Ränneslättsturen 2016

Ränneslättsturen 2016
Fort, hur tänker du nu?

Jobbigt, en konstant kännsla, som är svår att komma över med 2-3 veckors träning

Däcktryck, går fort att pumpa/släppa ut, alt så har du tid att prova dig fram i dina egna skogar

Däck, personligt beroende på åkstil skulle jag säga, tävlingen är inte imorron, så ta det lugnt och stressa inte upp dig, då blir det tok är mitt tips.

Ränneslättsturen 2016
Är det många höjdmeter på 78 km?
Mycket upp och ner (Billingen) eller platt och fint (Lida)?

Vilken tid förväntas en medelålders småfet motionär utan andra ambitioner än överlevnad ta sig runt på?

Och viktigast av allt - vilken sorts winegums bjuds det på i kontrollerna?

Ränneslättsturen 2016
Tänkte ta och anmäla mig, men när man inte kört innan så kommer man till frågan om startfålla och blir osäker.
Min enda referens i annat lopp är Cykelrallarn för två veckor sedan, där körde jag på 2.53.

Någon här som har kört både cykelrallarn och ränneslättsturen innan och kan ge lite jämnförelsetider?

Tack på förhand.=)

Ränneslättsturen 2016
PilotOne sa:
Tänkte ta och anmäla mig, men när man inte kört innan så kommer man till frågan om startfålla och blir osäker.
Min enda referens i annat lopp är Cykelrallarn för två veckor sedan, där körde jag på 2.53.

Någon här som har kört både cykelrallarn och ränneslättsturen innan och kan ge lite jämnförelsetider?

Tack på förhand.=)

Men var det ingen fålla indelning i Cykelrallarn??? I sådana fall är det ju bara gå på det, det brukar ju stämma från lopp till lopp.

Jag tänkte så här när jag valde fålla till Ränneslättsturen. Förra loppet Lida Loop, anmälde jag mig till fålla 5 (elitmotioner). Och eftersom jag klarade gränsen med 22 minuter för den fållan, så förmodar jag att klarar gränsen för fålla 5 för Ränneslättsturen också. Så jag tog den :-)

Ränneslättsturen 2016
kay sa:
PilotOne sa:

Tack på förhand.=)

Men var det ingen fålla indelning i Cykelrallarn??? I sådana fall är det ju bara gå på det, det brukar ju stämma från lopp till lopp.

Jag tänkte så här när jag valde fålla till Ränneslättsturen. Förra loppet Lida Loop, anmälde jag mig till fålla 5 (elitmotioner). Och eftersom jag klarade gränsen med 22 minuter för den fållan, så förmodar jag att klarar gränsen för fålla 5 för Ränneslättsturen också. Så jag tog den :-)
Har nog missat helt vad det är för tid som gäller för olika fållor. Visste inte ens att något sådant existerade. Så måste fråga, vad är det för 'krav' (nåja) på att få äran att platsa i fålla 5 på Lida?

Ränneslättsturen 2016
Det går hålla högre snitthastighet på Cykelrallarn jämfört med Ränneslättsturen. Betydligt mer kul stig, och teknik på Ränneslätt, men ändå inte svårt.

Ränneslättsturen 2016
Det är bara tävlingsklass. fålla 1-4 du kan seeda dig in, i motion kan man anmäla sig i vilken man vill, om man vill köra fortare tar du fålla 5, lugnare fålla 6.

Ränneslättsturen 2016
Loftberg sa:
kay sa:
PilotOne sa:

Tack på förhand.=)

Har nog missat helt vad det är för tid som gäller för olika fållor. Visste inte ens att något sådant existerade. Så måste fråga, vad är det för 'krav' (nåja) på att få äran att platsa i fålla 5 på Lida?

