Rawa en scott gambler

Valhalla_

Aktiv medlem
Rawa en scott gambler
Inspirerad av trådar om färgborttagning och lite i behov av någon form av projekt, fick jag för mig att rawa min scott gambler. Egentligen har jag funderat på att sälja den men nu bara blev det såhär istället. Lite oklart hur jag egentligen övertalade mig själv att det var en bra ide men så kan det visst gå ibland.

Rätt fin var den ändå..
20191031_215949.jpg

Edit: Slutresultatet! Ganska hårt jobb men jag är sjukt nöjd!!
20200103_235855.jpg

Men men. Vad ska man göra.. ibland händer saker man inte riktigt har kontroll över.
20191219_221740.jpg

20191219_221748.jpg

Ja det ligger en sönderkapad ram där också. Men titta på svingen istället :-)
20191219_221757.jpg

Tänker att jag ska rawa vevarna också. Tror jag kommer köra lite matt scotchbrite finish, inte så där fint och blankpolerat som cyklist håller på, så mycket ork har jag inte.

Lite besviken på hur dåligt färgborttagningsmedel tar bara. Har provat både nitromors och rustoleum. Ramens färg blir bara lite mjukare men den tål det otroligt bra. Knivmetoden har hittills varit mest framgångsrik.. otroligt mycket jobb är det. Men ser lite fränt ut i alla fall. :-)

Senast ändrad:
Rawa en scott gambler
Imponerad att du orkar lägga ner jobbet. Ser visserligen lite coolt ut men jag skulle nog ledsna långt innan det var färdigt och det är ju knappast ett jobb man gör halvfärdigt. ;-)

Rawa en scott gambler
roskai sa:
Om du har en borrmaskin så kan du ju polera ramen med en polertrissa! Blir sjukt bra utan att man behöver anstränga sig asmycket. Du månste såklart slipa den lite innan, borde räcka att köra 400 -> 600 -> 1000 våtslip sen polera. du har nog gjort framtriangeln på ett par timmar.

Detta har funkat för mig.
https://www.biltema.se/verktyg/poleringstillbehor/polerset/polerset-5-delar-2000028423
När jag gjorde min anodiserade bashguard hittade jag en roterande nylonborste som jag bara körde rakt av och den tog rubbet torrt och lämnade en rätt snygg yta. Något likande borde funka även här direkt efter medlet för att få bort färgen och grovputsa.

Rawa en scott gambler
Blir ju bra ?
Är ett jäkla jobb, jag hade ett färgborttagningsmedel från Polyfilla och det gjorde bara så att färgen blev mjuk, sen va det bara till att köra med kniven och avsluta med svinto ?

Rawa en scott gambler
Blir toppenfint!
Älskar " oklart hur jag egentligen övertalade mig själv att det var en bra ide men så kan det visst gå ibland."

/T

Rawa en scott gambler
Blir snyggt!
Jag har tagit bort färgen från några ramar och har alltid ångrat mig när jag kommit halvvägs... men när det är klart blir det fint, mycket jobb dock. Nästa gång (om det blir ngn nästa gång) tänkte jag testa med en sodabläster istället, ser iaf enkelt ut på youtube

Rawa en scott gambler
jomper sa:
Nylonborste-skiva (finns säkert ett bättre namn..) på vinkelkap blir väldigt snyggt och går fort.
Mm det låter bekant. Förmodligen en sån jag använde. Eller möjligtvis på borrmaskin eftersom jag bara gjorde en bashguard men på en hel ram låter vinkelslip smartare.

Rawa en scott gambler
Tack ska ni ha!

Finns det någon som har följande prylar hemma i lådorna?

- Bakväxel, nästan vilken som helst och vilket skick som helst. Ska användas som kedjespännare och jag kan laga allt. :-)
- Brett styre, 75-80 cm. Gör inget om det är repigt och fult.
- Single speed kit, alternativt lite kassettdistanser

Rawa en scott gambler
Tror jag har ett singlespeedkit liggandes ngn stans i lådorna. Ska kolla å återkommer med vad jag har

Valhalla_ sa:
Tack ska ni ha!

Finns det någon som har följande prylar hemma i lådorna?

- Bakväxel, nästan vilken som helst och vilket skick som helst. Ska användas som kedjespännare och jag kan laga allt. :-)
- Brett styre, 75-80 cm. Gör inget om det är repigt och fult.
- Single speed kit, alternativt lite kassettdistanser

Rawa en scott gambler
Ser bra ut. Jag har en nedslipad aluram som pendlare. Brukar låta den oxidera och bli skitig och fin. Med nåt års mellanrum har jag ledsnat på det utseendet och putsat med tvålull i tiotalet minuter. Blir ganska lagom finish.

Rawa en scott gambler
Sjukt snyggt! ?

Blir sugen på att göra detsamma på en alu-ram jag har liggande.
Funkar det med en Dremel? Eller kommer det bli väldigt jobbigt och tidskrävande?

Rawa en scott gambler
Tob sa:
Sjukt snyggt! ?

Blir sugen på att göra detsamma på en alu-ram jag har liggande.
Funkar det med en Dremel? Eller kommer det bli väldigt jobbigt och tidskrävande?

Dremel går så klart men det är sannolikt mindre jobb med morakniven. Vinkelslip rekommenderas starkt om du vill få lite mer fart på det. Men det dammar som tusan.

Rawa en scott gambler
Valhalla_ sa:
Jag hade nog kört med vinkelslipen till största delen. Den var synnerligen effektiv.

Blev väldigt inspirerad av förvandlingen, verkligen snyggt! Har en gammal ironhorse sunday wc liggande jag funderar på att raw:a. Dock hatar jag att kleta, så föredrar mekanisk borttagning ?

Har funderat på att blästra med men är lite rädd att det tar hårt på alugodset?

Rawa en scott gambler
Kör för tusan. Blästra är väl perfekt med tanke på alla vinklar och vrår på den hojen, men se till att köra med något snällt medium, typ nötskal eller så.

Färgborttagning kan vara värt att prova först på ett mindre område, för är det rätt sorts färg löses den upp direkt och faller av i sjok. Men min ram verkar ha varit pulverlackad, alternativt något slags 2k lack, den reagerade knappt alls.

Rawa en scott gambler
Jag rawade en gammal demo 7:aför många år sedan. Körde med nitor färgborttagning som penslades på, sen plastades allt in i gladpack. efter 2 dagar så va det bara att ta högtrycken.

Rawa en scott gambler
Kedjestyraren var lite dassig
20191224_231326.jpg

Tänkte jag fortsätter på aluminiumtemat. Och så åkte en röd NW klinga på också.
20191224_231308.jpg

Jag visste att jag någon dag skulle få nytta av dämpardistansen från polarns trasiga biltemahoj!
20191224_231522.jpg

Rawa en scott gambler
Övre styraren fixad. Det får ju inte se alltför hemmagjort ut. Tyckte plåtbiten skrek fulfix. Detta ser väl lite mer ut som kvalitetsgrejer. ?
Nu är det bara nedre kvar.

Bilagor

• 20191225_195603.jpg
    20191225_195603.jpg
    260.9 KB · Besök: 259
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp