Ränneslättsturen

Ränneslättsturen
Om det inte kommer något regn till helgen blir det nog furious fred på min cykel. Har aldrig cyklat ränneslätten förut, men efter vad man hört från andra så tror jag på det däckvalet :D

Ränneslättsturen
Förresten hittade jag denna några veckor efter förra turen. Låg på en stig mot slutet av andra slingan har jag för mig.

Sadelklmma.jpg ht=544

Återfås mot uppvisande av matchande stolpe! ;-) Såg inte till någon sadel.

Ränneslättsturen
Jag är på semester i närheten av Eksjö och skall cykla turen i gubbklassen för första gången. Jag har bara en 14 år gammal helstel hybrid og en heldämpad XC-cykel att välja mellan. Det blir heldämpat fast jag förstår av diskussionen ovanför att det kanske är i häftigaste laget, fast när man väger 90+ så betyder väl inte ett extra kilo på cykeln så mycket... Får kompensera lite med lite Furious Fred. Det är nog inte så mycket att bekymra sig för - det stora problemet blir nog värmen! 30 grader enligt prognosen! Jag kommer från Trondheim och cyklar bäst vid 10 grader.

Ränneslättsturen
rekrej skrev:
-------------------------------------------------------
> En stor flaska i rmane och möjligtvis en liten i
> ryggfickan.
>
> Planerar med ett stopp på mitten för
> påfyllning.
>
> /Jerka

stor på tävling? hmm

Jag kör 2 små med sportdryck, vatten i depåerna.

Ränneslättsturen
jeppman88 skrev:
> Om det inte kommer något regn till helgen blir
> det nog furious fred på min cykel. Har aldrig
> cyklat ränneslätten förut, men efter vad man
> hört från andra så tror jag på det däckvalet
> :D

2,25" eller 2,4"? 2" tror jag blir för halt. La mig en gång förra året och framhjulet släppte några gånger när gruset ligger så löst. Lite bredare eller andra däck rekommenderar jag.

ErikGBL: Heldämpad hade jag valt, hybrider hör hemma på cykelbanorna.

Ränneslättsturen
cerro skrev:
> jeppman88 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om det inte kommer något regn till helgen blir
> > det nog furious fred på min cykel. Har aldrig
> > cyklat ränneslätten förut, men efter vad man
> > hört från andra så tror jag på det
> däckvalet
> > :D
>
> 2,25" eller 2,4"? 2" tror jag blir för halt. La
> mig en gång förra året och framhjulet släppte
> några gånger när gruset ligger så löst. Lite
> bredare eller andra däck rekommenderar jag.
>
> ErikGBL: Heldämpad hade jag valt, hybrider hör
> hemma på cykelbanorna.

Jag har furious 2" Det kan bli lite halt, jag har även ett par gamla fast fred som jag har för mig är 2.1", kanske läge att ta fram och damma av dem! Annars får det bli racing ralph :D Funkar nästan alltid!

Ränneslättsturen
cerro skrev:
> Fast Fred är lika smala. Av de 2 hade jag lätt
> valt Furious Fred, lättare och har bättre grepp
> enligt mig.

Jag har mina furious fred sitter på, jag låter dom sitta så får jag se när jag provkört lite på lördag eftermiddag :D

Ränneslättsturen
Jag hade helst kört med FF 2.25 för bättre grepp om dom bara hade funnits i UST-version. Det gör det tyvärr inte och jag vill ha något mer stryktåligt när jag kör på så snabba däck, så därför offrar jag något av greppet och prioriterar punketringssäkerhet och kör FF 2.0 UST den här gången.

Ränneslättsturen
Ligger denna på sidan 4? Försöker folk smita undan nu i värmen? ;-)

Idag har jag förberett mig genom att köra grusvägs-rally-tempo i värmen. 27 minuter nära max. Dessutom vurpade jag en gång innan start. Sedan en gång till vid målgång inför mycket publik. Blodvite och skam...

Så nu är jag väl förberedd! Bara att börja om med kolhydrat-laddningen! Ses imorgon!

Ränneslättsturen
Freddie L skrev:
> Ligger denna på sidan 4? Försöker folk smita
> undan nu i värmen? ;-)

Nä, jag har precis packat prylarna! Hoppas dock på skuggiga stigar..

