Randonnéepremiär, vad tänka på?

ohellstrom sa:
Jag ägde redan båda de cyklarna när jag började med rando. Tänk mindre - cykla mer!

En vanlig super randonneur-serie kan man absolut cykla på nästan vad som helst.

Absolut. Men det är också kul att teoretisera och höra hur andra resonerar.
Själv genomförde jag min första serie i år på en gammal aluminium-cross med 35or. Har fått några kommentarer om att den är tung, vilket stämmer. Så det finns en tanke hos mig att byta till något snabbare (eller bara träna mer) inför 2017. Eller kitta upp aero-racern.

Många här har ju cyklat långt och vet vad som fungerar för dem. Därför jag är nyfiken.

ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
NLC sa:
ohellstrom sa:
NLC sa:
Hörde jag någon säga cargorando??? :-P

Tid och plats?

Malmö, 8 april 2017.

Är det krav på last också?

En kylväska med öl till målgången får anses vara nån slags minimum, utöver mat och dryck till hela rundan.

?

Kul ide! Verkar lite knepigt bara att få en lastcykel över bron till starten.

Bengt-re sa:
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
NLC sa:
ohellstrom sa:
NLC sa:
Hörde jag någon säga cargorando??? :-P

Tid och plats?

Malmö, 8 april 2017.

Är det krav på last också?

En kylväska med öl till målgången får anses vara nån slags minimum, utöver mat och dryck till hela rundan.

?

Kul ide! Verkar lite knepigt bara att få en lastcykel över bron till starten.

Färjan Helsingör-Helsingborg borde väl funka? Då är du ju dessutom uppvärmd när du kommer till starten.

ohellstrom sa:
NLC sa:
En cargo-brompton-hybrid/bastard kanske skulle vara lättare att smuggla med på tåget?

Bara dörrarna hinner stängas bakom mig på Kastrup så kan de inte kasta av mig innan Hyllie :)

Glöm inte gopron om du gör något sådant. Det är nog ärligt talat en större utmaning att få cykeln till start än själva cyklingen....

Ingen behöver vara orolig över min ekonomi, jag klarar mig. :)

I Uppsala kommer jag köra på min budgeträser (för övrigt min enda räser), som saknar såväl skärmar som breda däck. Däremot funderar jag på att skaffa en ny pendlarhoj som även kan dubbla på längre turer med skiftande underlag.

Peth sa:

I Uppsala kommer jag köra på min budgeträser (för övrigt min enda räser), som saknar såväl skärmar som breda däck. Däremot funderar jag på att skaffa en ny pendlarhoj som även kan dubbla på längre turer med skiftande underlag.

Låter klokt! Gillar du stål och har hyggligt med flis finns ju mycket kul att välja mellan. Rent allmänt är världen full med fina cyklar!

Bilagor

• img1-3.jpg
    img1-3.jpg
    146.9 KB · Besök: 35
  • img2-2.jpg
    img2-2.jpg
    190.9 KB · Besök: 40
Bengt-re sa:
Peth sa:

Låter klokt! Gillar du stål och har hyggligt med flis finns ju mycket kul att välja mellan. Rent allmänt är världen full med fina cyklar!

Jag tror också det är klokt, mesta delen av min cykling sker mellan övernattningslägenhet och jobb. Så varför inte ha en trevlig resa under de fem milen som det blir per dag. Hybriden jag har idag får bli cykla-till-badet-med-familjencykel/vinterpendlare.

Stilig Stålhoj! Jag har dock fått ett bra pris på en Scott Speedster Gravel 10 (ny modell inför 2017) av min lbs, ska försöka förhandla till mig skärmar och pedaler också.

me.I.am sa:
Bengt-re sa:

Se där, någon som vågar sticka ut hakan. Bra med något att utgå från när man är n00b

NLC - folk vill tydligen gärna att vi bidrar till mer prylhets, vi har uppenbarligen väldigt låg trovärdighet när vi försöker oss på "it's not about the bike-argument".

Nåväl, Bengt-re är mycket inne på just parametern pålitlighet och det är i allra högsta grad relevant. Har man en cykel i bra skick med förnuftig specifikation behöver man inte speciellt mycket reservdelar. Jag har sällan med mig mer än slangar och en rulle eltejp.

Senast jag och NLC cyklade brevet ihop hade han totalt 64 ekrar (tror jag, kan knappt räkna så långt) och jag hade 36 (alternativet till komfort är ju att skynda sig hem), så det var tur att det var på hans hjul det rök två :)

Efter detta intermezzo fick jag kalla fötter och cyklade Sverigetempot med 64 ekrar.

Jag cyklar bara med skrotet jag har... sen att jag köper nya hjul med fler ekrar när de gamla tar slut handlar mest om att vilja kunna komma hem...

Hellre lite rejält och lite för tungt än lätt och trasigt tänker jag. Även långsamma gubbar på tunga cyklar kommer fram snabbare än ystra ynglingar med trasiga cyklar! ?

