Randonneurcyklar.

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Randonneurcyklar.
Om jag ska plocka upp randoåkat igen får det nog bli något mer tillåtande än supersexan som det senaste loppen har körts på. Två kandidater i hallen.

Genesis Croix de Fer (gamla geon). Bar mig genom första årens randos. Både sommar- och vintertid. Tar iaf 35 mm i rumpan. Behöver omfattande renovering.

Spez crux med fäste för framväxel. Går som grus- och lite cx idag. Jag sitter väldigt bra på den. Nytt vevparti, framväxel och däck så. Runt Stockholm skulle det funka med 1x med 50-kaka också.

Dessa i-landsproblem…
Låter som en bra ide med Spez crux. Har tyvärr aldrig cyklat på den, men känt på vikten och det var riktigt häftigt lätt. Sitter man bra och trycker på feta följsamma däck, så skulle jag spontant tycka att den vore intressant för uppdraget. Smala rör, gör den troligen lite, lite snabbare i motvinden än Specialized Diverge. Vet inte hur Specialized Crux spårar, så att den inte blir för nervös.

Randonneurcyklar.
Om jag ska plocka upp randoåkat igen får det nog bli något mer tillåtande än supersexan som det senaste loppen har körts på.
Spez crux med fäste för framväxel. Går som grus- och lite cx idag. Jag sitter väldigt bra på den. Nytt vevparti, framväxel och däck så.
+1

Låter som en bra ide med Spez crux. Har tyvärr aldrig cyklat på den, men känt på vikten och det var riktigt häftigt lätt.
Crux -22 är uppmätt till 1.231g i strl 56 av tidningen Tour
1.231g är lägre än den uppmätta vikten för endast ramen hos en hel del riktigt dyra lvg-ramar!

Sitter man bra och trycker på feta följsamma däck, så skulle jag spontant tycka att den vore intressant för uppdraget.
Den skall klara 47-622 däck enl Specialized

Randonneurcyklar.
Från bikepackning.com:

…rapporteras det om Lael Wilcox som just cyklat jorden runt med Specialized som sponsor:

”She initially planned on riding a Crux gravel bike, but realized pretty quickly that it wasn’t the right bike for this particular effort. “It’s too rigid. I need more comfort. I need to feel like settled into this bike for long distance,” Lael mentioned. Her contact at Specialized suggested the Roubaix.”

Om det är säljsnack eller hennes egentliga åsikt får vi nog aldrig reda på.

Randonneurcyklar.
Från bikepackning.com:

…rapporteras det om Lael Wilcox som just cyklat jorden runt med Specialized som sponsor:

”She initially planned on riding a Crux gravel bike, but realized pretty quickly that it wasn’t the right bike for this particular effort. “It’s too rigid. I need more comfort. I need to feel like settled into this bike for long distance,” Lael mentioned. Her contact at Specialized suggested the Roubaix.”

Om det är säljsnack eller hennes egentliga åsikt får vi nog aldrig reda på.

Alltid svårt att veta hur äkta det är. Är ju ingen slump att det sammanfaller med lanseringen av senaste Roubaix :)
Strasser har ju också kört Roubaix på TCR och han brukar vara jäkligt petig på sin set-up får man intrycket av så det är nog en jäkligt ändamålsenlig hoj. Sen är det skillnad på en 20-30 milabrevet och cykla i flera dagar på raken så det beror ju också på vad behoven är.

Tidigare nämna Supersix körde väl Lachlan Morton på på många av sina äventyr om jag inte minns helt fel så den går bevisligen också att cykla riktigt långt på :)

Randonneurcyklar.
Alltid svårt att veta hur äkta det är. Är ju ingen slump att det sammanfaller med lanseringen av senaste Roubaix :)
Strasser har ju också kört Roubaix på TCR och han brukar vara jäkligt petig på sin set-up får man intrycket av så det är nog en jäkligt ändamålsenlig hoj. Sen är det skillnad på en 20-30 milabrevet och cykla i flera dagar på raken så det beror ju också på vad behoven är.

Tidigare nämna Supersix körde väl Lachlan Morton på på många av sina äventyr om jag inte minns helt fel så den går bevisligen också att cykla riktigt långt på :)
Du håller dina morgnvanor Glitch 🙂
Men Lachlan körde TdF i birkenstocks så hans materialval går inte att ha som rättesnöre...

Randonneurcyklar.
Går den inte att anpassa/justera efter kroppsvikt/geometri för att bli optimal?
Nja. Jag har en längre styrstam 110mm pga lång rygg. Enligt en cykelförsäljare är cykeln/dämpningen optimerad för cyklister med en vikt under 78 kg. Om det stämmer vet jag inte, men jag väger drygt 20 kg mer.
Om jag sitter mer upprätt, med en kortare styrstam borde jag få dämparen att fungera. Men jag försöker sitta lite sportigare och är rätt nöjd nu och då blir dämpningsfunktionen svag. Med en större ram som även blir längre, blir sittställningen för "gubbig". Just gubbigheten i mitt liv är något jag aktivt försöker motarbeta, :ROFLMAO:

Randonneurcyklar.
Vad
Nja. Jag har en längre styrstam 110mm pga lång rygg. Enligt en cykelförsäljare är cykeln/dämpningen optimerad för cyklister med en vikt under 78 kg. Om det stämmer vet jag inte, men jag väger drygt 20 kg mer.
Om jag sitter mer upprätt, med en kortare styrstam borde jag få dämparen att fungera. Men jag försöker sitta lite sportigare och är rätt nöjd nu och då blir dämpningsfunktionen svag. Med en större ram som även blir längre, blir sittställningen för "gubbig". Just gubbigheten i mitt liv är något jag aktivt försöker motarbeta, :ROFLMAO:
Vad är det för cykel?

Tillbaka
Topp