Rätt cykelsadel

• Trådstartare Trådstartare SFG
  • Start datum Start datum

SFG

Medlem
Rätt cykelsadel
Jag har testat ett par cykelsadlar till min racer men har inte hittat en bekväm sadel. Mitt problem är att jag får typ kramp i vänster ben. Har kollat att bredden på sadeln är rätt men möjligen är sadelns uppbyggnad inte optimal för mig. Vilka erfarenheter har ni av liknande problem ? Blir ju kostsamt att köpa på sig sadlar som inte funkar.

Rätt cykelsadel
Jag har testat ett par cykelsadlar till min racer men har inte hittat en bekväm sadel. Mitt problem är att jag får typ kramp i vänster ben. Har kollat att bredden på sadeln är rätt men möjligen är sadelns uppbyggnad inte optimal för mig. Vilka erfarenheter har ni av liknande problem ? Blir ju kostsamt att köpa på sig sadlar som inte funkar.
Du kan även försöka med ändrat sadelhöjd, du sitter kanske lite för högt? Finns en tråd i ämnet här nånstans.
Men ja, det tar tid att hitta rätt sadel, tipset är att köpa och sälja här på K&S, minskar risken för akuta plånbokssmärtor.

Rätt cykelsadel
Erfarenheten är att ofta är ett sadelproblem inget sadelproblem, och att det istället beror på din bikefit, sadelhöjd, setback osv. Problem på enbart en sida, ett ben / ena sida ryggen osv är ofta ett tecken på en för hög sadel då kroppen tvingas sätta mycket dominans på ena sidan vid trampet. Testa sänka sadelhöjden 1-2cm, hitta en bra höjd där du har kontroll i hela rundtrampet och inte får en känsla av att du stampar neråt på pedalerna.

Rätt cykelsadel
Du kan även försöka med ändrat sadelhöjd, du sitter kanske lite för högt? Finns en tråd i ämnet här nånstans.
Men ja, det tar tid att hitta rätt sadel, tipset är att köpa och sälja här på K&S, minskar risken för akuta plånbokssmärtor.
Jag gjorde en "Bike Fit" på Sportson nu innan säsongen kommer igång så nu får jag tro att inställningarna skall vara ok. Tack för tipset att sälja här på K&S

Rätt cykelsadel
Jag gjorde en "Bike Fit" på Sportson nu innan säsongen kommer igång så nu får jag tro att inställningarna skall vara ok. Tack för tipset att sälja här på K&S
Vad jag minns från en (engelsk) undersökning av ”bike fits” varierade resultatet högst betänkligt mellan olika fittare…
Lyssna på din kropp.

Rätt cykelsadel
Hej!
Hur har du det med rörligheten? Kanske lite stretch/mobilitetsövningar kan hjälpa? Är du rörlig nog för djupa knäböj? Gör lite självtester innan du köper nya sadlar!

Senast ändrad:
Rätt cykelsadel
Hej!
Hur har du det med rörligheten? Kanske lite stretch/mobilitetsövningar kan hjälpa? Är du rörlig nog för djupa knäböj? Gör lite självtester innan du köper nya sadlar!
Tack för förslag. Rörligheten är helt ok, kör ett pass i veckan senaste året för rörlighet och balans.

Rätt cykelsadel
Borde vara kollat redan, men sitter du rakt? Gav en bikefit till min son som fick kommentaren att han satt snett och då upptäckte jag att jag själv satt lite nedhasad på ena sidan...

Rätt cykelsadel
Borde vara kollat redan, men sitter du rakt? Gav en bikefit till min son som fick kommentaren att han satt snett och då upptäckte jag att jag själv satt lite nedhasad på ena sidan...
Jag skall se till att det särskilt blir kontrollerat hur jag sitter när jag besöker cykelfirman för uppföljning. Jag märkte vid senaste turen på Mtb´n att det skulle kunna vara något som du beskriver även för mig.

Tillbaka
Topp