[Randonnée] Möt våren i Södertälje den 6:e april

Grimpeuse

Aktiv medlem
Vid förra 20 mila så visade kvicksilvret –8 vid starten i Täby. Lite väl kallt om fingrar och tår tyckte vi vid starten. Vi har svårt att rå på väderleken men kommer inte våren till starten så får vi ta starten till våren. Hur långt kan söderöver kan man flytta en ”Stockholmsstart”. Till Södertälje hamn går fint men sedan så blir det byte av tåg. Södertälje hamn får det bli sa vi, då har vi gjort vad vi kan.

Den sjätte april så vankas med andra ord våren i Södertälje och Tumba breveten blir en Södertälje brevet. Rutten blir i stort sett oförändrad. Sträckan ifrån Tumba till Vårsta försvinner och start och stopp på rundan hamnar i Södertälje hamn istället för i Tumba. Eventuellt får vi lägga några extra varv i någon rondell så att sträckan inte blir för kort. Vi får se när vi rekar om sträckan i Påsk. För den som inte kört 20 mila ifrån Tumba så måste vi säga att vi är riktigt nöjda med den. Många fina småvägar och rätt så mycket backar. Man är allt som oftast nära pendeltåget vilket kan vara bra om man känner sig osäker på formen.

Startplats blir på Statoil i Södertälje hamn: http://goo.gl/maps/bhqMv.

Allmän info på: http://www.fredrikshof.se/rando10

Ojdå, redan dags för vädernoja.

Vill inte vara negativ och lägga ut YR:s långtidsprognos. Det säger sig själv att det kommer att ändras till medvind, sol och plusgrader...

Ari.m skrev:
-------------------------------------------------------
> Ojdå, redan dags för vädernoja.
>
> Vill inte vara negativ och lägga ut YR:s
> långtidsprognos. Det säger sig själv att det
> kommer att ändras till medvind, sol och
> plusgrader...

Vädret har skärpt till sig, fattas bara annat efter fjolårsvädrets härjningar, och det förefaller att bli sol och över plus 5 varje dag oavsett prognos och helt underbart att sitta i solen antingen på sadeln eller med kaffekoppen i hand. Skulle det mot förmodan bli annat väder så får man se det som att det är på tiden med lite omväxling. Anmälan senast torsdag.

Åsa

DT skrev:
> Räknar med att komma. Gäller att passa på när
> det är bra brevetväder. :-)

Jaha, nu lyckades jag jinxa vädret också. Såg bra ut för en stund sedan.

Brevetvder.jpg

Förlåt. :-(

Tycker du skötte det där bra DT. Nu slipper jag fundera på om jag ska köra 200km på lördag :)

För bövelen, det var sol och sju grader varmt på lördag enl. ABC för typ en timme sedan

72 skrev:
> För bövelen, det var sol och sju grader varmt
> på lördag enl. ABC för typ en timme sedan

Ingen fara, det hinner nog bli fint misärväder. Inför förra vårens 20-milare försämrades prognoserna kontinuerligt under veckan och så vaknade man upp till snöstorm på lördagen.

Vad kan vara lämpligt däckval?
Är det fortfarande dubbdäck som gäller eller planerar ni att köra med slicks?
Är tempot överlevbart för en relativt otränad?
Förväntas man ha stänkskärmar?

Eveningstar skrev:
> Vad kan vara lämpligt däckval?
> Är det fortfarande dubbdäck som gäller eller
> planerar ni att köra med slicks?
> Är tempot överlevbart för en relativt
> otränad?
> Förväntas man ha stänkskärmar?

De flesta kör nog slicks. Jag kör med lite grövre sådana med tanke på ev. grusiga cykelbanor (Conti 4-season), men racerdäck funkar nog fint det också. Vägarna på Södertörn är torra och fina och folk har redan börjat köra racer. Det kan tänkas att man fortfarande får hålla utkik efter ispartier på skuggiga partier på småvägar (jag tänker främst på skogsvägen NO om Gnesta) men det ska nog inte vara någon större fara.

Det brukar bildas grupper som håller lite olika fart allt efter ambition och förmåga, det borde inte vara några problem att hitta några som håller lagom fart. Skulle tro att det blir hyfsat många startande.

Stänkskärmar är uppskattat, men vägarna är väldigt torra nu så det behövs inte. Jag kör utan.