Sen får det inte gå till överdrift heller - cykla stridsvagn med en halv cykelverkstad i packning är väl lite väl präktigt och lite trist....

Någonstanns mellan 6,5kg racer med högprofil och stridsvagn ligger väl det förnuftiga valet. Sen är det nog mest tycke och smak som avgör vilken ända av skalan man hamnar närmast.

Men men - det är bara åsikter och inte speciellt starka åsikter heller...

Jag tror ju inte att det finns någon som skulle gå stenhårt efter någons lista. Funderar man på rando så har man förmodligen lite erfarenhet av att cykla skitlångt, och lite tankar om vad som behövs.

Jag tycker det är intressant att läsa vad de som har stor erfarenhet tycker skall vara med om man listar optimal utrustning. Så får man lite input och mixar det med egna erfarenheter.

Exempel. Om någon skulle lista "Apidura styrväska" så läser jag det som "styrväska är schysst, själv har jag en Apidura" och letar efter något liknande, eller kanske har dålig erfarenhet av styrväskor och tycker det verkar korkat.

Bengt-re sa:
Hellre lite rejält och lite för tungt än lätt och trasigt tänker jag. Även långsamma gubbar på tunga cyklar kommer fram snabbare än ystra ynglingar med trasiga cyklar! ?

Heheheeehehe!! Dagens bästa!

Bengt-re sa:
Någonstanns mellan 6,5kg racer med högprofil och stridsvagn ligger väl det förnuftiga valet. Sen är det nog mest tycke och smak som avgör vilken ända av skalan man hamnar närmast.

Tänker väl att lite beror det på från vilket håll man närmat sig detta med randonné. De som kommer från lvg-hållet tar sin lätta rajser, hänger på lite väskor och annat, och tänker "Oj, vad cykeln väger! Jag plockar av lite. Det blir nog inte så kallt."

De få som - liksom jag - kommer från touringhållet tar sin heavy duty lasthjuling (motsv.), plockar av lite väskor och annat, och tänker "Oj, vad lätt cykeln blev! Men vänta! Nu har jag ju ingen kaffemuggshållare. Jag skruvar tillbaka den."

Sen kan man säkert komma från nåt annat håll och hur de tänker det vete faen...

Då har kläderna blivit utsatta för ett litet test i fem grader och tät dimma.

Buff under hjälmen funkar utmärkt!

Skoskydden höll fötterna hyfsat varma (jag kan ha snörat skorna aningen för hårt).

Mina överdragstumvantar höll fingrarna varma och det funkade med mina vanliga fingerlösa cykelhandskar under (lite meck att få på sig vante nummer två).

Underställströja, långärmad cykeltröja med flossad insida och min nya vindväst funkar toppen. Varmt om magen, svalt om rygg och armar. Vindvästen går lätt ner i en ryggficka om det blur för varmt.

På benen kör jag bibbs och utanpå det en längdskidbyxa med vattenavvisande och vindskyddad framsida och bra ventilation på baksida ben. Har funkat bra i flera år till och från jobbet i både regn, blåst och snö. Kommer funka kalasbra!

Glasögonen satte igen i dimman, har tyvärr ingen möjlighet att köra med linser. Det blir nog bra.

Peth sa:

Skoskydden höll fötterna hyfsat varma (jag kan ha snörat skorna aningen för hårt).

Mina överdragstumvantar höll fingrarna varma och det funkade med mina vanliga fingerlösa cykelhandskar under (lite meck att få på sig vante nummer två).

Underställströja, långärmad cykeltröja med flossad insida och min nya vindväst funkar toppen. Varmt om magen, svalt om rygg och armar. Vindvästen går lätt ner i en ryggficka om det blur för varmt.

På benen kör jag bibbs och utanpå det en längdskidbyxa med vattenavvisande och vindskyddad framsida och bra ventilation på baksida ben. Har funkat bra i flera år till och från jobbet i både regn, blåst och snö. Kommer funka kalasbra!

Glasögonen satte igen i dimman, har tyvärr ingen möjlighet att köra med linser. Det blir nog bra.
Låter bra!

Just glasögon är ju ett problem som är svårt att lösa om en inte kör linser. Tag med en liten näsduk så att du kan torka av dem snabbt vid behov?

evirob sa:
Peth sa:

Låter bra!

Just glasögon är ju ett problem som är svårt att lösa om en inte kör linser. Tag med en liten näsduk så att du kan torka av dem snabbt vid behov?

Tumvantarna har så kallad snortork på tummarna, funkar hjälpligt. Men putsduk och ögondroppar får följa med (har nåt sorts funktionsfel i ögonen som gör att synen försvinner i stort sett helt vid långvarigt drag, kyligt väder gör saken värre. Ögondroppar hjälper, men linser är helt omöjligt).

Ah, sorry... Det är inte alls säkert att den blir mitt val annat än för mycket extrema rando-lopp: Sverigetempot eller vad som helst i Norge...

Det är en Cannondale SuperX (2015, inte den helt nya) som primärt ska användas till cykelcross och grusbusande.

MEN - geometrin liknar också i stor utsträckning en endurande-lvg: längre hjulbas, hyfsat lågt vevlager, snäll gaffelvinkel.

Ramen är vidare mycket komfortabel (sägs det, min är inte färdig än).

Hydrauliska skivbromsar och plats till så stora däck jag nånsin får lust till.

Utrustningslistan är inte helt klar, men lär bli singelklinga till cross och så en lättare konvertering till kompakt framåt våren.

Peth sa:
Nån som vet när man får medaljen?

Hur gick det Peth? Antar bra eftersom medalj efterfrågas :)

Sneglar själv på 20-milaren från Uppsala 20 maj och försöker läsa in mig på konceptet. Verkar mysigt. Bör ju rimligtvis vara ännu lättare för en nybörjare att klä sig och packa då :)

Körde (bil dårå) från Lövstabruk till Uppsala över Österbybruk i helgen och tänkte att det såg ut som en premiumcykelväg.

/Johan

JojjeM sa:
Peth sa:
Nån som vet när man får medaljen?

Hur gick det Peth? Antar bra eftersom medalj efterfrågas :)

Sneglar själv på 20-milaren från Uppsala 20 maj och försöker läsa in mig på konceptet. Verkar mysigt. Bör ju rimligtvis vara ännu lättare för en nybörjare att klä sig och packa då :)

Körde (bil dårå) från Lövstabruk till Uppsala över Österbybruk i helgen och tänkte att det såg ut som en premiumcykelväg.

/Johan

Jorå, det gick! Kan verkligen rekommenderas. jag kör nu i maj igen om inget oförutsett inträffar.

Skärmar är en bra grejj.
Tänkte bara påminna om det.
Å om man endå har bemödat sig om sådana så se till att de är långa.

Särskilt om man tänker cykla med andra.
Vi ses.

Skärmar är bara bra om det är blött. Men utan (riktiga) skärmar klarar man sig också rätt långt även i regn så länge man håller rumpan torr t.ex. med en ass-saver eller en större modell av sadelväska. Dock blir det mindre intressant att ligga på en skärmlös rulle...

NLC sa:
Skärmar är bara bra om det är blött. Men utan (riktiga) skärmar klarar man sig också rätt långt även i regn så länge man håller rumpan torr t.ex. med en ass-saver eller en större modell av sadelväska. Dock blir det mindre intressant att ligga på en skärmlös rulle...

Folk brukar inte vara så kräsna vad gäller skärmlös rulle efter några hundra kilometer ;)

ohellstrom sa:
NLC sa:

Folk brukar inte vara så kräsna vad gäller skärmlös rulle efter några hundra kilometer ;)

Hehe, nä det finns väl en gräns när lite belgisk solbränna och tandkräm är ett acceptabelt pris för att få lite vindskydd =)

NLC sa:
ohellstrom sa:
NLC sa:

Hehe, nä det finns väl en gräns när lite belgisk solbränna och tandkräm är ett acceptabelt pris för att få lite vindskydd =)

Dessutom blir det "bra TV" :)

#cyklarmansåliderman

Hmm. Skärmar alltså...
Har inte koll på hur man skulle lösa det på min gamla stålis som skulle vara randonnéeweapon of choice. Får googla lite.

Men 20 maj borde det vara sol, medvind och lite lagom försommarvärme va :)

/Johan

JojjeM sa:
Hmm. Skärmar alltså...
Har inte koll på hur man skulle lösa det på min gamla stålis som skulle vara randonnéeweapon of choice. Får googla lite.

/Johan

SKS raceblades räcker långt. Inte superlånga så klart, men bra för att vara lösa.

Azog sa:
JojjeM sa:
Hmm. Skärmar alltså...

/Johan

SKS raceblades räcker långt. Inte superlånga så klart, men bra för att vara lösa.

Jag gillade Crud RoadRacer Mk2 där man kunde montera ca halva bakskärmen och få tillräckligt bra personskydd utan att göra för stora avkall på aerodynamik eller vikt. Nackdelen var att de inte klarade så breda däck, men det verkar vara förbättrat till mk3.

Så här såg det ut försommaren 2013
DSC_0797.jpg

Tack för skärminput. Har 23 mm däck och tror knappast jag får in fetare än 25 (28 bak kanske) så det behövs inte så brett :)

/Johan

Peth sa:
JojjeM sa:

/Johan

Minst!

Låt oss iaf hoppas.

Jag kommer ihåg en kall, blåsig lördag i norduppland i oktober förra året. En randonnör hemmahörande i Bollnästrakten uppslapp då - under en lång förning i motvinden - ett plötsligt, ljudligt och övertygat "jag HATAR Uppland!!" :)

(Själv hukade jag bäst jag kunde där tätt bakom och hatade Uppland lite jag med. Då iallafall. Blev ju bättre sen.)

Tillbaka
Topp