Rekomendationerna vid anmälning till fålla 5 var på Lida en sluttid på under 3,20h. På Ränneslättsturen för fålla 5 är en sluttid under 3,40h. Men man kan ju självklart välja vilken man vill i motionsklassen. Men det är ju bra om man väljer någorlunda rätt fålla, det underlättar ju för alla i slutändan

Ränneslättsturen 2016
Skillnaden mellan Ränneslätt och ex Cykelrallaren är inte jättestor egentligen men Rallaren har större andel grusväg än Ränneslätt. Jag har kört Ränneslätt på 3.15 och Rallaren på 2.20 så en timmes skillnad vid torrt väder. Är det lerigt och blött på Ränneslätt blir tidsdifferensen större.

Ränneslättsturen 2016
Såhär såg min höjdkurva ut, hade en jobbig dag förra året i värmen men hoppas trots det på likadant väder i år?

Bilagor

• image.png
    image.png
    28.4 KB · Besök: 57
Ränneslättsturen 2016
Fiiifaaan va tjatig man är!!! Men hur är ränneslättsturen mot Långa Lugnet? Förutom längden på loppen.

Jo jag vet! Jävligt dåligt att jämföra så här, för ena gången kan ju det tyngsta loppet vara lättare än det lättare loppet, beroende på formen, väder och vind. Men ändå.

Det visar sig väl den 3 Juli vilket som är värst.

Hitintills är mitt jävligaste lopp iaf Långa Lugnet 2016. Grisigt, tungt, kallt och backarna tog fanemej aldrig slut. Kommer ha ångest för det loppet nästa år, även om banan är snustorr :-)

Ränneslättsturen 2016
Sista dagen att anmäla sig idag, därefter gäller efteranmälan. Banan är klippt och vältrimmad så träna på nu, så ses vi nästa helg.

Ränneslättsturen 2016
gunners sa:
Sista dagen att anmäla sig idag, därefter gäller efteranmälan. Banan är klippt och vältrimmad så träna på nu, så ses vi nästa helg.

Om man efteranmäler sig på plats finns det chans att välja/önska startled eller är de fyllda och man hamnar "sist i kön"?

Ränneslättsturen 2016
1. Platt lopp, få höjdmeter
2. Ingen startbacke utan startslingan går på grusväg -> hög fart och trängsel i början av loppet
3. Snabbt lopp, jag hade 25km/h i medelhastighet i fjol.
4. Kul stigar och bra singeltrack!

Ränneslättsturen 2016
Konkret sa:
Verkar regna en del i veckan. Klarar banan av detta eller blir det lerfest?

För min del känns det inte som om det kan bli så mycket värre än årets Långa Lugnet. Så jag är beredd på det mesta

Bilagor

• WP_20160528_14_14_12_Pro.jpg
    WP_20160528_14_14_12_Pro.jpg
    454.5 KB · Besök: 42
Ränneslättsturen 2016
kay sa:
Konkret sa:
Verkar regna en del i veckan. Klarar banan av detta eller blir det lerfest?

För min del känns det inte som om det kan bli så mycket värre än årets Långa Lugnet. Så jag är beredd på det mesta

+1 På den. Lugnet väggade jag totalt på. Haft en lite förkylning under veckan men börjar bli bättre. Peppen börjar komma krypande. Ska bli sjukt kul.

Ränneslättsturen 2016
Med tanke på att stora dela av loppet går på mark där det är mycket sand så är risken att det blir lerigt trots stora regnmängder ganska liten. Sista loopen efter skidstugan är det område jag skulle säga innebär störst risk för lerfest om det regnar mycket Första 2-3 slingorna blir leriga men ingen riktig fest då det mest är sand och liknande i marken på övningsfältet :)

Ränneslättsturen 2016
Ja nu börjar det verkligen närma sig. Idag Fredag vilodag och lite fix med cykeln, och i morgon väckningspass. Sen blir det en tidig morgon på Söndag då man ska åka ca 28 mil ner till Eksjö.

Har bara en liten fundering. Har under alla lopp jag kört så har jag använt mig av vattenryggsäcken Camelback på 2 liter + 75 cl sportdryck i flaskan på ramen. Och har inte stannat vid någon vätskekontroll tidigare. Men har mer och mer börjat fundera på om det inte skulle räcka med flaskan på cykeln och förlita sig på vätskekontrollerna utefter banan.

