Ränneslättsturen 2014

Ränneslättsturen 2014
Jag var ute och tittade lite på de nya sträckningarna på Slätten där man kan välja alternativspår. Det är en stenkista, en sandig nedförsbacke och en "småstökig off-Camber bit".

Stenkistan och backen är givna att ta men jag har gått över styret på den sista pga tillfällig talanglöshet men den är inte heller svår; straffet i tid på enkla spåret är rätt stort där också.

Stigarna ser OK ut fortfarande men det regnar kraftigt just nu och det åskar.... Min gissning är att det blir lite tungt och lerigt efter Skidstugan.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Själv blir det 21km imorgon, skall vara support åt en junior. :)

Senast ändrad:
Ränneslättsturen 2014
hunken21345 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kommer det vara dyngblött eller lätttrampat? :/

Nu sprack molntäcket upp & solen tittar fram =)

Det kommer inte vara dyngblött.... Kanske "kultrampat" på sina ställen runt skidstugan...
Men mtb går ju till viss del ut på att skita ner sig :-D

Ränneslättsturen 2014
Kan meddela att det ej har regnat mer ikväll, men vem bryr sig, vi kommer ha det riktigt bra på stigarna oavsett väder. Lycka till alla, vi kommer att vara över 1000 cyklister på startpunkten. En i våran styrelse sa för några år sedan att målsättningen är att vara 1000 cyklister. Vi andra tyckte det lät som ett skämt, men nu är vi där och det är tack vare er alla som kör imorgon.

Ränneslättsturen 2014
Postar detta inlägg skrivet av Mats Nermark idag på Eksjö CK Facebooksida:

Härlig morgon, fåglarna kvittrar på morgonpromenader, kollar upp vädret och perfekta förhållande väntar med 17 grader och syrerik luft. Banan i perfekt skick med variation av fina stigar, skogsvägar och vägar genom skogar och landsbygd. Vi har som på beställning fått vägarna vattnade så vi slipper dammiga grusvägar. Våra torra marker har fyllts på så ett och annat vattenhinder och lerigt parti finns fantastiskt nog med även i år. Cyklister och MC åkare som besiktat banan flera ggr under senaste veckan. Tävlingscentrum på plats och större fållor än någonsin, sekretariatet räknade redan igår in 37 efteranmälningar och i dag mångdubblas det. Energikontroller är påfyllda. Kocken rör i grytorna och 1300 portioner varm mat skall dukas upp. Servering i TC och Skidstugan, våfflorna gräddas även i år till cyklister om så önskas. Vägvakterna kommer hjälpa trafiken att flyta på trots mer än 1100 cyklister. 5 sjv team med ambulans väntar, man tar gärna rast men ramlar någon cyklist in så är man mer än glad att få känna sig behövda. Prisbordet är välfyllt, fina prispengar till elitåkarna som sliter hårt för att höja stämningen, det är de värda efter träningar varje dag i ur och skur. Cykeltvättar i långa rader och stora duschutrymme. Vi har ytterligare en publikplats som ska locka ny publik särskilt yngre. Massor av hemmaåkare i ECK och ESOK färger. Hoppas jag inte glömt något, naturligtvis måste jag gjort det, flera tusen timmars förberedelser går inte sammanfatta på en kvart. Vi i arrangörsstaben har med andra ord gjort allt som står i vår makt för att tillfredsställa alla, vad mer kan man önska. God tur och lycka till önskar alla vi i Ränneslättsturen!

