Rea på Velo Orange – gruppbeställning avstyrd

Peth

Aktiv medlem
Tänkte köpa ett par nya fina stänkskärmar nu när det är 20% rabatt hos Velo Orange, men frakten kostar som en bättre begagnad njure. Nån annan i Stockholm/Bollnäs som går i samma tankar och kan tänka sig spara lite på fraktkostnaden?

Senast ändrad:
Lite billigare från US när man räknar med moms och liknande, men framförallt så finns där svarta skärmar, vilket inte verkar finnas i UK.

Jag spanar också på skärmar där, eller gilles Berthod , vilka är bäst?

Ute efter stadiga snygga skärmar som skyddar både med- och mottrafikanter

Jag skulle kunna vara intresserad. Vad har du i åtanke Peth? Länk? Jag skulle behöva ett par kompisbetonade skärmar för 622-hjul. Tänker mig att det kan vara bra vid kombinationen regn och klungtourettes. Måste antagligen fixa en matchande stålcykel också, men var sak har sin tid.

Peth sa:
Tänkte köpa ett par nya fina stänkskärmar nu när det är 20% rabatt hos Velo Orange, men frakten kostar som en bättre begagnad njure.
Det säljs ju en hel del VO-skärmar (+annat VO) hos bikeshop.se
VO skärmar: https://bikeshop.se/search?q=Velo o...47|ProdusentID¤5:ProdusentID¤5_1683&Keep=true
Jag har iofs inte jmf själv med utbudet på VOs egen sida, men blir det bättre, eller billigare, att importera själv direkt från VO istf att handla hos bikeshop.se?

/Håkan

Jag vill liksom ha svarta skärmar som är 45 mm. Varken GB eller de europeiska VO-återförsäljarna har det (just nu i alla fall). Återstår US.

Peth sa:
Tänkte köpa ett par nya fina stänkskärmar nu när det är 20% rabatt hos Velo Orange, men frakten kostar som en bättre begagnad njure. Nån annan i Stockholm/Bollnäs som går i samma tankar och kan tänka sig spara lite på fraktkostnaden?

Vill inte göra dig ledsen, men både jag och NLC (tror jag) har bittra erfarenheter av deras vackra skärmar. De går av....

Bilagor

• IMG_20180324_161554_129.jpg
    IMG_20180324_161554_129.jpg
    647 KB · Besök: 289
Peth sa:
Jag vill liksom ha svarta skärmar som är 45 mm. Varken GB eller de europeiska VO-återförsäljarna har det (just nu i alla fall). Återstår US.

Jag har ett par släta svarta från pelago med mörkbrun egolapp i 45mm som jag skulle kunna släppa för att göra en uppdatering som jag funderat på ett tag, 700c inte nya men i bra skick. PM'a om det är intressant.

Crocko sa:
Peth sa:

Jag har ett par släta svarta från pelago med mörkbrun egolapp i 45mm som jag skulle kunna släppa för att göra en uppdatering som jag funderat på ett tag, 700c inte nya men i bra skick. PM'a om det är intressant.

Har kollat på Pelago, men de ser ut att inte gå tillräckligt långt ner över bakhjulet. Vill gärna vara en bra kompis och ha en stänklapp som går ner till marken.

Bengt-re sa:
Peth sa:

Vill inte göra dig ledsen, men både jag och NLC (tror jag) har bittra erfarenheter av deras vackra skärmar. De går av....

Men, what the hell liksom. Ska en behöva köra blanka skärmar?!

Peth sa:
Crocko sa:
Peth sa:

Har kollat på Pelago, men de ser ut att inte gå tillräckligt långt ner över bakhjulet. Vill gärna vara en bra kompis och ha en stänklapp som går ner till marken.

Sant, framskärmen omsluter bättre men om man nu verkligen vill skona hjulsugare/kompisar så är det fullt möjligt då man passerat övre "halvan" i alla fall, men jag vet att det är viktiga detaljer med tanke på att jag funderar på att byta ut dem av rent designmässiga skäl trots att de är både snygga och bra även om lite korta i rocken.

Peth sa:
Bengt-re sa:
Peth sa:

Sanningen är att Gilles Berthoud är det enda som duger i längden.

Beklagar blankheten. De är uthålliga.

#åsikt

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
Peth sa:
Bengt-re sa:
Peth sa:

#åsikt

Har två par VO-skärmar, 35 mm hamrade svarta och 45mm polerade där de senare fotfarande rullar på vintertid medan de förra gick av i bakskärmen där hållet för fäste i sadelstagsbryggan borrade vid montering. Så det kan lika gärna vara SBS som att de hamrade i kombination med mindre gods är en sämre idé (och ja, skärmarna monterades med vibrationsdämpande läderbrickor)

Intéressant, jag har VO skärmar på min pendlare sen i våras. Vi får se hur länge dom håller. Snygga är dom iaf. Jag köpte mina på bikeshop och 63mm funkar precis lagom till 2.0" smw däcken

Starka, stabila och snygga så tycker dom är väldigt bra. Kompislappen åker på på vintern för att vara snäll mot dom bakom, precis som man får göra på de flesta skärmar.

