Ränneslättsturen 2014

Ränneslättsturen 2014
Raggamuffin skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.alltommtb.se/ranneslattsturen-2014
> Röriga bilder, tyvärr inte så många.
>
>
> Tyckte också det var en kanontävling. Både
> sträcka och arrangemanget i stort. Många glada
> funktionärer som hejjade på även på oss
> längre bak i fältet :)
>
> Tråkigt som vanligt med massa kö i början, folk
> pinnar på för allt de kan i starten sen ska de
> bromsa så fort de ser en kotte. Är där sen nåt
> så fasansfullt som en liten rot på vägen så
> måste man tydligen tom stanna... :)
>
> Dessa tips får man i boken "att ta sig upp för
> en liten brant göres bäst genom att växla ner
> och sänka farten" :P

Många bra bilder.. Jag fastnade :)

Ränneslättsturen 2014
Kolla den här tomten tex, det är ju jag :)
IMG_9950.jpg

Ränneslättsturen 2014
Ett tips för att förstå varför "alla andra" är så långsamma på de inledande stigarna är att fundera över fenomenet tittköer. Med ett stort och utdraget fält av cyklister räcker det med en ytterst liten fartsänkning över en rot eller en sten för att detta ska fortplanta sig bakåt och kunna innebära totalstopp mycket längre bak.

Ränneslättsturen 2014
Att det blir kör stör mig inte värst mycket även om man vill slippa det .. Det som stör mig är folk som ska springa förbi / cykla förbi när det är kö för att sedan exempelvis bromsa nedför direkt när kön har släpps så att alla bakom blir förbannade. Klarar man inte av att köra fult blås när det är tekniskt ska man ge fan i att springa förbi med cykeln när det är kö.. Annars var folk trevliga under hela loppet :)

Ränneslättsturen 2014
JockeS skrev:

>
> Många bra bilder.. Jag fastnade :)

Det är väl avgörande för ens omdöme iof ;)

fredrikw skrev:
> Ett tips för att förstå varför "alla andra"
> är så långsamma på de inledande stigarna är
> att fundera över fenomenet tittköer. Med ett
> stort och utdraget fält av cyklister räcker det
> med en ytterst liten fartsänkning över en rot
> eller en sten för att detta ska fortplanta sig
> bakåt och kunna innebära totalstopp mycket
> längre bak.

Ja självklart. Det är precis som i trafiken, för var som bromsar så bromsas det lite mer och till slut står det still.

Jag menar inte flaskhalsarna när man går från grusvägarna i början och in på den första stigen, det är nog ofrånkomligt. Men när det tunnats ut lite och man tvunget ska ligga 10 cm bakom den framför. Har man lite avstånd så fortplantar det inte sig bakåt på samma sätt.
Jag startade väl som cyklist 1100 någonting så tiden spelar ingen roll för mig men lite flyt på stigen är ju roligare.

Ränneslättsturen 2014
Vi börjar bli många som kör motionsloppen numera och det är ju bra. Baksidan är ju att det är ofrånkomligt med köbildning när stigarna börjar.

Jag tycker att det på Ränneslättsturen vore lämpligt att efter tävlingsklasser göra en 3 minuterspaus följt av släpp av bara motion 78km, paus följt av motion 41km o.s.v.

För övrigt en fantastiskt lopp på alla sätt.

Ränneslättsturen 2014
Carver skrev:
> Vi börjar bli många som kör motionsloppen
> numera och det är ju bra. Baksidan är ju att det
> är ofrånkomligt med köbildning när stigarna
> börjar.
>
> Jag tycker att det på Ränneslättsturen vore
> lämpligt att efter tävlingsklasser göra en 3
> minuterspaus följt av släpp av bara motion 78km,
> paus följt av motion 41km o.s.v.
>
> För övrigt en fantastiskt lopp på alla sätt.

+1
Eller 5 min som Lida Loop har.

Ränneslättsturen 2014
Bengt Granlund skrev:
> Kolla den här tomten tex, det är ju jag :)

Tack för ett gott samarbete och draghjälp. Det var mig du pratade med i fållan efter målet.

Edit: såg på din blogg att det måste varit din polare jag snackat med.

Senast ändrad:
Ränneslättsturen 2014
Precis! Roligt med fler cyklister på loppen. Baksidan är att allt för många suger när det kommer en rot i vägen eller en brant eller en stenkista eller ett lerhål ;)

Ränneslättsturen 2014
Har inget att invända på Ränneslätt förutom toaletter. Antalet åkare ökar för varje år men antalet toaletter öar inte vad jag har sett?