Ränneslättsturen 2014
1 4 Herrar Elit Lars Bleckur Cykloteket Racing Team 34:42 53:18 33:39 49:17 2:50:55 FIN
2 2 Herrar Elit Mikael Flockhart Team Corratec Sweden 34:41 53:18 33:38 49:19 2:50:55 FIN
3 52 Herrar Elit Axel Lindh SCS Racingteam CK 34:39 53:20 33:38 49:23 2:50:59 FIN
4 21 Herrar Elit Mattias Nilsson Team Kalas Merida 34:38 53:21 33:37 50:43 2:52:17 FIN
5 1 Herrar Elit Daniel Brengdahl Ck Hymer 34:47 54:22 34:11 50:04 2:53:22 FIN
6 13 Herrar Elit Anders Höjer IK Trasten 35:16 53:04 33:36 51:38 2:53:32 FIN
7 38 Herrar Elit Roger Persson Falkenbergs CK 34:52 53:27 33:36 51:42 2:53:35 FIN

71 1001 Damer Elit Alexandra Engen Jönköping CK/GHOST Factory Racing Team 37:23 59:11 37:50 1:00:07 3:14:30 FIN
99 1010 Damer Elit Felicia Ferner Borlänge CK 39:03 1:02:05 38:41 59:43 3:19:30 FIN
116 1002 Damer Elit Emmy Thelberg Härnösand CK 40:17 1:03:47 40:14 58:05 3:22:22 FIN
143 1007 Damer Elit Martina Thomasson Borås CA 38:34 1:02:02 40:02 1:06:56 3:27:33 FIN
168 1004 Damer Elit Ivanda Eiduka Kvänum IF 42:25 1:05:51 41:10 1:02:53 3:32:17 FIN
186 1003 Damer Elit Sandra Backman CKX- Trek/MC-center 43:02 1:06:30 41:48 1:03:43 3:35:03 F

Ränneslättsturen 2014
Perfekt väder och svinkul bana för en långloppsnybörjare :D

jag hann precis i mål på mina 41 km när eliten rusade in efter nästan dubbelt så lång sträcka :-)

Ränneslättsturen 2014
Jaha. Gick ju inte riktigt som jag hade tänkt mig. Maltodextrin i flaskan, och vatten i camelbacken enligt rutin. Efter cirka 25 km spräckte jag botten på flaskhållaren, så det var bara att stanna och trycka i sig så mycket som jag orkade, och sen dumpa flaskan. Blev naturligtvis superspeedad och plockade massa placeringar, men så lossnade styret :( . Så det var bara att stanna igen och skruva åt. Sen kändes det bra tills det var 25 km kvar, då började energin tryta rejält, men det var bara att pusha på så gott det gick. Tryckte i mig en gel när det var 10km kvar, men 200 meter senare hoppade kedjan av så fick stanna för att lägga på den, vilket resulterade i kramp i högra vaden. Tappade många placeringar där, men en eloge till killen som frågade om han kunde hjälpa till. "Nej tack, det är bara lite kramp" svarade jag. Efter det gick det bra men tempot var ganska lågt. Tryckte gelen alldeles för sent för energin återkom sista 2 km. Blev en topp 50 placering i motionsklassen trots allt strul, så jag får vara nöjd.

Arrangemanget var bra men som vanligt var det riktigt trångt på stigsektionerna i början. Många avstigningar för att leda upp cykeln på ställen som i normalfallet är fullt cykelbara om än utmanande och därför roliga. Folk som tränger sig till höger och vänster var det naturligtvis också gott om. Vill man starta långt fram i klassen får man ta sig till starten en halvtimme innan de öppnar till startfållan. Jag kom dit vid kvart i 10 men det var ändå mycket folk framför, start klockan 11.

Cykelvalet var som vanligt inget val då jag bara äger en 26tums ht. Hade gärna haft lite dämpning bak också på denna banan, speciellt då jag inte är något tekniskt geni. Blir ingen mer flaskhållare i plast iaf, sicket skräp.

Tack för i år. Banan var riktigt bra!

Ränneslättsturen 2014
Kristoffer R skrev:
> Några 78-km-åkare vid Skidstugan.
>
>
>
>

Se där ja, polarn kom först upp på bild :)
Ser fram emot fler bilder.

Ränneslättsturen 2014
Kristoffer R skrev:
> Några 78-km-åkare vid Skidstugan.