NLC sa:
Bengt-re sa:
Peth sa:
Bengt-re sa:
Peth sa:

#åsikt

Har två par VO-skärmar, 35 mm hamrade svarta och 45mm polerade där de senare fotfarande rullar på vintertid medan de förra gick av i bakskärmen där hållet för fäste i sadelstagsbryggan borrade vid montering. Så det kan lika gärna vara SBS som att de hamrade i kombination med mindre gods är en sämre idé (och ja, skärmarna monterades med vibrationsdämpande läderbrickor)

Precis på exakt samma ställe som min VO bakskärm gick av. Framskärmen lever dock fortfarande.

NLC sa:

Bengt-re sa:
Precis på exakt samma ställe som min VO bakskärm gick av. Framskärmen lever dock fortfarande.
För framskärmen rekommenderar Jan Heine även ett främre fäste/stag
fender_strut-100x100.jpg

"If you don’t attach your fender to a front rack, it should have a second stay in front of the fork crown. "
https://www.renehersecycles.com/shop/components/fenders/honjo-fender-stays/

Kanske även bakskärmen skulle må bra av ytterligare stag?
Det är ju det vanligaste på de flesta andra skärmar, tex både Biltemas och SKS Blumels
1

https://www.biltema.se/fritid/cykla...ar/stankskarmar-for-standardcyklar-2000018474
11007_BLUEMELS_REFLECTIVE_28_ZOLL_45_BLACK.png

https://www.sks-germany.com/en/products/bluemels-reflektive-28-45-black-set/

/Håkan

Peth sa:
Måste det vara svarta 45mm VO-skärmar?
Om inte så borde det vara lättare att få tag på och troligen även billigare med

SKS Edge AL 46
bG9jYWw6Ly8vcHJvZHVjdC8yMjY0NjE4XzEucG5n.jpeg

https://www.sks-germany.com/en/products/edge-al/
Men hur bra de är har jag ingen aning om

/Håken

HåkanC sa:
Peth sa:
Måste det vara svarta 45mm VO-skärmar?
Om inte så borde det vara lättare att få tag på och troligen även billigare med

SKS Edge AL 46

https://www.sks-germany.com/en/products/edge-al/
Men hur bra de är har jag ingen aning om

/Håken

Om jag får gissa utifrån de guppande skärmar jag ser i den grusgrupp jag cyklar med lär även den bakskärmen gå av. Det behövs ett stag upptill.

Gilles Berthoud. Har inte hittat något annat från Frankrike med kvalité än skärmar från GB.
Köp kromade och plast dippas. Mina skärmar överlevande min vintercykel i 7 år och är nu transplanterade till nya vintercykeln med plasti dip.

Bilagor

• 20191110_155625.jpg
    20191110_155625.jpg
    638.5 KB · Besök: 233
desmo sa:
Meh!
Vilka skärmar duger då?
Jag önskar något roligare än Biltema.
Planet Bike Cascadia!

Ganska snygga och stilrena. Finns både i plast https://www.planetbike.com/store/cascadia-bike-fenders-700c-x-45mm.html och i aluminium https://www.planetbike.com/store/cascadia-alx-bike-fenders-700c-x-43mm.html

Håller i många, många år. Jag har jämfört med Biltema och SKS.

Dock lite svåra att hitta i EU, säljs mest i USA (amerikanskt märke) och Cykelkrafts priser är hutlösa nu efter prishöjningen.

Peth sa:
HåkanC sa:
Glenn Dahl sa:
Köp kromade och plast dippas.
Bra tips! Dessutom med dubbla stag bak!
Men åtminstone deras 50mm/700c-fälgar verkar numer finnas även i svart

https://berthoudcycles.fr/en/1377-p...e-black-epoxy-700c50-front-long-hardware.html

/Håkan

Synd att de inte finns med kort front, och att de inte är lite billigare.

130:- för en burk och vips, skärmarna blev svarta! Kommer garanterat överleva denna ramen med så det är billiga mil.
Jag hatar att bli blöt så gärna lååånga skärmar och rejäla kompislappar fram och bak.
Jag kör mkt stig och med dubbla bakstag är dom rock solid.

Ingen som provat Wingee från Herkelmann? De finns ju på de flesta Canyon Commuter så någon här borde väl ha erfarenhet av dom?

Det blev så mycket information och hopp i tråden att jag tror det är lättare att jag knackar fram mina egna skärmar ur plåt än gör gruppköp.

Hasse#7 sa:
Det blev så mycket information och hopp i tråden att jag tror det är lättare att jag knackar fram mina egna skärmar ur plåt än gör gruppköp.

Nä, blir nog inget gruppköp. Siktar på GB-skärmar, vilket blir billigare. Ser det för djävligt ut med blanka skärmar, finns det ju gummifärg på Biltema för en billig peng.

Tillbaka
Topp