Ränneslättsturen 2014
Arsozath skrev:
> Bengt Granlund skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kolla den här tomten tex, det är ju jag :)
>
> Tack för ett gott samarbete och draghjälp. Det
> var mig du pratade med i fållan efter målet.
>
> Edit: såg på din blogg att det måste varit din
> polare jag snackat med.

Morning, nä nä det var mig du pratade med. Tack själv, du matade på bra i början ;)
//Andreas

Ränneslättsturen 2014
fredrikw skrev:
> Ett tips för att förstå varför "alla andra"
> är så långsamma på de inledande stigarna är
> att fundera över fenomenet tittköer. Med ett
> stort och utdraget fält av cyklister räcker det
> med en ytterst liten fartsänkning över en rot
> eller en sten för att detta ska fortplanta sig
> bakåt och kunna innebära totalstopp mycket
> längre bak.

Tack Fredrik! Jag tänkte skriva något liknande själv. Jag tycker också det är tråkigt och frustrerande med köerna i skogen (även om man startar i tävlingsklass fålla fyra), men:

* Ingen "klant/landsvägscyklist/nybörjare/idiot" cyklar så långsamt längst fram som kön går längst bak, små variationer - t ex att DU får ett litet släpp på en rot - fortplantar sig och byggs på. Det går att räkna på, många gör det. Jämför som sagt med köer i trafiken. Det ligger inte en längst fram och kör omväxlande i 5 km/h och står still...

* Det finns inget "sätt att köra" som gör detta bättre, kapaciteten på stigen är mindre än antalet cyklister helt enkelt. Slumpvariationen i de små störningarna kommer vi inte ifrån. Längre avstånd ger en längre kö, med färre på stigen i taget. Möjligen är det bättre flödesmässigt, men inte alls säkert. Det är t ex därför man vill automatstyra tåg av bilar på vägarna för att bli av med detta och öka flödet.

* Enda sättet att få bättre flöde för den enskilde cyklisten är att antingen ha färre på stigen (läs färre deltagare, eller att du är längre fram) eller högre kapacitet på flaskhalsen (läs enklare, bredare stig utan roliga tekniska moment).

* Lösningen är alltså: kör lopp med färre deltagare eller kör (mycket) fortare. För övrigt får även eliten kö i skogen ibland av exakt samma skäl som för oss andra och de är i allmänhet inte dåliga på att cykla tekniskt.

Ränneslättsturen 2014
Köa fick vi nog alla gör men det är oerhört irriterande när folk trängs i köerna. Alla vill ju vidare, varför inte träna lite mer och köra om där det inte var köer för det var mer än 7,5 mil som det var helt fritt!
Sedan har jag respekt för de som rundade kön genom att springa genom skogen med cykeln långt utanför stigen för att komma fram. Vi som snällt väntar på stigen får skylla oss själva.

Jag som körde mitt första lopp i helgen tycker att stämningen här på forumet och även till viss del under loppet var otrevlig mot de som inte var så duktiga tekniskt (jag känner mig som tur är inte träffad).

Det är ju så att de allra flesta som startade i loppet är motionärer och då får man acceptera att det blir på detta viset. Jag köar hellre en stund och kör på så fina stigar som vi fick göra än en massa grusvägar (det finns ju sådana lopp för den som vill det med)!

Hörde däremot ingen som gnällde på de som hade bråttom på de tekniska partierna men som låg på rull på de lättåkta partierna, jag noterade en som skulle om så fort det blev stig och som sedan inte orkade bidra med något, är detta beteende mer okej? Jag tycker att det finns plats för alla typer i ett motionslopp!

Ränneslättsturen 2014
Det fanns ett parti som jag störde mig enormt mkt på folk som skulle fram till varje pris trots köerna.
Det var vid första kalhygget.
En dam i Herbalife utstyrsel som drog om på vänsterkanten och t o m puttade till kamraten brevid mig, bara för att hon skulle fram.

När det väl släppte och vi kom ut på grusvägen efter stigen, så tog det mig ca 3 min så drog jag om henne utan någon större ansträngning och hon såg bara trött ut.

Alla som gör på detta viset skapar irritation och än mer köer...

Nä, tipset om att släppa fållorna med 3-5 min mellanrum känns som ett vinnande koncept, som t ex på Bockstensturen.

