Rätt lufttryck i däcken?

farbroreken

Ny medlem
Rätt lufttryck i däcken?
Hej, har läst diverse trådar om lufttryck nu men inte blivit ett dugg klokare.
Endel säger att man skall pumpa i så mycket som det går (MAX)
Andra säger att man ska köra på ca. 7bar

Jag väger 92kg och kör på ett par Michelin Pro3 Race 622/25c
Jag cyklar på lite olika underlag men mest slät och fin asfalt, men kan även finnas lite rullgrus här och där.

Vilket lufttryck är rätt för mig?

Tack på förhand.

Rätt lufttryck i däcken?
Jag ligger på 6bar (enligt manometern på en Topeak JoeBlow Max) på mitt 23mm Pro3 Race framdäck. Tycker det fungerar bäst för mina 83-84kg. Men att gå mycket högre tycker jag ganska snabbt blir dålig komfort pga vibrationerna. Inga punkor fram än så länge trots bitvis hård framförning under hårda förhållanden.

Sen bör du givetvis köra marginellt lägre lufttryck i ett 25mm däck än i ett 23mm däck.

Senast ändrad:
Rätt lufttryck i däcken?
Rätt tryck har man när det FUNKAR.
Trycket är för lågt när det slår igenom eller rullar trögt, för högt när det blir störande stötigt.
Då märker man att det blir olika tryck fram och bak, olika beroende på ändamål
och ofta ett relativt lågt tryck som funkar bäst.

Sen finns ett aber, har man "fel däck" så tvingas man "överpumpa" för att det inte ska gå för trögt.
Med fel däck menar jag fel dimension (däcksbredd) eller överdrivet tjockväggiga däck, t ex terrängdäck på vägen, eller de grova punkteringsfria däck som ofta monteras på navväxlade "stadscyklar".

När det gäller tävlingscyklar för landsväg så är de som nu använder kanttrådsdäck mer beroende av tryck, eftersom ett kanttrådsdäck rullar betydligt sämre om det inte är hårt pumpat, medan de klassiska tubdäcken inte är lika känsliga för tryck, rullmotståndet ändas inte lika mycket vid olika tryck.

Egentligen är det nog så att om däckets mekaniska förluster var noll så skulle trycket inte påverka rullmotståndet.

Stela plastiga däck tar bort värdefull rörelseenergi när de veckas, vilket gör att ett stelt däck måste vara hårt pumpat för att rulla lätt. Samtidigt som det då blir väldigt obekvämt, både stelt och hårdpumpat.

Tillbaka
Topp