Ränneslättsturen

gunners

Medlem
Ränneslättsturen
Drar igång en tråd om Ränneslättsturen. Har nu kört både Billingen och Lida och ser nu fram mot Ränneslättsturen som är min favorittävling på långloppscupen.Snabba stigar med inte så mycket rötter och sten, så man får bra flyt i åkningen. Vad tycker ni om Ränneslättsturen.

Ränneslättsturen
Provkörde delar av banan för drygt en vecka sedan, KANON! Hoppas på torrt väder då kommer det att flyta på bra, fina stigar utan rötter o sten perfekt o kul cykling. Kommer att köra H40 klassen för att få lie extra utmaning!

Ränneslättsturen
Jag har kört den en gång förut, förra året. Det var kanske i varmaste laget, men jag åkte riktigt fort och gillade verkligen banan. Skrev ett litet blogginlägg om mitt lopp då: Äntligen poäng

Fungerar kroppen och cykeln så hoppas jag vara med och kriga om en topp-15 placering i H30-klassen i år. Vilket påminner mig om att jag kanske borde anmäla mig. Fram med bankdosan...

Ränneslättsturen
peter_elofsson@hotmail.com skrev:
-------------------------------------------------------
> Provkörde delar av banan för drygt en vecka
> sedan, KANON! Hoppas på torrt väder då kommer
> det att flyta på bra, fina stigar utan rötter o
> sten perfekt o kul cykling. Kommer att köra H40
> klassen för att få lie extra utmaning!

Bor i närheten och skulle gärna provköra banan någon gång innan loppet. Är den markerad på något sätt eller måste man ha karta?

Ränneslättsturen
Tjabo: Finns en översiktlig karta på Ränneslätts hemsida. Kan rapportera att det finns mycket pilar ute i skogarna redan, men vet ej säkert om de är sammanhängande, eftersom jag inte har cyklat hela banan. Men skulle tro att du hittar runt, åtminstone, de två norra slingorna mha kartan.

Var ute igår kväll senast. Torrare än man kan tro med tanke på regnet, men blött i lerhålen förstås. Lerfest, och stort smile! :-)

Ränneslättsturen
De som är pilat är spåret mellan Ränneslätt och stan. Det som är pilat norrut är Ing 2 2 milsspår som Ränneslättsturen går mycket på men inte just den sträckningen som är pilad.

Ränneslättsturen
gunners skrev:
> Drar igång en tråd om Ränneslättsturen. Har nu
> kört både Billingen och Lida och ser nu fram mot
> Ränneslättsturen som är min favorittävling på
> långloppscupen.Snabba stigar med inte så mycket
> rötter och sten, så man får bra flyt i
> åkningen. Vad tycker ni om Ränneslättsturen.

Hur pass mycket lättare är Ränneslättsturen än Lida?

Jag körde double loop på Lida, 45km 2h45min, och var helt slut. Om terrängen är lättare än Lida bör jag orka cykla längre, men 78km är en bra bit längre medans en kortare sträcka i lättare terräng kanske inte är värt att åka halva sverige för.

Ränneslättsturen
När det gäller backar så är Lida Loop och Ränneslättsturen ganska lika, det vill säga ganska korta backar och inget att oroa sig för. Stigarna i Eksjö är mindre tekniska än runt Lida tycker jag.

Ränneslättsturen
Det underbara med skogarna där ränneslätt körs är just att stigarna är så fina, inte det konstanta rasslet av rötter och stenar som vi i Stockholm är vana vid som ibland kallas "tekniskt" fast det mest bara är skakigt.

Min fru kommer från Eksjö och mtb:n åker alltid med när det bär av till svärmor!/J :)

Ränneslättsturen
Anmäld!

STIZZE: Du kan köra långa, var beredd att hålla på 4-5timmar bara. Men det går med lägre intensitet och stopp i depåer. Det ÄR en trevlig bana.

fisherbike: Det är torrt och fint i Eksjö-skogarna. Det finns förstås några surhål, men banan får väl anses vara en ganska torr bana som torkar snabbt och tål en del väta. Förra året var det kruttorrt, även för mig som kom långt bak i fältet.

Ränneslättsturen
Banan är i kanonskick ,jag körde en del av banan i söndags. Då hade det regnat en hel del innan, men banan var i bra skick. Den här veckan har det varit kanonväder så banan är nog torr och fin. Jag ska ut i kväll med ett gäng och köra norra delen, kan ge en rapport efter det.

Ränneslättsturen
Körde 2,6 mil på banan idag, torrt och bra i terrängen, tom där det alltid är ett blöthål var det
torrt idag. Lite klippning på vissa ställen så är banan i topptrim. Ni som inte anmält er kan efteranmäla sig på plats antingen dagen innan eller på tävlingsdagen.

Ränneslättsturen
Blev 33km sent i kväll. Torrt och fint, snabbt och nästan helt torrt. Det behöver inte torka upp mer nu, nu är det toppen! Höll på att köra på en rävunge vid Bastabergen, precis framför hjulet. Så ta det lite lugnt där ;-)

Mötte Bo A med kamrater, de höll på att pila nära första depån. Jag lovade köra första slingan efter pilarna. En pil saknades norr om stora sandtaget, jag följde vanliga 21km banan (=andra varvet) istället för att ta höger (=första varvet). Så det blev halva första och halva andra, och så körde jag nog lite fel på slutet. Inte helt färdigt pilat på väg hem på andra varvet?

Det här blir roligt! Kom hit och kör!

Ränneslättsturen
Jag var ute och fixade med min bandel igår och tog några sunkiga mobilbilder.

Nyklippt!
DSC00959.JPG ht=725

Hårt och snabbt.
DSC00955.JPG ht=725

Grusås.
DSC00956.JPG ht=725

Uppförsbackar är kul om man är pigg.
DSC00961.JPG ht=725

Ränneslättsturen
cerro skrev:
> Någon som vill eller redan har planerat att köra
> banan i helgen? Hade varit kul att prova den innan
> nästa helg

Jag jobbar men ett annat gäng ska köra banan på söndag, ska kolla upp tid och plats. Blir nog inget vidare tempo iofs.

Ränneslättsturen
johan44 skrev:
> Det underbara med skogarna där ränneslätt körs
> är just att stigarna är så fina, inte det
> konstanta rasslet av rötter och stenar som vi i
> Stockholm är vana vid som ibland kallas
> "tekniskt" fast det mest bara är skakigt.

Det krävs rätt teknik för att köra fort där det är skakigt, så jag tycker det är rätt att kalla det tekniskt. Utan rätt teknik går det långsamt och man blir grymt trött överallt.

Själv saknar jag den tekniken - tyvärr.

Ränneslättsturen
Sant så sant. Vi kan kalla det tråktekniskt...kul tekniskt spår är för mig tex Hellas där det handlar om spårval och fart för att över huvud taget komma fram men om man kan och vågar så kan det gå fort.../J :)

Ränneslättsturen
Ett gäng från klubben ska köra söndag 15.00 från sjön Bjälmen, där varvning och energidepå ligger norr om Ränneslätt, tror det blir ganska lugnt tempo.

Ränneslättsturen
trek 6500 skrev:
> Kan man köpa energi gel på start platsen. Jag
> ska köra för första gången, kommer bli en
> utmaning. Ses den 4 juli.

Hela Enerevits sortiment kommer att finnas vid startplatsen.

Ränneslättsturen
vad tror ni om att köra helstelt på ränneslätt?
jag brukar ha en tendens att ta ut mig på loppen så jag inte kommer ihåg hur banorna är/var. Ränneslätt har jag kört tre gånger (två gånger i regn och förra året då det var varmt som en pizzaugn) som jag minns det är det flackt och stig stig stig och åter stig men det borde gå bra med stelt för det är som många säger ganska rot/stenfritt och slätt, - ränne- slätt?

