev:
> cerberos skrev:
> > > Finns det något GPS-spår att ladda ner ?
> >
> > Det går att göra konvertering av
> > Googlemaps-rutten till GPX-format med olika
> > programvaror. Fick tips om det i 40-milatråden
> > 10/4. Kolla där så finns det något
> matnyttigt.
>
> Jag har läst i 40-milatråden och det jag hittar
> är en länk till bikeroutetoaster men jag
> förstår inte hur jag får spåret som en fil
> från Googlemaps. Kan någon förklara?
>
> / Åsa
Sorry det är jag som pratade i nattmössan du får lägga upp rutten i bikeroutetoater fast det är ju lika smidigt som i GoogelMaps sedan går det att exprotera till GPS i tex GPX-format. Jag fick problem med att GPX-filen hela tiden trunkerades vid överföringen till GPS:en vilket gjorde att jag skippade det och körde utan koll som vanligt.
Jag har labbat med att få över spåret till min Garmin, man kan ladda ned en KML-fil (med "Öppna i Google Earth"), men jag har inte haft någon framgång med att göra om den till nåt som min Edge 705 vill ha. Så jag lade in starten/målet och stämplingarna i BaseCamp och gjorde en rutt mellan dem. Men den blir "truncated" när man försöker navigera den, så min plan nu är att ställa in en waypoint i taget.
Men om nån får fram en bra fil med antingen spår eller rutt så är jag intresserad!
Har varit helslut hela veckan så jag bangar både 20 och 30-milen, men jag överväger att trampa mina fyra mil till Fredriksberg och följa med er över Nås/Björbo tillbaka till Sunnansjö igen. Det skulle ge mig en 13-milare i vilket fall.
Ni förvirrar mig som är nybörjare på GPS, men det går väl att köra http://www.elsewhere.org/journal/gmaptogpx/ för att exportera från GoogleMaps till GPX. Eller har jag missuppfattat vad ni håller på med nu igen?
tillmann skrev:
> Ni förvirrar mig som är nybörjare på GPS, men
> det går väl att köra
> http://www.elsewhere.org/journal/gmaptogpx/ för
> att exportera från GoogleMaps till GPX. Eller har
> jag missuppfattat vad ni håller på med nu igen?
Det låter som det smidigaste alternativet! Jag får testa i kväll helt enkelt. :)
GLÖM INTE ANMÄLA ER NU BARA, sista dagen i dag så mejla Peter på peter@ckdistans.se :)
ev. randonörd skrev:
> Cerberos !
> Skall vi samåka och ta Tille med oss ?
> Jag har ställ för tre cyklar .
Jag tar i alla fall egen bil till typ Grillby. Därifrån kan det bli samåkning om det fungerar. Om Tille åker med så blir ni 3 st i cerberos el. randonörds bil och då kan jag köra själv. Är det bara 2 i bilen kan jag ju hoppa över i cerberos el. randonörds bil ;-)
the_TnT skrev:
> Fan vad ni snackar om bilar, skulle ni inte cykla?
Ja det är dj*vla elände att inte bo på banan :) Kul att du gör oss sällskap en bit!
Har vi möjlighet att klämm adit en cykel till på ev randonnörds bil så är vi ju hemma med en bil med fyra man. Det måste ju gå in i en 9-5 kombi. 3 cyklar på taket är nog max vad som fungerar eller? Jag har iofs ett sådant där ställ för tre? cyklar som mman fäster på bakluckan, kan det vara något? Vart gör vi annars av den fjärde? det var länge sedan jag använde det men det är inget fel på det vad jag minns. Eller är det någon som har en dragkrokshållare? Jag har ingen dragkrok på min bil tyvärr. Dragkrokshållare någon?