Jaha, där var ju jag :-) och glad också...

jag och Erik (cyklopat) kom upp i sista minuten och fick ställa oss sist motionsfållan med typ 500 personer framför, det blev till att jaga som fanken hela loppet :-) låååååånga köer blev det inledningsvis... Inte mitt bästa lopp men fullt nöjd ändå med tanke på den startpositionen....

tror jag kom in runt 120e plats på 4.12

oerhört bra arrangemang och finfin bana, jag hade kul!
tack för bilden Kristoffer!

Ränneslättsturen 2014
Riktigt bra arrangemang med en rolig bana, trodde banan skulle vara blötare än den var. Det enda tråkiga var att man inte fick se Alexandra E pga av att man hade någon mil kvar, lyckade inte få hennes autograf heller, men får försöka i Jönköping när SM går. Bra jobbat alla cyklister!

Ränneslättsturen 2014
Hade glömt av hur kul banan är! Även hur jobbigt det blir efter 7 mil.
Nöjd med TB som däckval, något lerhål här och var, men över lag väldigt torrt o fint :)

Ränneslättsturen 2014
Iår gick d 9min fortare än förra året, 3h31min blev dagens. Krampkänning vid 50km så man fick slå av på farten rejält.

Rocket ron fram och thunder burt bak blev d idag, inga problem alls, cyklade överallt. Skulle nog vågat prova thunder burt fram oxå idag med facit i handen.

Ränneslättsturen 2014
Kul race och toppenarrangemnag som vanligt :)Bra jobbat Eksjö!!
Och nu till standardfrågan: finns det bilder ifrån loppet någonstans? Tyckte det stod en del fotografer på strategiska ställen.

Ränneslättsturen 2014
Som vanligt mkt bra arrangerat, och grattis till Eksjö som återigen slog deltagarrekord.
Detta märktes i skogarna långt in med köer som stod helt still, folk som tränger sig före och skapar än mer köer som sedan själva blir omkörda av folk som haft vett att ta det lugnt i köerna och vänta tills det finns plats att köra om.

Det som i år störde mig enormt var det många antalet som inte hade teknisk kunskap på stigarna och som inte hade koll på dom som ville förbi.
Jag låg i flertal köer o rullade på stigar som itne var tekniska eller hade några stigningar, och fick vänta länge innan jag fick en chans att köra om.
I år var jag t o m den där ”jäveln som ropade” på folk att flytta sig eller öka takten i skogen.
Visst jag kunde välja att köra en annan klass, men jag tycker ändå att man borde ha lite koll bakåt ifall man ska släppa förbi snabbare cyklister.

I år hade jag som mål att komma in på under 4 timmar men det sket sig rejält.
Efter 3 km så tappade jag min enda flaska på asfalten.
Stannade efter 50 meter för att hämta den för att inse att den gått sönder.
Satte mitt hopp i att kunna fånga en flaska från någon i första depån, men där var det bom på det.

Men strax därefter hittade jag en flaska som jag plockade upp. Bacillskräck får man lämna hemma när man tappar flaskan.
Sen var det bara att börja jaga tidsplacering igen.
Men många köer och många långsamma åkare gjorde jag inte kunde få upp farten förrän efter 30 km ungefär.

Kraschade in i ett träd vid en lerhåla och fick kedjehopp och fick meka på det.

Vid 55 km så tog jag rygg på en kille som hade bra fart och vi kunde hjälpas åt en del.
Men efter en nedförslöpa som svängde ut på en grusväg så fick jag släpp på båda hjulen och kraschade rakt ner i backen.
Skrapade upp lår och arm samt fick kramp samtidigt.
Växelörat fick sig en kyss.
Svor en stund och kom efter 5 min vidare.

Inne i skogen fastnade kedjan mellan kassett och ekrar som jag fick stå o svära över som jag inte fick loss.
5 min åt helsike där också.

