[REBA] PopLock

Pastor Hannes

Aktiv medlem
[REBA] PopLock
Hej!

Jag har lite funderingar angående PopLock reglage för REBA-gaffel av typen nedan.

PopLock.jpg

Går det att ställa kompressionen steglöst på denna? (Det ser onekligen så ut...) Går det att göra ifarten utan verktyg? Är det någon som har en sådan och vet om det funkar bra?

Kanske går det att göra ett fulmeck som ställer vredet på gaffelbenet i ett fast läge utan att ha en remote? Jag skulle vilja få till en inställning som jag kan använda både i skogen och på vägen till och från densamma utan att egentligen ändra inställningen. Dvs jag vill inte ha något pedalgung, men en aktiv dämpare som tar rötter och sten.

(Jag har sökt men ej funnit...)

[REBA] PopLock
Jag har en sådan, och det går att ställa kompressionen steglöst. I farten nja, men varför vill man göra det egentligen? :-)

Kolla denna tråd som jag fick som svar här. Är sugen på att göra samma sak eftersom jag aldrig använder låsfunktionen, men däremot kompressionsratten.

[REBA] PopLock
ostkaka skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en sådan, och det går att ställa
> kompressionen steglöst. I farten nja, men varför
> vill man göra det egentligen? :-)
>
> Kolla denna tråd som jag fick som svar här. Är
> sugen på att göra samma sak eftersom jag aldrig
> använder låsfunktionen, men däremot
> kompressionsratten.

Oj! Ett svar på frågan i en annan tråd så sent som igår...

Jag tittade i tråden innan du ställde frågan, trodde den enbart handlade om årsmodeller resp evalds så jag tittade inte i den igen.

Låter intressan att koppla bort fjädern! Då spar jag dessutom en femhundring som poplockreglaget kostar :-) Har du testat? hur trögt blir vredet? Finns det risk för att vredet rör av sig självt på sig under färd?

Tack!

[REBA] PopLock
Pastor Hannes skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du testat? hur trögt blir vredet? Finns det risk för att vredet
> rör av sig självt på sig under färd?

Har inte provat själv, såg svaret i går. Också lite fundersam på hur det fungerar, men det skall tydligen fungera bra. Får se om jag orkar prova :-)

[REBA] PopLock
Jag gjorde ett fulhack igår med hjälp av 1 st kabelstump (AWG22) på ca 10 cm och 5 buntband. Det funkade faktiskt riktigt bra!

Det blir en lösning där 2 av buntbanden agerar wirelås. (Jag hade inget annat i garaget av plast just då. Plast vill jag ha för att inte repa gaffeln. Jag gör nog ett wire lås av en kabelskarvhylsa för en permanentare lösning) Resterande buntband agerar distanshylsor mellan wirelåset och öglan där remoten normalt ska gå in. Beroende på hur många distanser(buntband) man sätter på ställs kompressionen olika hårt.

Det är kanske inte über-smidigt att ändra kompression, men om man ändå inte tänkt ändra så funkar det bra. Installationen gör ingen åverkan på gaffeln. Kostnaden är minimal. Lätt är det också, kan inte väga många gram :-)

Installationen tog ca 10 minuter, så tycker man inte det blir bra har man bara ödslat ca 0,2262292 ppm av sitt liv på detta. (Beräknat på medellivslängen 2009. Hänsyn inte taget till skottår.)

Tillbaka
Topp