Randonnéepremiär, vad tänka på?

Peth

Aktiv medlem
Planerar att göra min första randonné – 200k från Uppsala i oktober – vad ska man packa med och hur bör man vara klädd?

Har självklara saker som reservslang, verktyg och kedjebrytare, kedjelås.

Jag har även fixat reservbatteri till telefonen (kör telefonens gps), skoöverdrag, en lätt regnjacka. Lysen ifall det blir mörkt finns också.

Jag letar efter en lagom varm jacka och bra app för gpx-filer till telefonen. Tips någon?

Vad mer behövs?

Senast ändrad:
Kulspetspenna och plastpåse till kontrollkortet är bra.

Någon energi kan vara bra.

Nödkarta eller vägnoter kan också vara bra om telefonen skulle åka i backen eller liknande.

Lycka till! :)

Exakt vad man ska klä på sig får givetvis styras av det aktuella vädret, men du frågar ju mycket riktigt HUR man ska klä sig.

"Flexibelt" är nyckelordet. Man är ute i många timmar och förhållandena kan växla flera gånger både till det bättre och det sämre under resans gång. Därför vill jag ha plagg som kan mer än en sak, t.ex. arm- och benvärmare istället för långbenat och långärmat, extra undertröja hellre än kraftig jacka. Enklast är förstås om man kan cykla hela rundan i (nästan) samma klädsel men det innebär oftast att man accepterar att vara lite småkall i början.

Om man vid start har ganska mycket kläder på sig (och det har man nog kl 7 i oktober) så måste man ha plats på sig själv eller på cykeln att förvara något av det. Om man inte har plats till jacka/väst, lösa armar/ben etc i fickorna så behövs någon väska.

Jag gjorde min första Rando-tur i April (Barkaby) i år. Precis som du var jag nervös och lite nojig över utrustning, kläder energi osv.

Allt gick perfekt, och inser i efterhand att jag nog hade med mig lite för mycket kläder och energi.

Jag har därefter kört två till 20-milare och en 100-milare och några vanliga distanspass över 20-mil och en massa annat. Så lite biten har jag blivit. Det är en väldigt trevlig form av cykling.

Ska jag vara ärlig så är det "bara" 20 mil du ska köra. Det kan verka skrämmande just nu men det kommer gå fint.

Erfarenheter:
- Se till att ha karta i digital eller analog form. Min GPS strulade lite i BArkaby och jag hade tur som åkte med andra som hittade. Nu har jag notoriskt dåligt lokalsinne så jag är kanske extra känslig för att "komma vilse"
- Ta det lungt och njut. Min andra 20-milare var jag lite kaxig och tänkte att jag var snabbare än jag trodde. Fick näsblod efter 14 mil och fick släppa tätgruppen och åka själv in i mål. Det jag menar är att ta det i ett tempo som funkar för dig. Det är ingen tävling.
- Armvärmare och regnjacka är bra att ha. Missade att ta med det dag 2 på Örebros 100-milare. Det skulle ju vara fint hela dagen sa någon. Som du kan gissa blev det inte så fint. 6 grader och isande regn i backarna mot Vansbro och bara en kortärmad! Frös som en hund. Som tur var fick jag låna en regnjacka av en rutinerad Randonneur vilket gjorde min dag! Så även om du inte tror att det ska regna eller bli kallt - ta med det ändå!

Lycka till!

Reflexväst är väl officiellt krav om du cyklar i mörker så om du bryr dig om lysen känns det rimligt att ta med en sådan också.

Personligen föredrar jaga att memorera rutten. En 20-milare bjuder inte på så många avtag att det är svårt. Inser dock att jag är rätt udda i detta val och att de flesta föredrar någon form av elektroniskt navigeringsstöd. Och inget fel i det. Se bara till att det funkar i så fall!

Håller med micro553 om regnjacka. I oktober kan det vara rätt kyligt. En regnjacka kommer riskerar förvisso att göra att man blir lite blöt inifrån, men det är mkt bättre än att ha en konstant kall dusch som kyler ner. Händer och fötter kan också ta stryk om det blir blött och kallt. Min erfarenhet är problem med dessa delar i viss mån motverkas av att man håller sig varm om överkroppen. Därmed inte sagt att man inte behöver skydda dom. Hur det går till verkar finnas många idéer om. Överlåter till mer rutinerade regncyklister att uttala sig om det.