Fick loss och kom vidare.

Hade hur mycket krafter som helst kvar när jag gick i mål pga allt stopp som blivit men fick en dålig tid. 4:15.

Hur som helst, summa summarum.
Kanonväder, kanonstigar och kanonarrangörer.
Vi ses åter igen 2015!

Ränneslättsturen 2014
JockeS skrev:
> Som vanligt mkt bra arrangerat, och grattis till
> Eksjö som återigen slog deltagarrekord.
> Detta märktes i skogarna långt in med köer som
> stod helt still, folk som tränger sig före och
> skapar än mer köer som sedan själva blir
> omkörda av folk som haft vett att ta det lugnt i
> köerna och vänta tills det finns plats att köra
> om.
>
> Det som i år störde mig enormt var det många
> antalet som inte hade teknisk kunskap på stigarna
> och som inte hade koll på dom som ville förbi.
> Jag låg i flertal köer o rullade på stigar som
> itne var tekniska eller hade några stigningar,
> och fick vänta länge innan jag fick en chans att
> köra om.
> I år var jag t o m den där ”jäveln som
> ropade” på folk att flytta sig eller öka
> takten i skogen.
> Visst jag kunde välja att köra en annan klass,
> men jag tycker ändå att man borde ha lite koll
> bakåt ifall man ska släppa förbi snabbare
> cyklister.
>
> I år hade jag som mål att komma in på under 4
> timmar men det sket sig rejält.
> Efter 3 km så tappade jag min enda flaska på
> asfalten.
> Stannade efter 50 meter för att hämta den för
> att inse att den gått sönder.
> Satte mitt hopp i att kunna fånga en flaska från
> någon i första depån, men där var det bom på
> det.
>
> Men strax därefter hittade jag en flaska som jag
> plockade upp. Bacillskräck får man lämna hemma
> när man tappar flaskan.
> Sen var det bara att börja jaga tidsplacering
> igen.
> Men många köer och många långsamma åkare
> gjorde jag inte kunde få upp farten förrän
> efter 30 km ungefär.
>
> Kraschade in i ett träd vid en lerhåla och fick
> kedjehopp och fick meka på det.
>
> Vid 55 km så tog jag rygg på en kille som hade
> bra fart och vi kunde hjälpas åt en del.
> Men efter en nedförslöpa som svängde ut på en
> grusväg så fick jag släpp på båda hjulen och
> kraschade rakt ner i backen.
> Skrapade upp lår och arm samt fick kramp
> samtidigt.
> Växelörat fick sig en kyss.
> Svor en stund och kom efter 5 min vidare.
>
> Inne i skogen fastnade kedjan mellan kassett och
> ekrar som jag fick stå o svära över som jag
> inte fick loss.
> 5 min åt helsike där också.
>
> Fick loss och kom vidare.
>
> Hade hur mycket krafter som helst kvar när jag
> gick i mål pga allt stopp som blivit men fick en
> dålig tid. 4:15.
>
> Hur som helst, summa summarum.
> Kanonväder, kanonstigar och kanonarrangörer.
> Vi ses åter igen 2015!

haha killen med flyt :)

Ränneslättsturen 2014
hunken21345 skrev:
> JockeS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som vanligt mkt bra arrangerat, och grattis
> till
> > Eksjö som återigen slog deltagarrekord.
> > Detta märktes i skogarna långt in med köer
> som
> > stod helt still, folk som tränger sig före
> och
> > skapar än mer köer som sedan själva blir
> > omkörda av folk som haft vett att ta det lugnt
> i
> > köerna och vänta tills det finns plats att
> köra
> > om.
> >
> > Det som i år störde mig enormt var det många
> > antalet som inte hade teknisk kunskap på
> stigarna
> > och som inte hade koll på dom som ville
> förbi.
> > Jag låg i flertal köer o rullade på stigar
> som
> > itne var tekniska eller hade några stigningar,
> > och fick vänta länge innan jag fick en chans
> att
> > köra om.
> > I år var jag t o m den där ”jäveln som
> > ropade” på folk att flytta sig eller öka
> > takten i skogen.
> > Visst jag kunde välja att köra en annan
> klass,
> > men jag tycker ändå att man borde ha lite
> koll
> > bakåt ifall man ska släppa förbi snabbare
> > cyklister.
> >
> > I år hade jag som mål att komma in på under
> 4
> > timmar men det sket sig rejält.
> > Efter 3 km så tappade jag min enda flaska på
> > asfalten.
> > Stannade efter 50 meter för att hämta den
> för
> > att inse att den gått sönder.
> > Satte mitt hopp i att kunna fånga en flaska
> från
> > någon i första depån, men där var det bom
> på
> > det.
> >
> > Men strax därefter hittade jag en flaska som
> jag
> > plockade upp. Bacillskräck får man lämna
> hemma
> > när man tappar flaskan.
> > Sen var det bara att börja jaga tidsplacering
> > igen.
> > Men många köer och många långsamma åkare
> > gjorde jag inte kunde få upp farten förrän
> > efter 30 km ungefär.
> >
> > Kraschade in i ett träd vid en lerhåla och
> fick
> > kedjehopp och fick meka på det.
> >
> > Vid 55 km så tog jag rygg på en kille som
> hade
> > bra fart och vi kunde hjälpas åt en del.
> > Men efter en nedförslöpa som svängde ut på
> en
> > grusväg så fick jag släpp på båda hjulen
> och
> > kraschade rakt ner i backen.
> > Skrapade upp lår och arm samt fick kramp
> > samtidigt.
> > Växelörat fick sig en kyss.
> > Svor en stund och kom efter 5 min vidare.
> >
> > Inne i skogen fastnade kedjan mellan kassett
> och
> > ekrar som jag fick stå o svära över som jag
> > inte fick loss.
> > 5 min åt helsike där också.
> >
> > Fick loss och kom vidare.
> >
> > Hade hur mycket krafter som helst kvar när jag
> > gick i mål pga allt stopp som blivit men fick
> en
> > dålig tid. 4:15.
> >
> > Hur som helst, summa summarum.
> > Kanonväder, kanonstigar och kanonarrangörer.
> > Vi ses åter igen 2015!
>
> haha killen med flyt :)

Just one of those days...

Ränneslättsturen 2014
Jag är väldigt imponerad av arrangemanget. I år fick jag nämligen chansen att se lite mer då jag var medåkare till en Eksjö CK- junior som körde 21km för första gången. Kände mig som något av ett ufo med komplett knä, armbågsskydd och allt där jag stod i startfållan och fick speakerkommentar sedan när jag kom i mål att jag nog borde kört långa.... :)

Jobbet som lagts ner på stigarna är imponerande, köandet är surt, men en del är ju att det är så många som kör att det räcker att en åkare gör en miss så blir det stopp för alla. Jag märkte iaf att det var lite oväntat svårt att köra "långsamt" bakom ungdomarna, jag fastnade helt enkelt.

I år satsade jag på att "kill my demons" med ett jättehopp i diket efter Prästängsvägen, där gick en eker i framhjulet. Det blev en go luftfärd. [EDIT det gick en eker förra året, och jag krashade 1km från mål. I år blev det en bra kontrollerad flygtur, utan skador på cykeln]

Sen hjälpte jag en åkare med min golvpump. Det var kul! [EDIT Han stod och försökte pumpa ett pysläckande 29:er däck med en mikropump]

Xenomorf, riktigt kul att få med dig på bild faktiskt :) Jag tog nog bara ett dussin kort totalt. Jag kan e-posta originalet till dig.

Senast ändrad:
Ränneslättsturen 2014
hunken21345 skrev:
> Bästa var ändå killen som körde runt med
> stereon och spelade Rammstein! Hur gick det för
> honom?