Har kämpat med tung förkylning men är på väg tillbaka och funderar på att skicka in en anmälan i morgon. Ifall jag kör så blir det i snigelfart så Eveningstar får gärna hålla mig sällskap då. Kommer på min nya lila hoj i så fall.

Senast ändrad:
DT skrev:

> Vägarna på Södertörn är
> torra och fina

Även småvägarna förbi Väggarö, Söderby, Fituna och till Torö?

Kör nog en klassisk sandbag; börjar suga hjul i snabbgruppen, släppa och till slut fångas upp av Grupetton.

johrn skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vägarna på Södertörn är
> > torra och fina
>
>
> Även småvägarna förbi Väggarö, Söderby,
> Fituna och till Torö?

Asch, tänkte inte på dem. Vi undvek småvägarna nu i helgen. Fast ytterligare en vecka med 5-7 grader dagtid borde väl ha hjälpt till att få bort det mesta av isen?

Någon som vet?

Har du läst första inlägget?

"Rutten blir i stort sett oförändrad. Sträckan ifrån Tumba till Vårsta försvinner och start och stopp på rundan hamnar i Södertälje hamn istället för i Tumba."

Råkar någon ha en GPX? Jag tror mig hitta större delen av banan numera, men vore trevligt med tanke på ny start om inte annat.

Vad härligt - nu är vi i gång - säsongen för vädernoja och papperscyklister är i full gång.
Jag gör en standard, skickar in anmälan och garderar med att snöfall inte är cykelbart.

>Eveningstar - för en relativt otränad, så här års, är åtminstone mitt tempo OK.

Annars tror jag att mitt tema 2013 blir "i år ska jag spara tid i depåerna" (igen).

Hej!

Jag har pratat med en som kört banan. Isfritt förutom från Gnesta till Järna-Nykvarnsvägen där det finns isiga partier i skuggan. Dessa är dock sträva och går att ta med slicks. Rapporteuren startar själv utan dubb på lördag och ser det som det naturliga valet. Kör man i grupp så bör man om man ligger först i gruppen sänka farten och splittra gruppen när man ser ett isigt parti så att var och en får fixa dessa under egen kontroll. Men med lite tur så blir det helt isfritt innan helgen och toppenväder på lördag.

Åsa
PS Får se om jag kan fixa ihop en gpx fil har ingen men kan kanske klippa och klistra ihop nått

Detta kan bli spännande. Gillar spontant att starta i Södertälje Hamn. Är start och mål i en trevlig mack eller månne i stationshuset?

Jag har en för övriga 20-milaren, så om du bara har lite vägnötter eller gpx för den del som är uppdaterad kan jag klistra ihop och lägga här.

Nu är jag anmäld! Jag kommer få sjukt ont i r*ven.

freddiesan skrev:
> Har kämpat med tung förkylning men är på väg
> tillbaka och funderar på att skicka in en
> anmälan i morgon. Ifall jag kör så blir det i
> snigelfart så Eveningstar får gärna hålla mig
> sällskap då. Kommer på min nya lila hoj i så
> fall.

Eveningstar skrev:
> Nu är jag anmäld! Jag kommer få sjukt ont i
> r*ven.
>
> freddiesan skrev:
> -----
> > Har kämpat med tung förkylning men är på
> väg
> > tillbaka och funderar på att skicka in en
> > anmälan i morgon. Ifall jag kör så blir det
> i
> > snigelfart så Eveningstar får gärna hålla
> mig
> > sällskap då. Kommer på min nya lila hoj i
> så
> > fall.

Skickar in min anmälan ikväll, ser fram emot en liten mysgrupp.

Också anmäld. Ser ut att bli sol, medvind ner till Torö och sedan så vänder vinden så det blir medvind hem. :-)

Hade det inte varit för att jag ska tävla triathlon på Fuerteventura nästa vecka har jag definitivt kört... men nu ska jag ju det, så brevet-premiären får vänta.

Fast nu har jag ju iofs skrivt i tråden. Hur ska jag lösa detta?

MattiasK skrev:
> Hade det inte varit för att jag ska tävla
> triathlon på Fuerteventura nästa vecka har jag
> definitivt kört... men nu ska jag ju det, så
> brevet-premiären får vänta.
>
> Fast nu har jag ju iofs skrivt i tråden. Hur ska
> jag lösa detta?

Du kanske kan tillgodoräkna dig breveten istället för cyklingsdelen på triathlon? Den är ju 20 istället för 18 mil så det borde inte vara några problem.