Ränneslättsturen 2014
JockeS skrev:
> Det fanns ett parti som jag störde mig enormt mkt
> på folk som skulle fram till varje pris trots
> köerna.
> Det var vid första kalhygget.
> En dam i Herbalife utstyrsel som drog om på
> vänsterkanten och t o m puttade till kamraten
> brevid mig, bara för att hon skulle fram.
>
> När det väl släppte och vi kom ut på
> grusvägen efter stigen, så tog det mig ca 3 min
> så drog jag om henne utan någon större
> ansträngning och hon såg bara trött ut.
>
> Alla som gör på detta viset skapar irritation
> och än mer köer...
>
> Nä, tipset om att släppa fållorna med 3-5 min
> mellanrum känns som ett vinnande koncept, som t
> ex på Bockstensturen.

JockeS: var det samma dam vi stötte på, minns inte utstyrsel men låter som samma plats där jag blev omsprungen. Jika nej jag ogillar sådant också. Att det blir kö accepterar jag men men när folk som sagt ska springa förbi bärandes på cykeln vid kö och sen inte klarar av att förvalta den fördelen de fått kan de lika gärna stå snällt i kön som de flesta andra och acceptera sitt öde. Var flera som skulle "tränga" sig förbi tidigt i loppet som man såg komma långt senare in i mål än vad man själv gjorde.

Ränneslättsturen 2014
JockeS skrev:
> Det fanns ett parti som jag störde mig enormt mkt
> på folk som skulle fram till varje pris trots
> köerna.
> Det var vid första kalhygget.
> vänsterkanten och t o m puttade till kamraten
> brevid mig, bara för att hon skulle fram.
>
> När det väl släppte och vi kom ut på
> grusvägen efter stigen, så tog det mig ca 3 min
> så drog jag om henne utan någon större
> ansträngning och hon såg bara trött ut.
>
> Alla som gör på detta viset skapar irritation
> och än mer köer...
>
> Nä, tipset om att släppa fållorna med 3-5 min
> mellanrum känns som ett vinnande koncept, som t
> ex på Bockstensturen.

+1

Hade sällskap av killen med Ramstein stereon på det kalhygget, både ett kul inslag samtidigt som jag tyckte att det var jobbigt att ha honom omkring mig. Lösningen på detta är ju i och för sig inga problem bara att köra fortare eller långsammare jag tog den enklare lösningen och han försvann som ett skott! Kanske behövs det fler som han som har en lite skönare inställning till det hela så blir köerna lite roligare

Ränneslättsturen 2014
JockeS skrev:
>
> vänsterkanten

Inte såg jag om hon puttades ngt men hon hojtade ganska sura saker dessutom där på hygget innan hon påbörjade sin "forcerade framryckning" *S*

Ränneslättsturen 2014
Knasgas skrev:
> Inga bilder eller filmer än från
> Ränneslättsturen?

Läs i tråden så ser du en länk...

Ränneslättsturen 2014
Rompa skrev:
> Knasgas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inga bilder eller filmer än från
> > Ränneslättsturen?
>
>
> Läs i tråden så ser du en länk...

Jo jag vet att det finns bilder på www.alltommtb.se men jag tänkte att det var ju en del andra som var ute och tog kort och även några som filmade med sin GoPro.

Ränneslättsturen 2014
Kan lägga upp en liten kort videosnutt snart. Laddar upp på tuben nu.

EDIT:

[1080p]

Bilagor

• 20140702_141709.jpg
    20140702_141709.jpg
    21.2 KB · Besök: 39
Senast ändrad:
Ränneslättsturen 2014
copytag skrev:
> Kan lägga upp en liten kort videosnutt snart.
> Laddar upp på tuben nu.
>
> EDIT:
>
>
> e=youtu.be
> [1080p]

skön film och låt, om än lite kort..

Ränneslättsturen 2014
På Tahko MTB som är Finlands största långlopp med 2000plus deltagare startas det 9.00 9.20 9.40 och 10.00. Första gruppen är så kallad tävlingsgrupp för de 300-500(?) snabbaste. Funkar fint men blir nog köer trots detta system också.

Ränneslättsturen 2014
Jag såg förresten två sköna extremer. Startade nära killen med fatbike, och körde sedan om en kille med ~35mm slicks i ett lerhål (han körde dock om mig senare)

Tillbaka
Topp