Re: VR 2010 start 04:32 Team Antil sub9 - Mission accomplished!

För min del blir det mestadels spinning för tillfället, men nästa vecka blir det en vecka i fjällen, så då ska jag nöta skidor!
Lagt till hemort och storlekar!

1. Toxy, XL, XL (Vårgårda)
2. Cyklopat, XL,L, Örebro
3. Perda, L, L (Ronneby)
4. Botis, XL, L (Göteborg)
5. Kvisten (christer S), XL, M (Nacka)
6. Sara B, M, M (utan hängslor) (Hägersten)
7. Mattias S, M, S (Sala)
8. poscar, L, L (Trosa)
9. bolmarn
10. XCP, L, L
11. Tobias, L, M (Lund)
12. MrLi
13. marbe L, M - (Norrköping)
14. Cycledoctor, XL, L
15. PP, XL, L (Katrineholm)
16. eberth XL, XL (Göteborg)
17. Fimp (Älvängen, nästan Göteborg)
18. åskan, XL, L - (Norrköping )
19. Tunaborg, XL, XL - (Uppsala)
20. MCMLXXII, XL, XL - (Sala)
21. MarcusM, XL, L
22. danne f, XL, L - (Katrineholm)
23. Andreas81, M, S

8.30 gruppen

1. ason
2. wheelon
3. Rickard

Fick kläderna idag, ser riktigt bra ut! Och dom passar perfekt till min cykel dessutom! I morgon tänkte jag försöka mig på ett distanspass på vinterhojen om det inte blir mer än 10 minus, då blir det skidor istället.

Fick oxå kläderna i fredags o har nu provkört dom på trainern o de sitter kanon.Har inte samma tur som en del andra att de matchar cykeln men röd styrlinda kanske kan råda bot på det. Vart skidor idag innan cxvm.

Suverän passform, tog ett trainerpass i helgen, byxorna stramar så där lagom över fullpumpade lår! Att färgen sedan passar som handsken till min vit/röda Bianchi är ju ett stort plus. Vi blir det mest välklädda teamet runt pölen i Juni!! Hoppas bara vintern släpper sitt grepp om oss snart. Just nu har vi 35cm snö här i blekinge(Ronneby)!!

Hämtade kläderna i fredags och skitsnygga är de. :-)
Men jag kan konstatera att jag krympt en del sedan jag skrev in storlek. Brallorna sitter perfekt men tröjan blev lite stor. Om det är nån som drar storlek L på tröjan och upptäcker att den blev lite liten så kan jag tänka mig att byta min XL mot en L.

/christer

Toxy skrev:
-------------------------------------------------------
> Återkom med lite värden från testet =) Så vet
> vi var vi har dig ;)

Sådär, nu var jag testad och klar. Hamnade på en FTP på 240W (3W/kg), och en peak-effekt på 1088W (13,6W/kg). Har ingen riktig känsla för vad som krävs för sub9 men nu får jag ett hårt träningsschema fram till rundan och förhoppningsvis skall höja värdena (främst FTPn) en del. Effekten beror också lite på var man mäter, monarkcykeln i testet hade runt 6% förluster från vevpartiet. Sedan tänkte jag viktdopa siffrorna lite genom att gå ner från 80 till 75 kg fram till vättern.

240W är nog en bra bit på väg..

Jag körde mitt första Vättern i somras på 8.31 efter 10 år på soffan. Vägde vid loppet 98kg, 188 lång, ca 250W, 300mil i benen. Trek-ram med Zipp 808. Det gick åt 7 stora flaskor sportdryck samt ett 10-tal bars/gel. Ett kort stopp. Bakgrund som Elit cyklist på sent 80-tal vilket troligtvis hjälpte till med rutin/energisparande åkning i klungan..utan den rutinen hade nog min ork räckt till 9 timmar. Dock var jag som sagt en hel del tyngre än dig Botis.

Botis -det låter som om du är på god väg..

/Sporty (som kommer köra Sub-8 i Paprikans grupp 2010)

Botis skrev:
> Sådär, nu var jag testad och klar. Hamnade på
> en FTP på 240W (3W/kg), och en peak-effekt på
> 1088W (13,6W/kg). Har ingen riktig känsla för
> vad som krävs för sub9

Jag körde VR på 7:30. Det gick åt 209W i snitt. Jag vägde ca 78kg.
Min FTP gissar jag låg på 280W (testade den senare på hösten men jag tror min form var ungefär samma).