DT skrev:
> MattiasK skrev:
> -----
> > Hade det inte varit för att jag ska tävla
> > triathlon på Fuerteventura nästa vecka har
> jag
> > definitivt kört... men nu ska jag ju det, så
> > brevet-premiären får vänta.
> >
> > Fast nu har jag ju iofs skrivt i tråden. Hur
> ska
> > jag lösa detta?
>
> Du kanske kan tillgodoräkna dig breveten
> istället för cyklingsdelen på triathlon? Den
> är ju 20 istället för 18 mil så det borde inte
> vara några problem.

Bra tänkt där! Om jag dessutom tar en simtur i Södertälje hamn innan, och sen springer hem till Älvsjö efter breveten så behöver jag ju faktiskt inte åka till Fuerteventura alls :)

Anmäld :-) Planerar att släppa snabbgruppen redan då vi passerar under E4:an. Fast DT brukar ju gentlemannamässigt slänga ut en bogserlina ;-) Nä - Lugnt och fint är tanken denna gång... Orkar nog inte ens plocka bort skärmarna från CX:en trots löften om sol och torra vägar - kanske lika bra, så man inte lockas med på några dumheter...

Tror jag skippar anmälan. Testade att ta i lite extra under jobbpendlingen i dag och kände hur det bränner och tar emot i lungorna fortfarande. Inte läge att utmana förkylningen. Förhoppningsvis blir det 30-mila från Täby nästa helg istället.

freddiesan skrev:
> Tror jag skippar anmälan. Testade att ta i lite
> extra under jobbpendlingen i dag och kände hur
> det bränner och tar emot i lungorna fortfarande.
> Inte läge att utmana förkylningen.
> Förhoppningsvis blir det 30-mila från Täby
> nästa helg istället.

Provat att köra med annat än klorin i vattenflaskorna? Nä, allvarligt talat det låter sunt; förkylningsbesvär + flåsa kall luft = stor risk för bronkit

kontrapunkt skrev:
> Jag har en för övriga 20-milaren, så om du bara
> har lite vägnötter eller gpx för den del som
> är uppdaterad kan jag klistra ihop och lägga
> här.

Fantastiskt snällt. Jag mailar dig vägnoter och karta.
/ Åsa

Senast ändrad:
> Stämmer inte den här? Med undantag för den lila
> "blindtarmen" Tumba-Vårsta?

Stämmer bra. Blindtarm var ordet! :-)

/ Åsa

Nu är jag också anmäld. Hade tänkt köra Keps Cup på lördag, men banan verkar isig och jag har inga dubbdäck till MTB:n så då blir det kul att haka på denna långtur istället.
Ser fram emot några trevliga timmar i solen!

Det verkar vara 12 km från starten till rondellen i Vårsta? Då ska man alltså netto lägga på ca 8 km på fotnötterna därifrån och det blir följande hållpunkter:

Torö 65 km
Färjan 120 km
Vagnhärad 143 km
Gnesta 160 km
Mål ca 197 km (halvvägs in i sträckan till klaffbron)

Edit: fast jag tror att Tumbasträckan var ca 210 km dvs lite längre än de i fotnötterna uppgivna 205 km. Så det blir nog dryga 200 km i alla fall...

Senast ändrad:
... = förskönande omskrivning för svinkallt. Ser dock ut att bli soligt och betydligt bättre väglag än vid fjolårets första 20-milare från Tumba. Var väl två (galningar!?) som körde den om jag minns rätt.

Med rådet att ta det lite försiktigt i skogen så rullade 27 stycken iväg i strålande sol i den krispiga morgonluften. Lite strul innan start med någon som hade glömt hjälmen, någon som tappat plånkan och två som blivit förkylda och en som inte dök upp. Det mesta gick att lösa. Han som inte dök upp kompenserades med att en oanmäld fick starta. Mannen utan hjälm lyckades låna en, mannen med plånboken lyckades hitta kapital annorstädes. För de tvenne förkylda fanns dock ingen bot. Cyklisterna kommer att få en härlig dag. Jag provcyklade på Södertörn igår och det var förvånansvärt lite is, solen värmde rejält och cykeln kändes som ett fartvidunder. Van vid att få trampa nedför med dubbdäcken på så rullade jag i 40 km/h i medvinden så det var med en viss avundsjuka jag vinkade av dem.

Tillbaka
Topp