Förresten, är det transponder på detta lopp? BST har ju.
/Claes

Ränneslättsturen
Claes skrev:
> Freddie L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ligger denna på sidan 4? Försöker folk smita
> > undan nu i värmen? ;-)
>
> Nä, jag har precis packat prylarna! Hoppas dock
> på skuggiga stigar..
>
> Förresten, är det transponder på detta lopp?
> BST har ju.
> /Claes

Nix, om det inte är nytt för i år.

Ränneslättsturen
Freddie L skrev:
> Oj, det var varmt!
>
> Ska tända grillen och klämma en kall, så kanske
> man orkar skriva lite utförligare... ;-)

Ta en glass istället för att grilla ;)

Lite resultat och mina tankar ifrån idag finns på min blogg: http://cerrol.wordpress.com

Ränneslättsturen
knät började krångla efter någon kilometer, och efter ett par mil kändes det som någon hade kört in en spik bakom knäskålen. slog av på tempot och fincyklade till depån vid 40km där jag klev av. segt är bara förnamnet...

men banan var grymt fin, kanske lite för varmt och lite för dammigt de första grusvägarna (man såg typ två cyklister framför sig och sedan var det bara ett stort dammoln), utmärkt arrangerat som vanligt på RST.

Ränneslättsturen
Jag är riktigt nöjd med min insats. Snubblade in som 20:e man i elitklassen och körde 25 minuter snabbare än förra året.

Vad tycker ni var bra/dåligt med banan och arrangemanget i övrigt? Skulle vara kul att höra lite åsikter som vi kan ta upp på vårat feedbackmöte senare.

Resultaten finns nu på http://www.ranneslattsturen.se/

Ränneslättsturen
hellla skrev:
> Jag är riktigt nöjd med min insats. Snubblade in
> som 20:e man i elitklassen och körde 25 minuter
> snabbare än förra året.
>
> Vad tycker ni var bra/dåligt med banan och
> arrangemanget i övrigt? Skulle vara kul att höra
> lite åsikter som vi kan ta upp på vårat
> feedbackmöte senare.
>
> Resultaten finns nu på
> http://www.ranneslattsturen.se/

Skyltningen på vissa ställen får jag säga då. På 3e slingan när man kommer in emot stan igen och svänger över vägen och bort till ett bostadsområde. Där syntes det knappt någon pil och än mindre band. Sen var det något mer ställe med men kommer inte ihåg var. Så ett band eller en person som pekar så man inte kan köra fel vore bra. Annars var det riktigt bra tycker jag.

Ränneslättsturen
Prata med Tullinge om hur man minimerar dammandet på grusvägarna, det var helt sjukt dammigt och man såg inte många meter framför sig i början. Som cyklist är det trevligt att slippa ha hela munnen täckt med ett fint lager av grusdamm också :)

Ränneslättsturen
Hade problem med skyltningen på något ställer, men generellt bra.
Det mesta var mycket bra.
Dock var prisceremonins ljud uruselt. Det gick inte att höra vad speakerna sa.

Just precis: Salta grusvägen i början av loppet!

Senast redigerad av en moderator:
Ränneslättsturen
Så där. Nu är man människa igen, fått upp värmen i fingrarna igen!

Hellla: Bra kört! Roligt! Inga mekaniska problem idag då?

Själv började jag ganska optimistiskt, rullade på bra. Slog hårt i backen på Basta-hygget, men cykeln höll och jag klarde mig med lite skrapsår. Lite skärrad och förbannad fick jag fart på benen igen men började känna att jag fick släppa lite lucka.

Efter 2:a depån tog det stopp. Fick kramp, riktig stenhård kramp, så jag fick stanna och stretcha och gå. Har aldrig problem med detta annars, hade skött dricka och mat enl plan, men så fort jag tog i högg det i höger vad. Sedan vänster lår. Tror jag inte lyckats fylla salt och mineraler sedan gårdagens tävling? Låter rimligt?

Hade jag varit elitkille hade jag väl brutit... ;-) Men nu var det bara att "harden the fuck up" och linka vidare. Sista slingorna var tuffa, gick på bra på platten men så fort det lutade uppåt fick jag spinna på lättaste eller gå.

Kom i mål 24 minuter bättre än förra året trots allt. Trodde jag. Men min flickvän har nu berättat att det bara var 8 minuter. Glädjedödare...

Tack för ett bra arrangemang. Ses i skogen ECK!

Ränneslättsturen
Jag hade med problem vid vägkorsningen in mot bostadsområdet som du pratar om, fick vända för jag missade avfarten. Men annars fin bana och synd för dammet i början.

Ränneslättsturen
hellla skrev:
> Jag är riktigt nöjd med min insats. Snubblade in
> som 20:e man i elitklassen och körde 25 minuter
> snabbare än förra året.
>
> Vad tycker ni var bra/dåligt med banan och
> arrangemanget i övrigt? Skulle vara kul att höra
> lite åsikter som vi kan ta upp på vårat
> feedbackmöte senare.
>
> Resultaten finns nu på
> http://www.ranneslattsturen.se/

Liksom hellla är jag nöjd. knep elitplatsen efter dig :P Kände mig pigg genom hela loppet trots värmen. Tycker det var ett bra lopp med framförallt väldigt rolig bana, roliga stigpartier! Kan hålla med de andra om att dammet i början inte var så jättekul. Men i övrigt helkul lopp! Tycker dessutom att depån i bjälmen var lite dumt placerad för det skulle blivit en bra avstickare om man skulle in där och ta något:P haha

Ränneslättsturen
fredrikw skrev:
> Prata med Tullinge om hur man minimerar dammandet
> på grusvägarna, det var helt sjukt dammigt och
> man såg inte många meter framför sig i början.
> Som cyklist är det trevligt att slippa ha hela
> munnen täckt med ett fint lager av grusdamm
> också :)

Vi har provat att vattna och salta ett år då det var riktigt torrt. Otroligt effektivt för att binda dammet. I första hand en säkerhetsåtgärd med tanke på att det går i ca 40 på grusvägarna. Rekommenderas. /Banchef LidaLoop

Ränneslättsturen
Istället för ett personligt rekord och en (liten) chans att avancera till fålla 1 så blev det en DNF för mig i Eksjö. Fick bryta efter drygt 6 mil med ett krånglande vevparti (det föll isär). Fram dit gick det dock riktigt bra och fort för mig.

Skrev ihop en liten bloggpost: DNF i Eksjö

Ränneslättsturen
Riktigt rolig bana, grymt väder och bra organiserat. Kunnde kanske varit lite bättre ljud i högtalarna vid prisutdelningen men annars var allt bra.
Tyvärr kom jag bara ca35 km innan kedjan trasla in sig mellan ekrarna och kransen så det blev till att kasta in handuken för första gången på riktigt länge.
Kedjan satt så djävla hårt så hur mycket jag än drog och bände så sat den som berget.

Ränneslättsturen
Tycker att Ränneslättloppet är ett riktigt kul långlopp .Mycket bra arrangemang . Att jag sedan körde in på en bättre tid än förra året gör ju inte saken sämre . Har kapat 5 min varje år så om 10år så vinner jag elitklassen .

Senast redigerad av en moderator:
Ränneslättsturen
+ Tycker den här banan är den bästa på hela cupen, massor av fin stig, helt lyrisk på enduro partiet.
- Dammet på grusvägen vid start, rent av farligt i de farterna, salta nästa gång.

/F

Ränneslättsturen
En stor eloge till cykelhandlaren som stod på tävlingscentrum och sålde energi och prylar. (Kan har varit Cykelsmedjan, kommer inte ihåg vad det stod på skylten).

Jag glömde min hjälm och han kunde inte gå ifrån ståndet - men fixade en person glad människa och som på lånad democykel kunde följa med mig och låsa upp affären så jag kunde köpa en hjälm. Helt fantastiskt med människor som tycker att det är värt att hjälpa en slarvmaja. (Som för övrigt inte var så cool i värmen, fy bubblan vad det var tufft).

Ränneslättsturen
1817 skrev:
> Var då?? Hittade inget alls under rubriken
> Bilder.

bläddra ner en bit på första-sidan.

Tillbaka
Topp