7:38 -> 209W ger i teorin 08:59 -> ca 140W (givet lika effektiv klungkörning)
Jag låg på ca 75% av min FTP (209W = ca 75% av 280W)
Om samma gäller för sub9 så betyder det att det behövs en FTP på 188W.

Blir nog inte helt korrekt att räkna så här. Tex så kan man nog ligga närmare sin FTP ju bättre tränard man är. Men en fingervisning är det nog. Med bra klunga och fint väder tror jag att det går att köra SUB8 med ca 240W/80kg.

Senast redigerad av en moderator:
Dåligt liv tråden för tillfället ;). Dax att bumpa upp den.

Ang. träning: har kört ett par trainerpass i veckan med 4x4 och 3x15 mest. Kryddar med ett en timmes spinningpass dom veckor det funkar för familjen. Har även varit ute och nött lite lagg, gissar på 10-12 mil sådär. Åker till Gran Canaria imorgon för en veckas semester och har hyrt en cykel som jag planerar att köra några pass med i bergen. Skall bli skönt att cykla ute som omväxling.
Tycker formen känns bra så här långt och ser fram emot våren, när den nu kommer.... 8)

+hemort

>
> 1. Toxy, XL, XL (Vårgårda)
> 2. Cyklopat, XL,L, Örebro
> 3. Perda, L, L (Ronneby)
> 4. Botis, XL, L (Göteborg)
> 5. Kvisten (christer S), XL, M (Nacka)
> 6. Sara B, M, M (utan hängslor) (Hägersten)
> 7. Mattias S, M, S (Sala)
> 8. poscar, L, L (Trosa)
> 9. bolmarn
> 10. XCP, L, L
> 11. Tobias, L, M (Lund)
> 12. MrLi
> 13. marbe L, M - (Norrköping)
> 14. Cycledoctor, XL, L
> 15. PP, XL, L (Katrineholm)
> 16. eberth XL, XL (Göteborg)
> 17. Fimp (Älvängen, nästan Göteborg)
> 18. åskan, XL, L - (Norrköping )
> 19. Tunaborg, XL, XL - (Uppsala)
> 20. MCMLXXII, XL, XL - (Sala)
> 21. MarcusM, XL, L
> 22. danne f, XL, L - (Katrineholm)
> 23. Andreas81, M, S
>
> 8.30 gruppen
>
> 1. ason Svärtinge
> 2. wheelon
> 3. Rickard

Ja det är lite dålig fart i tråden. Men dom flesta kanske tränar så mycket att dom inte hinner skriva något ;) Jag har inte cyklat så mycket, men simmar och åker en del skidor. Men 1 pass på trainern försöker jag orka med och jag tycker formen känns bra. Men man vet ju aldrig, det kanske blir en chock när man plockar ut cykeln igen. Men jag har nästan lättat 10 kg sen jag cyklade ute senast så jag tror att det borde gå lite lättare, iaf uppför ;)

Själv ligger jag hemma sjuk, otroligt störande eftersom jag skulle börja mitt träningsprogram från Aktivitus denna veckan. Men det är väl bara att ta det lugnt och försöka trappa upp träningen lite långsamt när man känner sig bättre.

Har också en förkylning som ligger och släpar i kroppen. Den bryter inte ut helt, men jag har svårt att ta i när jag tränar. Den här och förra veckan har det inte blivit mycket träning. Hoppas att släpper tills nästa vecka då jag är ledig.
Sen börjar jag tröttna på att cykla inomhus, nu vill jag ha torra vägar...

Sådär, då var man igång igen! Blev en mjukstart med lite 2*20 min lite under vanlig nivå, imorgon kör vi lite hårdare och så hoppas jag kunna följa schemat nästa vecka.

Värst vad ont om Göteborgare det var med här, hade hoppats på lite motionslopp här i närheten med lite sub9-folk. Verkar som om jag får köpa cykelställ till bilen om det skall bli någon körning med er innan vättern...

ason: Låter skönt med lite cykling i solen, är klart avis! :)

1. Toxy, XL, XL (Vårgårda)
2. Cyklopat, XL,L, Örebro
3. Perda, L, L (Ronneby)
4. Botis, XL, L (Göteborg)
5. Kvisten (christer S), XL, M (Nacka)
6. Sara B, M, M (utan hängslor) (Hägersten)
7. Mattias S, M, S (Sala)
8. poscar, L, L (Trosa)
9. bolmarn, XL, XXL (Mariestad)
10. XCP, L, L
11. Tobias, L, M (Lund)
12. MrLi
13. marbe L, M - (Norrköping)
14. Cycledoctor, XL, L
15. PP, XL, L (Katrineholm)
16. eberth XL, XL (Göteborg)
17. Fimp (Älvängen, nästan Göteborg)
18. åskan, XL, L - (Norrköping )
19. Tunaborg, XL, XL - (Uppsala)
20. MCMLXXII, XL, XL - (Sala)
21. MarcusM, XL, L
22. danne f, XL, L - (Katrineholm)
23. Andreas81, M, S

8.30 gruppen

1. ason Svärtinge
2. wheelon
3. Rickard

> 1. Toxy, XL, XL (Vårgårda)
> 2. Cyklopat, XL,L, Örebro
> 3. Perda, L, L (Ronneby)
> 4. Botis, XL, L (Göteborg)
> 5. Kvisten (christer S), XL, M (Nacka)
> 6. Sara B, M, M (utan hängslor) (Hägersten)
> 7. Mattias S, M, S (Sala)
> 8. poscar, L, L (Trosa)
> 9. bolmarn, XL, XXL (Mariestad)
> 10. XCP, L, L
> 11. Tobias, L, M (Lund)
> 12. MrLi
> 13. marbe L, M - (Norrköping)
> 14. Cycledoctor, XL, L (Skövde)
> 15. PP, XL, L (Katrineholm)
> 16. eberth XL, XL (Göteborg)
> 17. Fimp (Älvängen, nästan Göteborg)
> 18. åskan, XL, L - (Norrköping )
> 19. Tunaborg, XL, XL - (Uppsala)
> 20. MCMLXXII, XL, XL - (Sala)
> 21. MarcusM, XL, L
> 22. danne f, XL, L - (Katrineholm)
> 23. Andreas81, M, S
>
> 8.30 gruppen
>
> 1. ason Svärtinge
> 2. wheelon
> 3. Rickard

Sådär, jag la till min hemstad Skövde, vi verkar vara några Skaraborgare.
Träningen består nästan uteslutande av skidor en tre gånger i veckan, snart övergång
till cykel. Lite snö som ska bort...

Då var det dags för sista beställningen av kläder från Kalas. Tänkte dra i väg beställningen under veckan, men saknar fortfarande storlekar på MrLi och Fimp. Någon som har koll på dem? Har skickat pm men inte fått något svar.

Själv laddar jag och MCMLXXII inför Vasan på söndag. Någon annan i gruppen som ska åka?

//Tunaborg

Ska köra vasan på söndag, fem man på trainer, storbildsskärm och blåbärssoppa i cykelflaskorna!!!!!!
Första långpasset på racern denna vintern!!

perda

Jag kör också vasan på söndag. Startar i femte led och hoppas kunna köra på medaljtid med lite tur ;). Sen får satsningen på SUB9 starta ordentligt...

Ni har väl sätt att motionskalendern kommit ut:
http://www.scfmotion.se/index07.php

Nu är cykelsäsongen inbokad!
/Erik

Även jag kör Vasaloppet på söndag. Medaljtid är bara att glömma, men 7 h ska man väl kunna kämpa sig in på. Sen åker skidorna in i förrådet för den här gången så får man blicka framåt mot sommarens eskapader. :)

Jag som tyckte att jag var duktig när jag åkte en OS-5-mil på trainer! Med försnack blev det 2.5h. Vet inte vilket som blir enklast, att övertyga sambon att titta på Vasaloppet I 4h eller att träna I 4h (och titta på Vasaloppet samtidigt I smyg)?

Eftersom det inte blev någon Vasa på snö för mig i år heller bokade jag in mig på tre timmar Vasaloppsspinning. Tänker käka frukost hemma till starten och sedan dra i väg och se loppet mellan 9-12 från sadeln. Tre timmar spinning lär bli ett bra söndagspass, att samtidigt bidra med 150 spänn till barncancerfonden är ren bonus :).

Någon mer som ser hela eller delar av loppet från sadeln?

åskan skrev:
> Även jag kör Vasaloppet på söndag. Medaljtid
> är bara att glömma, men 7 h ska man väl kunna
> kämpa sig in på. Sen åker skidorna in i
> förrådet för den här gången så får man
> blicka framåt mot sommarens eskapader. :)

Jag kände också att jag kunde glömma medaljen ganska tidigt i loppet... kroppen reagerade inte alls som jag ville. Antagligen berodde detta på den förkylning jag haft veckan innan start... Jag åkte in på 6:52 på ren vilja!
Jag får ta revansch på Vättern istället. Dags att börja hårdträna! ;)
/Erik

Jag har kört första cykelpasset ute nu! Rastade mtb:n i dryga 3 mil med ett snitt på 24 km/h, så det saknas bara 11 km/h för klara sub9 ;)

Ingen som ska till high chaparral cyclecamp??

Jag och marbe hade också utomhuspremiär idag! 43 km vart det med mtb:n. Snittade bara 22 men det ingick en halv kilometers snöpulsning då. :) Det är fortfarande inte vår i full blom i Norrköping...

Är bra sugen på det där cyclecampet, ska jobba på att få med nån polare.

Nån som varit där förr?

/Oskar

Körde första racerpasset i Söndags, tog ut och rastade tempojonnen! 38km 32,3km/t i snitt, i stekande sol och torr asfalt. Våren är kommen i Ronneby!!!!!

Vi har fortfarande mycket snö och is på vägarna men jag lyckades i alla fall få ihop 27 mil förra veckan med vinterhojjen. Med dubbdäck, som jag gärna plockar bort nu...

Riktigt bra att få ihop 27 mil på en vecka! Själv är jag nöjd med mina 13 mil förra veckan på min MTB. Men snart plockar jag ut racern. Vad har ni för målsättning i träningsmil räknat innan vättern? Jag siktar på 250.

Själv lär jag inte nå mer än 150 kan jag tänka mig. Nu satsar jag dock inte enbart på träningen - även plånboken skall få bidra till framgångarna... Nya Dura-Ace är beställda så snart är Mavic Aksium ett minne blott. :)

Vet inte riktigt hur många mil det kommer att bli men jag har ca 55 timmar distansträning (med lite olika tvister) i mitt träningsschema (från Aktivitus) fram tills vätternrundan. Utöver det så är det en himla massa intervallpass, mest 4*4 och 2*20 men även en del mer exotiska sätt att kränka sig själv :)

Är riktigt roligt att träna efter ett strukturerat schema, även om man blir rätt trött i benen ibland. Sedan har jag lyckats bli förkyld i tre omgångar sedan nyår vilket är klart mer än vad jag brukar bli, vet inte om det beror på arbetskamrater med barn i dagisåldern eller att jag tränar hårdare än vad jag gjort tidigare. Kan ju t.o.m. vara en kombination :)

Körde första utepasset i helgen, det var sjukt roligt även om det vi tog det lugnt och skönt. Bara man kom ut från centrala göteborg så man slapp grusiga cykelvägar och fick fin landsväg så fick man ett stort lyckorus!

Har sett att de börjat diskutera lite teamleading etc i några andra subX-trådar, har vi några rutinerade uvar som känner sig lämpade eller hur gör vi med sådant? Behöver ju inte bara någon strikt hierarki men det kanske vore bra med lite samordning?

Ja det kanske är läge att dra upp lite riktlinjer. Jag tycker alla som har idéer om hur vi ska köra ska dela med sig av dom så låter vi majoriteten bestämma hur det blir.
Jag vad med i förra årets happy-sub9 grupp. Då har jag för mig det va tre stopp planerade. Pisspaus vid gränna, vätskestopp vid den nya snabbdepån i fagerhult och ett i boviken. Nu klarade jag inte sub9 för jag släppte gruppen efter fagerhult, så jag är inte säker på om dom stannade i boviken.

Personligen tycker jag vi kan stryka pisspausen i gränna och köra på två stopp istället. Om vi planerar 15 minuter för dom två stoppen ( snabbdepån i fagerhult och boviken) så har vi tagit i. Då måste vi åka på 8:35 vilket ger ett snitt på 35 km/h, det ger oss en sluttid på runt 8:50. Och för att lyckas med detta kommer vi självklart köra belgiskkedja.

Kom med synpunkter!

Toxy skrev:
>
> Personligen tycker jag vi kan stryka pisspausen i
> gränna och köra på två stopp istället. Om vi
> planerar 15 minuter för dom två stoppen (
> snabbdepån i fagerhult och boviken) så har vi
> tagit i. Då måste vi åka på 8:35 vilket ger
> ett snitt på 35 km/h, det ger oss en sluttid på
> runt 8:50. Och för att lyckas med detta kommer vi
> självklart köra belgiskkedja.
>
> Kom med synpunkter!