Regnjacka är näst intill självklart, det är ju ändå oktober vi pratar om.

Så:
Reflexväst
Penna
Plastpåse för kort och karta
Karta
Energi
Kläder efter väder
Verktyg, slang och pump

Glatt humör?

Peth sa:

Så:
Reflexväst
Penna
Karta
Energi
Kläder efter väder
Verktyg, slang och pump

Glatt humör?

Det verkar rimligt för en 200k. Man bör motstå frestelsen att ta med för mycket. Själv ser jag det som lite av ett personligt misslyckande om jag har med mig något jag inte använder (med viss reservation för reservdelar).

Glatt humör uppskattas i de flesta fall av medcyklisterna, även om det finns exempel på att överdriven munterhet när någon har det jobbigt kan uppfattas lätt provocerande :)

ohellstrom sa:
Peth sa:

Så:
Reflexväst
Penna
Karta
Energi
Kläder efter väder
Verktyg, slang och pump

Glatt humör?

Det verkar rimligt för en 200k. Man bör motstå frestelsen att ta med för mycket. Själv ser jag det som lite av ett personligt misslyckande om jag har med mig något jag inte använder (med viss reservation för reservdelar).

Glatt humör uppskattas i de flesta fall av medcyklisterna, även om det finns exempel på att överdriven munterhet när någon har det jobbigt kan uppfattas lätt provocerande :)
Som när jag skämtsamt sa - Såna här backar har ni inte i Danmark!, till en dansk som överhettad ledde sin cykel uppför GC606 på Gran Canaria. +30 grader luften och +20% i backen.
Han beställde taxi och hälsade inte tillbaka när vi möttes i en by 7 km senare :) (Aycata)

nieves sa:
ohellstrom sa:
Peth sa:

Så:
Reflexväst
Penna
Karta
Energi
Kläder efter väder
Verktyg, slang och pump

Glatt humör?

Som när jag skämtsamt sa - Såna här backar har ni inte i Danmark!, till en dansk som överhettad ledde sin cykel uppför GC606 på Gran Canaria. +30 grader luften och +20% i backen.
Han beställde taxi och hälsade inte tillbaka när vi möttes i en by 7 km senare :) (Aycata)

Humorbefriat folk de där danskarna.

Lite beror det på hur du vill genomföra turen. Nere i bocken i snabbgruppen eller softa med ett par tre nya bekantskaper.

Min setup
För cykel: multiverktyg med brytare, kedjelås, 2 slangar, patron och pump. Nödbelysning eller lampa + nödbelysning för mörker + 20-lapp för däckskada

För mig: Jacka/vindväst beroende på väder eller mörkercykling ev arm och benvärmare. Regnjacka om misärväder utlovas. Den har varit nära livsnödvändig vid två episka misär-lopp med snökaos. Extra hanskar och buff vid behov

Käk: electrolytsoppa i ena flaskan + påfyllning för 30-distanser och uppåt, energikakor som klipps ner i småbitar och läggs i liten ramväska. Småbitarna går att få i sig även vid hårda motvindsförningar i 35-tempo om det behövs.

Man lämnar ingen pardon åt danskjävlarna. Dom fick oss att stängs ner Barsebäck! Det är på god tid att vi stiger över stora och lilla bält igen.

;)

nieves sa:
ohellstrom sa:
Peth sa:

Så:
Reflexväst
Penna
Karta
Energi
Kläder efter väder
Verktyg, slang och pump

Glatt humör?

:D

Det är så väldigt individuellt. En del tar en halvliters flaska med vatten och en banan i ryggfickan och kör i kort-kort, andra packar cykeln så att det ser ut som om de ska ut på en treveckors campingtur (nåja).

Jag brukar ta med energi, slang/pump, vindjacka, kreditkort&telefon ifall jag måste bryta och ett par plastpåsar till telefonen ifall det börjar regna och kläder efter väder. Och massor av extra ström till gps:en om det behövs eftersom jag saknar lokalsinne.

Trevlig tråd :)

Går själv i tankar på att köra min första brevet och har internetcyklat intensivt de senaste veckorna men kommit fram till att det får vänta tills nästa år då det blivit alldeles för lite cykling på riktigt.

Mer mil i benen, en garmin, passande väska/väskor och allmänt utstyr för att få min cykel i skick "behövs" innan jag vågar mig på det här.

Mitt absolut största hinder är dock snålheten.

Det viktigaste är att försäkra sig om en pilsner vid målgång. Kan inte den säkerställas så bör deltagandet ifrågasättas.

Barkarby är mer än exemplariska här
Södertälje skapar magiska rundor med systematiskt katastrofala målgångar på Statoil Östertälje
Uppsala har jag inte en aning om.

Nej, Uppsala är numera torrlagt! F.ö. föredrar jag som ölointresserad en fin runda med tråkig målgång än vice versa.

Limpandå sa:

Går själv i tankar på att köra min första brevet och har internetcyklat intensivt de senaste veckorna men kommit fram till att det får vänta tills nästa år då det blivit alldeles för lite cykling på riktigt.

Mer mil i benen, en garmin, passande väska/väskor och allmänt utstyr för att få min cykel i skick "behövs" innan jag vågar mig på det här.

Har aldrig ägt en garmin. Har aldrig kört ett brevet med annat än minimal sadelväska (typ en slang i). Ett brevet kostar bara 100 kronor att köra (förvisso +kostnad för mat och dryck men är man snål går det ju att hålla ner på det).

Så, anmäl dig och kör. Det värsta som kan inträffa är sannolikt att du blir lite trött!

trött kommer jag garanterat bli, men helt ärligt så är jag inte i skick, sen min sunkiga hoj blev stulen i maj har jag inte rört mig en meter på cykel förns två veckor sen då jag köpte en merida cx.

Formen innan dess var inte heller topp ska väll tilläggas :)

Limpandå sa:

Det behövs inte mycket. Kita gärna med skärmar med kompislapp så du slipper cykla ensam om det skulle regna. 20 mil är inte så farligt - det går köra även i rätt dålig form. Håll dig dock borta från stressnissarna och teama med några avspännda gubbar med tempomage istället så kommer det att gå strålande.

Får jag det att stämma logistiskt så tar jag och rullar denna rundan också i sakta mak - skall man köra bil hem efteråt så är det bra att inte knäcka sig helt.

Kör vettja - det är kul, se det som ett distanspass i goda gubbars lag!

Personligen har jag med mig samma saker när jag cyklar en runda på 2-3h som när jag kör ca 6h (dvs 200km) och det är:

- En liten sadelväska med slang, däckjärn, självhäftande lagningslappar, litet multiverktyg.
- En liten pump i ryggfickan.
- Telefon i vattentätt fodral + bankkort.
- Några gel.

När det gäller kläder så skrev någon klok tidigare att nyckeln är att vara flexibel. Är det varmt (mer än +20) så tar jag aldrig regnjacka eftersom man iaf svettas som en tok med den på, då får det räcka med en tunn väst om jag tror att det kan komma regn. Är det +13-18 och jag misstänker att det kan komma regn har jag en impregnerad vindjacka (vattentålig och andas mkt bättre än en regnjacka). Är det kallare än +13 så har jag regnjacka och en tjockare väst.

Så länge det är vindtätt så kan man alltid bli varm genom att höja intensiteten :-)

electricbum sa:
Hur ser egentligen försäkringar på brevets, räknas de som tävling?

Du är ute och cyklar med kompissar eller ensam med ett stämpelkort i näven. Brevets är aldrig tävlingar - det finns ju till och med mintider!

Bengt-re sa:
electricbum sa:

Du är ute och cyklar med kompissar eller ensam med ett stämpelkort i näven. Brevets är aldrig tävlingar - det finns ju till och med mintider!

Exakt, det är din egen olycksfallsförsäkring som gäller. Och tävling, inte mer än mot dig själv.

