Recept på Dina energibars efterlyses!

Freud

Ny medlem
Recept på Dina energibars efterlyses!
Halloj

Energibars är dyrt... eller jag vet inte, jag kanske är snål. Man köper cyklar för 1000-tals kronor och det går ju bra. Men visst grinar man lite illa när man köper dessa super-high-carbs-and-protinebars.

Men i år tänkte jag sluta grina och skita i köpa dem....jag tänkte baka. Hur svårt kan det vara?
Jag har dock hört att man behöver någon form utav recept för att baka.

Så hur ser ditt recept ut på dina energibars?
Hur gör du?

Hare

/Albin
 
Recept på Dina energibars efterlyses!
Ja eller fikonmarmelad men det är väl samma sak. De blir jäääävligt goda då. Det behövs inte mer än en rejäl matsked men det räcker för att lyfta dom till nya höjder.

Stalle
 
Recept på Dina energibars efterlyses!
Albeit du kan väl sno en jävla massa dyngsportioner och hoppas att du får kronans energybar. Gratis och gott dock enormt farligt om du blir upptäckt
 
Recept på Dina energibars efterlyses!
Rune Larsson nämde vid något tillfälle att han kör Wienerbröd ibland, fett, socker, salt och lätt att få i sig. Jag har provat, funkar asbra. Iofs rätt sent in i låååånga pass, när magen/hjärnan inte vill äta fler bars/geler... Bara att stoppa i vanlig plastpåse, mosa, sen proppa i sig! Gott, billigt!
 
Recept på Dina energibars efterlyses!
I senast nummret av Cyckla finns det ett recept på Rune kakor. problemet är att man ska ha maltodextrin. Jag var inne på den lokala hälsobutiken, jodå de hadde maltodextrin men bara i 5 Kg förpacknig a 500:-. Är det någon som vet var man kan få tag på mindre mängder?
 
Recept på Dina energibars efterlyses!
Alright Happysnickers ser ju gott ut och hyfsat enkelt. Kokosflingr är ju inte en favorit dock finns det något annat man kan blanda i tro?

/Albin
 
Recept på Dina energibars efterlyses!
Maltodextrin finns också på Gymvaruhuset under namnet Carbo FX 1kg 35kr
http://www.gymvaruhuset.com/es/product/product.asp?productid=110673

Sen tycker jag också att Runekakan förbättras rejält om man tillsätter lite salt, gärna mineralsalt. Dels för att det är bra när man svettas och så gör det smaken mycket bättre.

Skadar inte att smaksätta kakorna också. Torkad frukt (russin, fikon och aprikoser) och kokosflingor är mina favoriter.
 
Recept på Dina energibars efterlyses!
Müsli powerbars
===============

Jag använder hemmagjord müsli som i "Runekakor",
dvs hemkokta powerbars gjorda på en knäcksmet som
man blandar med mixen och låter stelna.

10 kakor räcker Vättern runt för mig.

Ett mått sirap, ett mått socker och ett mått grädde!
Kokas i kastrull eller mikro tills det segnar till och
klarar det så kallade "vattenkuletestet", där man droppar
lite i kallt vatten och ser om det stelnar till en kula.

Häll lite müsli + ev extra havregryn på en teflonskärbräda.
Häll knäcksmeten över och blanda och platta till det till
en kaka som sedan skärs till lagom bitar. Rulla dem gärna
i vetekli så klibbar de inte så lätt ihop.

En sådan "Müsli powerbar" (ca 30 g) med egen müsli & havre ger 234 kcal
Energin kommer från:
Protein (%) 4% 3 g
Fett (%) 33% 9 g
Kolh (%) 62& 36 g

(en Powerbar Performance ger 222 kcal)


Hemmagjord müsli
================

Det är en rostad variant, mycket god, och en portion av den
slår nog gröt i energiinnehåll och balanserad sammansättning.
Konsistensen blir ungefär som "Start".

Receptet är ur "Kärlek oliver och timjan", något modifierat:

7,5 dl havregryn
7,5 dl rågflingor
1,5 dl solrosfrön
1,5 dl hackade nötter efter smak (mandel, hassel, valnöt, pecan...)
1 dl råsocker (kan minskas)
1 dl kokosflingor
½ dl kakao
ev 1 tsk salt

Blanda allt detta i en bunke och tillsätt:
2-3 dl vatten skakat med ½-1 dl rapsolja
och ev lite honung om man tycker om det.

Bred ut det på en lätt oljad långpanna, och in i ugnen
(200 grader) i ca 40 min. Rör om var 10:e minut.
Rosta tills den är helt torr.

Servera t ex med torkad frukt skuren i bitar,
mjölk eller yoghurt. Kan mixas med någon
färdig flingsort (tex Bran flakes) för variationens skull
och för att lätta upp det hela en aning.

1 tallrik müsli (1 dl) med mellanmjölk (2 dl) ger 339 kcal
Energin kommer från:
Protein (%) 15% 13 g
Fett (%) 44% 17 g
Kolh (%) 41% 35 g
 
Recept på Dina energibars efterlyses!
Runes är både goda och enkla, har kört på Vättern med sånna, lite kladdiga kanske.

Här är ett par "vanliga" kakor som jag tror funkar bra som extra energi, kanske inte perfekta att tugga när man kör lite hårdare, men har man tid att stanna så... Dom är iaf sjuuuukt goda :-)

Ingredienser
16 stora kakor
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 st ägg
4,5 dl farinsocker
0,75 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
200 g smör, mjukt
6,5 dl havregryn
0,5 dl mjölk
300 g mörk choklad., grovt hackad

http://www.alltommat.se/recept?recipeid=346

Jag mixtrade lite med mängden havregryn, blir rätt torrt och dåligt sammanhållet, men 7-8 dl går nog bra.
 
Recept på Dina energibars efterlyses!
Freud skrev:
-------------------------------------------------------
> Alright Happysnickers ser ju gott ut och hyfsat
> enkelt. Kokosflingr är ju inte en favorit dock
> finns det något annat man kan blanda i tro?

Det går bra att hoppa över kokosflingorna. Blir gott ändå.

/* Jörgen */
 
Tillbaka
Topp