Klappat och klarrt! Följer gärna det upplägget.
Kommer att bli rena semesterturen med två stopp. :-) :-)
Körde på 9:15 förra året med ett stopp och utan ordnade gruppkompisar. Tog stoppet i Hjo då ändan och övriga delar av kroppen krävde att jag intog en mer rak ställning för några minuter. :-)

Börjar bli riktigt trött på spinning och annan vinterträning nu. Som tur är så bär det iväg till mallis på lördag för några distanspass. :-)

Tycker ditt upplägg låter bra Toxy. Tror också man borde fixa det på två stopp. Och givetvis Belgisk kedja. Idag fick jag första rundan utan vinterhoj och dubbdäck. Luftade crossen. Asfalten var helt fri ifrån is och snö så håller vädret i sig kan jag köra finhojjen i helgen:)

Absolut att vi ska ha lite riktlinjer o gå på. VR 09 körde jag på 8.12, hade mål på 9.00. Vi var ca 10 man som höll ihop o hade pissestopp efter J-köping, vatten Fagerhult, pissestop Boviken. Sista biten från Hammarsundet var vi nog en klunga på 30-40 man som körde på för fullt, riktigt härlig känsla!!!

Klart vi måste ha några som håller koll på tider och stopp (poliser går det åt). Tycker PERDA´s förslag låter bra. Blev c:a 20 mil i helgen så det flyter på men söndan var inge vidare i snökaoset. Stannade 3 ggr sista rundan jag körde och det var piss pauser.

Äntligen har man fått vara friskt ett tag. Har hunnit med två pass på ca 8 mil utomhus och de vanliga ordinerade intervallerna på trainern. Blev väldigt överraskad över hur lågt i puls jag legat på mina uterundor, verkar onekligen som vinterns träning givit effekt. Har bara kört utomhus ihop med andra och har därför inte kunnat styra tempot själv, men nästa veckas distanspass får bli solo så jag kan följa schemat bättre. 5 timmar distans står på schemat så jag hoppas verkligen på bra väder!

Kämpa på alla!

Så där, då har man provat att bli riktigt trött i år också. Körde ett solodistanspass igår på drygt 5,5 timma, och enligt ordination så åt jag inte på över 3 timmar innan och laddade flaskorna med vatten. Det höll ungefär 3 timmar, sedan så saknade benen all form av explosivitet och jag svårt att ens hålla upp pulsen på min "FatMax"-nivå som tanken var. Tryckte i mig 3 energibars med någon kvarts mellanrum och det gav lite energi men allt eftersom tiden gick så sjönk puls och effekt stadigt nedåt.

Mycket tur med vädret hade jag inte heller, det blåste rätt kraftigt hela tiden (8-10 m/s enligt prognoserna) och den sista 1,5 timman så regnade det.

Men jag är ändå rätt nöjd med passet som slutade så här (jag körde samma varv två gånger):
Varv 1: 2:29 tim, hastighet 29 km/h, effekt 229 W, puls 154 bpm
Varv 2: 3:02 tim, hastighet 25,5 km/h, effekt 170 W, puls 143 bpm
Total : 5:41, hastighet 27,2 km/h, effekt 194 W, puls 148 bpm

Total sträcka: 155 km. Jag var inte alls sugen på att cykla lika långt till, så vättern skrämmer ju lite :) Men med mer energi i kroppen och lite sällskap så skall det nog gå.

Hade jag inte varit på svältdiet så tror jag att varv 2 hade kunnat köras mycket snabbare, och hade det varit lite mindre blåsigt så hade nog snitthastigheterna blivit lite bättre.

Nu skall jag svulla påskmat i minst en dag innan jag tränar på nytt, mmmmmm! Glad påsk!

Kämpa på alla! Skriv av er lite när ni tränar så man kan inspireras! :)

15 mil solo är inte illa i början av säsongen =) Jag körde mitt första pass på racern idag. Blev 73km varierande väder.

Starkt med 15 mil solo. Själv har jag mäktat med knappa 10 mil som längst hittills. I dag körde jag första passet med racern, härlig! Strålande sol och pigga ben. Blev knappa sju mil idag.

Årets första cykeltur blev på Mallis. :-) 70 mil blev det på en vecka ihop med Sara och två kompisar till. Hyggligt bra distanspass med diverse klättringar och en del hårdkörning. :-)
Nu blir det till att leta fram långbyxor och långarmat för fortsatta turer här hemma.

012.JPG ht=544

Sara var först upp till fiket vid Cap de Formentor. Hon är ordentligt stark i långbackarna och kommer att bli betydligt nyttigare än mig i backarna efter Jönköping och Hjo. :-)

016.JPG ht=544

.... och så var vi alla samlade.

DSC00673.JPG ht=725

Blev lite fikande också. :-)

Körde åtta mil igår i snöovädret som senare övergick i regnoväder. Kallt och inget roligt alls, men det behövdes. Dock var crossen inte så rolig att cykla på när man rundan innan luftat finhojjen...

Tillbaka
Topp