+1 :D

Attans att man missade honom! Han hade jag gärna tagit rygg på :)
Hoppas han fastnat på bild så man kan se hur han fixat högtalarna.

Ränneslättsturen 2014
Kristoffer R skrev:
> Xenomorf, riktigt kul att få med dig på bild
> faktiskt :) Jag tog nog bara ett dussin kort
> totalt. Jag kan e-posta originalet till dig.

Javisst gärna det! Jag pm:ar min mail :-)

Ränneslättsturen 2014
hunken21345 skrev:
> Bästa var ändå killen som körde runt med
> stereon och spelade Rammstein! Hur gick det för
> honom?

666 The number of the beast hörde jag bakom mig - jag blev ju livrädd och släppte förbi honom direkt :)

Ränneslättsturen 2014
Nån kille med lila/rosa tröja tror ja fotograferade mig strax innan bjälmen 2 du satt i diket med blixt. Startande 6387. Canyon cykel movistar ställ och röd ryggsäck.

Senast ändrad:
Ränneslättsturen 2014
Jag whippade över alla platåer i slutet på flowiga banan, men har inte fått något tidsavdrag än. Vet någon vart man vänder sig?

Ränneslättsturen 2014
landen skrev:
> Jag whippade över alla platåer i slutet på
> flowiga banan, men har inte fått något
> tidsavdrag än. Vet någon vart man vänder sig?

Det gjorde jag med. Tidsavdrag?

Ränneslättsturen 2014
http://www.alltommtb.se/ranneslattsturen-2014 Röriga bilder, tyvärr inte så många.

Tyckte också det var en kanontävling. Både sträcka och arrangemanget i stort. Många glada funktionärer som hejjade på även på oss längre bak i fältet :)

Tråkigt som vanligt med massa kö i början, folk pinnar på för allt de kan i starten sen ska de bromsa så fort de ser en kotte. Är där sen nåt så fasansfullt som en liten rot på vägen så måste man tydligen tom stanna... :)

Dessa tips får man i boken "att ta sig upp för en liten brant göres bäst genom att växla ner och sänka farten" :P

Ränneslättsturen 2014
Har cyklat MTB i många år men detta var mitt första utomsocknes lopp. Nybörjare på långlopp så var jag ute vid start strax innan 11 och upptäckte att det var en miljon cyklar framför mig (vilken idiot man är).

Starten gick ganska bra men vid första skogspartiet så tog det stopp. På varje sträcka grusväg så fick man mata på och köra om. Måste ha kört om närmare hundra pers innan första tidskontrollen.

När stigen delade upp sig i lätt / svårt så tog jag självklart det svåra spåret vilket jag var nästan ensam om (i början iaf). Första droppet var en sådan befrielse och när jag pumpade cykeln nerför och flyttade vikten bakåt så hörde jag ett vrål. Upptäckte att det var jag som skrek av lycka.

Allt eftersom milen gick så blev det lättare och lättare att hitta en bra flow. Valde de roliga (svåra) delarna och njöt av varje sekund. HELT SUVERÄNT.

Vid tre mil kvar så började bakväxeln hoppa lite när jag matade på. Men, problemet försvann och började först igen vid de branta backarna. Fick hoppa av cykeln och såg att två klingor i kassetten bak hade gått av. Så de sista milen var det tunga växlar och hög fart som gällde.

Klättrade ytterliggare 180 placeringar och trillade in på 4:09.

Kommer absolut att köra detta loppet igen nästa år.

knas.jpg

Ränneslättsturen 2014
Riktigt rolig tillställning. Men det här med "lätt" och "svår"...Borde man inte införa strafftidssystem om man stannar,kör snigel eller vurpar inom det området. Vad jag kunde se valde de flesta "svår" och detta självklart för att alla begriper att det valet är det kortare. Men det förstör ju så mycket för alla som faktiskt klarar av dessa partier UTAN att stanna/vurpa/snigla.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp