Räta ut böjt seatstay (AL)

Är det något som har erfarenhet av att räta ut ett böjt seatstay i aluminium? Är det bara att ta i och böja bäst det går eller hur skulle ni göra om det såg ut som på bilden?
IMG_8196.jpg

Just nu går däcket i, men det är långt ifrån rakt. När det är fixat och däcket inte går emot får det vara som det är, så länge inte triangeln är jättesned.
Svårt det där. Som sagt är aluminium inte ett material som trivs våldsamt bra med att omformas och dessutom tror jag att det är svårt att rikta det själv med tillräcklig precision - om stagen inte är raka och det är snedbelastning så kommer länkaget att käka lager, axlar och bussningar (och ev dämpare) i en rasande takt.

Med det sagt...

Jag hade först kollat möjligheten till ersättning - antingen genom att köpa löst stag/sving, ta det på ett ev kraschersättningserbjudande eller se vad försäkringsbolaget säger. Om inget av ovanstående verkar gå (till en vettig kostnad) får du räkna ramen som förverkad i vilket fall som helst och då är det bara att försöka vålda tillbaks det efter bästa förmåga och omdöme (och såklart fönstershoppa internet runt efter en ram som du förr eller senare får köpa ändå). Om möjligt tror jag att det är en bra idé att försöka syfta med linor (från kronröret och/eller sadelröret) och ett riktigt symmetriskt bakhjul - eller ta loss båda stagen och ha som referens i ex skruvstäd.

Med tanke på antalet knäckta både nerve och spräcktral så bör man ju kunna köpa en lös sving. Bedrövligt annars!
Tanken med crash-replacement är ju god men det känns ju inte helt som självkostnadspris, vilket det minst borde vara eftersom de framställer det som en slags försäkring eller garanti.

Tillbaka
Topp