Rapport från Gran Canaria

A

Anders H

Guest
Kan inte låta bli att äckla er med ett par bilder fran gardagen. Sitter hos Free-motion och väntar på ett nytt däck.
P1255144.JPG ht=544

P1255145.JPG ht=544

Edit: prickar

Senast ändrad:
McOla skrev:
-------------------------------------------------------
> mmm, 7 veckor kvar..

med Kvänum eller? ska dit då också, blandat asfalt och grusvägar, då kommer man ännu högre och brantare :)

fredrikw skrev:
> McOla skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > mmm, 7 veckor kvar..
>
> med Kvänum eller? ska dit då också, blandat
> asfalt och grusvägar, då kommer man ännu högre
> och brantare :)

Nej, jag är där med en klubbkompis plus familjer under en vecka. Det blir cykling men inte hela dagar och inte alla dagar. Men bättre än ingen cykling alls.

McOla skrev:
> Nej, jag är där med en klubbkompis plus familjer
> under en vecka. Det blir cykling men inte hela
> dagar och inte alla dagar. Men bättre än ingen
> cykling alls.

Definitivt. Man bor nära bergen så det går att komma iväg ganska snabbt, skön kontrast mot turistorterna :)

Anders H skrev:
> Kan inte lata bli att äckla er med ett par bilder
> fran gardagen. Sitter hos Free-motion och väntar
> pa ett nytt däck.
>
>

Din gris. Äckligt var ordet:)

Fan va jag är glad att det bara är 10 veckor kvar tills man skall dit och ge sig på det där med LVG-cykling, hinner öva lite hemma innan.

/Peejay - Långsam uppför, Tung utför!

E-beth skrev:
> Ser grymt behagligt ut! Hur är vädret nu? :)

16-17grader, så ganska så perfekt.

SuperApe skrev:
> äh, larvigt. tacka vetja kagghamrabacken en sen
> eftermiddag i januari.

+1

Jag läste att Gran Canaria skall sponsra Team CykelCity i år, detta pga att antalet cykelturister har ökat så att de är flera än golf-d:o sedan 2008.

Plats för ett lätt Tjohoo!

Nu väntar vi bara på att Fritidsresor, Ving mm skall vakna till o erbjuda cykelresor med fri cykelfrakt, problemfri transfer till hotell med säker förvaring, mekplatser o cykelkartor etc!

motayacatacopy.jpg ht=725

/S

E-beth skrev:
> Jag flyger till Teneriffa (norra delen) v10, har
> ni koll på mtb-leder där så får ni gärna
> höra av er! :)

http://www.mtb-active.com finns i Puerto de la Cruz. Tyskar och helt ok, dvs inte en turistfälla (åtminstone var det inte det då).

C-dale skrev:
> Jag läste att Gran Canaria skall sponsra Team
> CykelCity i år,

Traffade faktiskt pa sex av cykelcitys killar idag nar jag var pa vag hem fran Playa del Inglés. Dom var sa mora i benen efter tva veckor att jag faktiskt kunde sitta med nagon mil. De kunde bekrafta det som namndes ovan och de tyckte det var ganska perfekt. Harliga backar ar det ju har och behagligt vader, omkring 20 grader tror jag. Jag ska forsoka mig pa en summit attack imorgon tror jag. Aterkommer!

fredrikw skrev:
> med Kvänum eller? ska dit då också, blandat
> asfalt och grusvägar, då kommer man ännu högre
> och brantare :)

Hej Fredrik! Jag flyger till GC på lördag och jag har dina .gpx-filer klara och redo att läsas över till min Forerunner 305. Ska således testa de rundor som du har levererat! :)

Någon som vet om det finns reservdelar på Free Motion till överkomligt pris? I första hand kan jag tänka mig att däck och slang kan behövas om oturen är framme.

Vet inte hur det är med Free Motion, men det finns en vanligt cykelbutik i Maspalomas som tydligen ska ha ett ok utbud.

Lycka till med rundorna, man blir ju riktigt avundsjuk :)

Det fanns förra vintern tre cykelbutiker i Maspalomas, eller rättare sagt i stadsdelen San Fernando, två låg i närheten av stormarknaden Hiperdino (en på samma gata), den tredje låg inte lågt ifrån där man cyklar ut ur stan för att köra mot San Bartolome. Fråga dig fram (obs, nästan bara spanjorer på den sidan huvudleden = habla español:)

Sådärja, nu var den bergknallen avklarad också. Kan tyvärr inte visa nagra bilder eftersom hotelldatorn är inlåst i en stålbur. Fran Taurito till Mogan ar det halvsnällt med stigning pa sju till åtta procent. En bit norr om Mogan tar man av tilll höger (eller rakt fram eftersom vägen svänger till vänster), sedan blir det en liten chock med 13-14 % en liten bit, lagom så att man vaknar till. Så småningom planar det ut till 8- 10 % hela serpan( säger man "en serpa" om en vägsträckning eller är det bara en kurva man syftar på?) som syns pa bilderna från första inlägget. Sedan gnetar man på tills man befinner sig på strax under tusen meter, då hamnar man pa en platå med några små tjärnar. Först är det jättefin väg nån kilometer men sedan blir det som Gorgoroths högplatå. Det ar tveksamt om det överhuvudtaget är asfalt. Jag tror bara att dom bökat ut lite lava vid det senaste vulkanutbrottet. Så ser det ut i fyra km, sedan blir det lite bättre. Efter en stund kommer man till en liten by där man kan fika om man vill, sen tar man av till vänster mot toppen. Det ar elva km dit, ganska brant emellanåt (600 höjdmeter) men på ungefar 1600 m är det ocksa en platå och det blir lite slätåkning där man tappar höjdmeter. Toppen ar ingen höjdare (om man får säga så) utan bara en vändplan där man kan fotografera. Inget fik eller nåt sånt. Hemvägen gick via Arguineguin. Först smal väg dar man måste ta det väldigt försiktigt men sedan efter en korsning otroligt trevlig utförsåkning, t o m for mig som har teknik som ett kylskåap pa hjul. När man kommer ner en bit blir det slätåkning ut till kusten, minst en mil med bara lite lutning. Skulle vara perfekt for en tempobana. Hela resan fran Taurito och tillbaka blev drygt elva mil och det känns fint i benen. Kommer nog att somna lätt i kväll. Återkommer med mera bilder så fort det går.

Edit: prickar

Senast ändrad:
Anders H skrev:
> Sadarja, nu var den bergknallen avklarad ocksà.
> Kan tyvarr inte visa nagra bilder eftersom
> hotelldatorn ar inlast i en stalbur.

Tack för det. ;)

Jaha, nu är man hemma i snön igen. Kan bjuda på lite mera klimatporr, mulliga vägar mm.
Om man håller vänster efter Mogan ser det så småningom ut så här. Ännu så länge ganska snälla backar.
P1245137.JPG ht=544

Om man istället tar av åt höger så börjar den tuffare klättringen. Ju högre upp man kommer, desto tydligare blir det att vägen följer en slags gigantisk skrynkla i landskapet. Vegetationen ändrar sig, det blir mera tallskog och blommande mandelträd. Ett och annat ulligt får med prislapp i örat dyker upp.
P1275169.JPG ht=544

P1275171.JPG ht=544

P1275172.JPG ht=544

P1275175.JPG ht=544

P1275180.JPG ht=544

Äntligen på toppen! 1963 m på min mätare, 1949 på kartan.

P1275181.JPG ht=544

Om man flyttar på gubben ser man Teide bland molnen i bakgrunden.

P1285196.JPG ht=544

Dagen efter var det tänkt att jag skulle få en lugn och snäll tur men när jag såg den här utsikten och visste att jag skulle ner och sedan upp igen så insåg jag att det inte skulle bli så. Klättringen från byn därnere som heter San Nicolas, var brutal bitvis. Efter en lång slakmota befinner man sig på dryga hundra meter över havet, sedan kommer det plötsligt en 17% backe på några hundra meter, sedan 13-14% någon km och sedan fortsätter det med 8-10% till man är uppe på sju hundra meter och då är pulsen igång ordentligt.

P1285198.JPG ht=544

När jag såg mig om upptäckte jag en schweizare jag passerat tidigare med bergscykel och en massa packväskor. Det såg äckligt jobbigt ut. Han syns som en prick nere på vägen.

P1295204.JPG ht=544

Här är en annan prick på vägen. Den här kompisen passerade jag nästan varje dag på väg mot Mogan. Förutom något som liknade en fjällvråk samt några flugor vid hotellet det enda spåret av det vilda djurlivet på ön.

Senast ändrad:
Åhh. De där vägarna är nästan för mulliga. Det är verkligen häftigt att se hur naturen ändras ju högre upp man kommer.
/J

fredrikw skrev:
> Vet inte hur det är med Free Motion, men det
> finns en vanligt cykelbutik i Maspalomas som
> tydligen ska ha ett ok utbud.
>
> Lycka till med rundorna, man blir ju riktigt
> avundsjuk :)

Det finns ytterligare en som hyr ut cyklar ´- Happy Biking - Specialized, på väg mot San Augustin.
De har dessutom en butik precis norr om väg500. Jag köpte ett par S-Works skor för 130€ på REA där.
Sök i google maps på N27 45.948 W15 34.383 . Det finns till och med en gatuvy.

MightyMike skrev:
> Jag köpte ett par S-Works skor för 130€ på
> REA där.

DrGT skrev:
> Var tvungen att kolla upp Happy Biking

oväntat? =)

Tillbaka
Topp