NLC sa:
Bengt-re sa:
electricbum sa:

Exakt, det är din egen olycksfallsförsäkring som gäller. Och tävling, inte mer än mot dig själv.

Tack Bengt-re och NLC! Det var det jag misstänkte. Är ibland lite osäker kring hur försäkringar ser på vissa saker, därav min fråga.

electricbum sa:
NLC sa:
Bengt-re sa:
electricbum sa:

Tack Bengt-re och NLC! Det var det jag misstänkte. Är ibland lite osäker kring hur försäkringar ser på vissa saker, därav min fråga.

Landsvägscykling lär väl omfattas av din vanliga försäkring - det är en ganska ofarlig aktivitet. Down hill och ibland mtb kan omfattas av begränsningar hos vissa försäkningsbolag, men att landsvägscykling skulle ses högrisk aktivitet har jag inte hört talas om. Kolla med ditt försäkringsbolag om du är osäker - dock tror jag inte att det finns några problem.

Så, då har en stycke reflexväst, med vindtät front, mesh baktill och ryggfickor inhandlats!

Även fast man inte ska packa för mycket, så bör man ju ändå ha saker hemma att välja bland när vädret börjar utkristallisera sig en sisådär 24 timmar innan start.

Senast ändrad:
Peth sa:
gabbeon sa:
Är inte marsipan för sött? Jag föredrar mandelmassa.

Är inte Ahlgrens bilar det bästa enligt gammal tråd på Happy?

Maten, maten... hur kunde vi missa det?

- Kort brevet: lösgodis och nån macka i fickorna
- lite längre brevet: enligt ovan plus kanske lite fler mackor i fickorna. Offra eventuellt 5 minuter på att äta en glass på nån kontroll
- Ganska lång brevet: enligt ovan, offra 8 minuter på nån kontroll för att trycka i dig varmkorv och coca-cola.
- Lång brevet. Enligt ovan. Upprepa efter behov. Komplettera eventuellt med en pappmugg lagom äckligt kaffe om det är kyligt ute. Wienerbröd är lämpligt tillbehör.
- Jättelång brevet. Upprepa efter behov. Komplettera eventuellt med hamburgare eller pizza även om extra stopptid bör påräknas vid denna typ av myspys.

- Vid målgång - öl är klart mest ståndsmässigt.

Edit: upplägget ovan kan kategoriseras som "hårdkokt fakirrando". Det sägs finnas andra varianter...

Senast ändrad:
För mer snigelrandonnörer (d.v.s. sådana som inte har så bråttom att varje kontrollminut är en förlorad minut) är en lagom mix av drickyoghurt, mumiebullar, snickers och bananer rätt vanlig kost vid de snabbare stämplingarna. Sedan är min upplevelese att pizza och hamburgare inte är helt ovanligt förekommande även på kortare breveter. Men, som sagt, jag har inte lika bråttom (förskönande omskrivning för havande bristande kapacitet) som ohellstrom.

Så för att sammanfatta:

Sadelväska: verktyg och slang
Styrväska: telefon, extrabatteri, penna, påse med karta och stämpelkort, godis.
Ryggfickor: macka, vindväst och vid behov regnjacka.

Sedan vet jag inte om jag har mer plats i befintliga väskor och fickor.

Mekhandskar i gummi över cykelhandskarna räcker långt, det dom är bäst på är att hålla fingrarna rena efter ett slangbyte mm. Trä dom ut och in efter användning vid mek, håller cykelkläder och styrlindor renare.

Och med linser, lagat punka, skitiga nävar, viftat bort bromsar (insekt), headbangat bort bromsar och lins, cyklat med dålig syn (-3.25) ett par mil till handtvätt för att skapa bättre syn utan kedjeolja. Man lär sig den hårda vägen :)

Det kan vara ett äventyr! Och i sanningens namn är det ofta missären man minns. De enkla goa rundorna där inget händer är trevliga, men dubbelpunka i minusgrader och mörker- det glömmer man aldrig. Sen om det är bra vette fan, men kommer ihåg det gör man....

Tillbaka
Topp