Ratbikebygge - lös mina problem!

Jag behöver skrapa ihop en ny hoj för att ta mig till tåget, ica, osv. Behöver är kanske ett starkt ord, men min nuvarande börjar haverera och den är inte värd att lägga tid på, tror jag.

Men jag har två slaktgrisar att ha som grundbultar i mitt bygge. Min gamla Nishiki Timbuk och min gamla Kona Cinder Cone. Dessa ger mig dock två olika och bökiga problem. Om jag ska bygga på Nishikin skulle jag gärna byta gaffel för att få skivbroms på framhjulet i alla fall, bak kan jag väl nöja mig med v-broms. Meeeen om jag inte minns fel så har den 1" styrrör och den gaffel jag vill använda har 1 1/8". Går det att lösa på ett enkelt sätt, typ med våld och en slägga?

Problem två, väljer jag Konan saknar den fästen för stänkor och pakethållare, något jag vill ha. Pakethåller kan jag nog lösa med någon form av flak fram då den gaffeln jag vill ha nog har fästen för det. Men stänkor vill jag ha både fram och bak, finns det vettiga dylika som man kan fästa utan att ha fästen för det på hojen?

Ratbike/Vintercykel: köp skärmsats på Biltema för 99:-, stripes och slangklämmor. Ska du cykla i grupp och/eller slippa stänk på skorna kan man komplettera skärmarna med bitar från en tunn skärbräda från tidigare nämnda företag.

Sen är det bara att borra och fixa tills skärmarna sitter på plats!

Ska du köra med stänkor och pakethållare behöver du väl ingen skivbroms får sån cykling de medger -> bygg Nishikin!

För övrigt så gör ju det här mitt ratbikebygge mkt roligare. Istället för min skabbiga Nishiki kan jag hoja runt på min fräna Kona. Frågan är om jag ska ha kvar mina Mavichjul och Roox-grejer på den...

Luthman Photography sa:
För övrigt så gör ju det här mitt ratbikebygge mkt roligare. Istället för min skabbiga Nishiki kan jag hoja runt på min fräna Kona. Frågan är om jag ska ha kvar mina Mavichjul och Roox-grejer på den...

+1 Kona > Nishiki!

/T

erolwi sa:
Ska du köra med stänkor och pakethållare behöver du väl ingen skivbroms får sån cykling de medger -> bygg Nishikin!

Jag pendlade länge med kombinationen fälgbroms (coolstops röda), stänkor och pakethållare. Oftast fungerade det utmärkt men i hällregn och stadstrafik var det ibland otäckt att vänta ett hjulvarv på att bromsen skulle börja ta. Så här i efterhand borde jag antagligen uppgraderat till en stabilare pakethållare och styvare skärmar för att förbättra bromsverkan? Men på den tiden visste jag inte bättre. ;-)

Jag stundtals att släpa en 22kilos kajak bakom mig på hojen och der är utför mot sjön så jag vill ha så mkt bromskraft som möjligt.

Sen som tmalm mkt precist illustrerade:
Kona > Nishiki

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp