Rangordna racergrupper åt mig!

eirisch

Aktiv medlem
En kompis frågar massa om cyklar, och hon är sugen på en racer.

Men jag kan inget om grupperna där, och tar tacksamt emot en fin liten rangordning av vanliga grupper, och rekommenderad nivå för en nybörjartjej.
Som t.ex. med MTB "gå inte under deore" osv.

Shimano- Tiagra, 105, Ultegra, Dura-ace. Det är väl de som är något att ha. Personligen skulle jag inte gå under 105 och som nybörjare inte över 105 heller.

Campagnolo- Veloce, Centaur, Chorus, Record. Jag ska inte ge någon rekommendation här eftersom jag aldrig suttit på en cykel med campautrustning.

Köpte en Bianchi Via Nirone med campa Xenon 9s till sambon, var inte en hit. Odistinkt och plastigt och framförallt framväxeln var knepig, man fick ju vrida handleden av sig för att växla upp. Sambon fixade det knappt med sina små händer, gick inte att justera (eller så är jag en kass mekaniker). Fick sätta på Veloce och nu är hon nöjd. Hade ju onekligen varit bättre och billigare att lägga på ett par tusenlappar redan på köpet av cykeln och fått allt lite bättre från början.

Själv sitter jag på Shimano Ultegra och det är helt ok. 105 räcker säkert mer än väl.

MVH Gregor

"lägre" än Tiagra finns även Sora (Sora-Tiagra-105-Ultegra-Dur Ace)
frågan är "hur seriöst är intresset"?

Jag gillade 105-reglagen (och uppåt) just för att Shimanohandtagen ger mer stöd när man lutar sig framåt (med händerna ovan styret) och för att man kan växla både upp och ner med bromshandtaget - enormt mycket skönare än att behöva trycka på den fula lilla knappen för uppväxling.
edit: jo, man får kolla så att hon klarar att göra växlingsutslagen... jag har medelstora händer (för att vara kille) och tyckte att växlingsrörelserna kunde varit mindre

Fast jag tycker hon skall testa själv hur dom känns...

Senast redigerad av en moderator:
Campa, billig - > dyr:

Mirage (enda 9-delade som finns kvar)
Veloce (bra, enkelt att serva, fin kvalitet)
Centaur (upplevs som lika bra fast lättare än Veloce)
Chorus (har inte provat)
Record (otroligt dyrt, ingen vanlig konsument köper Record om man inte bor i ett berg av pengar)

Alla grupper har utmärkt kvalitetskänsla och funktion. Rekommenderar alla, faktiskt.

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Campa, billig - > dyr:
>
> Mirage (enda 9-delade som finns kvar)

Xenon är väl niodelad också? (sämre än mirage)

Det är inte 9-delat i sig som är sämre utan snarare att det är en bra kvalitetsgräns för både Shimano (105-) och Campa (Veloce-).

JT skrev:
> Det är inte 9-delat i sig som är sämre utan
> snarare att det är en bra kvalitetsgräns för
> både Shimano (105-) och Campa (Veloce-).

Håller inte med, nästa år är säkert Mirage 10 delat...

Dessutom inskränker sig skillnaden mellan Mirage och Veloce till att Mirage har sköna plasthandtag som inte blir kalla och att Veloce har finare finish. Och så förståss att Veloce numera är 10-delat.

Dock så känns ju 10-delat mer framtidssäkert om än oskäligt dyrt avseende slitdelar (hur ofta sliter man ut racerdrivlinor ändå...) jämfört med gamla 9-delade i Campa fallet.

Enda Campagruppen som känns lite väl låg nivå på är Xenon, när man får Mirage för knappa 1000kr(?) mer.

På Shimano-sidan skulle jag gå på dom 10-delade just för att dom har den uppdaterade ergonomin på handtagen som är sköööön. Gamla var hemsk imo.

EDIT: KÖP INTE RACER EFTER KOMPONENTGRUPP!!! Ram+hjul+däck mm är MYCKET viktigare. Skulle säga att om man inte prioriterar vikt + dreggelfaktor så kommer komponentgruppen långt ner på priolistan när man köper racer. (Kör XTR på skoghojarna och har aldrig tyckt att Mirage (gamla polerade :-) gruppen hindrat mig, faktum är att den växlar snabbt utan några som helt problem vid fullt pådrag. Tom bättre än XTR, kanske pga de mindre hoppen mellan kranserna bak?)

Senast redigerad av en moderator:
Jag smällde på nya 105:an (10-delat) efter att ha kört på gamla 105:an (9delat), ingen jätteskillnad men den märks. Distinktare växling helt klart. Tycker det funkar kalas och ska man inte jaga gram ser jag för min egna del ingen anledning till varför man ska köpa dyrare. Med tanke på hur prisvärd gruppen är från tyskland t.ex. ser jag heller ingen anledning att köpa billigare.

/C

I väntan på min nya ram har jag monterat min tiodelade Ultegragrupp på den gamla ramen, där det satt 9-delad Tiagra förut (bara framväxeln är kvar från den gamla, och lirar helt OK ihop med allt det nya, btw).

Handtagen är mycket skönare, lite större än de gamla; ett klart plus i min bok. Gillar också att växlingen med "stora" spaken, alltså bromsspaken, går lite uppåt-bakåt istället för rakt åt sidan.

Växlingarna är som andra också säger, distinktare, men det är nog delvis också för att det är alldeles sprillans nya prylar.

/Anders

Slänger in denna också från Tour i fall någon är intresserad:
grpper.jpg

Jonas skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> > Det är inte 9-delat i sig som är sämre utan
> > snarare att det är en bra kvalitetsgräns för
> > både Shimano (105-) och Campa (Veloce-).
>
> Håller inte med, nästa år är säkert Mirage 10
> delat...

Det var väldigt vad svårt det var att begripa vad jag menade... OK, jag får väl förtydliga ytterligare. FÖR TILLFÄLLET tycker jag gränsen för bra grupper går vid de 10-delade.

105+ och Veloce+ alltså.

Bra (hurra): 105, Ultegra, Dura Ace, Veloce, Centaur, Chorus, Record
Mindre bra (bu): Tiagra, Sora, 2200, Xenon, Mirage och resten.

I JUST DETTA ÖGONBLICK råkar de "bra" grupperna vara 10-delade.

Fattar ni nu då?

Aldrig sämre en Veloce om du vill ha Campagnolo (finns det alternativ igentligen ? ) , och aldrig Shimano om du ska ha växlar på en landsvägscykel...
Är du redan övertygad är det lika bra att sats på Campagnolo Chorus eller bättre !
På en mtb är det dock ok med Shimano :o)

skulle aldrig falla mig in att använda Campagnolo på landsväg, Italienska fuskprodukter. fast dom gör bra korkskruvar har jag hört.

Givetvis väljer man Shimano framför Campagnolo, om till exempel ett STI reglage skulle bli slitet eller någon detalj invändigt gå sönder så köper man bara ett nytt, inget trassel med smådelar som går att köpa lösa som till Campagnolo. Enkelt och elegant.

fredrikw skrev:
> skulle aldrig falla mig in att använda Campagnolo
> på landsväg, Italienska fuskprodukter. fast dom
> gör bra korkskruvar har jag hört.
Motivation tack!!

Köper man Shimano så kan man i framtiden blanda komponenter med Srams nya lvg-grupper då dessa enligt utsago ska vara kompatibla. jag väljer därför företag vars namn börjar på 'S'.

Kaijan skrev:
> > skulle aldrig falla mig in att använda Campagnolo
> > på landsväg, Italienska fuskprodukter. fast dom
> > gör bra korkskruvar har jag hört.
> Motivation tack!!

motivation? jag trodde det var fritt fram att snacka ogrundat skit, men det kanske bara gäller de som pratar skit om shimano...

Fredrik <Smaken är som baken.
Ogrundad skit?Jag tycker bara att Shimanos reglage är hiskeligt fula i profil och vajerdragningen för växeln gillar jag inte heller=)

har egentligen inget emot campa, men det är så tröttsamt med de obligatoriska idiotinläggen om att shimano kan man minsann inte ha på racer.

jomper skrev:
> Jag har både och på min, är det ok? Tillsammans
> med sram och truvativ-grejor.

Nä fy fan.Släng skiten;)

Visst är Campas vajerdragning snyggare än Shimanos och reglagen mindre och smäckrare, men man måste PROVA båda för att se vilka som man tycker är skönast... även som nybörjare så kommer man känna en viss skillnad och kanske ha lite mer grund för valet

ag hoppas att vi alla iaf är överrens om att både Shimano och Campagnolo gör väl fungerande växlar som har ungefär lika kvalitet o livslängd. (någon som tycker annat?)

Frostyfog skrev:
> ag hoppas att vi alla iaf är överrens om att
> både Shimano och Campagnolo gör väl fungerande
> växlar som har ungefär lika kvalitet o
> livslängd. (någon som tycker annat?)

De som skriver i Kadens tex.
Så här skrev de om nya Sram landsvägsgrupper:
"Växlingen var inte lika mjuk och snabb som en väljusterad Dura Ace erbjuder, men fullt jämförbart med Campagnolo Record"

/Håkan

samma sorts folk som känner skillnaden på en lerig Deore och lika lerig XTR?
myyycket hänger på just justeringen, jag provade en D-A utrustadhoj under cykelprovardagarna här i göteborg - så kasst inställd som den var så växlade alla dom andra testcyklarna bättre (jag provåkte typ alla 10)

Kör Campa på racern å Shimano på Crossen.

Lite tankar från min sida.

Campa:
Plus
1,Kolfiber :)
2,Smidigare vajerdragning
3,Passar mina händer bättre (små händer)
4,Smidigare att växla med reglagen
5,Känns inte mainstream ;)

Minus
1,Kan lätt bli repigt
2,Svårt att hitta kompatibla tillbehör typ hjul mm.
3,Dyraste grupperna är DYRA lite för dyra
4,Dyra grupper kräver oftast speciella verktyg som inte passar till Mirage eller Centaur typ
5,Svårt att få tag på grejer i butik

Shimano:
Plus
1,Lätt att få tag på delar
2,Mjuk växling
3,Tål ganska mycket stryk
4,Prisvärda grupper
5,Passar många hjul

Minus
1,Vidrig vajerdragning
2,Ganska så tråkig finish
3,Känns klumpiga att växla med