Ränneslättsturen
Hej ska köra mitt första MTB lopp som blir ränneslätts turen på söndag. Börjar bli lite pirrigt men ska bli riktigt skoj :)
Sitter och tittar lite på väderleksrapporten och ser att det ska bli över 30 grader varmt. Är det något speciellt man ska tänka på när man ska åka så långt och länge om det blir över 30 grader. Förstår givietvis att man ska dricka mycket men finns det något annat man bör tänka på?

/Martin

Ränneslättsturen
Jag var ute och sprang i Brännemon i helgen, både på och runtomkring delar av MTB-banan och det var torrt och förbannat varmt trots bara 24-25 grader. Tyvärr blir det inte nån tävling för mig i år, hade varit premiär där annars.

Förutom rent vatten bör du försöka få i dig salt. Sportdryck är väl enklast (har hört gott om Enervit GT tabletter), men jag har läst att folk äter salta pinnar, pretzels, saltgurka etc.

Har du möjlighet att köra dina sista träningspass i värme (om det inte är varmt nog, bylta på dig extra kläder) påstås det få kroppen att vänja sig.

Ränneslättsturen
Ser fin fint ut på bilderna. Ränneslätt är en av de roligare banorna i LL-cupen om ni frågar mig - trots att den är "tekniskt" enkel. Roliga stigar ger omväxling från start till mål.

Ränneslättsturen
superbrat skrev:
> vad tror ni om att köra helstelt på
> ränneslätt?
> jag brukar ha en tendens att ta ut mig på loppen
> så jag inte kommer ihåg hur banorna är/var.
> Ränneslätt har jag kört tre gånger (två
> gånger i regn och förra året då det var varmt
> som en pizzaugn) som jag minns det är det flackt
> och stig stig stig och åter stig men det borde
> gå bra med stelt för det är som många säger
> ganska rot/stenfritt och slätt, - ränne- slätt?

Tror inte det är ultimat om du kan välja. Körde andra slingan som är den mest tekniska igår med stel kolfibergaffel. Grymt förutom på de rotiga stigarna och tror faktiskt jag tjänar på att köra med dämpad gaffel. Rätt slitsamt för armar och så med med stelt.

Ränneslättsturen
cerro skrev:
förutom på de rotiga
> stigarna och tror faktiskt jag tjänar på att
> köra med dämpad gaffel. Rätt slitsamt för
> armar och så med med stelt.

dämpad it is. (oj vad svårövertalad jag var)

Ränneslättsturen
Nu är banan färdigpilad och klippt och redo att ta emot mtb svetton. Banan ser nästan ut som förra året, ni slipper sista backen innan Bjälmens energidepå och det är någon ny stig som ej var med förra året. Det kommer att gå riktigt fort med tanke på våra snabba stigar, så det kommer att fläkta på bra i värmen. Vi ses på Söndag.

Ränneslättsturen
jockos skrev:
> Vilka däck passar sig för turen?

Några snabba som klarar lösa grusvägar. Jag kommer köra på Tufo XC2 Plus :)

Ränneslättsturen
trek 6500 skrev:
> Kommer det finnas vatten att fylla på efter
> vägen? Hur mycket vatten räknar ni med att ha
> med er?

Energikontroller utmed långa banan 78 km vid 18, 40, och 59 km samt efter målgång. För korta motionsklassen 41 km finns energikontroll vid 18 km, 28 km och vid målgång. Vatten, Enervit sportdryck, bananer, bullar, rischoklad, (saltgurka vid 40 km och 59 km).

För mer info http://www.ranneslattsturen.se/pm.php?hsid=2&usid=205

Ränneslättsturen
jockos skrev:
> Vilka däck passar sig för turen?

Förra året körde jag på:

semislick.jpg ht=544

I brist på annat, men de var inte fel. Hade toppenfäste i skogen men lite släpp på gruset. Behöver jag nämna att det var torra förhållanden? ;-)

På söndag blir det till 99%:

RoRo.jpg ht=725

Bra på allt, tycker jag.

Kommer köra en flaska, får inte in fler i ramen. Liten eller stor bestämmer jag på söndag, innebär ett eller två stop. Möjligen en extra i ficka, men absolut inte ryggsäck. Det blir för svettigt för mig.

Tillbaka
Topp