Reba RL vs Recon Gold RL 2020

Rewheeled

Ny medlem
Hej, Har precis beställt en hoj som enligt spec ska ha en Rockshox Reba RL gaffel. leverantören har till nästa år bytt spec till Recon Gold RL och hävdar att de är likvärdiga. Jag hittar väldigt lite info om Recon Gold RL 2020 men tänker att detta är en nedgradering? Någon som vet hur det förhåller sig när det gäller 2020 modellerna?

Sixten Fors

Aktiv medlem
Reban är lite modernare och lyxigare, troligtvis några gram lättare än Recon Gold. Reba har typiskt exakt samma chassi (uppers & lowers) som SID men lite enklare innehåll som MotionControl dämpare jmf. med Charger2 i SID. Jag kan dock tycka att 2020 Reba's luftfjäder som fortfarande kallas SoloAir är rätt lik den DebonAir luftfjäder som sitter i SID. Hur stor skillnad är det i verkligheten mellan dessa två luftfjädrar?
Recon Gold RL https://www.sram.com/en/rockshox/models/fs-rcng-rl-a5
Reba RL https://www.sram.com/en/rockshox/models/fs-reba-rl-a8
Ur servicemanualerna (finns att ladda ned från RockShox) där du kan läsa mer.

Bilagor

Martinmat

Aktiv medlem
Recon gold rl använder motion control å det gör även Reba. Lite oklart ifall recon gold kan ha tokens. Enklare recon kan det inte.

Det känns som de är oerhört snarlika men som du Sjukt lite info om recon gold

Sixten Fors

Aktiv medlem
Recon tar inte tokens och har gamla sortens 24 mm air cap, jmf med de nyare gafflarna som tar tokens och skruvas lossas med kassettverktyg. Recon har all-travel-spacers som gör att man kan ändra slaglängd, det har inte Reba och SID. Etc.

jonte987

Aktiv medlem
Internet säger att recon Gold kan uppgraderas med lite junk till revalation så att man får gängor till token. Icke Gold har stålben med annan innerdiameter.

Jag har inte testat eftersom jag hade stålversionen.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Nya Revelation 2018-2020 har Ø35 mm innerben, samma chassi som Pike 2018-2020. Med tokens.
Gamla Revelation 2013-2017 hade Ø32 mm innerben. Utan tokens.
Jag tror att 2020 Recon Gold har exakt samma chassi (uppers, lowers) som gamla Revelation.

Med reservation för ev. fel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer