[rant] skaffa ringklocka??

Brad

Ny medlem
Det här har säkert diskuterats ad nauseam innan men jag blir störd varje gång. Idag när jag cyklade hem från jobbet var det några som gick på gång/cykelbanan. Inget problem tänkte jag, jag saktade in och cyklade om dem vid sidan av banan i kanske 7km/h. Tydligen var detta ett grovt intrång då de utbrast "Skaffa ringklocka!!"

Varför är det så att så många fotgängare blir så förvånade när man cyklar förbi? Blir man mindre överraskad när det plötsligt börjar ringa bakifrån en? Eller tvärt om, om jag kör i 30 bakom dem, vill de att jag ska ska börja 'plinga' eller bromsa? Och vad är skillnad mellan att plinga och att säga 'ursäkta' eller något liknande när man vill komma förbi? Om man ska köra om en bil, ska man tuta innan så de vet att man kommer? Eller om jag vill gå förbi någon på gatan, ska jag ha en klocka i fickan så de inte blir överraskade?

de blir nog inte överraskade. de är oftast en impulsiv reaktion på eget tillkortakommande att skylla ifrån sig på andra.
händer mig ibland då jag kör mot grönt att fotgängare suckar eller dyligt då det är de som går mot röd gubbe.

jag tror inte att det spelar någon roll hur du än gör. möjligtvis kan du cykla där bilarna åker men då finns risken att någon börjar tuta och tomgasa bakom dig istället. ett annat alternativ är ju att helt enkelt inte bry sig om andras reaktion.

dtb skrev:
-------------------------------------------------------
> ett annat alternativ är ju att helt enkelt inte bry sig om andras reaktion.

hehe, en bra lösning till många problem :)

Favorit i repris:
20105.jpg ht=302

Låter högt som fan, men det bör man främst utnyttja till att tuta i god tid.

Hehe mitt kapphast-amne!
Klart man ska plinga ett litet tag innan man kommer fram till fotgangarna, dom blir ju skramda annars!
Fordelen ar att man ar laglig och att folk uppskattar varningen.
Downsiden ar 2 stycken. 1. Det ser tontigt ut med plinga. Och den kan bli stulen (det dromde jag i natt faktiskt) 2. Fotgangarna hor dig bara i c:a 50% av fallen.

Och sen ar det ju inte lampligt med plinga pa sin racer eller varsting MTB, det fattar ju vem som helst. Bara pa pendlaren!

F.o. tycker jag att kompressorhorn verkar lite halv-onodigt!

Senast redigerad av en moderator:
Jag cyklade med en fälg hängande på styret häromdagen. När den slog mot framgaffeln klingade den som en kyrkklocka. Absolut bästa ringklockan hittills, aldrig har folk flöat så kvickt! En aning otympligt kanske, men vad 17, vanlig plingringklocka är helt 2008.

Ja, ringklockan sitter på pendlaren, men den fungerar nästan inte alls när det är minusgrader, har jag upptäckt. Jag ser ingen skillnad på hur den rör sig (plastfjäder med plastkläpp mot metallklocka), men är det kallt så bara den säger "tock", medan den i varmare väder klingar fint och starkt. Och det är inte is i den, som blockerar.

Fast , om man nu faktiskt utrustat cykel med fin tingelingklocka och nyttjar den så vänder sig ju folk om som dumma kreatur å bara blänger å undrar vad det är som låter...

Ringklocka hamnar aldrig på min cykel. Skrikande bromsar (har jag bara då det regnar) och tickande baknav (mitt är helt tyst) och slammra med växlarna, snyta ur sig eller hosta funkar också.

bjorre skrev:
> Fast , om man nu faktiskt utrustat cykel med fin
> tingelingklocka och nyttjar den så vänder sig ju
> folk om som dumma kreatur å bara blänger å
> undrar vad det är som låter...

...eller får panik och flaxar fram och tillbaka över vägen innan de kan bestämma sig. Favoriten är när en grupp om minst 2 pers går över till motsatt sida vid plingningen, alltså den/de som går till vänster flaxar över åt höger och den/de till höger tar ett skutt åt vänster. Och då inser den som tog av åt höger att det är bättre att hålla ihop med sin promenadpartner och tjurrusar över cykelvägen till vänstersidan...

Fast de flesta sköter sig faktiskt bra vid en lätt plingeling, några äldre damer ropade "Tack för att plingade!" efter mig en gång.

Oscar skrev:
> slammra med växlarna, ... funkar också.

Fungerar ju bara om man kör med SRAM som är så sjuuukt distinkta. Shimanoväxlar växlar tyst och mjukt.

Oscar skrev:
> Ringklocka hamnar aldrig på min cykel. Skrikande
> bromsar (har jag bara då det regnar) och tickande
> baknav (mitt är helt tyst) och slammra med
> växlarna, snyta ur sig eller hosta funkar också.

Det brukar gå bra med vinterpendlare (588 dubbar låter en del) och fin-mtb (Hope baknav) men racern låter inte mycket...

staine skrev:
> F.o. tycker jag att kompressorhorn verkar lite
> halv-onodigt!

Man kan tuta på bilar också. Det borde kompensera lite för onödigheten.

Kupa skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > F.o. tycker jag att kompressorhorn verkar lite
> > halv-onodigt!
>
> Man kan tuta på bilar också. Det borde
> kompensera lite för onödigheten.

Hehe ok da, det ska ju vara roligt att tuta oxa, helt ratt!

Om det finns plats att cykla förbi tutar jag aldrig. Som någon skrev förut så har en ringklocka alltid den effekten att folk rör sig irrationellt över cykelbanan med effekt att man ofta håller på att krocka ändå och måste stanna.

Ett vänligt leende är dock aldrig fel och framför allt i skogen när man möter folk så tror jag man undviker många sura kommentarer om cyklister bara genom att hälsa och säga hej när man möter/cyklar förbi någon.

martinr skrev:
> Ett vänligt leende är dock aldrig fel och
> framför allt i skogen när man möter folk så
> tror jag man undviker många sura kommentarer om
> cyklister bara genom att hälsa och säga hej när
> man möter/cyklar förbi någon.

Yep, i skogen är den en annan femma! Ett leende och en hälsning förebygger nog många kommentarer, speciellt när man har precis rullat svärandes i 25km/h nerför en stenig stig! :)

Fler metoder som fungerar:
låt som du kör cross... brraaaappapapapapaaaa tatatata bomm smack tuFF!!
här i uhamn har vi dock rätt brant så man har bra fart när man åker nedåt.. (har 160 fallmeter till centrum och 170 till sjön) brukar då antigen hålla mig på vägen hela tiden eller cykelbanan, ärden okkuperad bunnyhoppar jag upp på gräset i ut i vägen. Snorungar som vrålar snusk efter mig får fingret när man e i luften.. (många skolor o alla ska uppåt till idrottsanläggningarna på gympa + alla olika idrottsgrenar dom har på gymnasiet) hockegymn/fotboll/skid mm mm)

Väntar bara på min första "arrestering" av farbror blå för vårdslöshet i trafik.. men hur fan kan man ligga i max 30 när det rullar på som faaaan nedför o man kan streeta hela vägen?

om jag e dum i huvvet? javisst och självklart! =)

Norlin skrev:
> Lås bakhjulet snabbt på lite lagom avstånd...
> skrikande däck får de flesta att flytta sig :)

Kan även få som effekt att en matte nästan rycker huvudet av sin lilla hund som lallar runt på vägen. :/ Hunden såg ut att klara sig fint den gången iaf, om än lite omskakad.

mer irriteranden tycker jag är när folk plingar när dom inte måste när man går på cykel banan å det finns en hel fil att åka på till å det inte kommer några cyklar :D

men till svar till det första så hade jag bara tvär nitat kollat dom rakt in i ögonen å bara säga... va fan säger du??? å se lite arg ut :D eller min favo som redan är sakt är när det går många personer i vägen på en cykel bana så cykla upp nära å dra bak bromen å lägga en liten slad... då lär dom sej att inte gå på cykel banan men vist det är jävligt barnsligt :D

Klart man har ringklocka. Plinga med sunt förnuft så löser sig de flesta situationerna. Jag sade på något annat ställe att "alla andra är puckon". Dvs att man inte kan veta vad som kommer att hända i trafiken och att man måste vara beredd på allt.

Med sunt förnuft och lite vänlighet har jag klarat mig ganska bra.

I tisdags när jag cyklade till jobbet senast med räsern fick jag flera positiva reaktioner på att jag plingade. Tant med lite terrier: "Åh, va bra att du plingade!".

Jag har Biltemas minsting som jag kan snäppa på styret.
ringklocka.jpg ht=321

Min ringklocka är svart, styret och styrlindan är svarta, ja hela cykeln är svart, så den syns inte mycket.

Sen är det så att minst 50% av har hörlurar och hör ändå inte hur ivrigt man än plingar.

~K

Jag har skaffat ringklocka men alla j-vla promenadsvettomorsor med sina stavar går ju mitt i vägen och lyssnar på mp3 så det skiter sig ju iaf.

/r

andersen skrev:
> Jag brukar utropa "plingplong" det fungerar bra,
> får ofta ett smile tillbaka.

Låter lite som en favorit från www.tjuvlyssnat.se:

"
Vasastan, Göteborg
En far kommer cyklande. Sonen ,~4 år, befinner sig några meter längre bak, också på cykel.
Sonen: Vad långsamt du cyklar pappa!
Pappan: Mm.
Sonen: Flytta på dig för i helvete så att jag kan cykla förbi.
Pappan (argt och chockat): Vad sa du?!
Sonen (tveksamt): … pling, pling."

:-)

Skogge skrev:
> andersen skrev:
> -----
> > Jag brukar utropa "plingplong" det fungerar

> bra,
> > får ofta ett smile tillbaka.
>
>
> Låter lite som en favorit från
> www.tjuvlyssnat.se:
>
> "
> Vasastan, Göteborg
> En far kommer cyklande. Sonen ,~4 år, befinner
> sig några meter längre bak, också på cykel.
> Sonen: Vad långsamt du cyklar pappa!
> Pappan: Mm.
> Sonen: Flytta på dig för i helvete så att jag
> kan cykla förbi.
> Pappan (argt och chockat): Vad sa du?!
> Sonen (tveksamt): … pling, pling."

Senast redigerad av en moderator:
Mårten skrev:
> När jag är ute med trialen brukar folk flytta
> sig bara av frihjulsljudet... :D
>
Loud pipes save lives brukar HD-knuttarna hävda. Det kan mycket väl gälla cyklar också :)

Bromsskrik är effektivt som vägrensare, men jag gillar ringklockor.
Visst, andras reaktion blir kanske inte alltid så klockren, FFA om man inte börjar pingla förrän man är precis bakom.
Men JAG vet mycket mycket bättre vad som väntas av MIG när jag hör ett pinglande än något annat. Bromsa, växla och hojta konstiga saker kan folk göra av lite olika skäl, men pinglandet betyder bara en sak - "jag vill förbi".
Hör jag ngt annat vill jag gärna titta bakåt först för att se vad det handlar om , men hör jag pinglandet så kan jag behålla min uppmärksamhet framåt och bara försöka göra mig lite extra smal på min sida körbanan.

(en enda gång så har jag varit med om att pinglandet inte var en omkörningssignal, det var en lycklig 5-åring på sin nya cykel som plingade ihållande och lustfyllt medan hon vinglade cykelbanan fram...)

OK, ur den omkörandes perspektiv så är det kanske mycket begärt att ni skall skaffa ringklockor bara för att omkörningen av just mig skall bli lättare/bjuda på mindre överraskningar - men som sagt, jag gillar dem.

Jag har ingen ringklocka men säger "pling-pling" manuellt för att inte skrämmas. En rädd människa är ofta en arg människa.

Dessutom ska man inte underskatta ringklockans kraft! Det är ett ljud alla kan relatera till och kan flytta sig utan att först behöva ta reda på vad som står på (i idealfallet). Finns en kul film på YouTube där någon går runt med ringklocka i rulltrappor, på tunnelbanan, i köpcentrat. Folk flyttar sig först och tittar sedan. Tror den är från Japan men jag lyckas inte hitta den. :(

Kupa skrev:
> Favorit i repris:
>
>
> Låter högt som fan, men det bör man främst
> utnyttja till att tuta i god tid.

Är det ens lagligt med signalhorn på cykel? Har läst att det inte skulle vara tillåtet, i syfte att göra det lättare att hålla reda på vilka fordon som ger vilka slags ljud ifrån sig. Kan ha varit på ett utrikiskt pendlarforum dock.

Använder inte ringklocka, dels för att jag inte har nån, och på den gamla hojen funkar den inte :P Brukar bara vara tyst och svischa förbi, ibland så åker jag ut från gångvägen lite också :)

dabac skrev:
> Kupa skrev:
> -----
> > Favorit i repris:
> >
> >
> > Låter högt som fan, men det bör man främst
> > utnyttja till att tuta i god tid.
>
> Är det ens lagligt med signalhorn på cykel? Har
> läst att det inte skulle vara tillåtet, i syfte
> att göra det lättare att hålla reda på vilka
> fordon som ger vilka slags ljud ifrån sig. Kan ha
> varit på ett utrikiskt pendlarforum dock.

Verkar vara lite sisådär med detta, faktiskt.

Ringklocka på cykel
20 § Cykel skall ha ringklocka.
Det finns inga speciella krav på utseende eller ljud.

http://www.transportstyrelsen.se/sv...cyklister/Fragor-och-svar---regler-for-cykel/

Det ska alltså vara en "klocka". Ett signalhorn är väl ingen klocka, är jag rädd. Fast å andra sidan står det inte att det är förbjudet med ett horn, så om jag monterar en klocka också så är det nog bra sen.

bjorre skrev:
> Fast , om man nu faktiskt utrustat cykel med fin
> tingelingklocka och nyttjar den så vänder sig ju
> folk om som dumma kreatur å bara blänger å
> undrar vad det är som låter...

De jag pinglar på brukar titta uppåt och verkar undra om det är någon sjöfågel eller något.
Jag har ändå "ringklocka" monterad på min racer för att vara laglydig, däremot fungerar det bättre att ropa: "Pling, pling", "Ur spår", "Omkörning", "Hupp" eller liknande. Folk verkar ta illa upp ibland ändå fast man bara försöker visa hänsyn och markera att man är på väg att köra om dem.

berit.jpg ht=430

Var en vacker cyklist som tyckte att min ringklocka var fin här i veckan, så lite nytta har den gjort :)

Tillbaka
Topp