Hur gör ni andra med vattnet/sportdryck på ett lopp som detta 78 km

Ränneslättsturen 2016
kay sa:
Har bara en liten fundering. Har under alla lopp jag kört så har jag använt mig av vattenryggsäcken Camelback på 2 liter + 75 cl sportdryck i flaskan på ramen. Och har inte stannat vid någon vätskekontroll tidigare. Men har mer och mer börjat fundera på om det inte skulle räcka med flaskan på cykeln och förlita sig på vätskekontrollerna utefter banan.

Det beror ju lite på hur lång tid dina 78km tar.

Det låter som om du dricker jäkligt mycket. Som temperaturen och vädret verkar bli på söndag på Ränneslätt så kommer jag klara mig på en 900ml-flaska. Är det solsken o varmt så sätter jag ut EN extra flaska vid varvningen som jag plockar upp. Typiskt då för lopp som tar kring 3 timmar.

Ränneslättsturen 2016
Jag har slutat med vätskeryggsäck. Var alltid för mycket kvar i den i mål ändå. En flaska på hojen, en liten på ryggen som jag har fram till start om det är varmt, sen en flaska på langningspinne vid lämplig depå.

Tar man snarare 4 än 3 timmar kanske man får ha lite mer, men då jagar man å andra sidan inte mer tid än man hinner fylla på i sista depån, där oftast glest med folk.

Ränneslättsturen 2016
kay sa:
Ja nu börjar det verkligen närma sig. Idag Fredag vilodag och lite fix med cykeln, och i morgon väckningspass. Sen blir det en tidig morgon på Söndag då man ska åka ca 28 mil ner till Eksjö.

Har slutat köra med rygga på långlopp. Två flaskor i ramen, en med vatten (och resorb) och en med sportdryck. Dricker ordentligt om det är varmt och fyller på i kontrollerna när det börjar sina. Men så har jag inga speciellt tidsambitioner heller utan premierar en kul upplevelse. Jag är en av de där som hänger kvar några minuter vid kontrollerna och äter gurka och godis också.

Ränneslättsturen 2016
1000 anmälda nu, ser ut som det kan bli deltagarrekord för Ränneslättsturen. Ska ut en tur i dag, återkommer med rapport om underlag, och den stora frågan. Vad ska man ha för däck. Väl mött på söndag.

Ränneslättsturen 2016
Fulkinesen sa:
Det beror ju lite på hur lång tid dina 78km tar.

Jo det är ju sant!! På t,ex Lida Loop för några veckor sen körde jag på under 3 timmar, och lyckades dricka upp hela vätskeryggsäcken på 2 liter och 75cl sportdryck. Och det var ju ett relativt snabbt lopp.

Men jag kanske skulle klara mig på enbart en flaska + några muggar vätska i depåerna :-) vet bara inte om jag vågar chansa, hehe!! Inget världsligt iofs, men ändå :-)

Ränneslättsturen 2016
Orkar inte byta nu när jag väl fått på långloppsdäcken på finfälgarna, slanglöst, så det blir favorit i repris från Lida - Thunder Burt både fram och bak. Jag hoppas på att lördagens utlovade centimeter med regn hinner rinna undan.
Men nu ser jag att norrmännen förutspår regn även på söndag. Då får vår/hösthjulen följa med också och på dem sitter just nu Rubber Queen. De funkade bra i kalla blöta Skövde och i duktigt genomsura Falun.

Ränneslättsturen 2016
image.jpg
Var ute vid skidstugan idag där det är mest regnkänsligt, än så länge är banan väldigt torr. Ska ju komma regn imorgon men kan nog säga att någon lerfest blir det inte. Tog lite bilder från banan, en är från andra delningen på vårat teknikspår.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    429.3 KB · Besök: 46
Ränneslättsturen 2016
Finflaska i ryggfickan och fulflaska i hållaren som jag kan slänga vid första kontrollen.
Funkade i Skövde och behövde bara fylla på i näst sista depån.

Kör Racing Ralph med slang och 1,6 i tryck.
Kommer förmodligen vara lite blötare än förra året

Tillbaka
Topp