[Randonnée] 300 km från Statoil i Nora 24/4

cerberos

Aktiv medlem
Dags igen att samla mil så att så många svenskar som möjligt får åka Paris - Brest - Paris nästa år.

Officiellt brevetlopp sanktionerat av Audax Club Parisien (ACP) i CK Distans regi som kvalificerar till Paris - Brest - Paris med flera långdistanslopp.

Sedan är det inte fel att pröva distansen för de som vill cykla Vättern eller bara har en ohejdad cykelglädje!

Anmälningsavgift 100:- om medalj önskas tillkommer 50:-
Brevetkort och vägbeskrivning delas ut vid starten.
Karta tillhandahålls på begäran vid anmälan.
Avgiften sätts in på bankgiro 220-8106, CK Distans.

Sträckning: http://maps.google.se/maps/ms?hl=sv...6581403563736050316.000477a71aef3b617f1e1&z=8

OBS!!! KORRIGERING AV FELAKTIGHET!!
Start från Statoil, Hagavägen 2, i Nora kl 08.30 24/4 och inget annat!!
http://www.statoil.se/FrontServlet?s=sdh&state=station_home_page&stat_id=26843
http://kartor.eniro.se/query?what=map&mop=yp&advert_code=66006979_GS&search_word=Statoil

Brevetkort delas ut från kl 08.00 när Statoil öppnar.

Peter har möjlighet att boka bäddar på tåg-vandrarhemmet. Svara honom senast tisdag 20/4 på peter@ckdistans.se om det är av intresse. Länk till boendet: http://www.norataghem.se/villahaga.htm
240 kr/säng om man tar med egna lakan och handdukar. Detta går att hyra till någon slags kostnad.

OBS! Anmälan senast torsdagen innan (22/4) boendet måset bekräftas senast (20/4) till peter@ckdistans.se

Vid problem efter kontorstid på fredag ring Peter på 070-5205065.

Info om klubben: http://www.ckdistans.se/
Info om ACP: http://www.audax-club-parisien.com/EN/index.php
Info om Paris - Brest - Paris: http://www.paris-brest-paris.org/pbp2011/index2.php?lang=en&cat=accueil&page=edito
Info om samtliga brevetlopp i Sverige: http://www.randonneurs.se/

Jag själv bor norr om Stockholm så det är väl i storleksordningen 25 mil till Nora. Samåkning kanske kunde vara något om det är fler som vill delta från Stockholmstrakten.

Spekulanter:
undertecknad; Åkersberga, har bil och två cykelhållare tänker cykla i skapligt tempo vill hem direkt
Petert; Köping, tar sig dit själv?
ev ranndonörd; ?, har bil med cykelhållare cyklar fort och vill hem direkt efter loppet
schture; Uppsala, har bil
CaptainSlow; Täby, åker med rising
Grimpeur Henrik och Åsa åker egen full bil
Grimpeuse
jonas-ni; Har ordnat skjuts från Västerås
Fikasvettot; Verkar få ställa in pga skada
rising; Stockholm, har bil tar med sig CaptainSlow från Täby eller alternativ plats
the_TNT? Bor på plats?
Tillman?
mfl

Senast redigerad av en moderator:
Jag ska kolla med regeringen. Skulle vara bra då jag med 99.9% säkerhet kommer att missa helgens evenemang i Tumba. Kan samåka, behöver ta mig till Stockholm bara.

Eftersom min 30-milare från Tumba just blev inställd pga andra påhitt så ska jag försöka ta mig till Nora också. Fast nån samåkning hem är nog inte aktuell - jag kommer i mål lite senare än vad ni gör...

Oj då, det tänkte jag inte på. Risken att komma senare finns alltid där tyvärr ;-)

CaptainSlow skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast nån samåkning hem
> är nog inte aktuell - jag kommer i mål lite
> senare än vad ni gör...

Om det inte går erbarmligt långsamt försöker vi hålla ihop när vi är få. Det känns roligast och säkrast så. Är man pigg kan man ju ta mer förningar eller ta backarna två gånger så lär det väl gå att bli trött. :)

cerberos skrev:
> Om det inte går erbarmligt långsamt försöker
> vi hålla ihop när vi är få. Det känns
> roligast och säkrast så. Är man pigg kan man ju
> ta mer förningar eller ta backarna två gånger
> så lär det väl gå att bli trött. :)

Just det där med folk som tar backar två gånger känns ju extra kul när man själv är trött :o)

Om jag orkar så hänger jag med annars får jag lita till väg-nötterna och hitta hem själv. Nu ska det bara förhandlas lite hemma också...

Nora ligger halvvägs till Norge, från från Stockholm. hur kan män lägga starten till ett Brevet mitt ute i skogen ?

Kunde man inte starta i Västerås och cykla till Nora? Då hade man fått en 60 milare samt näramare till starten

Hej!

Lite sugen blir man allt, Nora minns jag som gudomligt vacker cykling ifrån Örebros cykelturer!
Peter brukar vara jätteduktig på att hitta trevliga vägar!
Att sätta honom i Nora borde inte bli annat än succé!

Hur dags är starten?
Vet någon något om övernattning om man blir lite pömsig efter att bílat 25 och cyklat 30?

VH Henrik

Fikasvettot skrev:
> De har ett vandrarhem i ett tåg:
> http://www.svenskaturistforeningen.se/nora

Tackar för tipset!

Förefaller dock vara något lurigt med bokningen, den funkade inte när jag provade.
Kan det vara så att de inte har öppnat för säsongen?

VH Henrik

ev. randonörd skrev:
> Nora ligger halvvägs till Norge, från från
> Stockholm. hur kan män lägga starten till ett
> Brevet mitt ute i skogen ?
>
> Kunde man inte starta i Västerås och cykla till
> Nora? Då hade man fått en 60 milare samt
> näramare till starten

Word! ;)

ev. randonörd skrev:
> Kunde man inte starta i Västerås och cykla till
> Nora?

Den lätta 30-milaren har vi ju redan kört i år. Nu är det tema backar och backarna börjar i Nora.

Ahhhhhh.... backar! Jonas har du koll på sträckningen? Jag mejlade Peter i kväll men han har inte hunnit svara ännu. Kan ju vara skoj att veta tider och sträckning mm :)

Se där det fanns ju en god anledning till att starta i Nora :) Backar passar ju verkligen en tung cyklist som mig :)

Ni får bogsera mig upp för backarna så bjuder jag på vindskydd på de flacka partierna ;)

Jag har inte kört den. Det är Peter som har sagt att det är tema backar.

Nora - Hällefors - Fredriksberg - Nås - Björbo - Grängesberg - Kopparberg - Lindesberg - Nora, någonting tror jag är rutten. Tror att Peter kan vara mottaglig för önskemål vad gäller starttiden.

Ser ut som tåg-vandrarhemmet inte öppnar förrän 1/5. De kanske kan göra ett undantag om det kommer ett gäng och ber snällt?

Tar det 2,5 h med bil från Stockholm ?

Drar man vid 5-tiden så hinner man till start.
jag kan bränna en dag till cykling inte två, vilket det blir om man måste sova över.

Jag kollade aldrig detaljerna kring vandrarhemmet. Tåg och cykel är tydligen ingen lyckad kombination den här gången heller.

ev. randonörd skrev:
> Tar det 2,5 h med bil från Stockholm ?
>
> Drar man vid 5-tiden så hinner man till start.
> jag kan bränna en dag till cykling inte två,
> vilket det blir om man måste sova över.

Jag skulle gissa 2.5 ja. Jag kör också helst samma morgon av familjeskäl :) Vi lobbar för start vid 08.00 så hinner vi :)

Målgång ca 20.00 med lite god vilja? Hemma till midnatt.... hur smidigt som helst :)

evo skrev:
> Är det så smart att sätta sig och köra 25 mil
> efter en 30-milare?

Det är klockrent! Eller som min sambo skulle säga vansinnigt och ansvarslöst :)

Allvarligt så har jag aldrig haft något problem med att köra efter 30 eller 40 milslopp. Så länge man äter ordentligt innan man sätter sig bilen och låter stereon jobba duktigt.

Det är ju bara en 30-milare. Dessutom kör vi ju bara under dagtid och då är man ju ända vaken.

Kör vi förnuftigt och byter förare vid behov, så bör det inte vara någon fara.

evo skrev:
> Det var bara en tanke pojkar, ni vet nog vad ni
> gör.

Allvarligt så självfallet så avbryter vi om vi är för trötta. Det är en sak att riskera sitt eget liv men det finns andra på vägen man möter som inte skall behöva ta konsekvenser av dåligt omdöme. Bra påpekande dock det är tyvärr för många som inte vet när det är dags att tänka om :)

Jag har också en dag till cykling så jag samåker gärna. Är alla så slut får vi väl i värsta fall ta ett motell och fortsätt i gryningen.

schture skrev:
> Jag har också en dag till cykling så jag
> samåker gärna. Är alla så slut får vi väl i
> värsta fall ta ett motell och fortsätt i
> gryningen.

Mikrosömn på en mack och några starka koppar kaffe efterföljt av lite åkarebrasa eller dylikt så är det bara att fortsätta när livsandrana återvänt :)

schture skrev:
> Bara inte någon blir sur på oss lite svagare
> åkare som alltid ligger på gränsen ;-)

Menar du bil eller cykel nu? :)

ev. randonörd skrev:
> Vi gillar svaga cyklister, då känner vi oss
> starka.

Exakt allt är relativt.... jag letar fortfarande efter någon att köra ifrån.... :)

cerberos skrev:
> Ser ut som tåg-vandrarhemmet inte öppnar
> förrän 1/5. De kanske kan göra ett undantag om
> det kommer ett gäng och ber snällt?

Ha, det är ju inte klokt, intresse från så många fler långväga än den evigt tokige cerberos!
Det är helt klart en tokig säsong och hoppas att den fortsätter så här.

Lika bra att förboka några bäddar på vandrahem då, fyra stycken förnärvarande och fler finns. Nära Statoil där vi startar kl 8.30 (öppnar 8.00, tidigast i byn, därför sen start). Jag behöver spika bäddarna på tisdag vilket är två dagar innan den egentliga sista anmälningsdagen. Allt bekräftas till peteratckdisans.se (precis som cereberos skriver i första inlägget. Allt = start och boende. För eventuell avbokning av vad som helst efter kontorstid på fredag, 070-5205065. Hörru cerberos, skriv upp mig som aspirant!

Petert skrev:
> Ha, det är ju inte klokt, intresse från så
> många fler långväga än den evigt tokige
> cerberos!

Härligt inte sant? Fast livet blir ju så mycket roligare med lite tokiga männiksor :)

Bumpar även eftersom det finns lite matnyttigt i första inlägget nu!

Hej aspiranter, läs mitt ändrade meddelande två inlägg bakåt! Samma info finns i trådens första inlägg.

evo skrev:
> Är det så smart att sätta sig och köra 25 mil
> efter en 30-milare?

Hur smart är det att köra en 30-milare ?

Finns det något GPS-spår att ladda ner ?

ev. randonörd skrev:
>
>
> Finns det något GPS-spår att ladda ner ?

Det går att göra konvertering av Googlemaps-rutten till GPX-format med olika programvaror. Fick tips om det i 40-milatråden 10/4. Kolla där så finns det något matnyttigt.

Backar låter ju bra. Utgår från att det är utförsbackar som avses.

Jag har en ambition att starta, jag har också bil och plats för medåkare, men saknat cykelställ. Utgår från västra södermalm.

Vi får försöka sy ihop logistiken under veckan. Jag kommer att åka samma morgon som starten och vilja åka hem efter loppet. Jag bor i Åkersberga. Jag har en 9-5 sedan med takräcke och två cykelhållare för takräcke. Är det för bökigt att få ihop det hela så åker jag solo :)

Om alla som är intresserade av samåkning skriver en truddelutt i tråden så försöker jag sammanställa i första inlägget.

Jag skippar samåkningen om det inte går att träffas ut med vägen, för mig någonstans Enköping-trakten, det går för mycket tid annars. Vad kostar vandrarhemmet?

schture skrev:
Vad kostar vandrarhemmet?

240 kr/säng om man tar med egna lakan och handdukar. Detta går att hyra till någon slags kostnad. Man kanske inte får med sig grejerna när man förväntansfull kastar sig mot dörren hemma på fredagkvällen.

Kök finns givetvis vilket gör det lätt att fixa sin favoritgröt.

Hm, jag kanske skulle överväga det här istället. Om jag inte orkar kan jag alltid hoppa av i Fredriksberg eller varför inte i Sunnansjö där jag bor. :D

Vägen Fredriksberg > Björbo (eller egentligen Nås) är smått fantastisk, kan dock vara mycket grus i kurvorna.

the_TnT skrev:
> Hm, jag kanske skulle överväga det här
> istället. Om jag inte orkar kan jag alltid hoppa
> av i Fredriksberg eller varför inte i Sunnansjö
> där jag bor. :D

Det är väl snarare ett argument mot. Det ska inte vara för lätt att hoppa av :-)

/s-o

Jag åker samma morgon i alla fall. Hem på kvällen eller i grisottan dan därpå är mer flexibelt - speciellt med tanke på att jag cyklar (Kapten Klänning-röst) låångsamt, långsamt.

Tillbaka
Topp